Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Iq-test, vertellen of niet?

Mijn dochter van 11 krijgt over 2 weken een IQ-test, om te kijken hoe het met haar verwerkingssnelheid zit. Ze weet dat er een test is aangevraagd, maar ik weet nu niet goed of ik tegen haar moet zeggen wanneer ze de test krijgt. Zowiezo wil ik het dan pas de dag ervoor zeggen. Maar ik ben ook bang dat ze er erg zenuwachtig van wordt, en dat dat de uitslag beïnvloed. Hier mensen met ervaring? Wat vinden jullie? vertellen of niet? of gewoon op een ochtend op school te horen krijgen dat ze NU getest wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wel vertellen

gewoon eerlijk zeggen als je de datum weet van de test,haar leven hangt er niet van af,en het is en blijft hoe dan ook een moment opname.
voor hetzelfde geldt is ze die dag verkouden of net ongesteld geworden,en dat kan ook de test beinvloeden.
laat ook aan je dochter merken dat die test helemaal niet zo belangrijk is,dan maakt zij zich ook niet zo druk.

Hier zo gedaan

zoon wist dat hij niet goed mee kwam op school. Had daar ook ontzettend veel last van (faalangst etc.). Hij had mij een keer met papieren zien lopen op school bij het wegbrengen en vroeg toen al wat dat was.
Ik heb toen uitgelegd dat wij hem ontzettend graag willen helpen om iets makkelijker te leren, maar dat wij dan moeten weten hoe te kunnen helpen.
Dat er dus binnenkort een mevrouw zou komen op school die wat onderzoekjes zou doen. En dan weten we hopelijk iets meer.
Toen de dag was aangebroken heb ik verteld dat vandaag de mevrouw op school zou zijn die zou bekijken hoe we hem beter konden laten begrijpen. Ze zou wat onderzoekjes, puzzeltjes etc. met hem gaan doen. Er is geen goed en geen fout. Gewoon maar proberen te doen, zoals jij denkt dat het het beste is.

Heeft bij onze zoon goed gewerkt.

Succes!

groetjes van Purk

Jolijt

Jolijt

13-03-2009 om 09:50

Hier

was bij de oudste een vermoeden van HB. Dit kind wilde presteren dus gewoon een beetje uitgelegd dat het was zodat de juf op school beter wist wat voor een werkjes ze moest doen en dat ze verder maar naar de tester moest luisteren.
Bij de 3e is een test gedaan omdat ze leerproblemen/achterstand had. Dit kind kon echt helemaal dicht slaan als ze een antwoord niet wist, wat de test natuurlijk heel erg zou beinvloeden. Haar hebben we verteld dat ze alle vragen apart moest zien; dat ze te makkelijke dingen zouden vragen, maar ook veel te moeilijke en dat het bij de te moeilijke ook al heel goed zou zijn als ze een stukje wist. Zo is ze heel open de test in gegaan en heeft alles geprobeerd.
Haar overvallen met de test of de dag ervoor zeggen zou ik persoonlijk niet doen; ze moet toch de kans krijgen erover na te denken en de vragen die ze heeft te formuleren en te stellen. Stel dat je het de dag ervoor zegt en ze kan er niet van slapen? Dan is het misschien wel gedaan met de betrouwbaarheid van de uitslag...

Pippie

Pippie

13-03-2009 om 10:18

Leuk

Ja dat wat boven staat. Maar ook dat het eigenlijk nog leuk is ook. Hier twee kinderen die het leuk vonden.
Niet al te gewichtig brengen.

Pippie

Jolijt

Jolijt

13-03-2009 om 11:09

Ja inderdaad pippie

Dat vergeet ik te zeggen; beide kinderen vonden het echt leuk en jammer dat het klaar was.

