Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mams

Mams

30-11-2016 om 23:43

Inspiratie voor surprise op school


Taruh

Taruh

03-12-2016 om 11:50

verbaasd over verbazing

Natuurlijk worden er allerlei surprises gedeeld op faceboek.
Ik zou bijna zeggen wie doet dat nu niet.
Van ware kunststukjes door kind zelf gemaakt tot probeersels van ouders ik zie al dagen weinig anders meer.
Zijn het de ouders niet, dan zijn het de kinderen zelf wel die het laten zien.

Mams

Mams

03-12-2016 om 12:43

hier ook...

Ja, ik bedoelde inderdaad dat ik op facebook al verschillend surprises van klasgenoten voorbij heb zien komen (soms zelfs met het hele bouwproces ook in beeld gebracht) en dat die suprises er stuk voor stuk uitzagen of het een gezinsproject was. Maar goed, misschien delen alleen de trotse bouwers van de meest gelikte surpises foto's van hun creactie. En zijn er nog een heleboel andere kids in de klas die lekker zelf gerfröbeld hebben en wiens ouders geen foto's online gezet hebben. Dat hoop ik maar, vooral voor mijn zoon. Ik zou het echt sneu vinden als hij maandag het gevoel heeft dat zijn surprise niet goed genoeg was....

lieverdje

lieverdje

04-12-2016 om 21:02

gezinsproject

....en dat die suprises er stuk voor stuk uitzagen of het een gezinsproject was.

Maar dat is het voor sommige mensen misschien ook wel? Ik heb ook veel plezier gehad met het samen uitdenken van de surprise die mijn kind heeft gemaakt met mijn hulp. Die supermooie surprises waar de ouders duidelijk een grote hand in hebben gehad, daarvan mag je denk ik uitgaan dat die door ouders zijn gemaakt die dat ontzettend leuk vinden. Het is ook zo wat om als je als ouder zelf niet zo goed kan/wil knutselen, je vindt dat een ander dat dan ook maar niet moet doen.

Nur

Nur

04-12-2016 om 23:01

Lieverdje

Ik vind eigenlijk dat je aan de surprises de knutselkunsten van de ouders niet zou moeten kunnen zien. De surprises zijn toch van de kinderen voor de kinderen? Als ouder zou ik hoogstens ondersteunen door te zorgen dat al het materieel er is, aan te moedigen en eventueel te helpen met een paar moeilijke stukken. Ik laat het mijn kinderen gewoon zelf in elkaar zetten en dat is ook de bedoeling heb ik altijd begrepen.

Pirata

Pirata

05-12-2016 om 11:32

hier

Mijn zoon (9) heeft een Gouden schoen trofee gemaakt voor een voetbalfan. Ter voorkoming van goudverf door het hele huis heeft mijn man het verfspuitwerk gedaan. Het beplakken van de doos heeft zoon zodanig gedaan dat het papier er af viel dus we mochten ook nog lijmen.
Het gedicht heeft hij zelf gemaakt op 1 zin na.
Niet helemaal 100% eigen werk dus.... het idee was wel van hem.

Molla

Molla

05-12-2016 om 12:56

Hier

Dit jaar laatste keer (groep 8). Mijn dochter is geen knutselaar en mijn man en ik ook niet. Ik heb de surprise gemaakt met wat hulp van mijn dochter. Gelukkig knutsel ik als een kind want het zag er niet zo heel geweldig uit. Ik moet zeggen dat ik in het verleden wel iets mooiers heb gemaakt. Vooral toen ik vanochtend de klas in kwam. Wat een kunstwerken allemaal. Nou ja, gelukkig had ik wel de cadeautjes gekocht die op het lijstje stonden

Triva

Triva

05-12-2016 om 13:17

Nur

'Ik laat het mijn kinderen gewoon zelf in elkaar zetten en dat is ook de bedoeling heb ik altijd begrepen.'

Nee hoor, de bedoeling is dat het mooi wordt en dat kan niet ieder kind voor elkaar krijgen op de manier van jou. Als het de bedoeling is dat een kind het zelf doet moet school er een handvaardigheidsproject van maken geen huiswerkopdracht.

Pirata

Pirata

05-12-2016 om 15:48

beplakte doos

Jaja, mijn zoon was de gelukkige ontvanger van "de met wit papier beplakte doos". Vergezeld door een onpersoonlijk gedicht. Hij zat er totaal niet mee, dat scheelt. Mooi, kan het geval vanavond nog bij het oud papier.

