Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Serve

Serve

08-05-2019 om 12:46

Jonge leerling naar groepje 2 of toch nog een jaartje groep 1?


Jesse_1

Jesse_1

14-05-2019 om 10:37

Aan de andere kant Milcham

Als je een jaar Highschool wilt doen, moet je dan niet juist onder de 18 zijn? (Ik weet dit niet, had het ergens gelezen).

Onze zoon moest als herfstkind lang kleuteren (was op school toen de norm) en hij zit nu op het VO een beetje op zitten blijven. Ik vind het wel extra lastig omdat hij dus al wat ouder is dan de meeste kinderen in zijn leerjaar.

Jesse_1 / puberen

Voor een highschool jaar moet je in de meeste landeninderdaad onder de 18 zijn bij vertrek - maar voor een au pair plek zoals Milcham aangeeft moet je juist vaak weer ouder dan 18 zijn. Dus ik snap dat haar 16 jarige daar niet voor in aanmerking kwam.

Bij ons kwam het inderdaad perfect uit dat dochter kort gekleuterd had - ze kon na 6 VWO nog rustig een high school jaar doen omdat ze net 17 was. En was vervolgens mooi net 18 toen ze aan studie begon.

Wij vonden dat later in de vervolgopleiding puberen juist wel lekker. We merkten bij klasgenoten van dochter dat het puberen ook regelmatig zorgde voor zitten blijven in de 3e en 4e of even niet zo lekker draaien op school. Tegen de tijd dat ons kind eindelijk wat begon te puberen was ze bijna klaar met school en was iedereen erg gefocust op examen en vervolg. Afghaken was toen geen optie meer.

Heb me altijd verbaasd dat puberen nooit genoemd werd als issue bij zitten blijven maar alleen bij versnellen. Ons buurmeisje (lang gekleuterd en blijven zitten op basisschool) was in als ruim 13 jarige in groep 8 alles behalve blij ..... Dat heeft veel invloed gehad op haar verder schoolloopbaan. Patroon herhaalde zich bij haar zusje die inmiddels 20 jaar is en eindelijk haar VWO examen doet maar natuurlijk helemaal niet meer past op het reguliere VO.

Dees

Dees

15-05-2019 om 09:29

Leeftijd

Bij mijn zoon (6 sinds december) zitten 3 kids in de klas die voor de zomer alweer 8 worden. Hij is de allerjongste in de klas, alle jongens zijn 7 en 2 meisjes moeten nog 7 worden in september beiden.

Die jongens van bijna 8 leveren weer flink wat gedragsproblemen in de klas op en pikken voornamelijk op mijn mannetje. Jonger en minder weerbaar. Moet wat worden als ze straks in groep 8 zitten.

Emma

Emma

01-06-2019 om 17:28

Reactie op dit stuk

"Oudste kon niet wat zijn grote wens was het leger in, want nog geen 18. Dan val je onder kindsoldaat. Oudste kon ook niet bij de politie. Want geen 18. Oudste kon niet als au-pair. Want geen 18. Gaan studeren en bij een studentenvereniging is als 18-minner echt minder leuk. Er zijn veel activiteiten bij zo'n vereniging waarvoor je meerderjarig moet zijn.
Middelste is 16 als hij slaagt op de Havo. Bedoeling was een tussenjaar met reizen en eventueel au pair. Dat gaat niet lukken op die leeftijd, dan wordt het bijna het verhaal van het zeilmeisje."

Leerlingen van het vmbo en de havo zijn doorgaans nog (lang) geen 18 als ze hun diploma behalen. Zelfs op het vwo zie je de laatste jaren veel vaker dat kinderen pas net 17 zijn. Je benoemt nu dingen die normaal zijn als kinderen hun middelbare school diploma behalen.

Milcham

Milcham

01-06-2019 om 17:40

Emma

Voor de wet op het basisonderwijs kleuterden veel kinderen langer dan nu. Iedereen van na 1 oktober had bijna drie volle kleuterjaren, zomerkinderen werden als 'jong' beschouwd. En dan kon je ook nog een jaartje extra kleuteren. Als je dan nog een keer ergens bleef zitten, was je dus echt 18 als je van de HAVO kwam. Been there, done that. Ik ben een winterkind en heb dus 2,5 jaar gekleuterd en ben op jet VO blijven zitten. Mijn broer was 19 toen hij klaar was op de mavo.
Nu kinderen in acht jaar de basisschool moeten doorlopen en soms zelfs versnellen zijn ze een stukje jonger als ze klaar zijn.
Die hele normale situatie die jij benoemt, bestaat nog relatief kort en ik heb het idee dat nog niet alle vervolgopleidingen er daar al op ingespeeld zijn.

Dramatisch

"Oudste kon niet wat zijn grote wens was het leger in, want nog geen 18. Dan val je onder kindsoldaat. Oudste kon ook niet bij de politie. Want geen 18. Oudste kon niet als au-pair. Want geen 18. Gaan studeren en bij een studentenvereniging is als 18-minner echt minder leuk. Er zijn veel activiteiten bij zo'n vereniging waarvoor je meerderjarig moet zijn.
Middelste is 16 als hij slaagt op de Havo. Bedoeling was een tussenjaar met reizen en eventueel au pair. Dat gaat niet lukken op die leeftijd, dan wordt het bijna het verhaal van het zeilmeisje."

