Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit stom? Dochter niet uitgenodigd op feestje


Limi

Limi

07-10-2016 om 09:54

och

"Er zijn erg veel ouders die hun kinderen dat allemaal zelf laten uitzoeken. Daar gebeuren de ergste dingen onder het mom van "ze moeten het zelf leren". Deze ouders zijn gewoon te slap om hun kinderen te vertellen hoe het moet: ze durven niet. Ik heb niet snel een oordeel, maar met deze mensen ben ik helemaal klaar."

Ik laat mijn kinderen inderdaad zelf een lijst opstellen van wie ze willen uitnodigen. De oudste kiest vriendjes die altijd met elkaar spelen. En daar gaat het ook om op een feestje, dat ze leuk met elkaar spelen. Als er eentje niet mee kan met de groep is het ook niet leuk.

Een keertje hebben we wel iemand terug uitgenodigd bij de jongste, alleen maar omdat hij daar geweest was, en dat was geen succes. Die had geen aansluiting met de rest en wilde ook eerder opgehaald worden.

Ik heb trouwens geen idee wie er nooit uitnodigingen krijgen. Mijn jongste krijgt ze ook vrijwel nooit, maar dat vindt hij niet erg. Als hij er wel eentje krijgt wil hij eigenlijk niet eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2016 om 09:58

Taruh

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar gebrek in opvoeding wil ik het niet noemen. Ook de ouders hebben het vaak makkelijk gehad en geven het dan niet mee omdat ze zelf niet beter weten.===

Tijdens de opvoeding leef je ook voor. Ik kan me niet voorstellen dat ouders nooit hebben meegemaakt dat ze rekening moesten houden met iemand. Mijn kinderen hebben mij over wantoestanden in de wereld horen praten, mijn commentaar gehoord als ze eens niet zo aardig waren over een ander, dat soort zaken. Het kan uiteraard best zo zijn dat ik een wat nonchalantere houding had gehad als ik zelf een populaire meid was geweest die alles was komen aanwaaien, maar ik weet niet of je dat goed moet praten.

lieverdje

lieverdje

07-10-2016 om 10:09

interessant

empathie kun je pas opbrengen als je het niet altijd makkelijk hebt gehad. Daar zit wel wat in, denk ik. Ouders die er zelf altijd bij hebben gehoord, hebben zelf misschien niet eens het besef dat er kinderen zijn die nooit eens worden gevraagd.

En er zijn ook genoeg ouders die minder inlevingsvermogen hebben, natuurlijk. Zo werd mijn kind een paar keer niet uitgenodigd op de feestjes van 2 'vaste' vriendjes (waarmee bijna elke week werd afgesproken), die allebei uit een gezin (verschillende gezinnen) kwamen met autisme bij broertjes/zusjes. Die ouders hadden ook wel autistische trekjes en de vriendjes zelf ook wel, zou ik durven beweren. In een geval werden er op school uitnodigingen uitgedeeld en zeiden ze zonder enige schaamte: We hebben jouw zoon maar niet uitgenodigd, want we gaan misschien zwemmen en die van jou heeft geen diploma. Die mensen hadden in groep 3/4 gewoon gekeken welke jongetjes al konden zwemmen en die kinderen uitgenodigd, dat was hun praktische redenatie. Dat zeiden ze ook nog: lekker praktisch. Daar was geen bijbedoeling bij, die mensen waren ook helemaal niet onvriendelijk ofzo, er zat niks gemeens in; maar wel een beetje bijzonder dus. En uiteindelijk gingen ze niet eens zwemmen ook nog...

Limi

Limi

07-10-2016 om 10:28

lieverdje

Volgens mij ben ik niet autistisch, maar wat is er dan mis met hoe die mensen het aanpakten met het zwemdiplomacriterium?

