Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoogsensitief nachtangst overprikkeling

hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar ouders met ervaring. Mijn zoon is hoogsensitief. Hij is een super lief jongetje die sociaal gezien vooruit loopt. Hij is ook erg prikkelgevoelig. Te veel prikkels/ziek zijn uit zich in nachtangsten (night terrors). De nachtangsten zijn voor hem (en ons) erg vermoeiend. Hij zit nu in groep 1 en is 5 jaar. Hij wil heel graag spelen met kindjes uit school maar wanneer hij dit heeft gedaan heeft hij die nacht meerdere nachtangsten. Ik heb nu met hem afgesproken dat hij 1 keer per 2 weken met iemand kan spelen. Dit tot max. 16 uur (school is om 14.15 uit). Ik hoop dat het spelen  hem uiteindelijk minder overprikkeling gaat kosten wanneer dit meer gewoon gaat worden. 
Ik twijfel alleen of ik hier wel goed aan doe. Hebben jullie hier ervaring mee of een advies? 

Het spelen kost hem ook energie omdat hij graag wil samen spelen en de meeste kindjes dat nog niet kunnen. 

Is afspreken met iets oudere kinderen een optie? Buurtkindje? 

Misschien een open deur, maar kun je geen afspraken regelen in het weekend?
Dan heeft hij in elk geval niet én school én een speelafspraak. 

Is het misschien ook nog iets te winnen met ontprikkelen voor het slapen gaan?

Wat je ook mogelijk kunt doen is niet direct uit school afspreken maar bijvoorbeeld van 15:30 tot 16:30. Dan hebben beide kinderen even rust gehad naar de schooldag.

Katrepo

Katrepo

04-04-2023 om 18:10 Topicstarter

@alhambra  helaas zijn er geen oudere buurtkinderen. Op vakantie speeltijd daar wel vaak mee met plezier.

Ik denk dat op een later tijdstip afspreken voor hem nog meer prikkels geeft. Wanneer hij in de avond iets heeft zoals een etentje is ook een nachtangst gegarandeerd. Dat doen we nu dus ook niet meer. Qua ontprikkelen voor het slapen gaan hebben wij een vast ritueel met het boekje slaapklets en een verzwaringsdeken

In het weekend afspreken is nog wel een optie. Daar heb ik nog niet eens zo over nagedacht. Ik had altijd het idee dat hij het weekend nodig heeft om bij te koken maar misschien is een speelafspraak dan juist wel een goed idee. Iets om uit te proberen

Ik vraag me af of dingen uit de weg gaan zoals niet meer spelen en niet meer uit eten, niet juist voor meer gedoe zorgen als hij ouder is. 
Mijn dochter heeft yoga-oefeningen geleerd bij de kinderpsycholoog om te ontspannen, vooral ademhalingsoefeningen. Die hielpen heel goed bij haar. Er was er ook eentje om de kriebels(spanning) uit haar buik te halen en door het raam in de heg te gooien. Daar konden ze niet uit. Dat werkte heel goed bij haar. Misschien kun je ergens hulp voor hem zoeken waar ze hem zoiets kunnen leren?

Katrepo schreef op 04-04-2023 om 18:10:

@alhambra helaas zijn er geen oudere buurtkinderen. Op vakantie speeltijd daar wel vaak mee met plezier.

Ik denk dat op een later tijdstip afspreken voor hem nog meer prikkels geeft. Wanneer hij in de avond iets heeft zoals een etentje is ook een nachtangst gegarandeerd. Dat doen we nu dus ook niet meer. Qua ontprikkelen voor het slapen gaan hebben wij een vast ritueel met het boekje slaapklets en een verzwaringsdeken

In het weekend afspreken is nog wel een optie. Daar heb ik nog niet eens zo over nagedacht. Ik had altijd het idee dat hij het weekend nodig heeft om bij te koken maar misschien is een speelafspraak dan juist wel een goed idee. Iets om uit te proberen

Heb je wel eens gekeken hoe ontprikkelende activiteiten met zijn handen helpen voor hem zoals kleien, met zand spelen, scuimbad etc?

Katrepo

Katrepo

04-04-2023 om 19:43 Topicstarter

@netherfield ja daar ligt ook mijn twijfel. Als hij alles uit de weg gaat leert hij er misschien ook niet mee om gaan. Aan de andere kant wil ik hem ook niet overbelasten met activiteiten die hij (nu nog) niet aan kan en hem daardoor continue te overprikkelen. Lastig om daar een balans in te vinden.

Goede tip met yoga. Ik ga het eens uitzoeken

Katrepo

Katrepo

04-04-2023 om 19:46 Topicstarter

@due scimmie  ik probeer wel altijd na school iets rustigs met hem te doen  kleien, knutselen, bordspel. Niet bewust iets met de handen. Hij vindt het erg leuk om creatief bezig te zijn. Ik zal ook eens onderzoeken welke onprikkelende activiteiten nog meer een optie zijn

Nyx

Nyx

04-04-2023 om 20:21

Even wat anders. Hier ook een kleuter met soortgelijke klachten, nachtangsten, moe na school, samen spelen te veel, avond activiteit te veel etc. Iedereen en ook wij riepen ‘gevoelig kind’. Bleek achteraf slecht te horen.
En ja het is ook nog steeds een gevoelig kind Maar dat slechte horen maakte alles extra vermoeiend.

Misschien geen sprake van bij jouw kind maar wil het toch delen, want wie weet zie je het net als wij over het hoofd.

Hoe gaat hij op school? Hij zit daar veel uur per dag en dat kan goed van invloed zijn op zijn prikkelgevoeligheid. Is het een drukke klas? Kan hij daar zichzelf zijn?  Vind hij de werkjes leuk? Doet hij dit met voldoening?

Katrepo

Katrepo

04-04-2023 om 22:40 Topicstarter

Nyx schreef op 04-04-2023 om 20:21:

Even wat anders. Hier ook een kleuter met soortgelijke klachten, nachtangsten, moe na school, samen spelen te veel, avond activiteit te veel etc. Iedereen en ook wij riepen ‘gevoelig kind’. Bleek achteraf slecht te horen.
En ja het is ook nog steeds een gevoelig kind Maar dat slechte horen maakte alles extra vermoeiend.

Misschien geen sprake van bij jouw kind maar wil het toch delen, want wie weet zie je het net als wij over het hoofd.

Hij heeft net een hoortest bij ggd gehad en deze was goed. Wel bedankt voor het delen 

Katrepo

Katrepo

04-04-2023 om 22:42 Topicstarter

Evaluna schreef op 04-04-2023 om 21:23:

Hoe gaat hij op school? Hij zit daar veel uur per dag en dat kan goed van invloed zijn op zijn prikkelgevoeligheid. Is het een drukke klas? Kan hij daar zichzelf zijn? Vind hij de werkjes leuk? Doet hij dit met voldoening?

Hij gaat met plezier naar school. Werkjes vindt hij ook leuk en hij doet eigenlijk alles daar met plezier. Hij zit wel in een drukke klas met 30 kindjes in groep 1

Is het een optie om de boel om te draaien?

Eerst thuis tot rust komen én dan om 15 of 16u spelen?
Of inderdaad tijdens 't weekend.

30 kinderen in de klas en een prikkelgevoelig kind ... lijkt mij heavy.

Ik zou niet inzetten op alles vermijden. Wel op doseren. Dus bijvoorbeeld wel spelen, maar dan op korte dagen. Dan kan het spelen eerder klaar zijn en heb je meer rusttijd voor het slapen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.