Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jip en Janneke....

Tja ik keek vroeger Alfred Jodokus Kwak, als je dat als volwassene kijkt dan haal je er toch ook een wat andere boodschap uit.

Ik lees mijn kind ook sprookjes voor, daar gebeuren heel wat gekkere en gruwelijkere dingen in, en die zijn ook niet zo maatschappelijk verantwoord. Ik vind het juist goed voor kinderen om met verschillende verhalen in aanraking te komen. Als ze nu alleen maar Jip en Janneke zouden lezen zou het een ander verhaal zijn. Maar als onderdeel van de verhalen die ze lezen zie ik het probleem er niet in. Ik zou er ook niet een heel verhaal bij gaan verzinnen. Boeken en verhalen kunnen juist de fantasie prikkelen en een kind zelf aan het denken zetten. Of niet en dan zijn het gewoon leuke verhaaltjes. 

BlairW schreef op 08-11-2025 om 18:04:

[..]

(...)

Overigens trok ik bij de term “negerpopje” in Jip & janneke mijn wenkbrauwen meer op dan bij de traditionele rolverdeling.

Dit soort termen is het enige wat ik voor mijn kinderen censureer/boycot. Omdat ik echt niet wil dat ze zulke woorden zouden leren. Maar wat betreft traditionele rolverdeling... ik vind dat de buurvrouw overdrijft. 

Aviendha schreef op 08-11-2025 om 21:36:

[..]

Dit soort termen is het enige wat ik voor mijn kinderen censureer/boycot. Omdat ik echt niet wil dat ze zulke woorden zouden leren. Maar wat betreft traditionele rolverdeling... ik vind dat de buurvrouw overdrijft.

Ik schrok ook wel van die benaming inderdaad. Dus we hebben dat vertaald naar gewoon popje bij het voorlezen. Nu moet ik wel zeggen dat ik voor las uit mijn eigen Jip & janneke boek van vroeger. Ik neem aan dat het inmiddels wel is aangepast in de versie die je nu koopt

Ik snap de buurvrouw wel, en ik verbaas me dat er zo gepikeerd gereageerd wordt. Die verhalen zijn geen 15-20-25 jaar oud, maar 70 jaar oud. Annie M.G. is geweldig, natuurlijk - scherp, grappig, heerlijke taal - maar er zijn ook zoveel moderne kleuterverhalen die ook echt de moeite waard zijn. En lezen is juist de manier om kinderen in aanraking te brengen met andere wereldbeelden. (Als je in de gemiddelde basisschool rondloopt, weet je dat de rolpatronen van Jip en Janneke reeds, en ondanks het feit dat ze 70 jaar oud zijn, in de kleuterklas in ere worden gehouden want poppen zijn voor meisjes en jongens zijn stoer).

Kijk, helemaal goed als je erover praat met elkaar, of als je bewust namen verwisseld, maar de meeste ouders lezen klakkeloos voor en pakken Jip en Janneke omdat ze gewoon niets anders kennen. Dat is de realiteit. Daarom snap ik dat buurvrouw kritisch is. 

Pluk van de Petteflet is tijdlozer, trouwens. Als je graag Annie M.G. wil voorlezen, zou ik die erbij pakken. 

ach met mw helderder en de stampertjes.  Heerlijk!!! 

Poezenmeisje schreef op 08-11-2025 om 17:34:

De Rover Hoepsika
De Kleine Kapitein
Alleen op de wereld
De Wonderketting
De Gouden Kompas trilogie

Heerlijke boeken! Niets realistisch aan.

"Bob Evers" hebben we ook thuis, tip van oma.

En als ik iets truttigs, kneuterigs wil lezen, dan heb ik (bijna?) alle "Marjoleintje van het pleintje" boeken beschikbaar, vanaf de lagere school tot en met haar VERLOVING met De Dokter. Denk erom, die VERLOVING is héél belangrijk, terwijl ze samen met haar moeder het huis schoonmaakt en kookt.

Inderdaad een tante met een auto én een rijbewijs.

Het grappige vond ik dan wel weer dat haar blinde vriendin een eigen bedrijf runde. Bemiddeling van huishoudelijke hulp voor behoeftige gezinnen.

