Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 17:54

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 17:45:

[..]

Ik heb ook alleen anoniem advies gevraagd hè. Ik heb geen melding gemaakt en dat ga ik ook niet doen omdat ik daar de meerwaarde niet van inzie. Het is alleen omdat ik merk dat ik ermee zit en mijn man en ik een beetje tussen moeder en kind geplaatst worden en daartussen gaan bemiddelen. We horen verhalen van kind en e horen verhalen van moeder die ons zorgen baren. Ook zien en horen wij hoe de communicatie tussen ouders en dochter verloopt en dat baart ons ook zorgen.

Deels is het ook een andere standaard hoor. Veel werken, weinig thuis, veel opvoeding aan de oppas overlaten.

Maar @battle-royale Hoe kijk jij dan aan tegen niet naar huisarts gaan terwijl kind veel last heeft, niet op een sport mogen, geen vriendinnen mee naar huis mogen nemen, geen interesse tonen in wat je kind vertelt, weten dat je kind je niks durft te vertellen omdat ze bang is dat je boos wordt. Een moeder die alleen maar 10en verwacht van de cijfers en duidelijk afkeuring en teurstelling laat blijken als kind een 9 haalt, vervolgens kind dom en lui noemen. Een kind dat zichtbaar ongelukkig is. Valt dat voor jou nog steeds onder andere standaarden?

Tja niet leuk voor dat kind maar je kunt er verder niet veel mee, ik zou me in elk geval niet branden aan de rol van bemiddelaar, of de ouders proberen bij te sturen. Maar ik ben dan ook niet echt close met de kinderen van kennissen.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 18:03 Topicstarter

Leene schreef op 16-05-2022 om 17:51:

[..]

Lijkt mij heel moeilijk voor jullie Haaknaaldje.

De ouders laten dus wel toe dat ze naar haaknaaldje gaan. Mag ze echt nooit met een vriendin afspreken of alleen maar niet bij hen thuis? Niet naar de huisarts gaan maar wel erge eczeem hebben, klinkt niet goed. Kun jij niet gewoon met haar naar de huisarts Haaknaaldje..? Wat zeggen de ouders daarover?

En ik blijf het echt vreemd vinden dat iemand elke avond of elke nacht moet werken. Dat moet dan bijna wel bij twee 'bazen' zijn of meerdere contracten of ZZP basis want dat mag gewoon niet, er zijn ook arbeidsvoorwaarden.
Hoe vinden de ouders dat zelf? wat heeft het voor nut om zoveel te werken om vervolgens een gedeelte van dat loon dan weer te besteden aan een oppas want dat is ook niet gratis.
Ik zou denk ik proberen om eens een dieper gesprek aan te gaan met de ouders of in ieder geval met de moeder. Die moet zwaar overbelast zijn lijkt mij, het is buitengewoon slecht voor je lijf en psyche om elke nacht te werken ( of is dat nu de vader??). Ik kan mij niet voorstellen dat zij dit allemaal voor hun plezier doen. Ik ken een situatie waarin de ouders ook allerlei baantjes hadden om hun hoofd boven water te houden, daar was er ook geen tijd over voor gezinsleven. Ze hadden gewoon de puf niet meer om eens goed te kijken naar hun manier van leven. Het verschil is dat die moeder het allemaal niet meer vol hield en er uiteindelijk ( na lang zoeken en navragen) een goede ambulante hulpverlener ingeschakeld is. Door andere huisvesting, anders te budgetteren, andere vorm van hulp voor de kinderen is die situatie verbeterd.

Sommige volwassenen missen overzicht of weten de wegen niet goed te bewandelen. Ik zou ook heel voorzichtig zijn met het inschakelen van de jeugdzorg. Want daar gaat zo vreselijk veel mis... maar ouders ondersteunen ( of proberen ondersteuning in te schakelen) lijkt mij helemaal niet verkeerd. Ze moeten die drie kinderen ook nog door de puberteit heen loodsen. Poe dat gaat natuurlijk niet goed als ze er bijna nooit zijn, tieners willen echt geen oppas meer. Hoe zien ouders dat zelf eigenlijk?


Vanwege herkenbaarheid heb ik in de OP een andere baan genoemd. De ouders hebben een eigen restaurant en dat restaurant is 7 dagen per week open en ze werken daar dus zelf ook 7 dagen per week. Ze komen weer thuis als de kinderen al in bed liggen. 