Hier niet leuk

zoon realiseerde zich dat er echt wat aan de hand was. Zeg maar met hem. Het leren gaat hem gewoon op sommige vlakken niet makkelijk af. Hij had voor het maken van de testen al een dusdanige faalangst en allergie tegen 'met iemand apart mee moeten de klas uit' ontwikkeld dat hij zeker niet stond te springen.
We hebben het hem uitgelegd, omdat zo er voor te zorgen dat hij mee zou gaan. Orthopedagoge stelde namelijk voor om eerst te observeren in de klas. Na tien minuten zou ze dan vragen wie er zin had om met haar mee te gaan wat puzzeltjes op te lossen. Haar ervaring was dat dan iedereen zijn vinger zou opsteken. Nou, ik kon toen mijn hand er voor in het vuur steken dat onze zoon in elk geval niet mee zou willen. Tja....en dat zou lastig worden niet waar? Degene die zijn vinger niet op steekt die zou mee mogen?

Daarom er voor gekozen om het eerlijk, maar wel zonder te veel poeha aan zoon te vertellen. Ik heb niet de indruk dat hij het onderzoek zelf als erg belastend heeft ervaren.

groetjes van Purk

Minne

Minne

16-03-2009 om 21:44

Hier 2 dochters

die een IQ test hebben ondergaan onlangs. Beiden zijn hoogintelligent.

Ik heb gezegd dat ze naar een mevrouw gingen die leuke dingen met ze zou gaan doen. Dat ze allerlei werkjes zouden gaan doen, en dat daaruit zou blijken wat goed bij ze past, wat ze al kunnen en wat niet, en hoe ze in elkaar zitten. Dat het daardoor leuker/beter/fijner wordt op school, omdat de juf dan weet wat het beste bij ze past. Dat ze dan misschien wel interessanter werk krijgen.

Eigenlijk willen ze iedere week wel zo'n test, haha. Ze vinden het er geweldig . Noem het van alles, maar geen test. Dat is zo beladen!

jasset

jasset

17-03-2009 om 14:13 Topicstarter

Wijzer en nog een vraag

Bedankt voor de reacties, ik ben een stuk wijzer geworden. Ik heb het haar inmiddels verteld, en ze pktje het in eerste instantie heel luchtig op. maar ze heeft het idee da het en soort "toets" is, ( had ik eigenlijk ook) maar ik lees hier dingen over spelletjes en puzzeltjes. dus wie kan me nog wat meer over de inhoud van zo'n test vertellen? Het is denk ik de wisk of de wisk-r. en nogmaals ze is 11 jaar( weet niet of het per leeftijd verschilt hoe er getest wordt?)

Jolijt

Jolijt

17-03-2009 om 20:22

Even denken

met 11 weet ik het niet precies, onze koters waren een stuk jonger dus er kan wel wat anders zijn....
Tekenen: ze laten een vierkant zien, natekenen, een vierkant maar dan liggend (als een bodem dus met 2 schuine lijnen) een kubus. Als er een aantal tekeningen fout zijn stopt de test. Er zijn normen voor wat je op welke leeftijd zou moeten kunnen.
Op volgorde leggen van verhaaltjes met plaatjes.
Figuren nabouwen met blokjes.
Cijferreeksen.
Doolhoven.
Zinnen nazeggen/ woorden onthouden
Onzinwoorden lezen: klorp/pnarf (krijgt zij denkt ik niet, is volgens mij voor jonge/prille lezers).
Met iedere test is het zo dat na een paar foute antwoorden de test stopt, je krijgt dus nooit het idee dat je er 20 niet wist en dat houdt het leuk.
Onze dochter zei laatst nog dat het leuke van een IQ test is dat je er niets voor KAN leren; ze vragen niet hoe je 'onmiddellijk' schrijft of of je wel heel snel 15x17 kan uitrekenen.
Nogmaals onze kinderen waren een stuk jonger maar misschien dat dit toch een beetje een idee geeft.

Marmar

Marmar

17-03-2009 om 22:16

Aanvulling...