Bob Evers moet je niet lezen als je al over de rooie gaat over een negerpopje. 

Die serie begon in 1943, iets eerder dan Jip&Janneke, 1952. 

De eerste Suske&Wiskes, 1945, zullen "sensitivity readers" een rolberoerte bezorgen.

Begrijp ik hieruit dat Sneeuwwitje, Doornroosje, Roodkapje, Assepoester, Hans en Grietje etc etc etc ook afgeschaft zijn? 

bieb1963

bieb1963

09-11-2025 om 07:23 Topicstarter

Renmuis schreef op 08-11-2025 om 23:05:

Ik snap de buurvrouw wel, en ik verbaas me dat er zo gepikeerd gereageerd wordt. Die verhalen zijn geen 15-20-25 jaar oud, maar 70 jaar oud. Annie M.G. is geweldig, natuurlijk - scherp, grappig, heerlijke taal - maar er zijn ook zoveel moderne kleuterverhalen die ook echt de moeite waard zijn. En lezen is juist de manier om kinderen in aanraking te brengen met andere wereldbeelden. (Als je in de gemiddelde basisschool rondloopt, weet je dat de rolpatronen van Jip en Janneke reeds, en ondanks het feit dat ze 70 jaar oud zijn, in de kleuterklas in ere worden gehouden want poppen zijn voor meisjes en jongens zijn stoer).

Kijk, helemaal goed als je erover praat met elkaar, of als je bewust namen verwisseld, maar de meeste ouders lezen klakkeloos voor en pakken Jip en Janneke omdat ze gewoon niets anders kennen. Dat is de realiteit. Daarom snap ik dat buurvrouw kritisch is.

Pluk van de Petteflet is tijdlozer, trouwens. Als je graag Annie M.G. wil voorlezen, zou ik die erbij pakken.

En dat is nou wat ik bedoel met doorgeslagen……

Ginevra schreef op 09-11-2025 om 00:25:

Begrijp ik hieruit dat Sneeuwwitje, Doornroosje, Roodkapje, Assepoester, Hans en Grietje etc etc etc ook afgeschaft zijn?

Nee, waarom? Dat is een heel ander genre. Wel in combinatie met de hilarische moderne sprookjes van Janneke Schotveld, of de bewerkingen van Jacques Vriens, en als je dan toch wat klassiekers wil: Duimelotje of de Verhalen van de Boze Heks.

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 07:23:

[..]

En dat is nou wat ik bedoel met doorgeslagen……

Als je mijn genuanceerde reactie al doorgeslagen vindt, dan denk ik niet dat we hier nog een vruchtbare discussie over gaan hebben. Jammer.

dan

dan

09-11-2025 om 07:51

Persoonlijk heb ik geen moeite met de boekjes van Jip en Janneke, vond ze altijd leuk. Zou wel, indien er vragen over zijn, uitleg geven dat het er nu allemaal anders aan toe gaat dan 70 jaar geleden. Maar kinderen zien dat zelf doorgaans ook wel, denk ik. 

Ginevra schreef op 09-11-2025 om 00:25:

Nee dat kan niet, dan doe je je kind tekort.  Ik had na een eerste sprookje en een kind dat niet sliep en raar droomde het sprookjesboek terzijde gelegd. In haar ogen waren sprookjes gruwelijk eng en eigenlijk zijn ze ook bijna allemaal wreed en eng. In huize Bakblik gingen de sprookjes in de ban en ook jongste heeft ze niet gelezen en de disney films hebben we ook niet gekeken in de kindertijd. 

Op de middelbare was het tijd voor literatuuronderwijs en wat begint dat mee? Verhalen die iedereen kent en gelezen heeft!  De sprookjes!

Een hele grote opdracht met vragen over de personages en de heldenrol van de jager in roodkapje, de stiefzusjes die hun macht misbruikten ten aanzien van Assepoester, de kooi waar Hans in ging bij de heks en ga zo maar door. 

Zat ik daar met een puber die geen enkel sprookje kende en alle antwoorden moest opzoeken op internet. Net aan een voldoende gescoord en een verontwaardigde docent die niet snapte hoe het kon dat ouders geen sprookjes hadden gelezen met hun kinderen. Want de sprookjes met elkaar vergelijken qua symboliek was niet echt gelukt binnen een week, teveel werk om ze allemaal te lezen naast al het andere huiswerk. 