Ik heb meerdere gesprekken met moeder gevoerd en daardoor weet ik ook dat de verhalen van dochter kloppen, plus dat wij zelf veel zien. In die gesprekken probeer ik moeder ook te helpen en wederzijds begrip te creëeren tussen moeder en dochter. Wij doen wat we kunnen, maar toch blijkt het voor moeder lastig om te veranderen. Deels vanwege cultuur, maar deels misschien omdat zij het inderdaad allemaal erg zwaar vindt. Wij nemen ook een deel van de zorg over, kopen kleren, zorgen voor controle voor de ogen bij de oogarts, alleen huisarts geven ouders aan dat ze dat zelf doen, maar ze doen het maar niet. En ik ga niet achter de ouders hun rug om naar de huisarts. Ze mag inderdaad niet met vrienden afspreken omdat ze na school veel bijlessen heeft (zodat ze de vwo advies kan krijgen, wat ze niet gaat krijgen) en dus huiswerk en extra huiswerk heeft. Juist doordat dat ook zo extreem is en moeder veel schreeuwt, ondeduldig is, tot 4 uur s nachts laat leren heb ik dat deel ook op me genomen. Maar ik vind het geen oplossing als ik dat blijf doen. Ik doe het met liefde, maar (jaja mijn standaard) vind dat moeder ook moet leren hoe ze dit soort dingen aan moeten pakken ipv tot 4u snachts laten leren. Kind creëert alleen maar faalangst en wordt niet positief gestimuleerd om zich te ontwikkelen.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 18:08 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 17:54:

[..]

Tja niet leuk voor dat kind maar je kunt er verder niet veel mee, ik zou me in elk geval niet branden aan de rol van bemiddelaar, of de ouders proberen bij te sturen. Maar ik ben dan ook niet echt close met de kinderen van kennissen.

Maar dan kan je het niet alleen gooien op dat ik andere standaarden heb. Jij hebt ook andere standaarden die niet beter of minder zijn dan mijn standaarden. Jij zou je er gewoon niet mee bemoeien en de andere kant op kijken. En dat is je goed recht. Maar ik kan dat niet. Helemaal niet met het nieiws van laatste tijd dat veel kinderen somber zijn en ongelukkig.

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 15:06:

[..]

Mensen vinden het wel wat vreemd. Maar als ik kort uitleg hoe het zit geeft iedereen ons groot gelijk dat wij dit meisje een veilige, warme en liefdevolle plek geven.

En het is wat je zegt een veronderstelling, maar check het even. NIVEA en dat soort dingen.

Mensen vinden het vreemd. Je hebt dus met anderen IRL over dit gezin gesproken, begrijp ik hieruit. Je hebt jouw mening gedeeld, en deze is, in lijn met dit draadje wrs niet erg positief. Wanneer die ouders horen hoe jij met anderen over hen praat, hoeft je niet vreemd op te kijken als hun dochter binnenkort helemaal niet meer bij jullie over de vloer komt. Helemaal niet als ze vernemen dat je ook VT reeds gebeld hebt. En ze hebben gelijk, dergelijke goedbedoelde mensen kunnen je hele gezin op z’n kop zetten. In ieder geval kan dit leiden tot een breuk in hun vertrouwen in jullie. Ik denk dat dat het laatste is wat je voor oog hebt.

Ik vind het wel schokkend om te lezen dat vele het gewoon als andere normen en waarden zien of een andere opvoedingsstijl. En dat een melding bij VT altijd erger is dan niks doen.
Tuurlijk weet ik van de misstanden in de jeugdzorg, maar er gaan ook dingen goed, maar die halen het nieuws niet. Ik begrijp ook gezien de nieuwsberichten dat het vertrouwen in VT flink is gezakt, maar geen melding doen betekend dus dat veel kinderen aan hun lot zijn overgeleverd en geluk hebben als er een volwassene uit de omgeving nog aandacht heeft, maar dat haalt niet weg dat het kind in een omgeving zit die niet goed voor een kind lijkt te zijn (afgaande op het verhaal van TO).

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 18:03:

[..]

De ouders hebben een eigen restaurant en dat restaurant is 7 dagen per week open en ze werken daar dus zelf ook 7 dagen per week. Ze komen weer thuis als de kinderen al in bed liggen.

Dat is toch ook onmogelijk vol te houden. Geen wonder dat die mensen niet goed functioneren als ouders. Als ik zo'n werklast had, en dan ook nog altijd 's avonds en 's nachts, ging ik ook schreeuwen. Draait dat restaurant dusdanig goed dat er (op termijn) personeel bij zou kunnen? Of zit er dat niet in? Als dat niet kan en er is geen perspectief dat het ooit mogelijk zal zijn, zitten de ouders in een onmogelijke positie. En de kinderen dus ook. 