Naast wat Jolijt al schrijft, denk ik nog het volgende (mijn dochter van 11 heeft net 2 weken geleden zo'n test gehad, maar ik was er niet bij dus moet het hebben uit haar verhalen):
Bepaalde reeksen met symbolen 'aanvullen', en daarna op een nieuw blanco blad zónder de symbolen erbij proberen andere reeksen weer aan te vullen (lijkt op geheimtaal ontdekken). Een reeks cijfers nazeggen maar dan in de omgekeerde volgorde dan je gehoord hebt. Tekeningen van een soort mechaniekjes (met wieltjes en radartjes etc.): als wieltje A rechtsom draait, welke kant draait dan wieltje D op? Zeggen 'wat niet klopt' bij tekeningen/plaatjes (bijvoorbeeld een huis zonder voordeur, een fiets zonder spaken). Tekeningen van een soort 'bouwpakketje' en dan kiezen wat (als je het juist zou vouwen) er voor figuur uit zou komen (een kubus, een driehoek, een rechthoek met een torentje etc.) - of er zit een stip op een van de vlakken en dan zeggen waar de stip zit als het 'bouwpakketje' in elkaar zit. Inderdaad: puzzels (een bepaald figuur namaken met allerlei stukjes).
Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, als ik dit zo lees. Maar ik heb zelf ook eens een IQ test gedaan waar soortgelijke opgaven in voorkwamen, en dit zijn echt erg makkelijke leuke opgaven, heel geschikt voor kinderen. Bij mijn eigen IQ test kreeg ik o.a. ook nog vrij moeilijke wiskundige berekeningen en ingewikkelde taalopgaven én was het ook zaak zoveel mogelijk opgaven van een test binnen bepaalde tijd te doen.
Volgens mij is het bij kinderen bij veel van de opgaven niet zo. Het zijn allemaal kort durende aparte testjes, zo 10-15 minuten. Sommige testen kan elk kind wel afronden, dus dan gebeurt dat ook. Bij andere testen gaan ze wel kijken hoever een kind komt. Als het bij opgave 10 'struikelt', krijgt het meestal nog een hrkansing, komt-ie er echt niet uit, dan is dat testje dan klaar. En anders stopt de test na x minuten. Het moet natuurlijk niet vervelend en saai worden, of té vermoeiend.
Meestal is er ook flink veel pauze, iets te drinken, even een babbeltje. En krijgt het kind elke keer voor de test uitgebreide uitleg. Er hoort een ontspannen sfeer te zijn. Daarom wordt het testen ook begonnen met iets wat elk kind wel kan, bijvoorbeeld een tekening maken. Toch heeft dat ook wel nut, men kijkt dan hoe het kind z'n potlood vasthoudt, of het ontspannen is etc. Daarom is het ook belangrijk dat er wordt gevraagd elke keer wat het kind van een testje vond.
Zegt een kind bijvoorbeeld 'Reuze makkelijk' maar blijkt geen enkele opgave goed, dan is er toch iets niet goed gegaan met de uitleg bijvoorbeeld.
Kortom, het is al gezegd: je kan niet leren of je voorbereiden op zo 'n IQ-test. Je kan ook niet slagen of zakken. Er komt (als het goed is) gewoon uit wat het IQ is, en dat was er ook al 5 jaar geleden en dat zal er ook over 5 jaar nog zijn.
Een beetje, paar punten, verschil is wel goed mogelijk. Je zal net je dag niet hebben of slecht geslapen hebben.
Het is wel belangrijk dat het kind zo'n test serieus neemt en er niet uit balorigheid (of het staat er niet achter) maar met de pet naar gooit. Maar dat zal maar zelden het geval zijn en ook dat wordt dan ook wel gesignaleerd.
Het is ook belangrijk dat het kind niet ziek is, natuurlijk. En geen oor- of oogontsteking.
Ik heb mijn dochter dus 'veel plezier' toegewenst toen ik haar afleverde voor de test (en niet 'goed je best doen' wat ik elke ochtend zeg voordat ze naar school gaat). En haar gezegd dat het allemaal spelletjes en opgaven zouden zijn, leuk om te doen.
We zijn dus benieuwd naar de uitslag, over zo'n 2 weken. Maar erg belangrijk vind ik het niet. Ik weet zelf ook wel ondertussen dat er niets 'mis' is met dochter's IQ, 't is alleen wel leuk om 'officieel' te weten wat het nu precies is. Ze werd ook getest op mogelijk dyslexie. En die uitslag vind ik veel belangrijker.

jasset

jasset

18-03-2009 om 11:26 Topicstarter

Fijn!