Los van het feit dat niet alles klopt (aanmelden bij het leger en bij de politie voor opleidingen mag met 17 al, high school met 17 is normaal) is het natuurlijk onzinnig om hier een probleem van te maken. Al die dingen lossen zich vanzelf op in de loop van de jaren, en zo erg is het niet als jij en je kinderen leren dat niet alles kan, en ook niet meteen.

Milcham

Milcham

02-06-2019 om 07:51

Knurf

Doe niet zo gek. Ik geef een voorbeeld waar TO rekening mee kan houden, verder niet.
Dit is grotendeels waar mijn kinderen tegenaan liepen. Kind dat Havo deed is 16 als het slaagt. Dan kan je je dus niet aanmelden voor veel dingen. Ze zijn prima terecht gekomen en gaan nog prima terecht komen en zijn heerlijke, stabiele en nuchtere kinderen. Jij maakt er van dat we alles meteen en nu willen, echt bijzonder om dat op te maken uit een enkel stukje tekst.
Het is geen probleem maar wel een factor waar we tegenaan liepen en geen rekening mee gehouden hebben aangezien er sinds mijn schooltijd dingen veranderd zijn en ze nooit versneld hebben. Bij versnelling weet je of verwacht je bepaalde dingen, niet als je kind het lijntje volgt.

Bregje

Bregje

02-06-2019 om 08:09

Mijn dochter is ook een jonge leerling (eind oktober) maar doet het erg goed. Mijn andere dochter is van maart en heeft iets meer dan een jaar groep 1 gedaan en daarna doorgegaan naar groep 3, dus groep 2 heeft ze overgeslagen en dat gaat ook goed.

Flavia

Flavia

02-06-2019 om 12:18

Milcham

de wet op het basisonderwijs stamt uit 1985!
Het is toch van de zotte dat vervolg opleidingen daar niet ruim 30 jaar!! later niet op aangepast zijn.

Milcham

Milcham

02-06-2019 om 15:35

Klopt

Maar lees hier eens op OOL hoe vaak de discussie over onterecht kleuterverlengen plaats vindt. Voor mijn oudste kind die bijna twintig jaar na de invoering van de wet op het basisonderwijs na 1 oktober maar vóór januari kleuterde, heb ik moeten praten als Brugman om hem door te laten stromen.
En nog is het op veel basisscholen gebruikelijk om herfstkinderen een jaartje extra te 'gunnen'. Als de basisscholen nog niet aangepast zijn, wekt het geen verwondering dat vervolgopleidingen het ook nog niet zijn.
Ik heb de indruk (persoonlijke ervaring, verder niets) dat de kleuterleidsters van de KLOS het in onze optiek lange kleuteren aanmoedigen. Deze lichting gaat nu langzaam maar zeker met pensioen en wordt vervangen door mensen met Pabo. Leidsters van de KLOS zijn absoluut fantastisch en kunnen veel met kleuters maar ik heb het idee dat veel van hen onvoldoende inschat wat er na groep 2 komt.
Doordat zij nu met pensioen gaan en er een nieuwe lichting leerkrachten is, doorlopen kinderen eindelijk zoals de bedoeling is in acht jaar de basisschool. En dat merken de vervolgopleidingen dus ook nu pas.

Dees

Dees

02-06-2019 om 16:19

Verschil

Ik merkte dat aan onze docenten ook dat ze inderdaad niet wisten wat er in groep 3 zou komen. Maar ook begrepen ze mijn kind niet. Hij las toen al vloeiend (ik vermoed niveau E3 ) en toch deelde ze mede dat hij aan de voorwaarden voldeed om te mogen leren lezen. Onze school hanteert trouwens de 1 januari grens heel strikt en het is echt uitzondering als een kind niet doorgaat.

Maar ik weet sinds mijn zoon naar groep 3 is dat het in deze regio wel uitzondering is dat de 1 januari regel wordt gehanteerd. Kinderen op de sport van dezelfde leeftijd zitten nu nog allemaal bij de kleuters en ik ken een aantal juffen in de omgeving en die gaven allemaal aan dat hun school gewoon de 1 oktober grens nog hanteert.

Onze school doet overigens niet aan leerjaren overslaan (tenzij de leerlingen rond de 1 januarigrens zijn geboren). Als een kind iets meer nodig heeft komt krijgt het kind pluswerk.

Harry

Harry

02-06-2019 om 17:55

Kleuter

Kind is nu nog een kleuter. De vraag hoe het moet met vervolgopleidingen komt pas over een jaar of 10, daar kan je de toekomstige situatie niet van aflezen.

Beertje37

Beertje37

02-06-2019 om 18:12

Argumenten

De kleuterjuf van onze dochter (eind november) had inderdaad als argument dat ze bij gelijk naar groep 3 veel te vroeg klaar zou zijn met de middelbare school en dat ze bovendien niet goed kon tekenen.
Wij hebben haar gelukkig ‘vervroegd’ naar groep 3 laten gaan. Dat tekenen komt gezien haar aanleg nooit helemaal goed, maar nog meer verveling zou rampzalig geweest zijn. Het belangrijkst is om te kijken naar je kind. (Kleuter) juffen zijn daar over het algemeen minder goed in dan weldenkende ouders. Ik ben me er van bewust dan het ook wel eens andersom kan zijn, maar heb zelf de ervaring dat leerkrachten moeilijk te overtuigen zijn van hun ongelijk, zelfs met steekhoudende argumenten en onderbouwende testen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.