Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

hoogslaper

Dag allen,

Mijn kinderen (9jr) hebben beiden een eigen kamertje waar ze erg blij mee zijn, maar wel klein. Ze groeien inmiddels uit hun kinderbedjes en er staat iets nieuws op stapel. Maar wat?

Omdat ze (op termijn) ook een bureau moeten, is een hoogslaper natuurlijk een mooie optie. Zelf willen ze dat ook heeeeeeeel graag!

Alleen... daar komt mama weer, zucht: ik vind het zo hóóg. Ik ben bang dat ze 's nachts eruit donderen als ze wakker worden (ook met hekje) en van het trapje aflazeren.

Ik weet dat ik mijn eigen angst nu op hen aan het projecteren ben. Maar wat doe ik hieraan. En is zo'n hoogslaper veilig en handig?

Oh ja, ik vind zo'n hoogslaper ook erg massief ogen waardoor zo'n klein kamertje optisch gezien meteen helemaal vol staat.

Kortom, wie praat mij om?

Groetjes,
Linda


Halfhoog?

Mijn bijna 7 jarige heeft het kleinste kamertje dus we hebben voor hem een halfhoogslaper gekocht toen hij 4 was. Niet te hoog maar wel genoeg ruimte eronder voor een boekenkast, ladenkast en uitschuifbaar bureau. Je kan er ook een gewoon bed van maken of set kopen om hem als hoogslaper te laten fungeren. Ik vind het ideaal. Hij is er nog nooit uitgevallen en het trappetje heeft ook maar 4 treden (wel gekozen voor een trap die een beetje schuin staat). Het is een Flexa bed dus wel erg prijzig.

Het enige nadeel vind ik het bed verschonen, maar dat komt omdat wij nog wat planken aan de muur hebben en die in de weg zitten als ik het matras omhoog wil halen.

amk

amk

12-11-2013 om 14:24

mijn dochter was 3 toen haar 2e zus geboren werd en ze lagen met z'n 3en op 1 kamer. Vanaf die leeftijd lag zij dus in het bovenste stapelbed. Ze is er nooit uitgevallen en ook niet van het trapje gevallen terwijl ze bij mij in een laag bed ligt. Ze moet dus steeds omschakelen van laag naar hoog. Dat is nooit een probleem geweest.

bed verschonen nadeel

voor de rest alleen voordelen. Juist meer ruimte doordat je ook nog wat kunt doen ónder het bed!

Tja, en eruit vallen, met een hekje? Daar moet je wel heel hard je best voor doen hoor. Vallen je kinderen nu wel eens uit bed?

Het verschonen gaat wel echt onhandig met een hoogslaper, maar dat komt misschien ook omdat ik niet zo groot ben en op het trapje moet staan om bij het matras te kunnen. Ik heb een hekel aan bedden verschonen, dat kan het ook zijn

Puck

Puck

12-11-2013 om 15:11

idd, alleen het verschonen is lastig

Hier ook een kind dat een tijd lang een (half)hoogslaper heeft gehad maar behalve het verschonen heb ik ook geen nadelen ondervonden. Wij hadden zo'n uitschuifbaar bureau en de realiteit is dat dat altijd uitgeschoven is omdat je het helemaal leeg moet halen om in te schuiven en dat gebeurt dus gewoon niet. Nu heeft kind een kajuitbed en een hoekbureau (Volgens mij Micke??? van ikea) met opbouw. Hoekbureau is soms makkelijker te plaatsen dan een een langwerpig bureau. Als kast hebben wij een ondiepe PAX van ikea, tot aan het plafond. Doordat hij maar 40 cm diep is neemt die ook niet veel plaats in, maar door de hoogte zit er wel voldoende ruimte in.
Wij hebben overigens alles op marktplaats gekocht, scheelt een heleboel.

hier half

Zoon van 8 heeft een Kura halfhoogslaper van Ikea. Ik vind dat niet per se massiever dan een gewoon bed, eigenlijk. Door het halfhoge is verschonen niet zo'n punt, en kan ik bovendien zoon nog een nachtzoen geven terwijl hij in bed ligt en ik ernaast sta. Dat bed heeft een opstaande rand rondom, uitvallen is onmogelijk, dat wordt uitspringen.

