Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?


Mija schreef op 16-05-2022 om 21:33:

[..]

Denk je dat hulpverlening ze helpt het bedrijf te runnen? Nee, die zullen deze mensen gaan vertellen dat ze grote fouten maken met hun kinderen en dat ze moeten veranderen. En als ze de energie niet hebben voor een ‘veranderopdracht’, omdat ze het bedrijf niet op een andere manier georganiseerd krijgen en ze toch geld moeten verdienen, komen ze door jeugdzorg onder nog meer druk te staan dan ze toch al staan. Want hoe ze het met hun bedrijf rooien, daar gaat niemand hulp bij aanbieden. Dat valt buiten de scope.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het niks voorstelt. Ik zie echt wel rode vlaggen. Maar ik zie geen voordeel van het inschakelen van VT. Wat zou de hulpvraag moeten zijn? Die ouders moeten geholpen worden hun leven overzichtelijker te maken en de last van 7 dagen werken af te kunnen schudden. Maar dat soort hulp is er niet.

Als er geen noodzaak is voor al dat harde en lange werken van beide ouders, ga ik er misschien wat anders over denken. Maar vooralsnog vind ik het vooral heel rot, voor het hele gezin. Toen de aap uit de mouw kwam, kreeg zelfs dat rare gepush naar het VWO een andere klankkleur. Ik denk: die moeder wil een ander leven voor haar kind. Oké, het is flink invullen, maar het zou zomaar kunnen.

Ik heb het toch niet specifiek over VT? 

Maar ik vind het wel raar als het effect van werk/keuzes is dat kinderen verwaarloosd worden VT maar niet ingeschakeld moet worden, want dan nog meer druk. Zeker als alle professionele hulp geweigerd wordt. Uiteindelijk zijn de kinderen de dupe, dat gebeurd nu al. 

Wel zouden er voor inschakelen VT nog andere stappen gezet kunnen worden, bijvoorbeeld centrum jeugd en gezin (zoals iemand al opperde)of vanuit school of huisarts. Maar volgens TO wordt alles geweigerd en dan verdwijnt er vanuit mij al een heel stuk begrip voor de situatie met baan. Ik snap dat TO in de spagaat zit, er zit een grens aan wat zij kan, maar snap ook dat ze het vertrouwen niet op het spel wil zetten.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 21:55 Topicstarter

Mija schreef op 16-05-2022 om 21:33:

[..]

Denk je dat hulpverlening ze helpt het bedrijf te runnen? Nee, die zullen deze mensen gaan vertellen dat ze grote fouten maken met hun kinderen en dat ze moeten veranderen. En als ze de energie niet hebben voor een ‘veranderopdracht’, omdat ze het bedrijf niet op een andere manier georganiseerd krijgen en ze toch geld moeten verdienen, komen ze door jeugdzorg onder nog meer druk te staan dan ze toch al staan. Want hoe ze het met hun bedrijf rooien, daar gaat niemand hulp bij aanbieden. Dat valt buiten de scope.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het niks voorstelt. Ik zie echt wel rode vlaggen. Maar ik zie geen voordeel van het inschakelen van VT. Wat zou de hulpvraag moeten zijn? Die ouders moeten geholpen worden hun leven overzichtelijker te maken en de last van 7 dagen werken af te kunnen schudden. Maar dat soort hulp is er niet.

Als er geen noodzaak is voor al dat harde en lange werken van beide ouders, ga ik er misschien wat anders over denken. Maar vooralsnog vind ik het vooral heel rot, voor het hele gezin. Toen de aap uit de mouw kwam, kreeg zelfs dat rare gepush naar het VWO een andere klankkleur. Ik denk: die moeder wil een ander leven voor haar kind. Oké, het is flink invullen, maar het zou zomaar kunnen.

Dit klopt. Hier gaat het ook om. Maar ze zien niet in dat ze kind op deze manier juist niet helpen. Het pushen kan een heel positief effect hebben op kinderen die de potentie en intelligentie hebben om het vwo of hoger aan te kunnen. Maar heeft een slechte invloed op kinderen die die potentie en intelligentie niet hebben. Die werken heel hard, maar toch is het nooit genoeg want het is geen vwo.

