bieb1963
08-11-2025 om 14:14
Jip en Janneke....
Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenover staan.
Laatst sprak ik mijn buurvrouw. Zij is een stuk jonger dan ik (eind 30, zoiets) en heeft 2 jonge kinderen van 5 en 7. We stonden even te kletsen over van alles en nog wat en over haar kinderen en school enz. Toen hadden we het ook even over lezen en voorlezen. Zij vertelde toen, behoorlijk verontwaardigd, dat haar moeder haar kinderen voorleest uit Jip en Janneke (die moeder had die boekjes nog van vroeger) en dat de oudste daar bij oma ook zelf wel eens uit leest. Ze was echt best pissig daarover, want ze vond het ouderwets en niet geëmancipeerd en dat haar kinderen hierdoor verkeerde ideeën enzo zouden kunnen krijgen. Ikzelf vond het eigenlijk nogal overdreven, maar heb daar niet echt op gereageerd. Behalve iets in de trant van 'ach, de andere kant is, dat ze de verhaaltjes leuk vinden en zo wellicht plezier in lezen krijgen en dat is ook wat waard'.
Toen ik daar later nog eens over nadacht (in eerste instantie met de gedachte: Zie ik iets over het hoofd, denk ik hier iets te makkelijk over. Vooral omdat zij er zo'n punt van maakte), vond ik het eigenlijk steeds gekker en vooral ook nogal kortzichtig. Het is toch eigenlijk ook een stukje geschiedenis dat ze op die manier mee krijgen. Iets wat je als ouder ook kunt aangrijpen om daar wat verder over te vertellen tijdens het voorlezen. Toen en nu. Als ze vragen wat, bijv., een kolenkachel is, kun je vertellen dat men dat vroeger vaak had, hoe dat, ongeveer, werkte. Dat mensen toen vaak nog helemaal geen centrale verwarming hadden, dus andere manieren had om hun kamer warm te krijgen. Dat we nu weten, dat dat, naast minder efficiënt en minder praktisch, ook nadelen had ivm de vieze lucht die in de kamer komt. Maar dat er toen simpelweg nog geen andere methoden waren, dus je moest wel. En mensen wisten toen niet beter, wisten toen ook minder over vieze lucht enzo.
En wat betreft de emancipatie (moeder was altijd thuis). Toch een mooi moment om te vertellen over toen en nu. Toen: Het huishouden was sowieso veel bewerkelijker, omdat er veel minder apparatuur was en de apparatuur die er was ook minder kon. We eten niet zoveel in allerlei bewerkte vorm konden kopen, ook niet geschild, gesneden enz enz, geen eten konden bestellen, geen kant en klare gerechten, dus veel meer werk. Kun je overigens direct er ook nog even bij vertellen, dat al dat kant en klare en bewerkte eigenlijk ook helemaal niet zo goed is
. En vooral kun je ook vertellen, dat toentertijd, men vond dat moeders voor thuis waren en dat vaders het geld verdienden. Dat we daar nu heel anders over denken enz.
Kortom: Ik vind het eigenlijk heel kortzichtig en zie juist ook de voordelen van die ouderwetse boekjes. Mooie gelegenheid om te vertellen en dingen uit te leggen. En vooral ook: Als de kinderen die verhaaltjes leuk vinden, wees blij, het stimuleren in leesplezier is juist zo belangrijk.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
MamaE
08-11-2025 om 16:54
MiniJCW schreef op 08-11-2025 om 14:24:
Ik denk dat ik de buurvrouw wel snap. Vrouwenemancipatie is nog steeds hard nodig en ik zou ook niet willen dat vrouwenongelijkheid in een leuk verhaaltje voorgelezen zou worden. Ik ging als kind logeren bij een gelovige oom en tante en zij lazen mij voor uit Christelijke boekjes. Daar stond in dat het geloof de enige juiste weg is en dat niet gelovigen zondig waren. Daar heeft mijn moeder ook een stokje voor gestoken.
