Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mama 78

mama 78

09-03-2009 om 12:57

Iets doen met verhalen schrijven

Mijn dochter van 8 kan heel erg goed verhalen schrijven. Dit schrijf ik niet om op te scheppen , maar om te vragen of jullie misschien een idee hebben wat ze ermee kan doen.
Bestaat er ergens een verhalen wedstrijd?
Hoe kan ik haar hierin verder motiveren? Ze wil graag haar talent uitdiepen, zeg maar. Natuurlijk geef ik tips en lees ik al haar verhalen (en die bewaren we natuurlijk allemaal) maar hoe kan ik haar nog meer 'kneepjes' leren zeg maar?
Ik hoop dat jullie nog wat ideeen hebben voor mijn schrijfster in spé...
Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat leuk!

Hai Mama78, wat leuk dat je dochter zo goed is in verhalen schrijven. Een leuke site voor kinderen is bijvoorbeeld http://home.12move.nl/schrijverstips.nl/. In tijdschriften voor kinderen staan regelmatig schrijfwedstrijden en via scholen is ook wel eens iets te doen. Ik herinner me bijvoorbeeld een wedstrijd voor gedichtjes. Er zijn ook boeken voor schrijvende kinderen, uit mijn hoofd eentje van Willem Wilmink, kan ik nog wel een keer opzoeken voor je.
Ik was vroeger zelf zo'n kind en ik ben nu tekstschrijver, dus uiteindelijk kun je er zelfs je geld mee verdienen. Ik heb ook les gegeven, maar dat waren veel oudere leerlingen dan je dochter, vanaf 17,18 jaar.
Als je dochter het leuk vindt om te experimenteren, laat haar dan eens een kort verhaaltje schrijven met drie personages. Het gaat bijvoorbeeld over een moeder en een dochter die in een winkel een nieuwe broek gaan kopen en geholpen worden door een winkelmeisje. Als het af is schrijft ze dezelfde gebeurtenis op, maar dan uit de ogen van de moeder. En dan vanuit het winkelmeisje. Hoe praat en denkt een kind? Een moeder? Een winkelmeisje? Een andere is om een verhaal helemaal zonder dialoog te schrijven en daarna met alleen maar dialoog. Of laat haar naar reclame kijken: hoe zou je het product kunnen afkraken in plaats van aanprijzen? En hoe kun je het neutraal beschrijven? Best moeilijk hoor! Of laat haar een sprookje in de moderne tijd zetten. Hoe zou Assepoester nu leven? Wat zou ze allemaal moeten doen? Zijn er eigenlijk nog prinsen, of vindt ze een lekker stuk op internet? Vindt je dochter het leuk om te rijmen? Laat haar dan eens verschillende rijmschema's uitproberen AABB, ABAB enz.
Bewaar haar verhalen inderdaad goed! Van mij is er uit die tijd helemaal niets meer en dat vind ik heel erg jammer. Ik zou nu graag eens lezen wat ik toen schreef. En laat haar veel lezen, maar dat had je zelf ook al verzonnen.
Als je nog meer tips wilt, hoor ik het graag, dan duik ik mijn oude lesmateriaal nog wel in om te kijken of er iets is dat geschikt gemaakt kan worden voor een achtjarige.

mama 78

mama 78

09-03-2009 om 23:46

Stoepkrijt

Heel erg bedankt!!!Wat ben ik blij met je ideeen!! Ik ga ze zeker door haar uit laten proberen. en wat fijn dat je het zo serieus neemt. Mijn dochter is altijd al heel taalvaardig geweest. Ze las en schreef op 4 jarige leeftijd en is verbaal zeer sterk. Ws. is ze ook hoogbegaafd, en daarom is het voor haar zo belangrijk om iets te hebben waarin ze lekker door kan gaan. Ze zit in de Plusklas waar ze ook aan een boek bezig is. De leerkracht merkte pas op dat ze dat op bijzonder goed niveau doet, qua dialogen en. Ze wil ook heel graag schrijfster worden.
Enne..ik wil best wat meer tips!!