Een bureau kan er niet onder, wel kan je de ruimte onder het bed voor iets anders benutten.

Zoon mag van mij een echte hoogslaper als hij ook zelf zijn bed gaat opmaken, want dat vind ik een rotklus bij een hoogslaper.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

12-11-2013 om 16:02

kajuitbed

Onze jongens hebben nu allebei een kajuitbed. Een hoogslaper zou voor oudste niet passen ivm hoogte van zijn kamer.
Van Alta hebben ze ook kajuitbedden met een bureautje eraan. Een stuk minder hoog dan een hoogslaper dus.
En makkelijker op te maken

Half hoogslaper zou ik advieseren

Net wat Rafelkap zegt, veel makkelijker op te maken.
Mijn kinderen hebben beide soorten gehad, en zijn er nooit uitgevallen.
Maar voor je eigen gemak, een halfhoogslaper met in en uitschuifbaar bureautje!

Dalarna

Dalarna

12-11-2013 om 17:18

Hier

Hier hebben de jongens lang het Lö bed van Ikea gehad, eerst laag en toen op de middelste stand. Ik heb de hoge stand altijd tegengehouden, ik vind het gewoon niets zo dicht op het plafond liggen. Je kunt er zelf niet meer bij zitten, en ik heb ook een hekel aan bedden verschonen.

Jongste heeft het bekende 210 bij 310 kamertje en sinds begin dit jaar heeft hij weer een laag bed dwars voor het raam. Er zijn maar weinig bedden die passen omdat je geen schroevendraaier aan de korte kant kwijt kunt maar Ikea heeft een bed die dus wel past. Verder een Pax kast van 100 maar dan de smalle vorm en het hoekbureau waar Puck het ook overhad naast de deur met zelfs nog ruimte voor 1 verlengdeel. Past allemaal precies en het is wel maximaal gebruik maken van de ruimte zo.

Een bed voor het raam is zo handig omdat je toch niets anders voor het raam kan zetten wat zoveel plek inneemt.

Tango

Tango

12-11-2013 om 19:59

Hoogslaper

Dochter hier heeft een hoogslaper gehad vanaf haar 8e tot haar 12e. Ze is er nooit uitgevallen. Er zit natuurlijk een hekje voor. Uit een laag bed viel ze regelmatig, zelfs nog toen ze een jaar of 7/8 was.
Nadeel vond ik dat ze er op een gegeven moment niet meer rechtop in kon zitten (en dat terwijl we toch een stukje van de poten hadden gezaagd want anders kon ze er op haar 8e al niet rechtop inzitten) en inderdaad het bed opmaken. Ze moest van mij zelf het bed afhalen en alles naar beneden gooien. Opmaken deed ik en ik klom er dan gewoon in, zelfs vanaf het trapje lukte het me niet, veel te wankel.
Ik ben eerlijk gezegd blij dat het ding nu weg is. Zoon krijgt er, ondanks dat hij een veel kleinere kamer heeft geen. Daar gaat het bed t.z.t. voor het raam, als hij een bureau nodig heeft. Hij heeft nu nog een halfhoogslaper met daaronder een matrasje waarop hij kan liggen als hij tv. kijkt (tv staat ook onder het bed).

klein bureautje

Het Micken-bureau van Ikea is mooi compact: 40cm diep en 70breed, uit mijn hoofd. Goedkoop en in meerdere kleuren leverbaar. Wij hebben het net voor zoon gekocht, zodat hij er zijn huiswerk aan kan maken. Helaas ligt het ding nu vol Lego en Donald Duckjes en zit zoon nog steeds beneden aan de salontafel . Maar dat doet aan de verdiensten van Micken weinig af.