En, ook voor de zoveelste keer, VT is niet ingeschakeld. Ik heb gebeld voor advies omdat ouders mij inderdaad zo inschakelen als redder in nood. En ik wil zeker wel helpen, maar wilde kijken of, en welke, hulp er nog meer ingeschakeld kan worden. Hoe we op een helpende manier toch wat professionele hulp in kunnen schakelen enzo.

En ze hebben personeel in hun restaurant dus staan er zeker niet alleen voor, maar ze zijn inderdaad wel nodig alle dagen en hebben daarin weibig keus. Ook dat harde werken doen ze om zo goed voor hun kinderen te zorgen, te zorgen dat het hen aan niks ontbreekt. Maar dan wel op materieel gebied in de vorm van ipads, iPhones etc.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 21:56

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 21:37:

[..]

Sorry, ik ga er maar niet vanuit dat je het vervelend bedoelt. Ik ga het jou nog 1 keer uitleggen maar verder niet meer. Je lijkt het namelijk niet te gaan snappen. Of je wil het niet snappen dat laat ik in het midden.

Het zijn in eerste instantie kennissen van ons. Dochter had moeite op school, ik bood aan om haar vrijwillig (dus niet betaald) te helpen met school. Waarom? Omdat ik dat leuk vind.

Het proces is het proces van hun eigen denkpatronen veranderen, hun dochter los te kunnen laten, hun dochter de ruimte en vrijheid te kunnen geven om zichzelf te kunnen gaan ontwikkelen.

En ja, ouders lijken ons inderdaad uitverkoren te hebben om hun te helpen ja. Dus bijles geven is allang niet meer onze taak. Professionele hulp durven ze niet aan te nemen, dat past niet binnen hun cultuur, maar ze hebben wel hulp nodig geven ze aan. Wij vangen het meisje dus op. En hulp afdwingen vind ik wat te ver gaan, vandaar dat ik dus advies heb ingewonnen bij veilig thuis over wat ik met deze situatie aan moet.

En het laatste is echt meer jouw referentiekader en jouw mening dan dat het de waarheid/ feit is. Voor de ik weet niet hoeveelste keer, ik kan niet de andere kant opkijken als mij die hulp gevraagd wordt. Daar mag je van vinden wat je wil, maar dat is dan echt jouw mening. En ik geloof ook best dat jij niet de enige bent die zich er niet mee zou bemoeien, maar ik geloof ook zeker dat ik niet de enige ben die wel zou helpen waar mogelijk. En als ik een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van dat meisje en invloed heb om de band met haar moeder te verbeteren waar mogelijk, dan help ik.

Als je zo’n goed contact hebt met de ouders had je dit dus net zo goed direct met hun kunnen bespreken. En als ik het zo lees wordt dochter behoorlijk vrijgelaten, blijkbaar mocht ze eerder tot half 9 blijven en is dat nu een uur vervroegd. De ouders behouden gewoon het recht om te beslissen hoe laat hun kind thuis moet zijn ongeacht wat jij ervan vind of de reden. 

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

16-05-2022 om 21:56

Mija schreef op 16-05-2022 om 21:33:

[..]

Denk je dat hulpverlening ze helpt het bedrijf te runnen? Nee, die zullen deze mensen gaan vertellen dat ze grote fouten maken met hun kinderen en dat ze moeten veranderen. En als ze de energie niet hebben voor een ‘veranderopdracht’, omdat ze het bedrijf niet op een andere manier georganiseerd krijgen en ze toch geld moeten verdienen, komen ze door jeugdzorg onder nog meer druk te staan dan ze toch al staan. Want hoe ze het met hun bedrijf rooien, daar gaat niemand hulp bij aanbieden. Dat valt buiten de scope.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het niks voorstelt. Ik zie echt wel rode vlaggen. Maar ik zie geen voordeel van het inschakelen van VT. Wat zou de hulpvraag moeten zijn? Die ouders moeten geholpen worden hun leven overzichtelijker te maken en de last van 7 dagen werken af te kunnen schudden. Maar dat soort hulp is er niet.