Mensen die kritiek of commentaar hebben op het uitnodigingenbeleid van anderen gaat het zo te zien vooral om het feit dat HUN kind niet is uitgenodigd. Jaja dan zijn ze nog wel even voor de vorm begaan met het feit dat er andere kinderen nooit worden gevraagd, maar eigenlijk gaat het natuurlijk om het eigen kind.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2016 om 10:31

Ik herinner mij opeens iets

Mijn dochter had een meisje uit een andere wijk leren kennen. Los van school, het was echt iets van haar zelf. Het was geen ideaal meisje, zeg ik wat onaardig, maar ze gingen leuk met elkaar om. Zo leuk dat dochter het meisje voor haar verjaardag heeft uitgenodigd. Al wie er kwam, maar niet dat meisje. Later hebben we de conclusie getrokken dat ze niet goed durfde, maar dan bél je toch even als ouder zijnde dat Marietje niet komt? Het is waar hoor, verjaarspartijtjes kunnen heel ingewikkeld zijn.

Meisjes, jongens of beide

Hebben jullie het idee dat die kinderfeestje vooral bij de meiden zo'n gedoe is of ook bij de jongens. Ik heb een zoon en dochter. Twee totaal verschillende kinderen. Zoon is de oudste en daar is nooit gedoe bij geweest. Hij nodigt de vriendjes uit waar hij veel mee speelt en die kinderen nodigen hem ook uit. Nooit mee gemaakt dat hij bij een vriendje niet wordt uitgenodigd. Bij dochter is dit wel al vaker gebeurd.

Nur

Nur

07-10-2016 om 11:50

Kindafhankelijk en klasafhankelijk

Of het een gedoe is hangt erg van het kind af. Niet zo zeer of het een jongen/meisje. Maar ook heel erg van de klas. In klassen waar sowieso vaker gedoe is met uitsluiten, pesten, ruzie, wisselende vriendschappen en allianties speelt dit vaak veel meer. Bij mijn zoon in de klas was er vaker gedoe rondom kinderfeestjes omdat het sowieso een onrustige klas was. Mijn zoon was ook wat lastig met kinderfeestjes omdat hij vanwege zijn drukke gedrag ook niet altijd welkom was. Dat snap ik ergens wel maar het was niet leuk als het om goede vriendjes ging. En mijn zoon zag iemand sowieso al heel vlug als een goede vriend dus hij was altijd erg teleurgesteld als hij niet mocht komen. Wat ook deels dus aan het perspectief van mijn zoon lag. Later kwam hij in een andere klas en die klas was veel leuker en de sfeer was fijner. Hier waren kinderfeestjes ook veel minder een gedoe. Behalve dan dat de ouders daar er een gedoe van maakten want op die school letten de ouders zo enorm op elkaar. Het ging dan overigens minder over het uitnodigingsbeleid maar meer over de activiteiten op het feestje (het moest allemaal heel verantwoord zijn).

Mijn dochter zat in een hele rustige klas waar iedereen aardig was voor elkaar, er weinig gepest werd en weinig sociale onrust. Er was daar nooit gedoe om feestjes. Iedereen nodigde altijd min of meer dezelfde kinderen uit en vziw kreeg iedereen regelmatig een uitnodiging. En omdat het een leuke en niet al te grote klas was hebben veel ouders in groep 8 een feestje voor de hele klas gegeven (zonder uitzonderingen)

lieverdje

lieverdje

07-10-2016 om 12:16

Limi

wat er mis is met het zwemdiplomacriterium? Op zich is het logisch dat je die voorwaarde stelt als je naar het zwembad wilt gaan met andermans kinderen. Maar het is wel vreemd dat je eventueel het voornemen hebt om naar het zwembad te gaan met je kinderfeestje, je op basis daarvan willekeurig kinderen uitnodigt, toch? Kinderen waarmee je nooit speelt, maar wel een diploma hebben, gaan wel mee, en kinderen waarmee je altijd afspreekt niet. Gewoon omdat dat zo uitkomt. Alsof je in groep 8 op je twaalfde verjaardag naar Star Wars wil in de bios (12+ film) en dan alle kinderen uitnodigt die al 12 zijn, en de rest niet. Ongeacht of ze je vrienden zijn of niet, is dat niet een beetje raar? De jarige in kwestie maakte het ook niks uit wie er kwam, en elk jaar waren het weer andere kinderen. Er was voor mijn gevoel weinig besef van vriendschap, of op zijn minst een ander idee erover. En mijn zoon was op dat moment een van de weinige kinderen waar hij mee afsprak volgens mij.

Limi

Limi

07-10-2016 om 14:04

sorry

Ik vind het nog steeds niet vreemd.