Dat vind ik heel wat anders. Een boekje waarin uitdrukkelijk staat dat één manier van leven de juiste is en al het andere zondig geeft een heel expliciet en eenduidig wereldbeeld mee met een bepaalde norm.
In de boekjes van Jip en Janneke staat toch nergens dat moeders altijd thuis zijn om schoon te maken en te koken omdat dat hun heilige plicht en roeping van de Heer is?
Natuurlijk kan een kind wel vragen of de moeders van Jip en Janneke niet hoeven te werken, of waarom ze een kolenhok hebben, een fluitketel of waarom niemand een auto heeft of op vakantie gaat. Dan kun je een kind uitleggen hoe dat vroeger ging. En dat dat niet per se fout is, maar dat we nu meer mogelijkheden en keuzes hebben.
Miepjecody
08-11-2025 om 17:26
leest ze dan ook geen pipi langkous?
Echt er zijn toch heel veel boeken wat niets te maken heeft met het leven nu?
Wat een doorgeslagen waanzin.
Bingo
08-11-2025 om 17:31
Als je jip en janneke gaat boycotten gooi je wat mij betreft het kind met het badwater weg. Zulke leuke, grappige verhaaltjes, zulk goed woordgebruik, zo goed voor kinderen om naar te luisteren. En als je regelmatig voorleest komen er heus ook wel modernere huishoudens voorbij..
Wij hadden zo'n mini musical op CD van jip en janneke, de jongvolwassenen kunnen m nog steeds woord voor woord meezeggen en zingen...'grijsgedraaid'.
Poezenmeisje
08-11-2025 om 17:34
De Rover Hoepsika
De Kleine Kapitein
Alleen op de wereld
De Wonderketting
De Gouden Kompas trilogie
Heerlijke boeken! Niets realistisch aan.
"Bob Evers" hebben we ook thuis, tip van oma.
En als ik iets truttigs, kneuterigs wil lezen, dan heb ik (bijna?) alle "Marjoleintje van het pleintje" boeken beschikbaar, vanaf de lagere school tot en met haar VERLOVING met De Dokter. Denk erom, die VERLOVING is héél belangrijk, terwijl ze samen met haar moeder het huis schoonmaakt en kookt.
Inderdaad een tante met een auto én een rijbewijs.
Het grappige vond ik dan wel weer dat haar blinde vriendin een eigen bedrijf runde. Bemiddeling van huishoudelijke hulp voor behoeftige gezinnen.
Fiorah
08-11-2025 om 17:58
MiniJCW schreef op 08-11-2025 om 14:24:
Ik denk dat ik de buurvrouw wel snap. Vrouwenemancipatie is nog steeds hard nodig en ik zou ook niet willen dat vrouwenongelijkheid in een leuk verhaaltje voorgelezen zou worden. Ik ging als kind logeren bij een gelovige oom en tante en zij lazen mij voor uit Christelijke boekjes. Daar stond in dat het geloof de enige juiste weg is en dat niet gelovigen zondig waren. Daar heeft mijn moeder ook een stokje voor gestoken.
Mijn vriend kreeg een keer een doos met oude spullen van het ouderlijk huis terug. Zat ook zo'!n boekje in. Ik had dat nog nooit eerder gezien en was zo geschikt! Niet dat het bestond (dat wist ik wel), maar dat hij dat vroeger kreeg en dat zijn ouders het ook nog hadden bewaard. "Ooh ja zulke boekjes waren normaal." zei hij. Mijn beste vriendin zei ook: "Ja die boekjes hadden wij vroeger ook, en nog steeds zijn heel veel Christenen er sentimenteel over, van Oooh jeugdsentiment."
Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik een boek dat nog goed was in de papiercontainer heb gegooid.
BlairW
08-11-2025 om 18:04
1968 schreef op 08-11-2025 om 14:48:
[..]
