Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kamer opruimen

Hoi,

Mijn kinderen van 5 en 8 hebben nogal moeite met opruimen. Alle bakken met speelgoed overhoop halen en denken dat het vanzelf er weer in gaat. Voor Corona had ik het nog redelijk in de hand. Maar nu ze meer thuis zijn (geen bso) wordt het soms echt te gek. Eens in de zoveel tijd ruimen we dus op. Ze moeten zeker mee helpen. Maar ik voorkom het liever. Het is ook niet mijn favoriete klusje. Iemand tips om het een beetje in de hand te houden? Overigens spelen ze al zoveel mogelijk buiten. Of moeten ze de spullen van boven naar beneden halen. En beneden kunnen ze opeens wel opruimen. 
Hoe leer je je kinderen dus opruimen? Ze zijn toch niet te klein? Mijn moeder deed het voor mij, dus ik heb het nooit geleerd zo jong.


Je speelt met één ding tegelijk en als je klaar bent, ruim je dat eerst op voordat je wat anders pakt. En aan het einde van de dag wordt eerst opgeruimd voordat er tijd is voor tv/ipad. Het is een kwestie van discipline en consequent zijn. Zitten ze tv te kijken terwijl de grond nog bezaaid ligt met lego, dan ze je zonder pardon de tv uit en gaat die pas weer aan als de lego is opgeruimd. Ik heb mijn dochter van begin af aan zo opgevoed en dat gaat nu heel goed, maar ze moeten het wel leren en daar hoort oefening bij. Ik hoor soms wel vriendinnetjes mopperen dat ze thuis 'nooit op hoeven te ruimen'. Nou hier dus wel. Van mijn moeder hoefden vriendinnetjes vroeger ook nooit mee op te ruimen, maar als ze naar huis waren werd er wel gemopperd over de rotzooi en moest ik voor twee opruimen, terwijl ik bij anderen wel altijd gewoon moest helpen met opruimen, maar mijn moeder wilde niet dat wij tegen andere kinderen zeiden 'het is bijna tijd, we moeten gaan opruimen', want dat was 'niet gastvrij'.

Spelen is ook ontdekken, ontwikkelen, combineren,  genieten en ernaar kijken. 

Dus wat heeft het als ze van de lego een bankstel maken waar de barbies op kunnen zitten? 

Kunstwerken maken met papier,  verf, lijm, draadjes wol, stiften en kleurpotloden. Hoe creatiever hoe beter. 

En dan moet je er wel even naar kunnen kijken/ mee kunnen spelen. Dus iedere avond alles weer in de bakken is geen optie. 

Bijvoorbeeld iedere zondag samen opruimen, zodat je maandag kan stofzuigen.  En plekken aanwijzen waar bouwsels mogen staan, zodat je wel was kunt opbergen in de kast,  vrije toegang hebt tot het bed. 

Mijn jongste (inmiddels 16) heeft al sinds zijn kleutertijd regelmatig nachtelijke bloedneuzen die vrij heftig zijn.  Vanaf de deur moest ik een vrije van hebben tot zijn hoofdkussen ik wilde niet mijn nek breken over losse lego stenen dus die moeten in de bak. 

Zeker tot en jaar of tien is hulp/ sturing nog wel gewenst/ nodig. 

Als er iets gebouwd of geknutseld is, mag dat echt wel blijven staan ergens op een tafeltje of op de vensterbank of zo. Ook als het nog in aanbouw is. Maar niet op de grond midden in de woonkamer. Losse steentjes etc. kan gewoon opgeruimd op het moment dat er niet mee gewerkt wordt. Knutselmateriaal en stiften ook. Ga je verder met je kunstwerk, dan pak je het er net zo makkelijk weer bij.

...niet om het een of ander maar op school wordt ook gewoon opgeruimd als je klaar bent met iets. Zou thuis ook geen probleem moeten zijn, lijkt mij. Ben je uitgespeeld, wil je iets anders doen, dan ruim je eerst op waar je mee bezig bent geweest. 

Ideaal als je ergens in huis een ruimte kan creëren waar het rommelig mag zijn, een zolder of speelkamer is natuurlijk ook ideaal maar ook een hoek van de keuken of kinderslaapkamer. Hier kunnen ze dan hun lego bouwsels en ander speelgoed laten staan zonder dat iemand er last van heeft. Af en toe even met elkaar opruimen maar dat hoeft dan niet vaak want het is uit het oog. 

De woonkamer probeer ik zo speelgoedvrij mogelijk te houden maar dat kan omdat we elders ruimte hebben. Heb je echt nergens anders ruimte kan je natuurlijk ook in de woonkamer een speelhoek maken. Mocht dat ook geen optie zijn want woonkamer te klein dan zou ik wel elke avond samen opruimen. Samen gaat vaak vlugger dan het de kinderen alleen laten doen. 

Hier mogen ze uiteraard wel in de woonkamer  maar aan het eind van de dag wil ik wel al het speelgoed daar weg hebben. Dat doen we meestal na het eten. Als dingen bouwen die aan het eind van de dag moeten blijven staan dan kan dat in de speelhoek en niet in de woonkamer.

Kinderslaapkamers ruimen we een paar keer per week samen op. 

De oudste kinderen  moeten in principe 1x in de week hun kamer zelf opruimen en schoonmaken. Ze krijgen pas hun zakgeld als dat gedaan is. Hun spullen (geen speelgoed) moeten ze ook aan het eind van de dag mee naar hun kamer nemen. 's avonds wil ik het hier netjes en opgeruimd hebben. 

Wanneer je je kinderen zelf laat opruimen geef je ze kaders en grenzen. Dat is waar kinderen behoefte aan hebben. Het maakt ook dat je als ouder minder de strijd aan hoeft te gaan. Als het een gewoonte is dan is het niet anders. Dat hoeft niet met strijd te gaan. Maar als je als ouder heel rustig kunt zeggen dat je het graag zo wilt zien dan zal dat op een gegeven moment ook zo gaan. Benoem ook dat je je kunt voorstellen dat het niet het leukste klusje is. Erken je kinderen in hun gevoel van het niet leuk vinden, maar als het uiteindelijk de regel is dan gaan ze het ook doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.