"De jarige in kwestie maakte het ook niks uit wie er kwam, en elk jaar waren het weer andere kinderen. Er was voor mijn gevoel weinig besef van vriendschap, of op zijn minst een ander idee erover. En mijn zoon was op dat moment een van de weinige kinderen waar hij mee afsprak volgens mij."

En toch onderstreep je weer mijn punt: JOUW kind was niet uitgenodigd, dus het uitnodigingsbeleid van die familie was vreemd.
Als jouw kind er ieder jaar bij had gezeten, had je die mensen geprezen omdat ze steeds andere kinderen uitnodigden en zo iedereen aan de beurt kwam.
Zie je dat?

lieverdje

lieverdje

07-10-2016 om 19:47

nee

dat zie ik niet zo. Ik zie het als een mechanisch kinderen prikken, in dit geval. Kind wil activiteit x doen met een leeftijdsgrens, en er worden kinderen van die leeftijd gekozen, ongeacht of het vriendjes zijn of niet.

Er was ook eens een jaar dat het jongetje mijn kind als enige uit zijn klas had uitgenodigd, en verder een buurjongetje van 4 en een nichtje (jarige was zelf een jaar of 8/9). Toen stonden er weer andere klasgenootjes te kijken van "...en ik dan?" Maar zoals ik al zei, het waren sociaal een beetje vreemde mensen. Wel aardig verder.

Lente

Lente

07-10-2016 om 20:08

Er lijkt me niets mis met het zwembadfeestje

Ouders doen het anders. Ze willen naar het zwembad en passen daar de genodigden op aan.. Blijkbaar zien zij het kinderfeestje niet als een bevestiging van vriendschappen. Dat kan. Dat moeten andere ouders dan gewoon accepteren. Of heeft het kinderfeestje het ultieme doel om vriendschappen te bevestigen?

Ik kan me prima vinden in het idee dat ouders mee kijken bij jonge kinderen zodat vaste vriendjes niet overgeslagen worden omdat de blik van kind nog te smal is.
Maar doelmatig kinderen kiezen omdat die passen bij de activiteit vind ik een prima idee. Dat is namelijk uit te leggen en heeft daarmee niets te maken met gevoeligheden rondom een kinderfeestje.

Sanne

Sanne

07-10-2016 om 23:25

Eh...

Ik ben zoals gezegd zo'n ouder die het aan het kind overlaat (zolang het niet om expliciet uitsluiten gaat, zoals dat kampeervoorbeeld).

Ik begrijp nu zo schuin lezend dat ik geen empathie heb, niks heb meegemaakt en geen nee kan zeggen. Dat is niet het geval, in het voorbeeld van niks meegemaakt hebben zou ik zelfs zeggen helaas niet het geval.

Je kunt ook uit andere overwegingen kinderen zelf de keuze laten maken.

Overwegingen en zwemfeestje

Sanne wat voor overwegingen zou jij dan maken? Ik laat mijn kinderen altijd zelf kiezen wie ze willen, maar zet zeker een vraagteken als ze kinderen noemen waar ze nooit mee spelen of als een kind waar net heel veel meegespeeld wordt niet wordt gevraagd. Ook vind ik het netjes als ze al bij iemand op een feestje zijn geweest deze terug uit te nodigen, tenzij er duidelijke redenen zijn waarom ze dat echt niet willen en dan nog hebben vriendjes in mijn ogen voorrang.

Wat zwemfeestjes betreft. Je hebt als ouder de verantwoordelijkheid over andermans kind. Als deze geen zwemdiploma heeft, weet je niet of hij/zij wel kan zwemmen. Ik zie het dan als een groot risico om deze dan als nog mee te nemen. Mijn zoon wou eigenlijk ook een zwemfeestje en bij de kinderen die hij wou uitnodigen zat er 1 zonder zwemdiploma, om die reden zou hij ipv dit kind een ander kind uitnodigen. We hebben eerst de optie zwemfeest bekeken en tot de conclusie gekomen dat een zwembad afhuren wel heel erg duur is. Verder geen zwemfeest arrangement met eten erbij of iets dergelijks in de buurt. Het zwemfeest is toen niet doorgegaan en we zijn naar een binnenspeeltuin gegaan. We hebben de definitieve gastenlijst pas opgesteld nadat we de uiteindelijke activiteit hadden gekozen. Dat kindje is toen wel uitgenodigd ipv keuze 2.