Nog meer tips

Ik heb laatst het boek "Uitblinkers" van Malcolm Gladwell gelezen, waarin hij onderzoekt waarom de één wel uitblinkt in iets en de ander niet. Hij kwam tot de conclusie dat je, om iets echt goed onder de knie te krijgen, er ongeveer 10.000 uur serieus mee bezig moet zijn. Ik ben eens terug gaan rekenen vanaf de tijd dat ik mijn teksten durfde in te leveren zonder me een enorme fraudeur te voelen en dat klopt wel ongeveer. En nog steeds: hoe meer ik schrijf, hoe beter het wordt. Zou het niet geweldig zijn als jouw dochter dat punt al veel eerder bereikt?
Nog wat tips:
- vraag je dochter als jullie een uitstapje hebben gemaakt om er een verhaal over te schrijven. Wat zou er bijvoorbeeld zijn gebeurd als broertje/zusje zou zijn kwijtgeraakt?
- Laat je dochter een voorwerp als hoofdpersoon kiezen. Wat maakt een schooltas allemaal mee? Of een telefoon?
- Stel je voor: dochters meester is zo jaloers op dochter dat hij één van haar mooie verhalen onder zijn eigen naam instuurt naar een schrijfwedstrijd. Hij wint de eerste prijs. Laat je dochter verzinnen wat ze zou doen en daar een verhaal over schrijven. Zouden ze haar geloven of moet ze iets ludieks verzinnen?
- Misschien vindt je dochter het ook wel leuk om toneelstukjes te schrijven, dat is weer een heel andere tak van sport. Omdat de dialoog wordt gespeeld, kun je heel veel tekst weglaten. Je hoeft niet te zeggen "weet ik niet" als de ander (of het publiek) ook kan zien dat je je schouders ophaalt. Wat ik met mijn studenten scenarioschrijven altijd deed, is het volgende. Ik schreef een ontzettend stom stukje dialoog, zoiets als dit:
A: Thee?
B: Graag!
A: Suiker?
B: Ja hoor.
A: Eén of twee klontjes?
B: Twee
A: Lekker weertje he?
B: Gaat wel.
A: Voor de tijd van het jaar, bedoel ik.
B: Ja.
Dan vroeg ik of het een goede of een slechte tekst was. Iedereen zei natuurlijk dat het slecht was. Maarrrrr (vroeg ik dan) als de dialoog nu gaat tussen een moeder en een vader die hun zoon al jaren kwijt zijn, terwijl wij - publiek in theater of bioscoop - zien hoe die jongen naar hun voordeur aan het strompelen is? Of als er een seriemoordenaar rond het huis spookt? Of als A en B mensen zijn die verdwaald zijn in de woestijn en proberen moed te houden? Dan krijgt die tekst ineens een andere lading. Dat is leuk om mee te spelen en het geeft veel inzicht in hoe belangrijk 'setting' is, óók in een roman.
- een weerbericht herschrijven is ook een leuke oefening. Een weerbericht geeft de feiten: het gaat regenen, het is zoveel graden. Het geeft geen mening en het vertelt niet hoe mooi de rijp op de bomen is bij een strakblauwe lucht in de heldere winterzon. Laat je dochter zelf verzinnen wat die feitelijke mededelingen betekenen voor de wereld om haar heen.
- recensies schrijven over de boeken die ze heeft gelezen. Zo leert ze na te denken over wat belangrijk is in een boek. Waarom was een boek goed of juist niet? Waren de personages geloofwaardig? De sfeer goed beschreven? Had het verhaal een goede opbouw? Als ze dat leert ontdekken, kan ze het later ook toepassen in haar eigen verhalen.
Ik wou dat ik weer 8 was! Mijn eerste boek (nooit uitgegeven, getypt op mijn moeders oude typmachine) was een boek vol verhaaltjes, moppen, gedichtjes, recepten enz. Het heette "Boerenkool met stukjes worst"

koentje

koentje

10-03-2009 om 13:03

Oh leuk....

Laat je dochter een hyvespagina openen als ze dat nog niet heeft. Dan haar verhaaltjes in de blogs zetten. Zo kunnen anderen ze lezen en er commentaar op geven. Ook kan je zien hoe vaak het gelezen wordt.
Verder vind ik dat je haar moet laten schrijven zoals ze zelf wil. Ik vind het erg pusherig om met allerlei ideeen aan te komen over hoe ze dat kan doen. Pas op dat ze haar lol erin niet verliest. Zodra jij ideeen gaat geven en zij werkt het uit, kan je haar achteraf toch het gevoel geven, dat het niet alleen haar prestatie is.

Niet pushen, wel aanbieden

Mama78 wil volgens mij niet pushen, ze wil haar taalvaardige dochter stimuleren. Ik zag bij mijn studenten altijd dat ze "maar wat deden". Niks mis mee, maar als je goed wilt leren schrijven is het handig om na te denken over verschillende aspecten. En dat kan door heel leuke oefeningen. Als het meisje daar geen zin in heeft of te jong voor is, merkt Mama78 dat vanzelf. Mijn opa was schrijver en gaf commentaar op mijn werk als ik het hem vroeg. Geweldig vond ik dat, zijn aandacht gaf me het gevoel dat ik op weg was een echte schrijver te worden. Hij gaf wel kritiek, maar het was altijd mild en hij omkleedde het met veel positiefs. Toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren en mijn zus en ik met een lied de hele familie te kakken zetten, inclusief opa, liepen de tranen over opa's wangen van het lachen. En trots dat hij was op onze scherpe teksten! Ik voelde me nooit gepusht, juist gestimuleerd!