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-11-2013 om 21:57

Bureau

Gaan je kinderen wel aan een bureau werken of willen ze gezellig beneden zitten? Ik zou nog even wachten met de aanschaf van een bureau. Ik vind een hoogslaper massief ogen, donker er onder en vind het een ellende met zieke, spugende kinderen. Nou komt dat niet zo heel vaak voor, maar toch.
Je kan ook nog kiezen voor een opklapbureau.
De Micke van Ikea is een lief dingetje, heb ik hier ook in een minikamertje staan. Ik heb geen bovendeel gekocht want daar pasten de mappen niet op. Veel te ondiep. Gewoon låckplanken erboven, gaat prima. Bij de Ikea hebben ze vaak ook leuke, onverwachte opstellingen voor puberkamers. Ik zou eerder kijken voor een handige boekenkast voor alle schoolboeken. Eventueel met uittrekbaar blad als bureau, sla je twee vliegen in één klap.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-11-2013 om 09:16

Geen halfhoogslaper

Is leuk, m'n zoon slaapt er ook in, maar niet geschikt als je er een bureau onder wil hebben, daar is het te laag voor.
M'n zoon slaapt er trouwens in sinds hij 3 is, nu 8 en hij is er nooit uitgeslapen. De kinderen (de jongste is vijf) hebben ook wel in gewone stapelbedden geslapen, zonder hekje ervoor. Onrustige nachten, want samen met andere kinderen bovenop een berg, maar niemand is eruit gevallen.

En echt, als die bedden zo gevaarlijk zouden zijn, zouden ze allang niet meer verkocht worden.

Haha Tijgeroog

Je zoon is nooit uitgeslapen in zijn bed

En hier zit er toch echt een goed bureau bij de halfhoogslaper, niets te laag.

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2013 om 10:04

langer mee

Wat ik ook onhandig vind aan een hoogslaper: kinderen willen er vaak niet tot hun 18e in liggen, het is maar tijdelijk, daarna moet er weer een ander bed. Daarom hebben wij bedden die tot hun 18e en ver daarna meegaan, ivm kleine ruimte kajuitbedden.
Ik sliep trouwens zelf ook tot mijn 18e in een kajuitbed, daar is niks kinderachtigs aan.

Flexibel

Dat is juist zo handig aan een Flexa bed, je kan er alle kanten mee op. En als zoon er op een gegeven moment genoeg van heeft zal zijn jongere broertje er vast ook plezier van hebben. Twee van die bedden koop ik dus niet

Tijgeroog

Tijgeroog

13-11-2013 om 15:07

Petal

Heb je dan een uitschuifbureau ofzo?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-11-2013 om 20:34

Hoogslaper!

Hier slaapt oudste vanaf dat ze bijna 8 was in een hoogslaper, ze is nu 14 jaar. Nooit er uit gevallen vanwege het hekje en op haar kamer levert het extra ruimte op, want er onder heeft ze inderdaad een bureau. Daarnaast staan er nog een half boekenkastje en een muziekstandaard onder. Anders zou ze dat nooit allemaal kwijt kunnen op haar kamer, dus wij vinden het winst en zij ook. De andere ongemakken (lastig met opmaken en niet helemaal rechtop kunnen zitten) nemen we en zij graag voor lief. Het is wel een hoogslaper waarvan de lange poten gedemonteerd kunnen worden. Mocht ze ooit een grotere kamer krijgen dan kan er een laag bed van gemaakt worden.

Dus ik zeg: niet te bang zijn voor een hoogslaper!

Aagje

Tijgeroog

Ja er zit een bureau onder dat je draaiend uitschuift, 90 graden zeg maar. En dat is volgens mij een gewone hoogte want de stoel moet op de hoogste stand om er goed te zitten.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-11-2013 om 21:11

Petal

Aha... Bij een bureau onder een hoogslaper dacht ik namelijk aan een "vast" bureau, waarbij je dus echt onder het bed gaat zitten. En dan stoot je bij een halfhoogslaper al snel je hoofd tegen de onderkant van bed. Vandaar de verwarring,

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 07:55

Tijgeroog

Er werd al eerder gezegd in dit draadje dat het dan om een uitschuif- of draaibureau gaat maar het nadeel is dat je er dan ook niets op kunt laten liggen, zeker bij de uitschuifversie dus dan krijg je toch gewoon een bureau die altijd uitgeschoven is

Puck

Puck

14-11-2013 om 09:39

Precies Dalarna

Zo'n uitschuifbureau werkt in de praktijk niet is ook onze ervaring.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-11-2013 om 11:06

dat vallen, valt mee...

oh ja... haha dat had ik ook, kan ik me goed herinneren. Het is werkelijk nooit gebeurd!
Mijn zoon slaapwandelde toendertijd en was druk in zijn slaap zeg maar, maar er is nooit wat gebeurd!
Bij mijn zoon is het inderdaad wel een punt dat er een goed hek omheen zit. Hij moet niet zomaar eruit kunnen rollen zeg maar. Dat hebben we wel op vakanties gehad dat hij dan echt uit bed rolde in de nacht. (en daar soms verder sliep) Daarom mocht hij in de vakantie nooit op de hoge kant van het stapelbed als dat aan de orde was.

