Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit nu groep 5 gedrag?

Met rode wangen stel ik mijn vraag.
Dochter (7) zit in groep 5. Vanmorgen ging ze vroeger dan normaal naar school, en tot mijn verbazing deed ze daar moeilijk over. Ik wees haar er nog op dat ze nu alvast met haar vriendinnetjes zou kunnen spelen, dat is toch leuk? Waarop ze antwoordt: “nee hoor, want nu is er toch geen tijd genoeg om ruzie te maken.” En dat is eigenlijk de 2e keer dat ze dat zegt. Blijkt dus dat ze ruzie maken met de ‘clubjes’ (dat zijn dan meisjes) leuk vindt, of liefst nog de jongens tegen de meisjes. Ik heb ondertussen al een paar staaltjes gehoord over dat ruzie maken en ik vind het niet fijn. Het gaat er blijkbaar om om nogal bitsig tegen elkaar te doen, dingen in vraag te stellen, nare opmerkingen te maken, beetje hard te doen tegen elkaar.

Dochter is nogal verbaal aangelegd, kan een grote mond opzetten, drijft graag haar zin door en gaat geen discussie uit de weg. Thuis, of, zo dacht is toch (soms lijkt het of ik een halve puber in huis heb). Haar beste vriendinnetje (8) heeft een zus van 14 en een broer van 16, daar ‘leren’ ze blijkbaar ook wel wat van. Het gaat niet over onbeleefde woorden zeggen, zelfs niet over pesten, maar onaangenaam en vervelend gedrag. Gelijk willen halen ofzo.
Vraag is dus: is dit normaal groep 5 gedrag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

14-01-2011 om 10:13

Andere vraag

je vraag zou eigenlijk moeten zijn: komt dit gedrag vaker voor in groep 5. Want normaal is het natuurlijk niet (of acceptabel) of het nou gebruikelijk is in groep 5 of niet.
Maar goed, waar heb ik het over, want mijn oudste zit in groep 4. Ik herken het gedrag niet, hoor mijn zoon er ook nooit over. Maar wie weet is dat volgend jaar anders.
Ik zou er toch iets mee doen, want ik vind het geen goed gedrag, of het nou vaker voorkomt of niet.

Tirza G.

Tirza G.

14-01-2011 om 11:32

Dit gedrag zie je heel veel in gr 5 met een uitloop naar gr 6.

Tirza

Kobalt

Kobalt

14-01-2011 om 12:51

Herkenning

Bij mijn dochter haar klas begon 'het' ook in groep 5 en ik herken het ook van mijn andere kinderen. Het is denk ik een normale stap in de ontwikkeling. Kinderen zijn ineens niet meer automatisch bevriend met de kinderen waar ze veel mee omgaan, maar worden kritisch. Ze worden zich bewust van verschillen in schoolresultaten, uiterlijk, sociale vaardigheid, welvaart en kleding.
Ik vind het wel naar en ik vind dat school zeker op moet letten om het goed te begeleiden. Bij mijn dochter was het zo dat een meisje met een stoornis genadeloos door de hele groep is neergesabeld. Gelukkig gaat het dit jaar beter, maar het blijft een punt van zorg. De kinderen zijn op deze leeftijd erg geneigd in meelopen en laten zich makkelijk de dienst uitmaken door een paar haaibaaien.
Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat mijn dochter haar eigen koers blijft varen, geen meeloper wordt en zelf verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen gedrag. We hebben er elke week wel een gesprekje met haar over. Juist ook nu het zoveel beter gaat in de klas. En nu komen heel veel verhalen over vorig jaar los, waaruit blijkt dat er nog veel meer en gemener gepest is, dan dat ik toen dacht.
Overigens is het heel goed mogelijk om te pesten zonder: 'onbeleefde woorden zeggen'. Bij mijn dochter in de klas is er ook niet zo heel veel lelijks gezegd. Het ging om buiten sluiten, de hele tijd op elkaar letten, elkaar 'dissen', sarcastisch opmerkingen 'mooie broek heb je aan...' en heel erg veel roddelen. En dat laatste daar deden een paar moeders ook gezellig aan mee. Maar dan allemaal gericht op een meisje, het kind kreeg gewoon geen enkele kans meer. Echt heel erg naar.

Sasvangent

Sasvangent

14-01-2011 om 14:18 Topicstarter

Wat eraan doen?

Hmm, het lijkt dus een stap die meerdere kinderen rond groep 5 doormaken, vooral meisjes. Waarmee het natuurlijk nog niet goed is te praten.

En inderdaad, wat kobalt zegt, dochter is momenteel nogal drakig thuis over bv. kleding waar ze zichzelf voor verantwoordelijk heeft uitgeroepen. Mbt. spelen op school geef ik wel opmerkingen als 'kunnen de kinderen niet gewoon allemaal samenspelen in de plaats van zo naar te doen', maar ze heeft voor alles een antwoord.
Nog maar een maand of 2-3 geleden wilde ze helemaal niks met de meisjes van haar klas te maken hebben, nu vindt ze de meeste leuk, maar ze mogen niet flauw doen, niet zeuren, niet onnozel, anders ga je maar ergens anders heen.
Ik kan het niet echt inschatten maar ik hoor in haar verhalen dat ze echt niet terugdeinst om haar eigen mening te geven aan wie niet met haar akkoord is.