Als er geen noodzaak is voor al dat harde en lange werken van beide ouders, ga ik er misschien wat anders over denken. Maar vooralsnog vind ik het vooral heel rot, voor het hele gezin. Toen de aap uit de mouw kwam, kreeg zelfs dat rare gepush naar het VWO een andere klankkleur. Ik denk: die moeder wil een ander leven voor haar kind. Oké, het is flink invullen, maar het zou zomaar kunnen.

Ik denk dit eerlijk gezegd ook. Die mensen spreken misschien slecht Nederlands en hun restaurant is misschien wel het enige dat ze hier kunnen doen, als ze verder geen (Nederlandse) diploma's hebben en/of de taal niet goed spreken. Misschien willen ze zelf ook wel minder werken maar is dat geen optie. En veel mensen die hier naartoe gekomen zijn en zelf door taalgebrek en of gebrek aan opleiding alsnog niet zoveel kansen hebben, willen héél graag dat hun kinderen wel alle mogelijkheden aangrijpen die ze geboden worden. Daarom hebben ze misschien in hun hoofd dat dochter vwo zou moeten doen. En die hoge verwachtingen kunnen ook cultureel bepaald zijn. Ik weet bijvoorbeeld dat in Frankrijk als je ergens tevreden over bent, je altijd de volledige score geeft, dus bijv 5 sterren (van 5). Een Nederlander zou eerder 4 sterren geven want de service kan áltijd beter en 5 sterren geven we alleen bij uitzonderlijk voortreffelijke service. Dat is echt cultureel bepaald. Misschien is dus oprecht een 9 in de ogen van die moeder niet zo best, en weet ze niet dat je hier haast nooit een 10 haalt. Ook in een land als Japan bijvoorbeeld heeft men heel andere verwachtingen van kinderen (zie de serie op Netflix waar je geloof ik kunt zien dat 4-jarigen daar alleen met de metro naar school gaan). Om nog maar niet te spreken wat kinderen in China op die leeftijd allemaal al moeten kunnen (nou vast niet allemaal, maar je ziet soms van die filmpjes waar ze complete choreografieën opvoeren die ik op mijn 18e nog niet kon dansen). Is dit alles het beste voor een kind? Nee, volgens onze standaarden niet, maar daar denken ze echt overal anders over. 

En zo lees ik toch heel veel aannames in je posts. Hoe weet je dan dat die moeder geen aandacht heeft voor haar kind als ze uit school komt? Je bent daar toch niet bij? En soms ligt het ook genuanceerder: ik haal mijn kinderen ook zelf één dag per week uit school als ik thuiswerk. Dan hoeven ze niet naar de bso en dat vinden ze fijn maar ik moet dan vaak nog wel wat werk doen dus dan heb ik niet zoveel aandacht voor ze als op een dag dat ik vrij ben. Is dat dan heel erg? Nee toch? Het hangt echt van de context af of dit soort voorbeelden nu kwaad kunnen of niet. Kinderen moeten soms ook wat water bij de wijn doen, net als in mijn voorbeeld. Misschien is deze situatie in NL voor die ouders en kinderen alsnog stukken beter dan waar ze vandaan komen, het is maar net waarmee je het vergelijkt. 

Nogmaals TO, wat hebben die mensen wel niet meegemaakt tijdens corona: maanden geen inkomsten. 

Zij zijn onnodig hard voor hun dochter, misschien wel mede ingegeven door het feit dat zij niet willen dat zij ook zo hard moet werken voor weinig. 

Ja, het kan beter en het zou fijn zijn wanneer zij wat liever waren voor hun kinderen, waaronder hun dochter. Ik denk wel dat je verder komt met empathie, dan met oordelen. 

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 21:46:

[..]

Kan. Maar het klinkt meer alsof de TO de ouders wil heropvoeden als ouders en denkt dat zij als enige dit probleem kan oplossen en weet wat het kind nodig heeft. En nou moet kind om half 8 thuis zijn omdat het broertje op bed gaat en de ouders waarschijnlijk gewoon graag hebben dat hun dochter gewoon op een bepaalde tijd binnen is en vind TO dat niet kunnen en vindt ze dat de verantwoordelijkheid van het broertje bij de dochter in kwestie word gelegd terwijl er ook een oppas is maar dat vindt ze ook niet goed want ouders moeten die verzorgende taken op zich nemen en mogen dat zeker niet uitbesteden. Ik vraag me dan af wat TO hieruit haalt, een heel probleemgezin erbij en dan ook nog een peuter hebben.