Annie

Annie

15-11-2013 om 12:07

Poten afzagen

Wij hebben een hoogslaper gekocht, die ik veel te hoog vond en vervolgens heeft mijn man de poten afgezaagd naar een voor mij acceptabele hoogte. Ik vind dat zo'n bed juist de kamer verruimd, omdat het kind ook onder het bed kan spelen, of spulletjes kan neerzetten. Wij hebben het bureau, ook ingekort, er naast gezet.

Marie

Marie

15-11-2013 om 16:31

LO-bed

Hier hebben de meiden vanaf 5/6 jaar een aantal jaren op een LO-bed van de Ikea geslapen. En altijd op de hoogste stand, terwijl de slaapkamer een normale hoogte van 1,45 m had.

En ja het is lastig opmaken en in het begin durfde ik er zelf niet eens op te klimmen, maar uiteindelijk wel. De meiden hebben er nooit problemen mee gehad.

Voordeel vond ik ook dat er geen bureau aan vast zat, zodat er lekker speelruimte onder het bed was.

Als je de hoogste stand eng vind om mee te beginnen, kun je het bed eerst ook op de middelste stand zeten.

LO-bedden zijn niet meer te koop bij de Ikea, maar op marktplaats vind je ze nog volop.

http://link.marktplaats.nl/744581560

http://link.marktplaats.nl/744876998

Niet erop laten spelen

Mijn oudste heeft een halfhoog slaper gehad en is daar spelend met een vriendje vanaf gevallen en had zijn elleboog gebroken. Nu mocht hij er ook niet opspelen, maar het is toch gebeurd. Ik zou dat wel goed afspreken met je kinderen. Niet meer dan 1 kind op het bed.
Veel halfhoog slapers en hoogslapers hebben ook een adviesleeftijd. Volgens mij was dat bij de half hoogslaper van Ikea 6 jaar. Met 9 moet dus prima kunnen. Mijn jongste heeft nu een halfhoogslaper (Leen Bakker) en ik vind het ideaal. Het bestaande doek erom heen hebben we vervangen door een zelf uitgezocht stofje. Er staan 2 ladekastjes onder en een paar bakken met playmobil/lego en een verkleedkist. Alles lekker uit het zicht. Het bed is ook prima op te maken. Mijn oudste heeft kort een hoogslaper gehad met een bureau eronder en dat bed vond ik lastig opmaken. Mijn zoon vond het bed niet prettig omdat hij zo dicht bij het plafond sliep en hij kon er ook niet op zitten met vriendjes. Is nu puber en brengt veel tijd door op zijn kamer. Die heeft nu weer een laag bed met lades.

Een klein nadeeltje

In de zin van : komt slechts incidenteel voor.

Kind wordt ziek in bed, kan er zo gauw niet uit komen en spuugt bed en omgeving onder.
Ook is een bakje neerzetten bij een misselijk kind erg lastig.

Opmaken

Een bed opmaken bij een halfhoogslaper vind ik juist ideaal. Goede werkhoogte. Beter dan een gewoon bed, met een echte hoogslaper lijkt het me overigens niet fijn. Hier heeft oudste een zgn 'hutbed' en dat is helemaal lastig verschonen, dus laat ik man lekker doen

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 08:57

Gonnie en bromvlieg

Bromvlieg, in de halfhoogslaper van mijn kinderen past heel goed een klein emmertje in de hoek. Door de uitvalbeveiliging kan het ook nergens hee. Gonnie: mee eens, ik vind een laag bed lastiger dan een half hoogslaper maar ik ben dan ook vrij lang.

klein

Haha ik ben juist klein, maar vind het toch prettiger werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.