Wat jij beschrijft, hoeveel jij overneemt voor het kind, klinkt mij ook nogal risicovol in de oren. Als je het met tegenzin doet, wat ik me overigens goed kan voorstellen, het legt een flink beslag op je tijd en energie, lijkt het me een recept voor ellende. Jij kan de ouders niet opvoeden of veranderen en je moet dat ook niet willen. En je kan hun leven niet voor ze veranderen. Maar als het je gaat tegenstaan om hun gaten dicht te lopen, ontstaan natuurlijk conflicten en verwijten. Ik zou ook zeggen: doe het niet omdat je je op de een of andere manier schuldig voelt. Doe wat je uit liefde kan doen en niet meer. Als dat niet voldoende is, zal de wal het schip moeten keren. 

Wat een verwarrend gedoe. Eerst werken de ouders in de zorg en is er verder niet zo veel aan de hand behalve dan dat het kind om half acht al thuis moet zijn omdat broertje anders niet kan slapen, en dan hebben de ouders ineens een restaurant en zijn het een soort van verwaarlozende slavendrijvers.

Maar goed: afgaande op de OP zou ik het allemaal ietwat opmerkelijk vinden maar er mijn schouders toch maar over ophalen. Afgaande op het laatste bericht van TO zou ik onverwijld VT bellen. Maar de waarheid zal wel weer in het midden liggen of zo.

Mija schreef op 16-05-2022 om 18:20:

[..]

Dat is toch ook onmogelijk vol te houden. Geen wonder dat die mensen niet goed functioneren als ouders. Als ik zo'n werklast had, en dan ook nog altijd 's avonds en 's nachts, ging ik ook schreeuwen. Draait dat restaurant dusdanig goed dat er (op termijn) personeel bij zou kunnen? Of zit er dat niet in? Als dat niet kan en er is geen perspectief dat het ooit mogelijk zal zijn, zitten de ouders in een onmogelijke positie. En de kinderen dus ook.

Maar ze weigeren ook hulp, als het klopt wat TO zegt. Als ik het zo lees begrijp ik ook dat het teveel is en dat dat een negatief effect kan hebben op de kinderen. Maar ze willen ook de situatie niet veranderen als je hulp weigert.

En ik begrijp dat het makkelijk roepen is als je zelf niet in die situatie zit. Maar in de situatie kan je wel hulp vragen/accepteren en als je dat weigert ben je gewoon schuldig aan het creëren van een ongezonde situatie voor je kinderen.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 19:50 Topicstarter

Bomenknuffelaar schreef op 16-05-2022 om 18:20:

Wat een verwarrend gedoe. Eerst werken de ouders in de zorg en is er verder niet zo veel aan de hand behalve dan dat het kind om half acht al thuis moet zijn omdat broertje anders niet kan slapen, en dan hebben de ouders ineens een restaurant en zijn het een soort van verwaarlozende slavendrijvers.

Ik heb nooit gezegd dat er verder niks aan de hand is. Mijn vraag ging daar ook allemaal niet over vandaar dat ik dat niet benoemd heb. Zoals ik al eerder gmheb geschreven wilde ik puur weten hoe anderen erover denken dat een kind eerder thuis moet komen en thuis moet blijven omdat een jonger kind anders niet kan slapen.  En zoals wel meerdere draai ik sommige dingen wat om vanwege herkenbaarheid.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 19:52 Topicstarter

Bomenknuffelaar schreef op 16-05-2022 om 18:23:

Maar goed: afgaande op de OP zou ik het allemaal ietwat opmerkelijk vinden maar er mijn schouders toch maar over ophalen. Afgaande op het laatste bericht van TO zou ik onverwijld VT bellen. Maar de waarheid zal wel weer in het midden liggen of zo.

En dat laatste klopt. Heb ik juist van moeder en dochter gehoord. Beide kwamen met dit verhaal. Vandaar dat het huiswerk nu hier gemaakt wordt. In dit hele topic is niks wat ik heb gezegd een eigen interpretatie of aangedikt door mij de waarheid is zoals ik hem geschreven heb. Maar als jij denkt dat het anders is dan is dat aan jou.


De media zegt...
Ik zou de media niet zo snel meenemen in je conclusies. 
Haaknaaldje 61 mei 18:08 



‘Maar ik kan dat niet. Helemaal niet met het nieiws van laatste tijd dat veel kinderen somber zijn en ongelukkig.’