Bij het kerstrapport wist de juf mij anders te vertellen dat ze een heel lief meisje is, en dat is ze eigenlijk ook: juf gaan halen als iemand pijn heeft bv.

Ik denk niet dat er 1 specifiek kind wordt geplaagd (hoor toch altijd andere namen), maar het lijkt meer een sport, net als kijken wie koppeltje is met wie, wie welke kleren aanheeft enzo.

Als het tegen groep 6 alweer voorbij is, moet ik mij er dan echt mee gaan moeien? Alles wat ik zeg is natuurlijk toch niet waar of ze weet het beter. En is dit dan eigenlijk niet meer taak van de juf?
Kobalt, hoe pak je dat precies aan met je dochter dan?

Mijn dochter

heeft ook een tijdje meegedaan aan die kunstjes, in groep 6 was dat. Eigenlijk was ik stiekem wel blij dat ze op die manier in ieder geval meedeed aan het 'sociale gebeuren'... ze was net versneld en in haar oude groep had ze twee jaar lang als een dood vogeltje in een hoekje gezeten dus dit was in ieder geval een aanmerkelijke verbetering Natuurlijk heb ik desondanks niet nagelaten haar te vertellen dat ik dat gedis eigenlijk niet zo aardig vind, en ze is er vanzelf mee gestopt. De meeste meiden uit haar klas (nu groep 7) doen er trouwens ook niet meer aan, en de paar meiden die het nog wel doen zijn zeker mijn dochters vriendinnen niet. Het zal dus wel een fase zijn. Denk ik.

Kobalt

Kobalt

14-01-2011 om 19:06

Wat wij doen

Kijk, wij hebben ook niet de wijsheid in pacht natuurlijk. Maar wat wij blijven doen, is blijven vertellen hoe het voor de ander zal voelen. Hoe zou jij het vinden als iemand dat tegen jij zegt? Hoe zou jij het vinden, als iedereen uit de klas wegloopt als jij het schoolplein oploopt?
Continu van dat soort gesprekjes. En dat helpt wel vind ik. Ik merk dat andere ouders dat ook doen. Er is een ouderpaar dat vindt dat hun dochter gelijk heeft, dat zij dat ene meisje pest (de queen bee)

Kobalt

Kobalt

14-01-2011 om 19:09

Rest van het bericht...

Dat meisje is echt de initiatief neemster tot het gepest. Het meisje met de stoornis is echt een obsessie voor dit kind. Die ouders willen het niet zien van hun eigen dochter en ik verwacht dat het bij haar geen tijdelijk gedrag van groep 5/6 zal zijn, maar dat ze de rest van haar leven door blijft gaan met denken dat zij het recht heeft anderen te veroordelen en af te katten.
Ik vind dus dat het normaal gedrag is, maar dat je er WEL iets mee moet doen als ouder. Het goede voorbeeld geven en de andere kant van het verhaal blijven onderzoeken en spiegelen aan je kind.

Sasvangent

Sasvangent

15-01-2011 om 17:56 Topicstarter

ik blijf met haar in gesprek en hoop (en veronderstel) dat het een fase is.

Kakelot: hier ook een versneld kind dat in het begin van het jaar nog stil en eenzaam was, al is dit niet te rijmen met haar echte karakter. Ze voelt zich nu goed in de klas, met als gevolg meedoen aan de "normale" sociale activiteiten van de klas; die in groep 5 blijkbaar niet geheel positief zijn. Op de andere plaatsen (sport enzo) is het allemaal vriendelijker. En gisteren zat het ene meisje alweer in hun clubje nadat ze eergisteren eruit had gemoeten. Nu hebben ze allemaal een zelfgemaakt vriendschapsbandje .

Ik zal het dan maar als normale fase beschouwen, toch mijn visie blijven geven en tegen volgend schooljaar moet het gedaan zijn. Pff, ik kan mij niet herinneren dat ik door zo'n fase ben gegaan. Bedankt voor jullie herkenningsverhalen en adviezen!

Rosase

Rosase

15-01-2011 om 22:56

Tirza en sasvangent

Ja heel herkenbaar. En ik vind het zo verschrikkelijk.

Tirza: gaat het na groep 6 dan weer over? Ik hoop het zo, want ik vind dit meidenvenijn zo erg. En mijn dochter is zoooooo makkelijk op te kast te krijgen door die "rot"meiden. Het zijn af en toe echt drama's hier.

Moek

Moek

15-01-2011 om 23:02

Overgaan

Bij ons is het in zoverre overgegaan dat men nu (groep 7) redelijk beschaafd met elkaar omgaat. De wisselende allianties blijven wel vermoeiend, maar de excessen zijn er af geschaafd door ouders en juffen.

Tirza G.

Tirza G.

17-01-2011 om 18:35

Precies

wat Moek zegt, Rosase. Gr 5/6 zijn de jaren van het 'groepjes vormen'. In de hogere klassen liggen die meer vast en mag je hopen dat de leerkracht de scherpe kantjes er af gehaald hebben.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.