Nou, wat ik eruit opmaak is dat TO zich eraan stoort dat het meisje op tijd thuis moet zijn vanwege haar broertje. En ze peilt hier of ze zich daar terecht aan stoort. Dat is wat minder stellig dan jij het opschrijft. Als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd, dan denk ik dat het fijn was geweest als er iemand als Haaknaaldje was geweest in een bepaalde periode; toen had ik geen vrienden op school, een vader die alleen maar werkte en een moeder die het contact met de wereld kwijt was en overdag op bed lag en 's nachts leefde. Er was geen familie die zich met ons gezin bemoeide of zelfs maar op bezoek kwam en vrienden hadden mijn ouders ook niet. Een tijdje hing ik veel rond bij een vriendinnetje van school (einde basisschool) maar ik merkte dat ik daar op een gegeven moment niet meer welkom was. Dan gingen zij normaal om 6 uur eten en moest ik weg. Thuis had mijn moeder misschien tegen 8 uur s avonds een keer iets opgewarmd (maar niet iets dat je een complete maaltijd kon noemen en we aten dan voor de tv).

Ik vraag me af wat jouw probleem is met TO. Ik lees vooral dat ze zich zorgen maakt, niet dat ze de enige is die het probleem kan oplossen. Als ze dat zou vinden zou ze niet hier een vraag posten om mee te denken.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 22:07 Topicstarter

Solecito schreef op 16-05-2022 om 21:56:

[..]

Ik denk dit eerlijk gezegd ook. Die mensen spreken misschien slecht Nederlands en hun restaurant is misschien wel het enige dat ze hier kunnen doen, als ze verder geen (Nederlandse) diploma's hebben en/of de taal niet goed spreken. aanname, vader en moeder spreken gewoon Nederlands en hebben hier hun middelbare school gedaan. Misschien willen ze zelf ook wel minder werken maar is dat geen optie. En veel mensen die hier naartoe gekomen zijn en zelf door taalgebrek en of gebrek aan opleiding alsnog niet zoveel kansen hebben, willen héél graag dat hun kinderen wel alle mogelijkheden aangrijpen die ze geboden worden. Daarom hebben ze misschien in hun hoofd dat dochter vwo zou moeten doen. En die hoge verwachtingen kunnen ook cultureel bepaald zijn.klopt, maar dan kan het nog zijn dat het wel degelijk schadelijk kan zijn voor een kind als het niet aan die hoge verwachtingen kan voldoen. Ik weet bijvoorbeeld dat in Frankrijk als je ergens tevreden over bent, je altijd de volledige score geeft, dus bijv 5 sterren (van 5). Een Nederlander zou eerder 4 sterren geven want de service kan áltijd beter en 5 sterren geven we alleen bij uitzonderlijk voortreffelijke service. Dat is echt cultureel bepaald. Misschien is dus oprecht een 9 in de ogen van die moeder niet zo best, en weet ze niet dat je hier haast nooit een 10 haalt. ze heeft zelf hier op school gezeten dus dat weet ze wel. Ik heb het haar ook uitgelegd nog dat dat hier niet zo werkt. Ook in een land als Japan bijvoorbeeld heeft men heel andere verwachtingen van kinderen (zie de serie op Netflix waar je geloof ik kunt zien dat 4-jarigen daar alleen met de metro naar school gaan). Om nog maar niet te spreken wat kinderen in China op die leeftijd allemaal al moeten kunnen (nou vast niet allemaal, maar je ziet soms van die filmpjes waar ze complete choreografieën opvoeren die ik op mijn 18e nog niet kon dansen). Is dit alles het beste voor een kind? Nee, volgens onze standaarden niet, maar daar denken ze echt overal anders over. klopt ook, maar dat wil dan ook niet zeggen dat het niet schadelijk kan zijn voor een kind.