Eens stond in de media dat 20 % van de lln in een klas een vorm van autisme hadden. Gevolg; de ib’er op school had zo 5 lln in de klas op het oog die daar wel eens  aan konden voldoen en aanstuurde op een onderzoek annex rugzakje. 
Hetzelfde gold voor de berichtgeving dat er wel 110.000 kinderen in Nederland slachtoffer waren van kindermishandeling ahv enquête onder kinderen. Mensen werden dmv tv spots aangespoord melding te maken met als doel al die 110.000 kinderen op te sporen.

Als een artikel in het nieuws aangeeft dat de laatste tijd veel kinderen somber en ongelukkig zijn, zou ik het bedenkelijk vinden als dat je trigger is dit meisje te moeten ‘redden’. Het geval is dat kinderen in gezinnen waar beide ouders een zaak of bedrijf of restaurant runnen, die kinderen sowieso al snel te maken hebben met een andere familiegebeuren in vergelijking met kinderen waarvan hun ouders van 9 tot 5 werken. Je ziet ook al dat in een gezin met 1 kind, dat ene kind veel aandacht krijgt terwijl grotere gezinnen een andere routine draaien en de oudste idd meer verantwoordelijkheid ervaart zoals met kleinere zusje naar school lopen of nog even snel een boodschap halen en vroeg op eigen benen leren staan. De oudste komt er wat aandacht betreft idd bekaaid af. Maar om dan somber en ongelukkig erbij te halen, is m.i. wat kort door bocht.

Waar het meisje idd niet erg blij van kan worden zijn de bijlessen terwijl haar vriendinnen gezellig buiten spelen. Maar dat is weer een ander punt. Ieder kind die extra huiswerkopdrachten meekrijgt van bv een logopedist of een bijlesstudent, zou liever willen dat dit niet speelde. Maar om hen dan als somber te stigmatiseren...

Het gezin heeft gewoon een andere invulling van het dagelijks leven, eentje die niet overeenkomt met die van Haaknaaldje maar wel met die van veel gezinnen die een bedrijfje of restaurant of winkel runnen.

Wat hebben die mensen wel niet meegemaakt tijdens de corona crisis? Maanden geen inkomen. 

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 19:50:

[..]

Ik heb nooit gezegd dat er verder niks aan de hand is. Mijn vraag ging daar ook allemaal niet over vandaar dat ik dat niet benoemd heb. Zoals ik al eerder gmheb geschreven wilde ik puur weten hoe anderen erover denken dat een kind eerder thuis moet komen en thuis moet blijven omdat een jonger kind anders niet kan slapen. En zoals wel meerdere draai ik sommige dingen wat om vanwege herkenbaarheid.

Puur alleen dit kan gewoon. 

Daarnaast: is het verwaarlozing als je oppas inschakelt en je kind regelmatig bij een andere familie laat? 
Waarom komt dit meisje eigenlijk bij jullie? Hoe komt dit meisje bij jullie terecht? 

Ik vind dit hele verhaal verwarrend en krijg er toch heel verwarrende en gemengde gevoelens bij.
Ik snap dat je eea door elkaar gooit vanwege herkenbaarheid maar toch. Ik denk dat de hele situatie een beetje een verwarrende kluwen is geworden en als ik jou was zou ik me ernstig zorgen maken over mijn eigen rol daarin. 
Zo begin je je verhaal met een opmerking over de relatie tussen jouw kind en dat meisje en vervolgens blijkt die relatie er niet te zijn. En zo strooi je steeds met tegenstrijdige info die dit tot een topic maken waar eigenlijk niet op te reageren valt.
Zo vind ik het echt heel bijzonder dat je er bijv moeite mee hebt als het meisje zorg draagt voor haar broertje terwijl ze ook tot diep in de nacht moet leren? Dat is toch geen enkel vergelijk met elkaar??

Jouw rol is me verder heel onduidelijk, ik vind dat je erg veel details kent van hun leven, hoe weet je dat allemaal zo goed?
Eczeem bijv is lang niet altijd goed te tackelen, dochter hier heeft constant behandeling maar soms vlamt het zo ontzettend op dat er niet tegen op te behandelen is. 
Verder klinkt het allemaal heel lief wat je doet maar het klinkt ook gevaarlijk, wellicht ben jij de vriend die vijanden onnodig maakt. 
En wie weet, moet dochter eerder thuis zijn omdat ouders jou toch ook niet (meer) helemaal vertrouwen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.