Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Je dochter niet meer geloven

Voel me zo schuldig en naar gevoel, heb onze dochter van zeven streng toe gesproken en gewaarschuld. Ze raakt wel vaker spullen kwijt daarom. Geloofte haar toen niet.

Vrijdag met haar naar de huisarts voor een controle afspraak. Bij het naar huis gaan pakt onze dochter haar jas en wilt deze aantrekken. Zie een grijze meisjesvest hangen naast een meisjesjas op een andere haakje. Ik pakt deze en zeg tegen haar streng om deze aantrekken anders raakt ze het kwijt. Onze dochter zegt dat ze haar vest niet aanheeft, aantrekken zeg ik. Ze heeft een jas waar ze de vest eruit kan halen. Dochter zegt dat deze niet van haar is, ik zeg aantrekken! Streng en gewaarschuld dat ze spullen al vaker kwijtraakt. Dochter trekt de vest maar aan.

Maandagochtend wil ik deze in haar jas ritsen want is koud buiten. He wat zit deze vreemd en het lukt niet om erin te ritsen. Wat ik ook probeer, dacht toen ach laat maar. Dochter trekt later de vest en jas aan voor naar school te gaan, zeg nog streng niet kwijtraken de vest.

Maar bij het opruimen vanmiddag vindt ik haar vest op haar slaapkamer.
Bij thuiskomst het aan onze dochter verteld en sorry dat ik haar niet geloofte. Kijk naar de vest en ander merk en zelfs een maat kleiner.
Inmiddels weet ik van wie de vest is en morgen geef ik deze terug.

Je kunt je altijd vergissen, maar ik vraag me vooral af waarom je direct zo streng en onaardig tegen haar bent. Zit je zelf niet lekker in je vel?

mamalisas

mamalisas

13-04-2021 om 06:43 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 12-04-2021 om 23:43:

Je kunt je altijd vergissen, maar ik vraag me vooral af waarom je direct zo streng en onaardig tegen haar bent. Zit je zelf niet lekker in je vel?

Denk dat ik het een beetje zat ben dat onze dochter zo slordig is, niets helpt. Streng zijn en straf geven. Kan ook niet geloven dat ik zo heb gereageerd.

Hi, kan gebeuren. We zijn mensen. Goed dat je sorry hebt gezegd! Maar belangrijker is wat jouw gedrag met haar doet. Ze is nog maar zeven. Dat jij haar steeds vertelt waar ze niet goed in is zal iets met haar doen. Of het nou waar is of niet. Misschien eens Googlen op pedagogische aanpak of advies pedagog vragen. Hoe kan je haar helpen met minder kwijtraken van spullen op een manier dat jij minder frust ervaart en zij leert. Leeftijd speelt belangrijke rol met wat je kan en mag verwachten.

Leg haar uit dat je je vergist hebt en dat je veel te streng was. Dat haar slordigheid niet betekent dat ze dan ook tegen je gaat liegen. Zeg tegen haar dat je zult proberen minder streng te zijn en doe dat ook. Mijn dochter is ook superslordig en langzaam met alles. Mijn reactie was in eerste instantie ook streng zijn en 'grenzen stellen'. Het helpt niet, ze gaat er alleen maar door liegen. Help haar liever met wat structuur en neem daar de tijd voor. Vraag je inderdaad af of je wel goed in je vel zit. Bij mij was dat destijds niet het geval. Afreageren op je kind is dan wel heel makkelijk. Wil je zelf geloofwaardig overkomen dan zul je, naast dat je het uitlegt, ook echt moeten laten zien dat je haar serieus neemt. 

Dit kan gebeuren, maar het is natuurlijk niet goed, zeker niet als het vaker gebeurt. Leer je kind dat je als ouder niet onfeilbaar bent. Geef toe dat je te streng was en dat dat niet goed was en biedt je excuses aan. En leer haar ook dat vaak spullen kwijt raken ervoor zorgt dat je er niet altijd van op aan kunt dat ze iets wel of niet mee had. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.