Specht

Specht

08-10-2016 om 11:05

dieetkind

Onze jongst werd door 2 vriendjes niet uitgenodigd omdat hij een vrij streng dieet had.
Ik kwam er bij toeval achter, dat dit de reden was dat hij niet gevraagd was.
Ouders vonden het zielig dat ons kind oa geen gewone taart en pannenkoeken mocht.
Ook waren ze bang voor de gevolgen als er wat mis ging.
Ze hadden zich niet gerealiseerd dat hij nu door zijn dieet ook feestjes miste.
De jaren hierna nam hij gedeeltelijk zijn eigen eten en drinken mee.
Ik zou zelf nooit geïnformeerd hebben waarom hij niet gevraagd was, maar was toch blij dat het boven tafel kwam.

Taruh

Taruh

08-10-2016 om 11:47

alleen of in een groep

Voor mij maakt het ook uit of het kind in een groep past.
Dochter heeft een schat van een vriendinnetje maar zodra er meer dan 2 kinderen zijn gaat het volkomen mis.

Dochter heeft haar ondanks regelmatig afspreken niet uitgenodigd voor haar verjaardag: "Dan is het niet meer mijn feestje maar haar feestje"
Je ziet dit ook steeds gebeuren in de klasse-app en niet alleen mijn dochter valt het op. Het meiske ontvangt dan ook nauwelijks uitnodigingen voor feestjes.

Moeten wij haar dan toch uitnodigen en vooraf dus al weten dat het feestje niet leuk wordt? Alleen omdat ze niet zo vaak uitgenodigd wordt?

Taruh

Maar als je dat meisje nooit uitnodigt, hoe weet je dan dat het geen leuk feestje wordt? Je zou het een keer kunnen proberen, in plaats van op voorhand al roepen niet uitnodigen.

Taruh

Taruh

08-10-2016 om 12:33

Calenzia

Dat was niet op voorhand niet uitnodigen, we hebben haar vorig jaar toen dochter nieuw in de klas kwam uitgenodigd. Dochter had de ervaring dus al. Daarna is ze gewoon met haar blijven spelen.

Na het feestje van dochter hoorde ik van de andere ouders dat dit steeds gebeurt als dit meisje wel uitgenodigd is dat ze het feestje volledig van de jarige overneemt.

Daarom dit jaar niet opnieuw uitgenodigd. De ander klasgenoten hadden al 6 jaar ervaring zullen we maar zeggen met dit gedrag.

Pirata

Pirata

08-10-2016 om 12:35

apart uitnodigen

Hier is het tegenwoordig al ingeburgerd om feestjes met 1 persoon te houden. Dit als een van de beste vrienden om de een of andere reden niet op het feestje kan komen.
Een mooie gelegenheid om een vriendje uit te nodigen voor het zwembad of een ander klein uitstapje. Onder het mom van "inhaalfeestje".
Ik begrijp trouwens niet dat je een heel zwembad wilt afhuren voor een zwemfeestje. Een kaartje kopen voor iedereen, lekkers mee en feesten maar. Als er 1 kind is zonder diploma: vleugeltjes om en erbij blijven. Ik snap niet waarom die dan niet mee kan.

Taruh

Taruh

08-10-2016 om 12:39

Pirata

omdat niet in alle zwembaden kinderen met vleugeltjes in het diepe mogen. Dan zit die alleen met eventueel de ouder in het pierebad en de rest in het diepe.

Gaan jullie mee het bad in dan? Met een zwemfeestje zit ik op het terras en lees een boek, dat is het fijne van een zwemfeestje.

Pirata

Pirata

08-10-2016 om 12:42

als het moet, ja

Hier mag je met vleugeltjes en begeleiding overal het diepe in.
Als het zou moeten zou ik natuurlijk mee het water in gaan. Maar inmiddels kan iedereen zwemmen als een vis en gaan ze liever karten of muurklimmen dan zwemmen.

lieverdje

lieverdje

09-10-2016 om 23:21

wat ik zou doen

of geen zwemfeestje doen, of inderdaad dat ene kind zonder diploma met vleugeltjes meenemen. Als de kinderen een jaar of 6-7 zijn lijkt met het sowieso verstandig (en leuk bovendien!) om zelf mee te zwemmen.