Molla

"Gelukkig knutsel ik als een kind want het zag er niet zo heel geweldig uit". Hier nog zoeen. Ik ben wat motorisch uitgedaagd. Waardoor mijn aandeel in de surprises van mijn bloedjes een heel stuk kleiner leek dan het was

Groeten,

Temet

Taruh

Taruh

06-12-2016 om 05:15

Pirata

mijn dochter wint. De doos was niet beplakt, het nike logo slechts met potlood ingekleurd, met pen haar naam er op en geen gedicht, kadootjes waren niet ingepakt en overduidelijk al gebruikt wat natuurlijk prima kan voor een spelletje maar niet voor make-up. (en daar heeft dochter echt helemaal niets mee)

De juf heeft het heel druk gehad in de lunchpauze want na de lunch was er een gedicht, en een beplakte doos en werd ze 'terug gepakt' voor haar eigen surprise door haar te laten grabbelen in een emmer lijm. En kreeg ze een masonjar met koekingredienten.

vlinder72

vlinder72

06-12-2016 om 06:37

taruh

Lees ik nou dat de juf in de pauze een surprise heeft gemaakt om een kind met een belabberde surprise te pesten?

Nee toch zeker.

mijn dochter heeft ook ooit zoiets gehad met afgekloven speeltje uit de speelgoedvoorraad. Ik heb mijn dochter uitgelegd dat lang niet alle kinderen ouders hebben om te helpen. En sommige kinderen krijgen geen geld voor een cadeautje. Het is niet anders. En ik begrijp de teleurstelling maar er wordt daarna niet teruggepakt.

Taruh

Taruh

06-12-2016 om 07:31

nee, dat lees je idd verkeerd

Oorspronkelijke surprise die dochter kreeg was een kale schoenendoos, zonder gedicht of enige aankleding. En gebruikte make-up kun je gewoon niet geven uit hygiëne oogpunt. En niet even een keer geprobeerd maar echt half op gebruikt.

Juf heeft in haar pauze een leuk varkentje met een grabbelton en een mooi gedicht gemaakt.

Dochter kreeg daarmee een echte surprise en kreeg haar eigen grapje gewoon terug. Dochter had een zwembad vol met agar gegeven. Op school hadden ze nog een emmertje papiermache lijm en die ging in de doos. Die grap kon dochter prima waarderen. Die is niet vies van een kliedersurprise.

Er was zeker geen sprake van 'terug pakken' het tegengestelde juist.

Pirata

Pirata

06-12-2016 om 08:28

Lieve juf Taruh

Echt heel lief van de juf. Ik neem aan dat de gever van het oorspronkelijke geschenk nog wel een gesprekje krijgt... Erg jammer zoiets. Dan mag mijn zoon inderdaad niet klagen met de beplakte doos (deed hij ook niet, sommige dingen vindt hij echt niet belangrijk, soms lijkt hij beslist volwassener dan 9 al gelooft hij wel in de Echte Sint).

lano

lano

06-12-2016 om 08:34

hulp

Ik help zoon altijd flink mee, het is eerder zo dat zoon MIJ meehelpt kan ik beter zeggen. Hij is absoluut niet creatief, daarbij maakt hij zich ook nog niet druk om wat anderen daarvan denken. Risico aanwezig op slechtste surprise. Goed dat jouw zoon dat zelf bedenkt

Zwembaden, voetbalvelden zijn hier ook geknutseld. Bijbehorende poppetjes werden altijd gemaakt van die ijzeren draaistaafjes met zo'n zachte buitenkant waar je echt gemakkelijk van alles van maakt. Daarop altijd het gezicht van de ontvanger(klassenfoto uitgeprint oid).

Wat ik nog weet
*eenvoudig van doos met verschillend gekleurd papier. Rubics cube of heet dat ding(vierkant draaispelletje met gekleurde vlakken)
*wel een beetje te gelikt maar ook snel klaar een stokpaard. Hoofd van fleece, daar de kadootjes in, oude bezemsteel
*groot kartonnen boek met losse bladzijde waarop een verhaaltje uitgebeeld stond wat over het kind ging
*bloem van stof genaaid (duidelijk van ouder)
*grote pen van papieren koker
*voetbal shirt van karton van favo club
*voetbalveld met heel de klas op het veld van die gedraaide ijzerdraadjes en uitgeprinte hoofden
*en nog wat sinterklazen/pietermannen van dozen

Gerko

Gerko

06-12-2016 om 08:47

Pirata

Mijn nichtje kreeg van de week ook een minimaal beplakte doos, met daarin 5 rolletjes snoep. Haar lootje was getrokken door een kind uit een andere cultuur en is thuis waarschijnlijk niet op weg geholpen met cadeautje, surprise en gedicht. Daar kan dit kind niets aan doen. Nichtje vond het overigens helemaal goed, was erg blij met het snoep

