Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jip en Janneke....

bieb1963

bieb1963

09-11-2025 om 19:43 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 18:29:

Ik heb toen ik een jaar of twaalf was een boek gelezen over Joop ter Heul. Kent iemand dat nog? Met de Jopopinoloekikoclub? Dat was pas ouderwets en rolbevestigend. In dat boek werd Joop door haar kersverse echtgenoot 'op een welwillende manier' gewezen op "een dode vlieg, die vorige week ook al op die vensterbank lag" . Met andere woorden "je hebt niet goed schoongemaakt"
Ik vond het een heerlijk en vermakelijk boek.

Hahaha, die verslond ik ook op die leeftijd. Heerlijke boeken, maar uiteraard begreep ik echt wel dat dat wel heel ouderwets was 

Joszy schreef op 09-11-2025 om 19:42:

[..]

Ik kan me voorstellen dat ouders dat geen probleem vinden als ze zo nu en dan eens op bezoek komen. Maar ook dat het reden kan zijn om oma niet elke week een dag te laten oppassen.

Serieus? 

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 19:43:

[..]

Hahaha, die verslond ik ook op die leeftijd. Heerlijke boeken, maar uiteraard begreep ik echt wel dat dat wel heel ouderwets was

Tuurlijk  . Maar het bleef leuk. Ik heb er echt geen middeleeuwse opvattingen aan over gehouden.

Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 19:44:

[..]

Serieus?

Ja als je dat écht belangrijk vindt. Net zoals je misschien 2x nadenkt voor je je kinderen elke week een dag achterlaat bij oma die een pakje sigaretten per dag wegrookt, of bij opa met een vechthond die écht niks doet hoor.

Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat ouders die rolverdeling niet zo belangrijk vinden. Maar als dit écht een wezenlijk ding voor je opvoeding is, dan kun je daar ook consequenties aan verbinden lijkt me

bieb1963

bieb1963

09-11-2025 om 19:48 Topicstarter

felija schreef op 09-11-2025 om 19:24:

[..]

Jaaaaaaahhhhh, ik weet al die namen ook nog. Ik heb van dezelfde schrijfster Een Zomerzotheid echt serieus wel meer dan tien keer gelezen, ken stukken dialogen uit mijn hoofd

Ja, zo zie je maar weer hoe ouderwetse boeken (deze stammen uit de jaren 30…) enorm veel leesplezier kunnen geven, liefde voor lezen kunnen ontwikkelen. Maar dat we daar echt niet heel ongemancipeerd door zijn geworden of gekke denkbeelden hebben gekregen. Als mijn ouders mij deze boeken hadden onthouden, hadden ze me echt iets tekort gedaan. Uiteindelijk verruim je je blik hier gewoon mee.

Joszy schreef op 09-11-2025 om 19:48:

[..]

Ja als je dat écht belangrijk vindt. Net zoals je misschien 2x nadenkt voor je je kinderen elke week een dag achterlaat bij oma die een pakje sigaretten per dag wegrookt, of bij opa met een vechthond die écht niks doet hoor.

Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat ouders die rolverdeling niet zo belangrijk vinden. Maar als dit écht een wezenlijk ding voor je opvoeding is, dan kun je daar ook consequenties aan verbinden lijkt me

Die eerste twee voorbeelden vind ik van totaal andere orde hoor. Je kunt je kind toch gewoon bijbrengen dat opa en oma van een andere generatie zijn? Ik vind het liefdeloos.

Geen idee waar dit over gaat maar ik hoorde uit meerdere bronnen dat vrouwen steeds minder geëmancipeerd raken. Sinds de 70-er jaren is dat achteruit gegaan. In mijn prille jeugd was iedereen die homo of lesbisch was dat helemaal openlijk, behalve homo's in provincies met strenge godsdienstige tradities. Dat kwam pas 10-20 jaar later. En iedere vrouw kon haar leven invullen precies zoals ze wou. Maar tegenwoordig wordt daar steeds moeilijker over gedaan. 

Ik denk niet dat dat door getekende figuurtjes komt.

bieb1963

bieb1963

09-11-2025 om 19:52 Topicstarter

Joszy schreef op 09-11-2025 om 19:42:

[..]