Zelf houden we altijd wel een beetje rekening met welke kinderen er komen, we passen het feestje altijd wel aan zodat alle vriendjes kunnen meedoen. Een voorbeeld: wel eens een kind gehad met glutenintolerantie: toen hadden we geen taart maar een lekkeredingetjes-buffet, waarbij de kinderen zelf eten aan hun spiesje konden prikken. Het kind met dieet was zo geen uitzondering, er was genoeg aan fruit, schuimpjes, snoepjes wat het kind wel mocht. Een andere keer een griezelfeestje gehouden, maar er waren 2 kinderen die vooraf al aangaven dat héél spannend te vinden. Dus toen hadden we 'enge dingen' alleen voor wie durfde en verder heel soft-griezelig gedaan.

Maar blijkbaar is dat minder vanzelfsprekend dan ik dacht...?

Moedervaneenmeisje

Moedervaneenmeisje

11-10-2016 om 10:30 Topicstarter

Nou

Nou lieverdje ik zou het ook zo doen.
We hadoen 2 jaar geleden ook een meisje met een pinda allergie en toen hebben we ook andere koek enz voor haar geregeld.
Kleine moeite toch?

Allergie

Mijn kind heeft een ernstige voedselallergie. Alle ouders hielden daar rekening mee, zelfs met tractaties op school.

Stenna

Stenna

12-10-2016 om 01:14

the only way is my way

"Er zijn erg veel ouders die hun kinderen dat allemaal zelf laten uitzoeken. Daar gebeuren de ergste dingen onder het mom van "ze moeten het zelf leren". Deze ouders zijn gewoon te slap om hun kinderen te vertellen hoe het moet: ze durven niet. Ik heb niet snel een oordeel, maar met deze mensen ben ik helemaal klaar."

Er gebeuren ook erge (ergere?) dingen als ouders zich te veel met de keuze bemoeien. Dan mogen kinderen hun beste vriendje van dat moment of een ander kind dat ze leuk vinden niet uitnodigen omdat die “te druk” is of omdat hij er niet bij “past” of ouders ‘m niet mogen, etcetc. Waar ik helemaal klaar mee ben is mensen die zichzelf de perfecte opvoeder vinden en iedereen veroordelen die het anders doet dan zij.

Stenna

Stenna

12-10-2016 om 01:22

ik geef een voorbeeld

Mijn zoon kon op een bepaalde leeftijd aardig druk zijn (maar wel aanspreekbaar). Hij mocht bij twee vriendjes waar hij mee speelde niet op de verjaardag komen omdat beide moeders (vriendinnen) hem te druk vonden. De vriendjes hadden hem wel willen vragen. Ik vond het toen niet zo'n drama, zulke mensen heb je en hij had nog genoeg andere feestjes (werd eigenlijk best vaak gevraagd). Tot hij niet meer naar de feestjes waarvoor hij wel uitgenodigd werd heen wilde. Het duurde een tijd voor we er achter waren waarom niet: Hij was bang dat hij zich op de feestjes dan ook te druk zou gedragen en dat niet leuk zou zijn voor het feestje en de moeder. Je hart breekt toch dan? Geef mij maar feestjes met slappe ouders dan.

Eigenlijk

Doe je het zelf nou ook Stenna. Je zegt dat je helemaal klaar bent met mensen die zichzelf de perfecte opvoeder vinden en iedereen veroordelen die het anders doet dan zij. Maar zelf veoordeel je de mensen die dit in jou ogen doen. De perfecte opvoeder bestaat niet. Ik vraag me af of deze mensen zich inderdaad zo noemen of dat jij ze zo noemt. Je kunt hooguit zeggen dat iedereen andere normen en waarden heeft. Ook wat betreft feestjes en dat er altijd iemand is die vind dat je het niet goed doet.

Wat een zwemfeestje of allergie betreft. Het is een verantwoordelijkheid. Als je niet goed op let kan het kind zonder diploma verdrinken, zeker als deze nog maar net op zwemles zit. In de tussentijd kun je niet zeggen ik blijf bij dat kind en de rest daar let ik niet op. Een kind met allergie is misschien iets makkelijker, omdat je daar in overleg met ouder iets aparts voor kan regelen. Maar dan nog blijft het een verantwoordelijkheid. Als kind per ongeluk iets verkeerds pakt en het kan al zijn dat het goede eten op een bord ligt waar iets verkeerds op lag en dat kind zo sporen binnenkrijgt. Dat kind kan dan heel ziek worden. Ik denk dat het dan vooral de overweging zou zijn of het om een beste vriend of meer een klasgenootje gaat.

