Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Heleentje

Heleentje

04-10-2013 om 23:24

Hulp gezocht met plannen en organiseren

We hebben mijn dochter laten testen op intelligentie. Nu blijkt dat ze best intelligent is maar dat ze niet aan het werk begint omdat ze niet kan plannen en organiseren.
Ze heeft dus moeite om te starten en om structuur aan te brengen.
Nu heeft ze dat niet van een vreemde dus ik heb hulp nodig om haar dit aan te kunnen leren.

We hebben vandaag een agenda gekocht en ik wil daarin een lijstje opnemen met stappen. Zoals: wat heb ik nodig om te mijn opdracht te kunnen maken?

Ik wil samen met haar iedere week haar agenda bij gaan houden en ze zal ook een beloning krijgen als ze zich aan het rooster heeft gehouden.

Wat vinden jullie van deze stappen?
Ben ik op de goede weg en zo ja, welke stappen zou ik nog meer moeten opnemen in het lijstje?
Zo nee, waarom niet en wat zou ik dan anders moeten doen?

Mocht het nog van belang zijn, ze is 8 jaar.

Groeten Heleentje

Een gezin is gewoon een klein bedrijf

Het leven in een gezin draait meestal niet alleen om het plannen van alle gebeurtenissen die je dochter heeft.
Er zijn ook voor de andere gezinsleden afspraken en verplichtingen waar zij rekening mee moet houden.
Ik zou dan ook een algemene planning invoeren in de vorm van een week/maand planbord, waar alle afspraken/verplichtingen/(huishoudelijke)taken/vergaderingen enz. enz. op worden bijgehouden, zodat iedereen rekening kan houden met wat er gedaan moet worden en wat er van de diverse gezinsleden wordt verwacht.
Je kunt heel erg mooie magnetische white board planborden kopen, die je op de koelkast kunt plakken.

Succes Heleentje

Jesse_1

Jesse_1

05-10-2013 om 01:17

8 jaar?

Wat valt er dan bijvoorbeeld te plannen? Wat voor soort opdrachten heeft ze? (Welke groep zit ze, groep 5?).

mari39

mari39

05-10-2013 om 10:28

ik zou

De agrnda voorlopig nog achterwege laten, tenzij er echt huiswerkopdrachten zijn. Mijn ervaring is dat een planbord beter werkt, en bijv een lijstje op de voordeur wat ze allemaal moet doen als ze naar school gaat: schoenen aan, eten en drinken in tas, gymtas mee etc. Het zou mij er niet om gaan dat ze het allemaal uit het hoofd gaat leren of zo, maar meer dat ze weet dat ze toch kan grijpen naar dit soort hulpmiddelen waar het staat op geschreven. En waar jij makkelijk naar kan verwijzen: kijk maar op het planbord. Een agenda pak je er niet zo maar bij, en dan moet je weer bladeren enzo. Dat is best veel voor een 8 jarige en zeker voor iemand die plannen en organiseren toch al moeilijk vindt.
Ik vroeg me af wat er dan op het rooster staat waar ze zich aan kan houden? Zijn het specifieke planningen zoals ik hierboven beschreef of meer algemene stappen, zoals wat moet ik meenemen, heb ik alles, wat is mijn plan? Ik denk dat dat laatste echt veel zou zijn, ik zou het erg concreet maken.
Belonen als ze als het rooster houdt, is niet mijn ding. Het niet krijgen van een beloning omdat het niet is gelukt, (maar ongetwijfeld heeft ze dan hard haar best gedaan), kan erg frustrerend zijn en voor sommige kinderen is het niet krijgen net zo goed een straf.

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 12:34

inderdaad

Geef eens voorbeelden, wat moet ze doen waar op 8 jarige leeftijd al een planning bij nodig is? Huiswerk? Aankleden? Tas inpakken voor sport? Ik volg het even niet, als we het beter begrijpen kunnen we ook betere adviezen geven want ik heb bij kinderen van 8 jaar nog nooit iets gezien waar een planning bij nodig is.