Ik kan haarnu geruststellen dat het niet een lange saaie toets is die ze helemaal alleen in een lege kamer moet gaan maken! Dit wrodt vast wel leuk!
Grappig, Marmar, dat je haar "veel plezier" hebt toegewenst. Ik wens mijn dochter als ze naar school gaat ook altijd veel plezier, en niet "doe je best",want dat doet ze toch wel,en in haar geval is plezier op het moment wel erg belangrijk!

Opbouw in moeilijkheid

mijn dochter van 11 heeft ook n wisc test gehad voor dr iq. Ze heeft er veel lol in gehad en zij dacht dat hwt alemaal errug goed ging. Later legde de ps. uit dat ze met makkelijke opdrachten beginnen en dan opbouwen tot waar het nog lukt. Als het te ingewikkeld wordt stoppen ze, dus je kind heeft zelf niet het idee gigantisch de mist in te gaan. (mijn dochter vertelde dat ze per soort opdracht alleen de laatste steeds wat moeilijk vond, achteraf klopt dt dus.)
Succes ermee!

Martien

Martien

19-03-2009 om 09:10

Uitgelegd

Jongste begon vorig jaar steeds slechter te scoren. Uiteindelijk werd besloten een aantal testen te doen oa IQ. Omdat ik weet dat jongste nogal koppig kan zijn en als ze geen zin heeft, de boel saboteren, hebben we haar over de test verteld. Enkel dat ze een aantal oefeningen en spelletjes zou moeten doen. De ene zijn heel leuk, de andere weer wat minder, maar dat het vooral belangrijk is dat ze goed meewerkt (vermoeden van dislectie) omdat als ze zomaar wat in het wilde weg zou antwoorden, we niks zouden kunnen ontdekken.
Op de dag van de test was er net een heel leuk spel met de ganse school. Jongste kon vanuit het lokaal het spel volgen, dat deed ze echter niet en was heel gemotiveerd ) Gelukkig dat we dit hadden uitgelegd, waarschijnlijk waren de resultaten anders helemaal anders geweest.

dijota

dijota

22-03-2009 om 01:09

Moment opname

hallo,

Ik zou er gewoon over praten, en er luchtig over doen, haar vertelen dat ze de meeste vragen wel weet zoniet dan is dat niet erg want dan is ze daar nog niet aan toegekomen in haar groep. Ook is de een beter in dit als dat, maar het belangrijkste is het is een moment opname, pin jullie niet vast aan de uitslag hiervan.
Het kan zijn dat zij slecht heeft geslapen, of inderdaad zenuwachtig is, of juist een vrolijke bui heeft en er super doorheen loopt.
Het is een moment opname.
Mijn dochter heeft 3 keer een IQ test gedaan. De laatste was toen ze 11 was, alle testen komen op een ander nivo uit, tja verwarrend.
Bij haar ligt het probleem informatieverwerking. op de schaal plaatjes ordernen scoorde ze zeer beneden gemiddeld ook op oorzaak/gevolg. Dit wil niet zeggen dat ze op andere vak/punten slecht scoort. Waardoor er toch balans is en zij zich kan ontplooien.
Ik wens jullie veel succes maar onthoud deze test is niet voor haar leven bepaald.

jasset

jasset

23-03-2009 om 11:54 Topicstarter

Morgen

Morgen is het dan zover. Ben benieuwd of ze de test een beetje ontspannen doorkomt. Ik geloof dat ze er niet echt tegenop ziet. Ze heeft op het moment wel erg veel spanningen omdat het voor de zoveelste keer is geëscaleerd tussen kind en juf. ( pfff, moet het even kwijt hoor!) We hebben nu, na al het hele jaar door gesprekken, weer vol goede moed proberen enz., besloten dat we haar in de andere groep 7 willen hebben
(gelukkig zijn er 2 op deze school). Ondanks dat ze dolgraag van de juf af wil, geeft dit veel stress voor haar. ( en voor ons)