Ik vond dat nou juist zo'n goed idee, van Janneke-Jip maken en andersom. Idem met vader/moeder. Het kind wil gewoon een leuk verhaal horen en wil denk ik niet iedere keer daarna een soort verslagje horen over hoe we er nu over denken. (denk ik)
Los daarvan denk ik dat we zélf gewoon het goede voorbeeld moeten geven. Hoe vaak is het niet dat vrouwen hun man vragen om gaten te boren in de muur om een schilderij op te hangen en mannen vragen aan hun vrouw om een broek om te zomen.
Ik hou zelf nogal van klussen en zorg dus ook dat dochter leert hoe ze zelf gaten boort, kitrandjes vervangt in de badkamer of een lamp aansluit (en idem voor zoon) en als er iets gestreken moet worden doe ik het voor en mogen ze het nadoen (toen ze 10+ waren) en met zoon heb ik ook een keer met de kerst stoffen kerststerren genaaid op de naaimachine, vond hij erg leuk om te doen.
Maar goed, even terug naar Jip en Janneke, misschien hoef je dat niet eens perse te veranderen, tegenwoordig geven ze hier toch ook in tv-series e.d. al veel vaker een goed geëmancipeerd voorbeeld
Ik zie dan weer niet het nut van iets gaan doen wat ik niet leuk vind, klussen in dit geval, terwijl er in huis iemand is die dat wel leuk vind. Net zoals de financiën en de administratie. Ik vind daar echt gewoon niks aan, waarom zou ik dat dan moeten gaan doen? En dan moet ik mijn man de wc gaan laten schrobben, terwijl hij daar een hekel aan heeft? Overigens kan hier niemand met een naaimachine om gaan, dat breng ik naar mijn moeder. Want guess what, die vind dat leuk en mijn vader niet. Dus daarom doet mijn vader het ook niet.
Overigens trok ik bij de term “negerpopje” in Jip & janneke mijn wenkbrauwen meer op dan bij de traditionele rolverdeling.
bieb1963
08-11-2025 om 18:48
En dan is het ook nog zo, dat het in die tijd niet alleen maar ‘slecht’ was. Kinderen nu beleven dan ook dat Jip en Janneke zich prima konden vermaken zonder welk scherm dan ook …
afrodite05
08-11-2025 om 19:18
Miepjecody schreef op 08-11-2025 om 16:32:
[..]
Maar er gaan toch zoveel boeken over situaties waar we niet in zitten?
Ik ben echt perplex dat mensen denken dat kinderen hier een voorbeeld uithalen
Zo is onze zoon (2,5) momenteel helemaal weg van het boekje van Kerstmis van Dick Bruna... Al 2 maanden...
Maar ik (35) lees hem ook Jip en Janneke voor. Hij vindt het niet zo interessant, want te weinig plaatjes
Ik was vroeger zelf altijd fan.
Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat ik als kind ooit heb gevraagd naar wat een kolenkachel (of iets anders wat toen al ouderwets was en wat ik niet kende) was. Ik denk dat de jonge kinderen die publiek zijn voor J&J ook minder met zulke dingen bezig zijn. En als het je echt heel dwars zit, kan je idd vader en moeder omwisselen, of Jip en Janneke omwisselen tijdens het lezen. Wij lezen ook veel moderne boeken (met meer plaatjes), dus het is niet enkel J&J-"indoctrinatie"
felija
08-11-2025 om 19:42
Het komt zo krampachtig over: beslist geen boeken, hoe leuk verder ook, waar rolbevestigende patronen in staan. Stel je voor!
Ik vind dat sowieso doorgeslagen: alles wat vrouwen kunnen moeten mannen ook kunnen en vice versa.
Alles gelijk verdelen, ik snap de oorsprong wel, maar ik denk dat je er het tegenovergestelde mee bereikt, dat zie je nu ook terug in de maatschappij, weer conservatiever. Als mannen liever sleutelen aan brommers en vrouwen taarten bakken, laat ze dan gewoon.
bieb1963
08-11-2025 om 19:45
felija schreef op 08-11-2025 om 19:42:
Het komt zo krampachtig over: beslist geen boeken, hoe leuk verder ook, waar rolbevestigende patronen in staan. Stel je voor!