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-12-2016 om 08:56

Hier ook

Bij dochter in de klas was de sneue surprise een nog naar kaas ruikende pizzadoos die was beplakt met wit papier waarop een toetsenbord getekend was. Ik ga er echt vanuit dat het geen onwil is, maar als je geen hulp en/of knutselmateriaal krijgt is het best lastig (zelfs voor 11/12-jarigen). Ik moet zeggen dat ik onze cadeaus ook maar zo zo vond. Het kind had op zijn lijstje alleen dure dingen gezet en heeft een voedselallergie waar zo ongeveer alle snoep onder valt. We hebben dus maar wat kleine grappige dingetjes gekocht (Action).

Triva

Triva

06-12-2016 om 09:02

Taruh

Ik begrijp het niet meer, je wist toch al wie jouw dochter had getrokken en vorig jaar kreeg ze daar een badmintonracket van? Zaten daar ook tweedehands kadootjes in?

Pirata

Pirata

06-12-2016 om 09:07

andere cultuur

Eigenlijk moeten leraren kinderen die net in Nederland zijn even op weg helpen met wat de bedoeling is met surprises. Die kinderen kunnen het simpelweg nog niet weten, dan is een beplakte doos al heel wat.
Ik ken asielzoekers die het echt niet doorhadden, dus niks hadden meegenomen op 5 december. Ze vonden het heel erg toen ze het doorkregen. Hebben daarna het getrokken kind in kwestie overstelpt met veel te dure kado's om het goed te maken.

Mijn zoon was overigens gewoon getrokken door een minder handig Nederlands jongetje.

Taruh

Taruh

06-12-2016 om 09:12

Triva

klopt, maar vorig jaar is de vader van een ander klasgenootje ingeschakeld om iets te maken. Dit jaar blijkbaar niet.

Triva

Triva

06-12-2016 om 09:13

net in Nederland

Ik denk dat de kinderen die net in Nederland zijn wel geholpen worden maar dan heb je nog steeds een grote groep waarvan de ouders niet zijn opgevoed met Sinterklaas, geen geld willen geven voor een kadootje en geen knutselmateriaal in huis hebben.

Ik begrijp niet waarom school die kinderen niet koppelt aan een enthousiaste knutselmoeder/vader. Win-win situatie voor iedereen lijkt mij. Ik mijn postwijk heb ik een knutseloma. Vorig jaar stond er een prachtige dalmatiër op de keukentafel. Dit jaar sprak ik haar op de ochtend voor haar kleinzoon het lootje kreeg en toen was ze haar verzameling plastic doppen aan het sorteren in de hoop dat ze die kon gaan gebruiken. Helaas heb ik haar daarna niet meer thuis getroffen, ik was zo benieuwd.

Triva

Triva

06-12-2016 om 09:14

Taruh

Je wordt gewoon gestraft door je uitroep dat je dit keer hoopte op geen badmintonracket

Taruh

Taruh

06-12-2016 om 09:15

triva

dat was het dan ook niet, dat was ook wat dochter gelijk zei.

Li

Li

06-12-2016 om 09:25

helpen door school

Op onze basisschool was het zowat verplicht voor ouders om naar een knutselavond te komen. Daar waren alle materialen en kon je de ouders die het van huis uit niet zo kenden op weg helpen. Stinkende pizzadozen heb ik dus echt nooit meegemaakt.

Misschien een tip voor andere scholen. Want uitleggen werkt niet, je moet het zien.

Raffie

Raffie

06-12-2016 om 10:21

Hier niet eens een beplakte doos...

... maar gewoon helemaal geen surprise! (alleen wat cadeautjes die niet op z'n lijstje stonden en een internet-gedicht) Ook door kind uit andere cultuur, dus ik heb zoon uitgebreid uitgelegd dat het meisje er zelf niets aan kan doen (hij was namelijk wel behoorlijk boos, had zelf erg zijn best gedaan). Toch begrijp ik de ouders niet, er wordt hier een duidelijke brief meegegeven met wat de bedoeling is. Ouders wonen minstens 2 jaar in Nederland, als je er niets van begrijpt kun je het toch vragen?

Dochter had trouwens de beplakte doos, gelukkig hadden ze beide zondag een mooie surprise gekregen van familie

Triva

Triva

06-12-2016 om 10:29

nee

'Toch begrijp ik de ouders niet, er wordt hier een duidelijke brief meegegeven met wat de bedoeling is. Ouders wonen minstens 2 jaar in Nederland, als je er niets van begrijpt kun je het toch vragen?'