Wilma

Wilma

23-03-2009 om 14:12

Succes morgen

Jij met afwachten en je dochter met de test. Ik lees mee, inmiddels staat hier de datum van de test ook vast voor mijn tienjarige zoon. De 10e en de 17e april, 't is hier twee ochtenden. En dan nog een ochtend de dyslectietest. Ik ben benieuwd hoe je dochter 't vond, laat je nog wat weten ?

Groetjes,
Wilma

Succes!

veel succes morgen voor je dochter en voor jou!

groetjes van Purk

Ander vraagje

Even een ander vraagje.
Waar hebben jullie die test laten doen?
en gaat dat via school of particulier?
Alvast bedankt.

En natuurlijk succes. Ik lees met interesse mee.
Wanneer hoor je er wat over?

groetjes ilsa

jasset

jasset

24-03-2009 om 15:24 Topicstarter

Ben ik weer.

Ils@: De test wordt uigevoerd door PCL, aangevraagd door school.
Dochter vond de test niet onaardig, maar was aan het eind wel moe. Schrok ook toen er bij bepaalde oefeningen een stopwatch te voorschijn kwam, aangezien haar tempo haar grootste probleem is. De mw die de test afnam was erg vriendelijk, en goed in staat haar op haar gemak te stellen.
Ik heb zelf met de directeur gepraat om te zeggen dat ik dochter in de andere groep wil hebben. Hier hoor ik vrijdag meer over. De directeur is erg bang dat als er 1 kind naar de andere groep gaat, anderen dit ook willen. Dit wordt dus nog besproken.

Marmar

Marmar

03-04-2009 om 00:25

Update- resultaten bekend- *shit*

Ha Jasset ea. Maar even een update van mijn kind, want ik had eerder geschreven dat ook mijn dochter kort geleden een IQ-test had gedaan. Dit was onderdeel van een onderzoek naar mogelijk dyslexie bij haar.
Er is dus gevonden dat ze dyslecties is. Daarnaast is er gemiddeld met haar IQ 'niets aan de hand', dwz dat het gemiddeld net boven normaal ligt. Alleen, de psychologe noemde het wel 'appels met peren vergelijken'. Want wat blijkt nou uit de test(WISC III)? Het verbale deel is nog harmonisch te noemen maar het performale gedeelte geeft voor de subtests en nogal vreemd beeld. 4 'uitschieters' buiten het 'normaal' gebied (is IQ tussen 90-110). 3 van de subtest zitten erboven (de grootste uitschieters is IQ meer dan 130) maar ook 1 uitschieter naar beneden (IQ 70).
Tja, daar kun je dus geen worst van maken.... Mijn vermoeden is dus dat ze bij minstens 1 subtest flink er met de pet naar heeft gegooid(?). Het zal ook wel zo zijn dat ze juist die test niet interessant en wat lastig vond (en die dus minder zou mkaen), ze heeft de neiging om dan iets niet af te maken of 'te doen alsof' en maar een slag slaan... maar IQ70??? Naast een subtest met IQ > 130???
Heeft iemand hier enig idee? (Ja, haar dyslexie zal ook ergens een invloed hebben gehad op het testen, maar hoe/wat/waar is me nog duister).

Marmar

ik herken wel je vragende gevoelens bij de uitslag. Hier ook een slechte uitslag gehad vlak voor de zomervakantie. Kind kwam uit op een iq van 76....ik schrok me rot.
Alles bleek nogal cijfermatig ingesteld...zoon heeft echt 0,0 cijfermatig en ruimtelijk inzicht. Gevolg dat hij bij veel testjes maar wat heeft gedaan. En ja....dan scoor je dus niet echt super.
Goed, voor hem heeft het wel de mogelijkheid gegeven om met een dergelijke score meteen naar het speciaal basisonderwijs te kunnen. Daar zit hij veel beter op zijn plek en leert ook weer gewoon. Lezen en taal was al gewoon goed, rekenen gaat nu ook een stuk beter.