Sandra

Sandra

10-03-2009 om 21:39

Koentje

Goed schrijven is een kwestie van talent en creativiteit. Maar óók van techniek. Een kind dat leuk kan tekenen, leert op de teken- en schilderclub allerlei technieken. Een voetbaltalent doet ook niet zomaar wat, die leert tijdens de trainingen allerlei trucs. Een kind dat goed kan zingen, leert bij het kinderkoor technieken om nóg beter te gaan zingen. Wat is er mis mee om een kind dat van schrijven houdt, wat ideeën en tips te geven?

Welk boek raden jullie aan voor volwassenen?

Ik heb ook altijd interesse voor literatuur en schrijven gehad. Ik was echter altijd te onzeker geweest om zelf iets te schrijven. Het zou wel geholpen hebben als mijn ouders mij meer hadden gestimuleerd. Je merkt toch zelf wel wanneer het tegenzin bij je kind oproept en dan stop je toch met aansporen zodat het geen pushen wordt.

Wat zijn leuke boeken met tips voor creatief schrijven voor volwassenen?

mama 78

mama 78

11-03-2009 om 11:32

...en welk boek voor kinderen?

Bedankt voor jullie tips.
En inderdaad, ik wil mijn kind niet pushen, maar stimuleren en haar verder helpen om haar talent te ontwikkelen.
Bestaat er ook een boek voor kinderen met tips?

Het gat in de markt

Ik geloof dat we zojuist het gat in de markt hebben ontdekt: een schrijfboek voor kinderen. Mama78, zou jouw dochter zin hebben dat met mij te schrijven? Ik verzin dan opdrachten, zij voert ze uit, ik geef feedback, enz. Ik ben bezig met het opzetten van een uitgeverij, dus dat is dan meteen geregeld. En ik geef haar gewoon een deel van de auteursrechten, dus dan is ze officieel op haar 8e al schrijfster!
Voor volwassenen zijn er veel boeken over schrijven, ik vind dat van Renate Dorrestijn wel één van de beste (Het geheim van de schrijver). Verder zijn er ook heel veel boeken over verschillende vormen van schrijven: korte verhalen, biografieën, reisverhalen, familiegeschiedenissen enz.

milou

milou

11-03-2009 om 16:16

Kluitman site

Hoi!

Leuk, al die schrijvertjes. Mijn dochter heeft ook altijd veel verhalen geschreven en deed dat ook niet verkeerd(zegt een bescheiden moeder). Toen ze er mee begon was ze 9 jaar. Het zijn allemaal spannende verhalen geworden, die zo uitgebreid zijn dat er wel een dun boekje van gemaakt kan worden per verhaal. Natuurlijk hebben we ze uitgeprint en in een mapje gedaan dat al eens door de hele familie gelezen is.
Maar wat we toendertijd gedaan hebben: ze had een eigen site op kidsxpress, dat is een betaalde website voor kinderen waar ze hun ding kwijt kunnen.

Verder kun je verhalen inzenden bij Kluitman, die zetten het op hun website wat veel gelezen wordt door jan en alleman. Mijn dochter kreeg daar ook goede tips op haar schrijven. Als Kluitman het meer dan de moeite waard vindt dan ga ze ermee aan de slag, maar dan moet het ook af zijn qua spelling ed. Kijk maar eens: http://www.kluitman.nl/view.php?s=86n echt heel leuk, ook om de verhalen van de andere kinderen te lezen, zie je ook de duidelijke niveauverschillen.

Intussen zit mijn dochter op de middelbare school en is het schrijven een beetje naar de achtergrond verdrongen, druk druk druk met andere dingen. Wel jammer maar wie weet gaat ze er later weer mee aan de slag.

Succes!

Boekje

Er bestaat een boekje over verhalen en gedichten schrijven voor kinderen. Het heet Schrijf! en is geschreven door Marja Baseler. Het is geschikt voor kinderen van ongeveer 9 jaar. Misschien kun je hier iets mee.
Hier is het te leen in de bibliotheek.

koentje

koentje

11-03-2009 om 19:56

Zelf

Heb ik vroeger ook graag verhaaltjes geschreven; jammer genoeg ben ik er toen mee gestopt uit een soort schaamte; het was niet cool genoeg, alhoewel we daar toen andere woorden voor gebruikten.
Ik heb het 20 jaar later zo'n beetje weer opgepakt, en nu is het voor mij een leuke hobby.