Ik vind dat sowieso doorgeslagen: alles wat vrouwen kunnen moeten mannen ook kunnen en vice versa.Alles gelijk verdelen, ik snap de oorsprong wel, maar ik denk dat je er het tegenovergestelde mee bereikt, dat zie je nu ook terug in de maatschappij, weer conservatiever. Als mannen liever sleutelen aan brommers en vrouwen taarten bakken, laat ze dan gewoon.
Nou dat denk ik ook inderdaad. Het staat door en dat roept weerstand op. Je bereikt daar niets mee. Integendeel zelfs.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 19:46
felija schreef op 08-11-2025 om 19:42:
Ik vind dat sowieso doorgeslagen: alles wat vrouwen kunnen moeten mannen ook kunnen en vice versa.Alles gelijk verdelen, ik snap de oorsprong wel, maar ik denk dat je er het tegenovergestelde mee bereikt, dat zie je nu ook terug in de maatschappij, weer conservatiever. Als mannen liever sleutelen aan brommers en vrouwen taarten bakken, laat ze dan gewoon.
Precies.
watertoren
08-11-2025 om 19:55
Ik heb mijn zoon zelf beetje bij beetje verteld hoe anders mijn jeugd was met die van hem. Mijn ouders hadden een bandrecorder ( zoek het maar op als je niet weet wat het is) . Daarmee namen ze opnames op van toen mijn broers en ik sinterklaas kadootjes uit pakten. Zelf ben ik de jongste en was een jaar of 1,5 . Later hebben mijn ouders die banden over laten zetten op casettebandjes. Die heb ik toen laten horen aan mijn zoon. Wij zaten daar samen naar te luisteren en opeens keek mijn zoon mij verbaasd aan en zei van wat is dit voor een raar geluid? Dat was dus mijn moeder die de kachel aan het oppoken was. heb hem alles uitgelegd hoe het vroeger ging. Jip en Janneke is ook een mooi voorzetje om te praten hoe het vroeger was. Het maakte hem er wel van bewust dat hij het veel beter heeft dan zijn vader en vooral ik vroeger. Zijn vader kwam uit een welgestelde familie en ik niet.
watertoren
08-11-2025 om 20:14
Ik word een beetje verdrietig en ook boos om dit topic omdat ik Annie M.G Schmid geweldig vond. Ik las vroeger niet alleen voor uit haar boeken voor mijn zoon maar ik liet ook haar liedjes horen zoals mijn opa, hondje Bello, dikkerste Dap enz, enz
Due-scimmie
08-11-2025 om 20:41
Ik vind dus niks aan Jip en Janneke. Heb geloof ik niet eens boeken van de Annie M.G Schmid in huis. Dus hier hebben de kinderen er nog nooit verhalen van gehoord met 6 en 8 vermoed ik. Al kennen ze wel Takkie en Siepie van de Hema.
Maar met twee zoons let ik toch ook wel op gelijkere rolverdeling in het algemeen. Al zou dat met dochters ook zo zijn.
Maar ik vind wel dat veel onderwerpen uiteindelijk uitnodigen tot meer uitleg en hoe het nu werkt. Dus in die zin zou het boek prima zijn als je er over napraat.
alhambra
08-11-2025 om 20:47
Ik vind het overdreven maar blijkbaar is dit een speerpunt van moeder in haar opvoeding. Zo lang ze geen zendingsdrang heeft zou ik het laten.
Ik ben zelf fan van Pluk en kon niet wachten om het voor te lezen aan mijn dochters en dan voornamelijk het stuk met de kluizenaar met dat bord omhoog. Met 4 slikten ze het nog voor zoete koek maar met 5 begrepen ze dat hij er toch moest zijn. Leuk om dat kwartje te zien vallen.
Jip en Janneke hebben we ook gelezen. Ik heb geloof ik wel een paar keer iets anders ervan gemaakt omdat het me te gortig werd maar geen reden om het niet meer te lezen.