Het kan dus best zijn dat sommige testjes je kind gewoon niet echt lagen. Het is en blijft ook een momentopname.

Ik denk dat je kan stellen dat wat het vermoeden was, dyslexie, dat dat is vastgesteld. De rest zou ik laten voor wat het is. Wat jullie wilden weten, weet je nu.

Groetjes van Purk

Amenet Rait

Amenet Rait

03-04-2009 om 16:23

Ook hier ooit een kind met zo'n vergelijkbare uitslag bij WISCIII. De orthopedagoog die de test afnam besloot toen de laagste uitschieter niet mee te laten tellen in de uitslag, maar dit was natuurlijk wel de meest interessante van de test, waarbij je écht een idee hebt van wat er speelt. Zoek dus uit wat dat onderdeel was!

jasset

jasset

03-04-2009 om 16:41 Topicstarter

Marmar

Je hebt de uitslag snel binnen? Ik dacht tenminste dat die van jou later werd getest dan mijn dochter.nou,ja, ikwacht maar af. die mw zei dat het wel 4 weken kon duren.

Astrid

Astrid

03-04-2009 om 20:51

Ook test gehad

Mijn zoon (10) heeft een half jaar terug de WISC 111 gemaakt en had een verbale score van 147 en een performale van 95. Bij de performale zaten 2 onderdelen waar bij hij nauwelijks iets goed had. Dat waren puzzels maken en dingen in volgorde leggen. Totaal iq was 125. Er werd meteen bij gezegd dat ze eigenlijk met zo'n uitslag geen totaal iq kunnen geven. De verschillen zijn te groot.

Op zich is zo'n uitslag best interessant. Op verbaal scoort hij extreem goed. Ik had dat ook verwacht. Dat hij op performaal minder zou scroren had ik ook verwacht, maar dat hij op sommige onderdelen echt super slecht scoort had ik niet verwacht. Hij heeft blijkbaar deze onderdelen totaal niet onder de knie.

De psycholoog vindt vooral het extreme verschil tussen verbaal en performaal heel zorgelijk. Bij een verschil van 12 is het kind al niet in harmonie, laat staan bij dit.