Wat drukke kinderen betreft. Zowel zoon als dochter hebben een paar hele drukke vrienden, maar dat is voor mij nooit de reden geweest om ze te weigeren. Ze zijn hier welkom om af te spreken en voor een kinderfeestje. Zoon had bij zijn laatste feestje zes kinderen uitgenodigd. Daar zaten vier hele drukke kinderen tussen die samen extreem druk waren. Bij een thuisfeestje weet ik niet of er iets over gebleven was van ons huis. Gelukkig heb je nog zoiets als een binnenspeeltuin.

lieverdje

lieverdje

12-10-2016 om 09:13

blijkbaar sta ik er anders in

dan zou ik dus sowieso wat anders kiezen dan een zwemfeestje, omdat niet alle vriendjes al (goed) kunnen zwemmen. Of ik zou op het feestje geen dingen serveren waar het allergische kind ziek van wordt. Maar blijkbaar pas ik de feestplannen meer dan gemiddeld aan, ten bate van vriendjes?

Verder neem ik aan dat ouders van een kind met bijvoorbeeld een heftige pinda/notenallergie zelf ook erg voorzichtig zijn; tenminste, als mijn kind echt doodziek zou kunnen worden van eten van het verkeerde bordje, zou ik het voor hij zelf voldoende besef heeft, nog niet naar kinderfeestjes laten gaan. Dat risico neem je als ouder van zo'n kind zelf niet eens volgens mij. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, dat je een allergisch kind vooral wel moet uitnodigen. De ouders kunnen waarschijnlijk het beste inschatten of het kind kan gaan of niet; stel dat het kind niet kan gaan ivm zijn allergie, dan weet die tenminste dat hij wel wordt uitgenodigd.

beste vriend versus klasgenoot

Lieverdje als jou kind heel graag een zwemfeest wil geven en zijn beste vrienden met zwemdiploma zijn uiteraard welkom. Stel dat hij dan nog 1 kind mag uitnodigen. Hij heeft drie klasgenoten waarmee hij het alle drie goed kan vinden. Het maakt hem eigenlijk niet veel uit wie. Twee met diploma 1 zonder en net op zwemles. Zou je dan toch heel het zwemfeest wat jou kind zo graag wil omgooien als hij dan die klasgenoot zonder zwemdiploma kiest of zou je dan zeggen kies 1 van de klasgenoten met zwemdiploma.

Net op zwemles ??

Uh...vanaf welke leeftijd geven jullie eigenlijk zwemfeestjes? Ik heb het twee keer gedaan en dan was dat toch echt op een leeftijd dat je mag verwachten dat alle kinderen al lang en breed een zwemdiploma, en nog veel belangrijker, de nodige zwemervaring hebben.

Eerder dan groep 6 of 7, vind ik eigenlijk onverantwoord, tenzij het een heel klein, overzichtelijk zwembad betreft. En dan nog,zou ik dat zelf die verantwoording niet willen.

Ik kan best een groepje kinderen een paar uur leuk bezig houden. Maar thuisfeestjes met hele drukke gastjes zijn de hel op aarde. Bij de ene zoon die echt kneiterdrukke, zeer bewerkelijke vriendjes had ben ik daar ook heel snel vanaf gestapt.

groep 4

Mijn zoon zit in groep 4 en is 8 geworden. Hij is 1 van de oudste van klas. De meeste kinderen hebben in groep 2 of groep 3 hun zwemdiploma. Een enkeling begint pas met een jaar of 7 met zwemles. Als zijn zwemfeestje door was gegaan, dan waren we naar een overzichtelijk klein zwembad gegaan. Acht kinderen en zelf beide meegaan in het zwembad.

Dochter wilde ook een zwemfeest, maar aangezien zij groep 2 is en in haar klas maar weinig met diploma zijn en verschillende kinderen die nog niet begonnen zijn met zwemles is dit een nee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.