Handig is het om een magneetbord met de 7 dagen van de week op haar kamer te hebben. Daarop geef je bijv aan op welke dagen ze moet douchen, op welke dagen ze sport heeft en op welke dagen gym op school. Geef haar een wekkerradio die ze zelf uit moet doen en hang dat bord er naast: wekker uitzetten en checken welke dag het is en of er gymspullen mee moeten etc.

Verder is een lijstje handig voor het inpakken van bijv een tas voor sport maar verder snap ik even die agenda niet?

mijk

mijk

05-10-2013 om 12:37

Wij hebben zoon dit met rt-er

Laten doen en ook zelf hard gewerkt afgelopen jaren en wat ik mis is inzihctelijk maken van strategie. at doe je eertst het makkelijke het moeilijke het leukste? is geen pasklaar antwoord voor maar ze moet ontdekken wat bij haar past. weet ze dat als je een planning hebt je moet afstrepen wat klaar is. zoon verloor hierdoor overzicht. En heel belangrijke aspect voor zoon. tijdsbesef. als je niet weet hoe lang dingen duren kun je ze ook niet plannen. us stopwatch erbij en kijken hoelang doe je over sommen, je kamer opruimen etcetera.

mijk

P.s. Ik ben ook zelf aan de salg gegaan omdat er bij ons toch echt een stevig genetisch tintje aan zit. il het ook beter voorleven....

Heleentje

Heleentje

05-10-2013 om 12:39

Ik dacht aan

Ik dacht bijvoorbeeld aan: oefenen voor pianoles.
Ze kan dan in haar agenda kijken en zien als ze op school is dat ze wel mag spelen, maar dat ze dan om 5 uur thuis moet zijn om te oefenen.
Ik noem maar wat.
En ze krijgt al wel wat huiswerk mee, zoals tafels opzeggen over 2 weken bijvoorbeeld of een toets as maandag.
Een planbord heeft ze helaas niets aan als ze op school is.
Dat hebben we al geprobeerd en dan zegt ze dat ze vergeten is wat erop stond.

Ik denk dat ik haar wel de gewone regels uit haar hoofd wil leren.
Want als ze bij iedere opdracht bedenkt: wat heb ik hiervoor nodig?
en wat houdt de opdracht precies in? Dan LIJKT mij dat dat al heel erg helpt.

De lijstjes bij de voordeur enzo heb ik ook al een tijd hangen.

Sorry dat het allemaal wat door elkaar heen loopt. Ik probeer voor mijzelf ook duidelijk te krijgen wat en hoe ik dit aan moet pakken.

Misschien kan ik beter tips vragen over hoe ze kan leren leren.
Dat komt wellicht beter in de buurt van mijn behoefte.

Welke vragen moet ze zich stellen om te kunnen beginnen.

mari39

mari39

05-10-2013 om 16:04

de voorbeelden

Die je noemt, dan maar even.
Ik begrijp uit je verhaal dat je dochter alleen naar huis komt van school als ze zelf moet nagaan of ze kan spelen? Of haal jij haar wel op, maar wil je dat zelf realiseert dat ze niet kan afspreken? En dat ze zelf haar huiswerk opschrijft, plant wanneer ze moet leren en dat onthoudt?
Eigenlijk vind ik dit niet echt noodzakelijke dingen die bij een 8 jarige al vanzelf moeten gaan, dat is een taak die ik als ouder nog heel erg op me neem. Wat huiswerk betreft is dat op de basisschool nog zo incidenteel dat het voor kinderen nog niet echt een gewoonte wordt om elke dag aan huiswerk te denken. Hier doen wij dat zo: huiswerk bekijken we, spreken samen af wanneer dat moet gbeuren. Ik zet het op het whiteboard, anders vergeet ik het ook. Op de dagen dat huiswerk gemaakt moet worden, zeg ik: pietje, ga jij na het eten je engels doen? En dat zeg ik tijdens het toetje, anders vergeet hij het weer.
Onthouden van clubjes, oefenen etc, tja, dat komt wel een keer. Ik vind het niet zo erg om daar de reminder voor te zijn. Gaat overigens wel steeds beter.
Leren leren, je kunt kijken of je iets met de beertjes van meichenbaum kan. Die beschrijft 4 stappen van aanpak en evaluatie van taken.

