Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Idolaat

Hallo, wij hebben een dochter van vijf jaar en zij is helemaal idolaat van een vriendinnetje van haar. Het is altijd spelen met dat vriendinnetje zowel op school als na school als in het weekend. Het is altijd in de gaten houden wat het vriendinnetje doet, altijd meewillen met waar vriendinnetje heen wil etc. Gezien onze dochter enigst kind is en ze al jaren met elkaar omgaan denk ik het zal er wel bijhoren maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Wat is normaal? Wanneer kun je dit temperen? En hoe doe je dat? Wij vinden het namelijk ook belangrijk dat onze dochter met andere kinderen omgaat en daar ook vriendjes en vriendinnetjes maakt. Maar ze kijkt geeneens naar anderen want ze heeft al een best friend. Nu lijkt mij het soms wat obsessief en dat vinden wij vervelend zowel voor haarzelf als de mensen eromheen. Iemand hier ervaring mee? Of tips om hier in de praktijk mee om te gaan?


Komt vanzelf wel weer goed. 

dit is echt zo’n kleuterfase. Wordt vanzelf minder als ze naar groep 3 gaan. 

Dit klinkt niet als normaal en ook niet als gezond. Lijkt me voor het vriendinnetje ook niet fijn als dochter haar zo ongeveer 24/7 claimt. 
Als ouders kun je dit zeker begrenzen; niet elke dag afspreken bijvoorbeeld en ook niet in het weekend. Dan doe je als gezin je eigen ding en hoef je niet altijd heen waar vriendinnetje heen gaat. Ik kan me ook niet voorstellen dat je altijd weet wat er bij vriendinnetje op de planning staat en dat je ook ruimte wil hebben om spontaan iets te gaan doen. 
Dat kun je ook met een kind bespreken; dat het prima is om een beste vriendin te hebben, maar dat er meer kinderen op de wereld zijn en dat ze daar ook mee kan spelen. De vriendschap is niet opeens minder als er niet zeven dagen in de week samen gespeeld wordt. 

Ik denk niet dat het iets te maken heeft met enigst kind zijn. Elk kind is anders. Mijn zoon is ook enigst kind en inmiddels volwassen maar hij had en heeft juist veel vrienden. Hij maakt ook heel makkelijk contact. Toen wij vroeger op vakantie gingen had hij ook altijd heel snel een vriendje of vriendinnetje om mee te spelen.

5 jaar en al jaren met elkaar omgaan.
Zijn er nooit andere kinderen in haar leven geweest.?
Is zij angstig van zichzelf?

En waarom ook nog de weekenden?

Hoe ben je zelf als ouder?

Mijn dochter is nu 12 en had als kleuter ook een vriendinnetje dat idolaat van haar was. Het was een lief meisje en aanvankelijk was het best gezellig, maar mijn dochter werd gek van het geclaim. Ze wilde ook met andere meisjes spelen, maar vriendinnetje haakte altijd aan bijvoorbeeld. (nee zeggen lukte haar toen nog niet zo goed)

Heel eerlijk gezegd werd ik ook simpel van het geclaim. Moeder belde minimaal een keer per weekend met de mededeling dat haar kind wilde afspreken. Moeder wilde altijd weten wat we gingen doen in onze vrije tijd, zodat ze op kon komen draven als wij als gezin iets ondernamen. Net als haar dochter kon moeder niet zo goed tegen het woord 'nee' en moest ze overal rondbazuinen dat mijn dochter en haar kind de allerbeste vriendinnen waren.

Mijn dochter dacht daar anders over en ik zette het contact op een waakvlam. Dit viel niet zo goed, maar het was niet anders. Het was echt een vervelende situatie en ik neem aan dat jij en je dochter onafhankelijker zijn.

Stimuleer je kind om ook met anderen af te spreken en probeer in de gaten te houden dat haar idolatie niet omslaat in claimen. 

Keres

Keres

08-03-2024 om 16:50 Topicstarter

absor schreef op 08-03-2024 om 13:53:

dit is echt zo’n kleuterfase. Wordt vanzelf minder als ze naar groep 3 gaan.

Is het herkenbaar of..?

Keres

Keres

08-03-2024 om 16:52 Topicstarter

Roos55 schreef op 08-03-2024 om 15:13:

5 jaar en al jaren met elkaar omgaan.
Zijn er nooit andere kinderen in haar leven geweest.?
Is zij angstig van zichzelf?

Nou Roos, doe eens gezellig 😂

Keres

Keres

08-03-2024 om 16:53 Topicstarter

Index224 schreef op 08-03-2024 om 13:52:

Komt vanzelf wel weer goed.

Herkenbaar of…?

Keres schreef op 08-03-2024 om 16:53:

[..]

Herkenbaar of…?

Ja uit mn eigen jeugd. Je denkt toch niet dat ze het volhoudt om op d'r 12e nog precies zo te zijn met dit meisje?

Keres schreef op 08-03-2024 om 16:52:

[..]

Nou Roos, doe eens gezellig 😂

Huh

Was anders serieus 

Maar laat maar .

Ik lees niets geks in Roos haar bericht. 

Vrijevlinder schreef op 08-03-2024 om 17:42:

Ik lees niets geks in Roos haar bericht.

Dank je .

Keres

Keres

08-03-2024 om 17:52 Topicstarter

Index224 schreef op 08-03-2024 om 17:11:

[..]

Ja uit mn eigen jeugd. Je denkt toch niet dat ze het volhoudt om op d'r 12e nog precies zo te zijn met dit meisje?

Nee klopt dat is zo. En ze heeft ontzettend veel neefjes en nichtjes dat helpt ook. Gewoon wat minderen en ik schat in dat het dan wel goedkomt. Broertje of zusje erbij kan ook nog .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.