Nee, ik vind dat de leerkracht hier beter op moet letten. Dikke kans dat het vorig jaar ook al mis ging maar als niemand (jij dus ook) nu niet aan de bel trekt gaat het volgend jaar weer mis.

Wij moeten die mensen helpen door het door te geven en tips te geven: koppel kind X aan een ouder die het leuk vindt om te helpen. Goed ook voor de sociale contacten en het inburgeren.

Pirata

Pirata

06-12-2016 om 11:03

die ouders

Die ouders konden de brief waarschijnlijk niet eens goed lezen. Het is heel lastig om steeds uitleg te vragen die je dan misschien niet eens begrijpt, zelfs niet mondeling. Er was tenminste wel een geschenk en een gedicht.

Raffie

Raffie

06-12-2016 om 11:18

Triva en Pirata

Aan de bel trekken bij juf ga ik zeker doen, en ik zal ook meedenken hoe we dit volgend jaar anders kunnen doen.

maar omdat we hier toch lekker aan het klagen waren dacht ik: ik mag ook even meeklagen

En Pirata: ja er was ten minste een geschenk en gedicht, en natuurlijk zijn er veeeel ergere dingen op de wereld, maar dat neemt niet weg dat zoon echt teleurgesteld was, en dat mag van mij!

En nu gaan we weer gewoon verder met de orde van de dag!

Pirata

Pirata

06-12-2016 om 11:25

tuurlijk was hij teleurgesteld

Maar alles is relatief, Einstein zei het al.
De goede gever was zich mogelijk van geen kwaad bewust.

lieverdje

lieverdje

06-12-2016 om 12:24

hier meegemaakt

dat juf een paar neutrale surprises achter de hand had voor kinderen die niks hadden voorbereid. Dat was op een school met veel kinderen uit achterstandsgezinnen.

Op de school waar mijn kinderen nu op zitten kun je het geld wat je hebt uitgegeven aan het kadootje terugvragen, met een maximum van 4 euro en op vertoon van het kassabonnetje. Dit jaar hier verschillende dingen gezien; een aantal weinig verzorgde beplakte dozen en een paar heel mooie dingen; het merendeel viel in de categorie 'netjes beplakte dozen'. Er kwamen veel van die dingen voorbij als minecraft-figuren, voetbalveldjes e.d; Lekker vierkant en niet veel mis mee. Mijn zoon heeft er ook zo een gekregen (best wel een grote) en is er heel blij mee

Ik hielp op school i.v.m. het sinterklaasgebeuren; was in de middagpauze even in de klas van mijn oudste in groep 8 en het viel me op dat de kinderen het écht wel belangrijk vinden of ze een mooie surprise krijgen, en of de ontvanger hun surprise wel mooi vond. Dat vinden ze hier volgens mij belangrijker dan het kadootje! Ik zag in de hele bovenbouw toen het begon ook gespannen gezichten bij de kinderen, van wat zou ik krijgen... wanneer is mijn surprise aan de beurt; leuk om te zien! En ze vertellen aan iedereen die maar wil luisteren wat ze hebben gekregen, ook leuk

Juffie

Juffie

06-12-2016 om 14:22

Nieuwkomers en tentoonstelling

Wat wij doen op de school waar ik werk: de surprises moeten een paar dagen voor 5 december al af zijn en mee naar school. Ze mogen niet worden ingepakt. We maken in en bij de groepen 5 t/m 8 een tentoonstelling van alle surprises. De kinderen kunnen ze dus een paar dagen bewonderen. Ouders komen kijken en zelfs de kleuterklassen doen een rondje door de school om al die mooie knutsels te bekijken. Erg leuk!

Voor ons als leerkrachten is het ook een manier om een beetje te sturen in de 'doos met rotzooi'-surprises. Het is weleens voorgekomen dat we een schoenendoos met troep hebben teruggegeven aan een kind met de opdracht er alsnog iets leuks van te maken.

We hebben sinds een paar jaar een flinke groep vluchtelingen (wij noemen ze nieuwkomers). Vanaf groep 6 zitten die op de huiswerkbegeleiding. De vrijwilligers die deze groep draaien, nemen ook de begeleiding bij de surprises op zich én hebben de ouders van de nieuwkomers daarbij betrokken. Dat ging heel goed. Aan nieuwkomers uit groep 5 (mijn groep) heb ik een maatje uit de eigen klas gekoppeld en gezorgd dat die elkaar niet hadden. Ook heeft de onderwijsassistente hen nog even apart genomen om te horen of het allemaal lukte.

We hebben leuke dagen gehad!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.