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 17:16

tja

Als je je dochter voor dit soort dingen een agenda meegeeft is ze echt de enige en ze is heus niet de enige die hier moeite mee heeft. Als ze pianoles op een vaste dag heeft zal ze dat moeten leren onthouden. Ik geloof niet dat ze dan eerst haar agenda pakt als iemand met haar wil afspreken

Op die leeftijd hadden wij altijd contact als ze gingen spelen, dus of kind fiets hier langs of ze belt daarvandaan op. Sowieso moet kind hier standaard gewoon om 5 uur thuis zijn, of ze nu wel of niet gingen afspreken. Misschien is dat duidelijker?

alcedo atthis

alcedo atthis

05-10-2013 om 23:38

thuis of op school?

Waar heeft je dochter problemen met 'het niet aan het werk komen'? Is dat vooral op school of juist thuis?
Hier een 'verstrooide zoon', dus wij kochten toen hij een jaar of 9 was ook een agenda. Groot nadeel van zo'n ding is echter dat je moeite moet doen om erin te kijken. En dat vergeet hij dus. Op school ontdekt hij dan dat zijn agenda thuis ligt. En als hij er thuis in wil kijken, blijkt dat dat ding op school is.
Wij hebben gekeken welke situaties het meest lastig zijn, en zijn daarmee aan de slag gegaan. Het voorbeeld dat je geeft over piano-oefenen, zou bij ons onderaan de prioriteitenlijst staan. Als dat het belangrijkste probleem is dat ze heeft, dan is er volgens mij weinig aan de hand
Hier was bijvoorbeeld de ochtend lastig - de periode tussen opstaan en naar school gaan. Samen met hem hebben we een lijstje gemaakt van de die dingen die hij in die tijd moet doen: aankleden - dekbed rechttrekken - tandenpoetsen - boterham smeren etc. Daar hebben we een mooi A4'tje van gemaakt en deze ligt iedere ochtend klaar. Dat helpt hem echt, zelfs nu hij bijna 12 is. De meeste dingen doet hij inmiddels op de automatische piloot, maar hij pakt het schema er toch vaak nog even bij.
Een ander ding speelde afgelopen jaar op school. Bij begrijpend lezen blijken bepaalde stappen voor hem erg belangrijk (die zijn wat afwijkend van de standaard stappen die ze hebben). Maar hij vergeet ze voortdurend toe te passen. Met juf overlegd en hij heeft een kaart op zijn tafel gekregen met daarop de voor hem belangrijke stappen.
Ik zou met 1 ding beginnen, en langzaamaan uitbouwen. En met haar overleggen over de aanpak.

Heleentje

Heleentje

12-10-2013 om 13:35

tussendoor ongelukje gehad..

Ik heb even niet gereageerd omdat er thuis een ongelukje was gebeurd en ik dus druk was met huisarts, ziekenhuis ed. Niet heel ernstig maar wel tijdrovend.

Maar goed, weer verder met dochter.
Thuis komt het er idd op neer dat zij blijkbaar niet weet hoe ze haar kamer moet opruimen. Dus daarvoor kan ik nderdaad schema maken en op haar kamer ophangen.