En zo lees ik toch heel veel aannames in je posts. Hoe weet je dan dat die moeder geen aandacht heeft voor haar kind als ze uit school komt? Omdat ik daar soms wel bij ben omdat ik wel eens de kinderen uit school haal als de oppas dat niet kan. Je bent daar toch niet bij? En soms ligt het ook genuanceerder: ik haal mijn kinderen ook zelf één dag per week uit school als ik thuiswerk. Dan hoeven ze niet naar de bso en dat vinden ze fijn maar ik moet dan vaak nog wel wat werk doen dus dan heb ik niet zoveel aandacht voor ze als op een dag dat ik vrij ben. Is dat dan heel erg? Nee toch?zeker niet erg. Maar ik denk dat jij op andere momenten wel wat meer liefde, zorg en aandacht aan je kinderen geeft. hangt echt van de context af of dit soort voorbeelden nu kwaad kunnen of niet.en die context probeer ik te schetsen, maar wordt keer op keer in twijfel getrokken want "hoe kan ik dat weten" "de waarheid zal wel ergens in het midden liggen" etc. Ik open normaal nooit zulke topics, het zit me dwars. Juist omdat ik zie en hoor wat er allemaal speelt. Wellicht kunnen jullie je niet voorstellen dat dit gebeurt waar ik bij ben, maar juist door wat jij zegt, dat het in de cultuur zit beschouwen zij het e.e.a. als normaal. Maar ik ken de cultuur ook heel erg goed en ik weet dat moeder zelfs voor deze cultuur wel extreem is. Kinderen moeten soms ook wat water bij de wijn doen, net als in mijn voorbeeld. zeker moeten ze dat, maar het kan ook echt te veel zijn. Misschien is deze situatie in NL voor die ouders en kinderen alsnog stukken beter dan waar ze vandaan komen, het is maar net waarmee je het vergelijkt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 22:10

troelahoep schreef op 16-05-2022 om 22:05:

[..]

Nou, wat ik eruit opmaak is dat TO zich eraan stoort dat het meisje op tijd thuis moet zijn vanwege haar broertje. En ze peilt hier of ze zich daar terecht aan stoort. Dat is wat minder stellig dan jij het opschrijft. Als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd, dan denk ik dat het fijn was geweest als er iemand als Haaknaaldje was geweest in een bepaalde periode; toen had ik geen vrienden op school, een vader die alleen maar werkte en een moeder die het contact met de wereld kwijt was en overdag op bed lag en 's nachts leefde. Er was geen familie die zich met ons gezin bemoeide of zelfs maar op bezoek kwam en vrienden hadden mijn ouders ook niet. Een tijdje hing ik veel rond bij een vriendinnetje van school (einde basisschool) maar ik merkte dat ik daar op een gegeven moment niet meer welkom was. Dan gingen zij normaal om 6 uur eten en moest ik weg. Thuis had mijn moeder misschien tegen 8 uur s avonds een keer iets opgewarmd (maar niet iets dat je een complete maaltijd kon noemen en we aten dan voor de tv).

Ik vraag me af wat jouw probleem is met TO. Ik lees vooral dat ze zich zorgen maakt, niet dat ze de enige is die het probleem kan oplossen. Als ze dat zou vinden zou ze niet hier een vraag posten om mee te denken.

Het meisje is 12. Half 8 is op schooldagen een prima tijd, de reden doet er verder niet toe lijkt mij dan. En ik lees eerlijk gezegd vooral verwijten richting de ouders die blijkbaar van alles over hun gezin tot in detail met TO bespreken en haar hebben uitgekozen om hun gezin te helpen omdat ze geen professionele hulp willen. 

Viva-amber schreef op 16-05-2022 om 22:03:

Nogmaals TO, wat hebben die mensen wel niet meegemaakt tijdens corona: maanden geen inkomsten.

Zij zijn onnodig hard voor hun dochter, misschien wel mede ingegeven door het feit dat zij niet willen dat zij ook zo hard moet werken voor weinig.

Ja, het kan beter en het zou fijn zijn wanneer zij wat liever waren voor hun kinderen, waaronder hun dochter. Ik denk wel dat je verder komt met empathie, dan met oordelen.

Wie oordeelt hier eigenlijk?

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 22:10:

[..]

Het meisje is 12. Half 8 is op schooldagen een prima tijd, de reden doet er verder niet toe lijkt mij dan. En ik lees eerlijk gezegd vooral verwijten richting de ouders die blijkbaar van alles over hun gezin tot in detail met TO bespreken en haar hebben uitgekozen om hun gezin te helpen omdat ze geen professionele hulp willen.

