Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?

Ik heb jullie mening nodig. Wat vinden jullie van de volgende situatie? De oudste dochter (12 jaar) van kennissen van ons is vaak bij ons. Zij kan het goed vinden met onze dochter. Nu vertelde dat meisje aan ons dat zij altijd om half 8 thuis moet zijn omdat anders haar 6 jaar jongere broertje niet gaat slapen. Ouders hebben een baan in de zorg en draaien veel avond- en nachtdiensten, zij slapen dus veel overdag en zijn in de avonden weg. Ze hebben een vaste oppas die oppast op de andere twee kinderen. De oppas gaat met jongste zoon rond 7 uur naar boven en blijft dan bij jongste op de kamer omdat hij anders niet slaapt. De middelste zoon is dan vaak alleen beneden, nu moet dochter dus op tijd naar huis zodat middelste broertje gaat slapen. 

Naar mijn mening is half 8/8 uur een prima tijd voor een 12 jarig meisje om thuis te moeten zijn door de week. Maar dat is niet de reden. Eerder mocht ze tot half 9 hier blijven en dan ging ze naar huis en meteen naar bed. Maar wat mij stoort is dat de verantwoordelijkheid voor het slapen van haar broertje voor mijn gevoel bij haar neergelegd wordt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?


Wat zou jij voorstellen?  Behalve dan dat meisje niet verantwoordelijk maken voor haar broertje?

Half 8 is,  zeker op doordeweekse avonden,  geen rare tijd voor een kind van 12. De reden doet er dan minder toe. 

Eens met jou. Het ligt er voor mij ook aan wat het meisje aan het doen is. Dochter van zeven is op drie doordeweekse dagen tot half acht naar clubjes en is dan dus niet om half acht thuis. Met mooi weer en lang licht speelt ze ook wel eens langer dan die tijd buiten. Maar tot half acht of later nog bij andere gezinnen thuis zijn vind ik dan weer niet nodig, ook ivm rust voor die mensen en bedtijden etc. 
Maar ik vind het niet oké dat zij verantwoordelijk is voor het slapen van haar broertje.
Ze is zelf nog een kind. Ik snap niet dat die oppas alleen met het jongste kind bezig is en het jochie van zes compleet aan zijn lot over laat. 
Het meisje kan door haar broertjes niet gaan chillen met vrienden, niet in de avond naar sport. Ik vind dat een erg groot offer voor een kind en dat wordt in de puberteit/op het vo echt niet beter.

UntimelySardine71

UntimelySardine71

15-05-2022 om 22:24

Waarom heb je onze mening nodig? Jouw mening doet er al niet toe in deze vind ik, laat staan ónze mening.

Je kan er je wenkbrauwen bij optrekken, maar meer dan dat zou ik me nooit ongevraagd bemoeien met andermans opvoeding/gezinsorganisatie. Tenzij dingen echt schadelijk zijn voor de kinderen natuurlijk, maar daar lijkt me hier geen sprake van.

'Maar wat mij stoort is dat de verantwoordelijkheid voor het slapen van
haar broertje voor mijn gevoel bij haar neergelegd wordt.'
Als mijn moeder 's avonds moest werken kwam er een oppas in huis. Toen ik 12 was vond ik dat onzin, dat kon ik best zelf, oppassen op twee broertjes en twee zusjes die jonger waren. Mijn moeder heeft de oppas toch nog een tijdje aangehouden, was ook een leuke nicht, dus dat was het probleem niet.
Hier is een oppas in huis. En een kind van 12 om 19.30 uur thuis zijn, zodat haar broertje wel gaat slapen, mwah, er zijn ergere problemen in de wereld.

Tsjor

Ik vind om 8 uur thuis moeten zijn extreem vroeg voor iemand van 12 jaar.

Ik snap wat je bedoelt qua gevoel. Ik heb mijn oudere kinderen nooit zo’n rol toebedeeld. Alleen bij hele grote uitzondering laten oppassen. Broer en zus zijn niet verantwoordelijk voor hun jongere zusjes. 
Alleen: je kan er niet veel mee 🤷🏼‍♀️. 

ief

ief

15-05-2022 om 23:43

Ik vind het niet zo gek hoor. Het is toch prima dat ze leren een beetje voor elkaar te zorgen? Ze zijn samen een gezin, ik vind het normaal dat je elkaar een beetje helpt, ook als kind. Het is niet dat de ouders iets extreems van haar verlangen. Als ze vijftien is zullen ze dit vast niet meer van haar vragen.

Je kunt er iets van vinden, maar in feite ga je er niet over.

Laat me een beetje denken aan een vriendinnetje van vroeger die niet op mijn verjaardag mocht komen omdat dan haar broertje alleen thuis was. Daar vonden wij ook wel wat van, en van nog wel wat meer zaken maar dat veranderde niets aan de feitelijke situatie.

Geen probleem. Ik had het anders gevonden als het meisje in haar eentje structureel op twee jonge kinderen zou moeten passen.
Mijn oudste moest vroeger twee dagen per week direct uit school naar huis, zodat mijn jongste (groep 6) niet te lang alleen zou zijn. Ook zielig?

De ouders hebben hun banen goed kunnen afstemmen op hun zorgtaken; vaste oppas voor de jongste twee zodat ouders hun taken in de zorg kunnen uitvoeren. Alleen de dochter dient tegenwoordig ipv half 9 nu om half 8 thuis te komen. Dat is in mijn ogen geen grote inlevering.
Het lijkt mij dat de ouders ook niet wakker liggen van wat anderen ervan vinden, de keus voor vaste oppas geeft aan dat ze heel verantwoordlijk zijn.
Als de slaapritme van de jongste verbetert, kan de oppas het broertje ook naar bed brengen en kan het meisje zoals eerder, weer tot half 9 bij vriendinnen zijn.

Dat je er niet meer moet bemoeien, omdat het je niet aan gaat. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 05:58

watertoren schreef op 15-05-2022 om 23:06:

Ik vind om 8 uur thuis moeten zijn extreem vroeg voor iemand van 12 jaar.

Maar dat kind moet de volgende dag gewoon naar school dus dan is 8 uur wel laat. 

Je gaat er niet over, dus je kunt niks doen. En half acht is geen gekke tijd. En toch heb ik hier ook wel wat moeite mee. De zorg dat een jonger broertje gaat slapen hoort wat mij betreft niet structureel bij een kind te liggen. Incidenteel? Natuurlijk. Maar elke dag? 

Ik vind het een bijzondere oplossing, maar dat vind ik wel vaker bij anderen. Ik vind het verder niet zorgelijk of iets waar jij een rol in hebt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 07:03

SuzyQFive schreef op 15-05-2022 om 23:09:

Ik snap wat je bedoelt qua gevoel. Ik heb mijn oudere kinderen nooit zo’n rol toebedeeld. Alleen bij hele grote uitzondering laten oppassen. Broer en zus zijn niet verantwoordelijk voor hun jongere zusjes.
Alleen: je kan er niet veel mee 🤷🏼‍♀️.

Maar er is toch een oppas in dat gezin? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.