Ik kan me voorstellen dat ouders dat geen probleem vinden als ze zo nu en dan eens op bezoek komen. Maar ook dat het reden kan zijn om oma niet elke week een dag te laten oppassen.

Poeh….

Zilver_gray schreef op 09-11-2025 om 14:36:

[..]

Watertoren uit graag elk jaar haar ongenoegen over het “geschooi” van St Maarten. Een jaarlijks terugkerend fenomeen hier op het forum.

Vind het best knap trouwens in een topic over Jip en Janneke..

Ik lees dit nu pas maar jij reageert altijd negatief op mijn reacties. Wat ik ook zeg, het is nooit goed bij jou. Dat deed je al op het vorige forum en hier ga je door Wij hebben een andere kijk op dingen dus laat me met rust. Dat doe ik ook al jaren met jou. Ik reageer niet.

Joszy schreef op 09-11-2025 om 19:48:

[..]

Sjonge, een doorrookt huis en een vechthond vergelijken met Jip en Janneke. 

Renmuis schreef op 09-11-2025 om 07:42:

[..]

Nee, waarom? Dat is een heel ander genre.

Ik reageer wat laat, ik was weg. Maar het punt is: in heel veel van die klassieke sprookjes doet de prinses weinig anders dan mooi zijn en door de prins wakker gekust worden (Doornroosje, sneeuwwitje), door de prins uit armoe bevrijd worden (Assepoester), beloond worden omdat ze zo ijverig de kussens opschudt (vrouw Holle), in een toren opgesloten zitten tot ze door een prins bevrijd wordt (rapunzel) etc etc. 
Niet bepaald een geëmancipeerd vrouwbeeld. Als je Jip en Janneke fout vindt, zijn de sprookjes minstens zo fout. 

Dan moet je alle klassieke sprookjes, en álle oude kinderboeken in de ban doen. Er zijn er hier al een aantal genoemd. 
Of je zorgt dat er als tegenwicht ook ander leesvoer beschikbaar is en vertrouwt op je eigen opvoeding. 

Mijn generatie van ouwe taarten is vooralsnog feministischer dan het jonge grut dat tradwife wil worden, ondanks onze kinderboekjes vol antieke rolpatronen. Dus kennelijk zijn die niet doorslaggevend geweest. 

Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 19:49:

[..]

Die eerste twee voorbeelden vind ik van totaal andere orde hoor. Je kunt je kind toch gewoon bijbrengen dat opa en oma van een andere generatie zijn? Ik vind het liefdeloos.

Inderdaad. Ik bedenk me ook ter plekke dat ik daar blijkbaar nonchalant of nuchter in ben. Ik zou er werkelijk niks bij denken als opa en oma Jip en Janneke zouden voorlezen aan mijn kind. Hooguit: "o ja, wat leuk, dat ken ik nog van vroeger." Maar het zou niet in me opkomen om er een oordeel over te vellen. Alsof opa Frankenstein aan het voorlezen is aan mijn kleuter.

Als ik me over al dat soort dingen druk zou maken, wat leer je je kind dan? Dat overal een potentieel gevaar loert? Sommige dingen kun je prima laten voor wat ze zijn. Er is al genoeg op te voeden. 

Alice12 schreef op 09-11-2025 om 20:38:

[..]

Nou inderdaad.

Alice12 schreef op 09-11-2025 om 20:38:

[..]

Nee niet met Jip en Janneke. Met bijzonder traditionele rolpatronen die je als ouders blijkbaar ongelooflijk belangrijk vindt om niet door te geven...

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 19:48:

[..]

Ja, zo zie je maar weer hoe ouderwetse boeken (deze stammen uit de jaren 30…) enorm veel leesplezier kunnen geven, liefde voor lezen kunnen ontwikkelen. Maar dat we daar echt niet heel ongemancipeerd door zijn geworden of gekke denkbeelden hebben gekregen. Als mijn ouders mij deze boeken hadden onthouden, hadden ze me echt iets tekort gedaan. Uiteindelijk verruim je je blik hier gewoon mee.

Ik vond het heerlijke boeken en dacht tegelijkertijd: gelukkig is er veel veranderd qua man-vrouw verhoudingen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.