Op school zegt dejuf dat als ze moet beginnen met een opdracht dat ze dan vaak naar buiten gaat staren. Ze begint dus niet.
Als ze eenmaal begonnen is, kan ze het werk makkelijk aan.
Maar omdat ze niet begint doet ze er dus langer over dan nodig is/moet.
Ze zou makkelijk meekunnen in het plusklasje vanwege hoe slim ze is, maar ze komt er niet in omdat ze "te traag" is.
Ze verveeld zich dus met de opdrachten die ze krijgt, maar krijgt het niet voor eljaar om dan gewoon eerder te starten.
Hierover zegt het onderzoek dus dat dat komt omdat ze haar gedachten niet om kan zetten naar handelen. Ze kan het niet plannen en ordenen.
Nu zal dat plusklasje mij een zorg zijn.
Maar de test wijst uit dat ze een intelligentie heeft van zeg vwo+
Maar dat het plannen en ordenen op mavo nivo zit.
Zij zou dan (als we er niets aan doen) straks havo advies krijgen, en het dan nog heel moeilijk vinden. Gewoon omdat ze dit niet geleerd heeft.
Als wij haar nu kunnen helpen en begeleiden, hoop ik, dat zij het later makkelijker zal hebben.

Dus het gaat mij erom dat ze leert starten met werken en blijkbaar heeft dat met plannen en ordenen te maken.
Hier heb ik dus hulp bij nodig.
Ik zal eena gaan googlen over de beertjes van meichenbaum.

Dalarna

Dalarna

12-10-2013 om 16:10

hmm

Volgens mij moet school eerst eens proberen haar WEL in dat plusklasje te zetten want wie weet kan ze wel ordenen en plannen als ze moeilijkere stof krijgt.

Ik blijf het vreemd vinden dat een achtjarig kind iets op school zou moeten plannen en organiseren. Wat is er mis met gewoon beginnen wat ze moet doen? Ik denk dat daar de crux zit, het is te makkelijk en dan gaan haar hersenen met haar aan de haal. Hetzelfde zie je in de film van Brammetje Baas.

Michell75

Michell75

12-10-2013 om 19:50

Herkenbaar

Heleentje, wij zitten met precies hetzelfde. Alleen is mijn zoon ouder. Hij zit in groep 8 en is 10 jaar. Werkt te langzaam en kan niet plannen, opruimen etc. Doordat het allemaal niet zo goed ging op school, dagelijks buikpijn is hij ook bij een kinderpsycholoog geweest en daar kwam toen uit hoogbegaafd en net geen adhd. Op school mag hij geen extra uitdaging omdat hij niet snel genoeg aan zijn werk begint en chaotisch is. Zelf vind hij dit heel erg. Hij is slim genoeg voor het vwo maar zal waarschijnlijk ook de havo maar net aankunnen door zijn adhd kenmerken. Ik zie hoe erg hij dit vindt want hij wil het wel graag. In zijn vrije tijd leest hij bergen boeken en hij wil uitvinder worden. Zijn broertje is even slim maar heeft geen adhd kenmerken. Krijgt extra uitdaging op school en wordt gezien als heel slim. Dit is eigenlijk niet eerlijk want oudste met adhd kenmerken heeft veel meer interesses en kan veel meer qua slimme ideeën en is een echte verstrooide professor. Ik vind het als ouder echt zielig voor de oudste juist omdat hij veel meer bezig is met techniek en wetenschap in zijn vrije tijd en oudste helemaal niet geïnteresseerd is maar gewoon goed is in schoolse dingen. Doordat ik zelf ook een enorme chaoot ben vind ik het heel moeilijk om oudste te helpen. Ik heb echt het gevoel dat ik alles voor hem moet doen maar heb er zelf al zo'n moeite mee. Ik moet elke dag echt alles checken. Zit je huiswerk in je tas, heb je je bril op, je vergeet je jas, je tas, neem je agenda nou mee naar huis die ligt al 3 weken op school, uit school: je bent je tas, jas etc vergeten...zucht en ik heb het zelf al zo moeilijk. Weet nu ook niet wat te doen. Vraag me af of zelfs de havo nog haalbaar is....dus ik kan alleen maar zeggen herkenning.

Karmijn

Karmijn

12-10-2013 om 20:52

Leerproces

Onze zoon heeft adhd en is een enirme chaoot. Hij is net niet hb getest, met een zeer disharmonisch profiel. En hij heeft ook nog erg ernstige gedragsproblemen gehad.
Hij zit ni in vwo 3.
De middelbare school is echt veel beter voor hem dan de basisschool was. Verveling is de pest voor mensen die moeite hebben met concentreren. Daarnaast is de basisschool veel onduidelijker en chaotischer dan de middelbare school.
Ook is het leren plannen een voortschrijdend proces.