Dat pushen, bedoelde ik meer zo dat het het niet te prestatiegericht moet gaan worden. Als een kind zelf om feedback vraagt en om ideen vind ik het al weer heel wat anders.

mama 78

mama 78

12-03-2009 om 11:31

Stoepkrijt

Meen je dat nou? Dat idee over 'het gat in de markt'? Ik neem aan dat je nog veel meer kinderen daar voor moet hebben. Ik moet er nog even over denken...
Ik heb net al je tips opgeschreven en dan kan mijn dochter aan de slag.
Zou je het leuk vinden om iets van haar te lezen, wat ze maakt van jouw tips? Ik ben wel benieuwd wat je ervan vind, of ze écht talent heeft, zeg maar.
Misschien is het handig mailadressen uit te wisselen...?

Mama78

Ja leuk, wil ik graag lezen! [email protected]

Oja

En ja, ik meende het! Ik ga dat boekje dat eerder in dit draadje werd genoemd ook bekijken, maar volgens mij is het echt wel iets om verder te onderzoeken. En juist niet met meer kinderen, dat wordt rommelig.

Paula B

Paula B

12-03-2009 om 14:25

Welke regio?

Mama 78, waar woon je ergens? Ik heb onlangs gehoord van een nieuw te starten kinderschrijfatelier, maar dat komt natuurlijk alleen in aanmerking als 't een beetje in je buurt is. Wel heel leuk, met verschillende tekstsoorten en activiteiten (journalistieke opdrachtjes, toneelteksten, webteksten, verhalen...)

mama 78

mama 78

12-03-2009 om 20:35

Paula b

Wat een leuk idee!
Ik woon in Zuid-Holland zuid...

Moes

Moes

13-03-2009 om 08:57

Niet helemaal voor haar leeftijd

maar wel interessant: http://www.schrijvenonline.org/
Groeten van Moes.

Magazine

Ik ben geabonneerd op het blad dat bij die site hoort: Schrijven. Maar dat is niet echt leuk voor kinderen. Ik heb inmiddels dat boek "Schrijf" van Marja Baseler gekocht, gewoon uit nieuwsgierigheid (en omdat ik nog boekenbonnen had en het boekenweek is), maar ik heb nog geen tijd gehad om het door te bladeren. Ga ik dit weekend doen!

Paula B

Paula B

13-03-2009 om 13:44

Regio - dan maar zelf doen

Jammer mama 78, het kinderschrijfatelier waarover ik het had zit te ver uit de richting. Overigens zal ik de eigenaar op dit draadje wijzen, als dat boek van je dochter en Stoepkrijt er werkelijk komt zou dat mooi materiaal kunnen zijn. En misschien wil ze ook nog wel een Zuid-Hollandse vestiging...

In delft hebben ze schrijfcursussen

zie hier de link:

http://www.vak-delft.nl/content.asp?objectid=28884

Dat boek

Dat boek is best leuk, wel een aanrader voor je dochter. Wij moeten gewoon een andere insteek nemen voor ons boek.
Nu we hier toch bezig zijn over boeken, ik zoek nog een boek over hoe ik een goed promotieplan kan maken voor mijn uitgeefproducten. Ik kom wel uit de uitgeverij, maar meer uit de redactie/tekschrijfkant dan uit de marketing. Ik heb (vind ik zelf, haha) harstikke leuke ideeën voor boeken en andere dingen, maar weinig idee hoe ik die aan de man moet brengen. Samen met mijn zus die op een school kinderen met ADHD en vormen van autisme begeleid, heb ik een agenda ontwikkeld voor kinderen die meer ruimte, struktuur en overzicht nodig hebben. Dat ding is bijna klaar (na een half jaar te zijn getest, aangepast, getest enz), maar nu moeten we de wereld nog duidelijk maken dat ie eraan komt. We willen eigenlijk alle zorgcoördinators op middelbare scholen aanschrijven en ouderverenigingen. Weet iemand nog een leuk, praktisch boek over hoe je zoiets aanpakt?

Inge M

Inge M

15-03-2009 om 21:14

Ei van columbus gezien? stoepkrijt

Dat is een serie over uitvindingen van kinderen. Een jongen met Asperger heeft de tweede plaats gehaald met een organiser voor kinderen met autisme (en andere kinderen die extra structuur nodig hebben).
Voor kinderen vanaf groep 7 (en zeker vanaf het VO) lijkt een organiser (digitaal dus) me veel handiger dan een agenda.

Ja, gezien

Ja dat heb ik gezien. Leuk! Maar mijn zus werkt al jaren met die kinderen en "haar" kinderen werken niet graag met een digitale planner, omdat ze daarbij het overzicht missen van wat ze die dag allemaal moeten doen. Bij die digitale planner in het Ei van Columbus moest je steeds afvinken wat je had gedaan, maar kon je niet in één oogopslag zien wat je die middag te doen had. Bij de papieren planner kan dat wel (je kunt er ook mee vooruit plannen als je bijvoorbeeld een middag geen tijd hebt voor huiswerk ivm sport) én je docent/ouder/begeleider kan je helpen met het beheren van dat ding. We hebben er echt goed over nagedacht

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.