Marmar

Marmar

06-04-2009 om 02:49

Reactie

Hoi Purk en anderen. Ik heb het misschien wat verwarrend uitgelegd, maar de uitslag van de IQ-test was gemiddeld ‘prima’. Maar de onderzoekster gaf aan, dat er eigenlijk niet goed een gemiddelde gegeven kon worden. Zo’n test valt in 2 delen te splitsen: verbaal en performaal. Mijn dochtertje zat op het performale gedeelte boven gemiddeld, en de subtesten in het performale gedeelte waren harmonisch te noemen. Die verschilden dus niet heel erg van elkaar.
Alleen op het performale gedeelte verschilden de uitslagen van de subtests wel heel erg. Teveel om daar een gemiddelde uit te berekenen want dat is dan een rekenkundig gemiddelde en zo werkt het niet met IQ’s. Ik had met trouwens nog vergist in m’n eerste berichtje: 4 van de subtests hadden uitschieters boven het gemiddelde waarvan 1 zelfs boven ‘hoogbegaafd’ (of niet betrouwbaar te meten, ieg die uitslag kon eigenlijk niet). 2 subtests scoorden ‘net boven gemiddeld’. Een dan 1 subtest die onder de 70 (ook ‘onbetrouwbaar’ volgens de onderzoekster), dwz zwak begaafd.
En dat kan dus niet, zo’n uitslag. Dat valt niet meer goed te interpreteren. Er zal dus een reden zijn dat dochter juist die test zo slecht heeft gemaakt, zoals ook al o.a. Astrid vertelde over haar zoontje. En daarom dat juist interessant, om uit te vinden. Speelde de dyslexie haar parten? Had ze er toen 0,0 zin in (niet interessant) of gaf ze het gewoon maar op omdat ze het wat moeilijk vond? Of was ze toen moe (in de rapportage gaf de onderzoekster aan dat met de onderdelen die bij dochter wat minder vlotjes gingen ze begon te klagen over ‘moe’ en ook gaapte soms)?
Amenet, het onderdeel waar ze dus zo erg slecht op scoorde was een soort puzzels maken, waarbij het groter geheel belangrijk was om de details goed te snappen. Volgens de onderzoekster zou dat er op wijzen dat dochter moeilijk kan plannen en nauwelijks helicopter view heeft. En moeite zou hebben met zelfstandig werken. En dat is wel vreemd, wat dat kan ze juist wél goed, beter dan klasgenootjes. Dat geeft ook de school aan in hun informatie voor het onderzoek. En ook ik heb die ervaring. Ze doet helemaal uit zichzelf huiswerk en weet ook wanneer ze een toets heeft (leert daarvoor van tevoren). Het komt maar heel zelden voor dat ze iets vergeet. Ik hoef haar ook nooit te helpen met huiswerk, ze vraagt me alleen soms haar te overhoren. Maar ik controleer haar niet, alleen als ze me er zelf om vraagt. Ook werkstukken en presentaties werkt ze helemaal zelf uit en daar krijgt ze heel goede cijfers voor. Daar zit dus een stukje discrepantie tussen de subtest score en de praktijd van alledag.
Dochter heeft door dyslexie geen recht op een rugzak oid, wel op wat aanpassingen van de leermiddelen en meer tijd voor testen enzo (en begrip). Dat is niet waar wij een probleem mee hebben want dat zal alleen maar goed voor haar zijn. Probleem is dat ik (we) zo graag uit dit onderzoek een advies hadden gehoord welk niveau middelbare school nu juist zou zijn. De onderzoekster zegt dan, dat zij VMBO-T (of brugklas met HAVO) aanraadt, wat ook uit de CITO was gekomen (de normale CITO, niet de aangepaste voor dyslecten). Op grond van haar dylexie want naar haar IQ kan ze dus een hoger niveau aan.
En wij kennen onze dochter en denken dat ze zich gaat vervelen als ze beneden haar niveau onderwijs krijgt. We vinden dat je beter kan kijken naar talenten en die kans moet geven, dan uitgaan van wat ze niet goed kan.
Ook de onderzoekster gaf aan, dat dochter nog heel wat kan doorontwikkelen in de gebieden (spelling, begrijpend lezen) waar dochter nu niet zo goed in is als klasgenootjes. En dan uiteindelijk nog beter kan worden dan haar leeftijdgenootjes ook nog, dankzij haar intelligentie.
Vandaar dat ik ook dat advies niet echt duidelijk vind. Maar 1 ding is zeker: dochter krijgt alle steun van haar ouders – wij dus. Gelukkig zijn we in staat om haar te helpen met alle middelbare schoolvakken. En krijgt ze nu ook op de basisschool de juiste steun en begeleiding. Ja, nogal laat, pas in groep 8. En triest dat er niet eerder is bedacht dat ze wel eens dyslectisch kon zijn. Maar beter laat dan nooit.
Verder wil ik voor mijn kind dat het gewoon lekker in d’r vel zit en met plezier en inzet naar school gaat. En dat is gelukkig wel altijd het geval geweest. En ik wil graag dat dat ook in de toekomst het geval is, ondanks haar beperking dyslexie.

Marmar

Marmar

06-04-2009 om 02:52

Oeps weer een foutje

Verdorie, 't is ook al érg laat. Ik schreef: 'Zo’n test valt in 2 delen te splitsen: verbaal en performaal. Mijn dochtertje zat op het performale gedeelte boven gemiddeld, en de subtesten in het performale gedeelte waren harmonisch te noemen.'
Moet zijn: ....zat op het verbale gedeelte boven gemiddeld, en de subtesten in het verbale gedeelte waren harmonisch te noemen.
Hopelijk snappen jullie er nog wat van ;-(

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.