Onze zoon mocht trouwens ook niet bij de plusklas, want die is voor 'gewone' kinderen. Die altijd braaf hun werkjes doen en allemaal a's halen. Braak. Maar goed, hij vond het plusklasprogramma trouwens ook erg stom. Want er waren op zijn basisschool geen leerkrachten die slim genoeg waren om er echt wat interessants van te maken. ' van een kwartier op internet, leer ik meer dan van een week in de klas, mam.'

Zeg dus niet dat je kind het niet zal kunnen. Begeleid hem/ haar. Vraag jezelf af, hoe jij dat doet, een taak plannen, eraan beginnen, doorgaan, hat afronden, opruimen en evalueren. Oefen dat met niet-schoolse dingen ( laat je kind een dagje uit plannen, leer je kind koken incl. Boodschappen en recept opzoeken, betrek je kind in een vergelijkend warenonderzoejpk voor iets wat je aan gaat schaffen, geef je kind inzicht in jullie vakantie en leer hem/haar om leuke activiteiten in de omgeving te zoeken, wat nemen we mee,etc..

Het leven zit vol met planning en organisatie en als dat niet vanzelf gaat, moet je niet bij de pakken neer gaan zitten, maar oefenen, oefenen, oefenen. Vergeet niet dat hersenen zich ontwikkelen tot na 23 jaar. Je hebt nog even. Denk nooit: dat zal hij niet kunnen. Je bent er toch om te helpen?

Onze zoon kan nu dingen, die we nooit hadden gedacht, echt als je het vergelijkt met vijf jaar terug, dan zou je denken dat er magie is gebruikt. De zuurpuimen op school hadden hem al helemaal afgeschreven. Trap daar niet in! Anders wordt dit een self fulfilling prophesy.

Als je je kind een vaardigheid wil leren, doe ik dat altijd op deze manier: Ik kijk eerst hoe hij iets (niet) doet. Dan bedenk ik welke denkstappen ik maak om die taak uit tw voeren. Dan knip ik dat op in heel kleine deelstappen. En dan begeleid ik mijn kind in die kleine stapjes. Hij weet dat wij hem helpen. We staan naast elkaar om alle problemen op te lossen.
Bepaalde dingen gaan trouwens nog niet goed hoor. Huiswerk maken, daar heeft hij veel, heel veel hulp bij nodig. Maar wij zijn ervan overtuigd dat dit op het vmbo-t niet anders zal zijn. Dus zolang hij het blijft willen en wij het op kunnen brengen en zijn cijfers goed genoeg zijn, kan hij op het vwo blijven.

Tante Tiny

Tante Tiny

13-10-2013 om 12:16

Slim maar,.....

Je zou dit boek eens kunnen bekijken. Het gaat over executieve vaardigheden (zoals kunnen starten met een opdracht) en wat je daaraan kan doen.

Heleentje

Heleentje

15-10-2013 om 19:02

he fijn, bedankt!

Gelukkig, ik zie aan de laatste reacties dat ik mijn uitgebreidde verhaal beter eerst had kunnen doen.
Bedankt voor de herkenning.
Ik zal zeker het boekje slim maar bestellen.
Het klinkt alsof het aansluit op mijn vraag.
Morgen gesprek met de school. Ik hoop dat zij zich ook op dit onderwerp willen storten.
Je moet toch per kind uitzoeken met welke hulp zij het meest geholpen worden.
De school was/is ook erg benieuwd naar de uitslag, ze hadden eerder ook aangegeven hun opdrachten erop te zullen passen.
Gelukkig zijn ze tot nu toe altijd bereid geweest mee te denken, maar konden zelf ook de vinger niet op het probleem leggen.
Nu we het uit hebben laten zoeken denk ik dat zij ook mee zullen werken.
Ben benieuwd naar t gesprek.
Bedankt voor het meedenken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.