En wat voor verwijten lees jij dan? Ik lees zorgen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 22:24

troelahoep schreef op 16-05-2022 om 22:18:

[..]

En wat voor verwijten lees jij dan? Ik lees zorgen.

Dat het kind om half 8 thuis moet zijn ipv half 9 en dat TO de reden eigenlijk niet vind kunnen.

Dat de ouders hoge verwachtingen hebben en dat uitspreken.

Dat opvoedtaken niet uitbesteed mogen worden aan een oppas. 

Dat het meisje geen aandacht krijgt en er niet voor haar gezorgd wordt. 

En verder nog wat tegenstrijdigheden.

Eerst is de moeder lastig benaderbaar, later gaat alles in overleg en op verzoek van de ouders.

Eerst heeft het kind te kleine kleding aan, later blijkt TO ook kleren te kopen. 

Enzovoort

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 22:35 Topicstarter

Viva-amber schreef op 16-05-2022 om 22:03:

Nogmaals TO, wat hebben die mensen wel niet meegemaakt tijdens corona: maanden geen inkomsten.

Zij zijn onnodig hard voor hun dochter, misschien wel mede ingegeven door het feit dat zij niet willen dat zij ook zo hard moet werken voor weinig.

Ja, het kan beter en het zou fijn zijn wanneer zij wat liever waren voor hun kinderen, waaronder hun dochter. Ik denk wel dat je verder komt met empathie, dan met oordelen.

Zij hebben gewoon normaal inkomen gehad vanwege afhalen en bezorgen. Dus wederom aannames.


Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 22:10:

[..]

Het meisje is 12. Half 8 is op schooldagen een prima tijd, de reden doet er verder niet toe lijkt mij dan. En ik lees eerlijk gezegd vooral verwijten richting de ouders die blijkbaar van alles over hun gezin tot in detail met TO bespreken en haar hebben uitgekozen om hun gezin te helpen omdat ze geen professionele hulp willen.

En dat is toch redelijk zorgzaam van die ouders. 

Ik had vroeger ook heel blij geweest met een Haaknaaldje. Helaas waren er in mijn omgeving alleen maar Battle-Royales. 

Wat TO doet voor die dochter is heel veel waard. Ik snap ook dat TO heel voorzichtig moet zijn met de ouders want het vertrouwen kan zo weg zijn en dan verliest de dochter veel. 

Ik denk dat TO het beste op de achtergrond kan blijven en doorgaan met de dochter opvangen. Hou het in de gaten en zorg dat de dochter bij jou een veilige plek houdt. Pas als de ouders advies vragen kun je ze voorzichtig de weg wijzen. 

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 22:24:

[..]

Dat het kind om half 8 thuis moet zijn ipv half 9 en dat TO de reden eigenlijk niet vind kunnen.

Dat is geen verwijt, daarvan vraagt ze zich af of ze zich terecht eraan stoort

Dat de ouders hoge verwachtingen hebben en dat uitspreken.

TO denkt dat ouders te hoge verwachtingen hebben. Gezien hun verwachting (vwo) en het schooladvies (kader), lijkt me het vermoeden van TO gegrond. Geen verwijt. 

Dat opvoedtaken niet uitbesteed mogen worden aan een oppas.

Goed, dat kun je zien als een mening. 

Dat het meisje geen aandacht krijgt en er niet voor haar gezorgd wordt.

Als beide ouders 7 dagen in de week werken en er is ook tot in de avond een oppas, dan kun je objectief stellen dat het kind van de ouders in elk geval erg weinig aandacht krijgt. Of ze ook geen zorg en aandacht krijgt van de oppas, dat kunnen wij niet overzien inderdaad. Misschien TO wel. 

En verder nog wat tegenstrijdigheden.

Eerst is de moeder lastig benaderbaar, later gaat alles in overleg en op verzoek van de ouders.

Eerst heeft het kind te kleine kleding aan, later blijkt TO ook kleren te kopen.

Dat is dan toch een constatering i.p.v een verwijt? En misschien heeft TO kleren voor het meisje gekocht omdát de kleren te klein waren. 

Enzovoort


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.