Kind 2 ging nog slechter met die opdracht. Prinsessen en jurken, koetsen en glazen muiltjes het kon hem echt niet boeien. 

Vraag voor to: Lees je wel sprookjes met je kind?  Ik mag hopen van niet want die zijn pas echt een voorbeeld van ver van het hier en nu af staan. 

Oma heeft moeder (buurvrouw) waarschijnlijk ook voorgelezen uit die boekjes en kijk wat er van buurvrouw geworden is. Ik zou dus optimistisch zijn als ik buurvrouw was. Misschien heeft ze wat minder relativeringsvermogen, verdraagzaamheid en humor opgepikt uit de boekjes. 

Bakblik schreef op 09-11-2025 om 08:11:

[..]

Nee dat kan niet, dan doe je je kind tekort. Ik had na een eerste sprookje en een kind dat niet sliep en raar droomde het sprookjesboek terzijde gelegd. In haar ogen waren sprookjes gruwelijk eng en eigenlijk zijn ze ook bijna allemaal wreed en eng. In huize Bakblik gingen de sprookjes in de ban en ook jongste heeft ze niet gelezen en de disney films hebben we ook niet gekeken in de kindertijd.

Op de middelbare was het tijd voor literatuuronderwijs en wat begint dat mee? Verhalen die iedereen kent en gelezen heeft! De sprookjes!

Een hele grote opdracht met vragen over de personages en de heldenrol van de jager in roodkapje, de stiefzusjes die hun macht misbruikten ten aanzien van Assepoester, de kooi waar Hans in ging bij de heks en ga zo maar door.

Zat ik daar met een puber die geen enkel sprookje kende en alle antwoorden moest opzoeken op internet. Net aan een voldoende gescoord en een verontwaardigde docent die niet snapte hoe het kon dat ouders geen sprookjes hadden gelezen met hun kinderen. Want de sprookjes met elkaar vergelijken qua symboliek was niet echt gelukt binnen een week, teveel werk om ze allemaal te lezen naast al het andere huiswerk.

Kind 2 ging nog slechter met die opdracht. Prinsessen en jurken, koetsen en glazen muiltjes het kon hem echt niet boeien.

Vraag voor to: Lees je wel sprookjes met je kind? Ik mag hopen van niet want die zijn pas echt een voorbeeld van ver van het hier en nu af staan.

Heb je de openingspost gelezen? Het gaat over de buurvrouw 

Ik vond sprookjes het stomste wat er was en ik heb ze in ieder geval niet voorgelezen aan mijn kinderen ook. 

Renmuis schreef op 08-11-2025 om 23:05:

Ik snap de buurvrouw wel, en ik verbaas me dat er zo gepikeerd gereageerd wordt. Die verhalen zijn geen 15-20-25 jaar oud, maar 70 jaar oud. Annie M.G. is geweldig, natuurlijk - scherp, grappig, heerlijke taal - maar er zijn ook zoveel moderne kleuterverhalen die ook echt de moeite waard zijn. En lezen is juist de manier om kinderen in aanraking te brengen met andere wereldbeelden. (Als je in de gemiddelde basisschool rondloopt, weet je dat de rolpatronen van Jip en Janneke reeds, en ondanks het feit dat ze 70 jaar oud zijn, in de kleuterklas in ere worden gehouden want poppen zijn voor meisjes en jongens zijn stoer).

Kijk, helemaal goed als je erover praat met elkaar, of als je bewust namen verwisseld, maar de meeste ouders lezen klakkeloos voor en pakken Jip en Janneke omdat ze gewoon niets anders kennen. Dat is de realiteit. Daarom snap ik dat buurvrouw kritisch is.

Pluk van de Petteflet is tijdlozer, trouwens. Als je graag Annie M.G. wil voorlezen, zou ik die erbij pakken.

Ze pakken Jip en Janneke omdat ze 'gewoon niks anders kennen"?! Hou op schei uit. Mijn kleinkinderen hebben een boekenkast vol moderne kinderboeken èn Jip en Janneke, èn Pluk van de Petteflet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.