Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ise

Ise

25-02-2010 om 09:57

Kapla

Mijn zoon wordt binnenkort 11 jaar en wil niets liever dan Kapla voor zijn verjaardag. Een paar vraagjes:
* Is Kapla nog leuk voor een jongen van deze leeftijd (hij heeft nog een broertje van 8)?
* Wat is een leuke hoeveelheid om mee te beginnen?
* Er zijn ook allelei goedkopere varianten zoals Bblox op de markt. Heeft iemand daar ervaring mee?
* Is het handig/leuk om er een voorbeeldenboek bij te kopen en wat is dan de leukste en meest uitdagende?
* Iemand nog tips waar ik het voordeligst uit ben?
ALvast bedankt! Ise

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

25-02-2010 om 10:32

Speelgoed

Als je zoon van 11 jaar het zelf graag wil hebben dan zou ik het gewoon geven. Geweldig toch dat hij nog steeds om speelgoed vraagt? Er zijn genoeg kinderen die op die leeftijd alleen nog maar computerspelletjes willen hebben (of geld). Verder zou ik voor het echte werk gaan. Kapla klinkt simpel maar het schijnt ontzettend moeilijk te zijn om alle plankjes exact even lang en dik te krijgen. En bovendien het echte werk levert op Marktplaats vast nog wel wat op tweedehands.

T&T

T&T

25-02-2010 om 11:02

Leuk!

Wij hebben thuis geen kapla, maar ik zie op school dat er wel heel veel mee gespeeld wordt, ook door de grotere kinderen. Er kunnen ook voor de grotere kinderen nog hele mooie en uitdagende dingen mee gebouwd worden. Ik zou wel voor de echte gaan! Die zijn idd allemaal precies gelijk, en dat is zeker bij de grotere bouwwerken echt belangrijk.
groetjes, Tess

Ise

Ise

25-02-2010 om 11:06 Topicstarter

Inderdaad

heel leuk dat zoon zo graag kapla wil op deze leeftijd. Bij ons op school heb ik het nog nooit gezien, maar ze zullen het ongetwijfeld hebben. Ik heb alleen geen idee wat een leuke hoeveelheid is, vooral als ze met z'n tweetjes willen bouwen of met vriendjes. En zijn de gekleurde plankjes een leuke toevoeging of niet? Ik heb nog even in het archief gezocht en ben er inmiddels wel achter dat we voor het origineel gaan.

vlinder72

vlinder72

25-02-2010 om 11:18

Speelgoedwinkel

Zelf koop ik altijd goedkoop playmobil via de site van de speelgoedwinkel. Www ervoor .nl erachter. Dit is een echte winkel die ook via internet verkoopt. Ze hebben ook Kapla. Playmobil (en Aquaplay) is er veel en veel goedkoper dus misschien Kapla ook. En ze zijn heel aardig dus misschien kunnen wij je helpen met tips over hoeveelheden. Ik heb net gekeken maar dat Kapla is inderdaad wel duur zeg. Maar het is ook mooi speelgoed. En ach, een Nintendo of WII is ook erg duur.

Linda99

Linda99

25-02-2010 om 11:18

Wij

Zijn gestart met zo'n doos waar volgens mij 200 plankjes in zitten. Was in de aanbieding bij een speelgoedwinkel. Van oma nog twee doosjes gekleurde Kapla erbij.

Als ze grote bouwwerken maken wordt er wel eens geklaagd dat we te weinig hebben. Maar aangezien de Kapla hier bij vlagen gebruikt wordt koop ik (nog) niks bij.

an mien

an mien

25-02-2010 om 11:33

Heel erg leuk

Hier wordt met de kapla heel veel gespeeld ook in combinatie met bv de Quadrilla knikkerbaan (om er een hek van kapla om te bouwen zodat de knikkers niet door de hele kamer rollen) en met de lego (wegen van kapla waarover de auto's van lego kunnen rijden en als hekken voor de schleichdieren. maar ook om hoge torens of bruggen te bouwen.
Gekleurde kapla zien ze hier niet zitten duur voor weinig dan liever meer gewone kapla.
Bij de kapla zit een boekje met voorbeelden hier kunnen ze best even mee vooruit, wij hebben 2 dozen dus 400 plankjes.
Op school hebben ze een soort blauwe klemmetjes waar je de kapla plankjes mee aan elkaar kunt maken heel erg leuk, dit wordt gebruikt in groep 6, 7 en 8.

An mien

an mien

an mien

25-02-2010 om 11:37

Kapla tomtect

Zo heten die blauwe klemmetjes.

An mien

Hendrika64

Hendrika64

25-02-2010 om 12:21

Wij...

Hoi,

Voor 2 jaar terug hebben wij 2 dozen blanke kapla houtjes aangeschaft. Later hebben we er nog 2 doosjes blauw bij gekocht. Vonden wij als ouders vooral leuk. Voor wat accenten. Kinderen spelen er door elkaar mee. Ook als er vriendjes en vriendinnetjes komen werd er wel meegespeeld.
Op dit moment wat minder, maar we laten het nog wel in de huiskamer staan omdat de kinderen als ze groter zijn er vaak ook weer mee gaan spelen. Of natuurlijk de ouders. Je kunt er hele grote gebouwen e.d. mee bouwen. (div. voorbeeldboekjes)

Groeten Hendrika

Sera

Sera

25-02-2010 om 13:33

Leuk

Mijn kinderen spelen graag met kapla. Vooral mijn zoon is er dol op. ik zou wel echte kapla kopen. imitatie kapla ken ik niet dus ik weet niet veel over de kwaliteit maar echte kapla is echt mooi spul. Bovendien kan je het makkelijker doorverkopen dan nep kapla. Je kan dan beginnen met een doos van 200 stukjes. of misschien zelfs twee dozen van 200 stukjes als opa en oma ook een doos willen geven? Zeker bij oudere kinderen zijn veel stukjes leuk omdat ze dan echt grote dingen kunnen bouwen.

Ise

Ise

25-02-2010 om 13:37 Topicstarter

Tomtect

Ik heb nog even gegoogled en ik zie dat tomtect niet te combineren is met de gewone kapla. Ik denk dat we inderdaad voor 2 dozen van 200 gaan. Nu nog even zoeken naar wat bouwtekeningen. Ik denk dat ze hun fantasie ook wel de vrije loop kunnen laten gaan.

Hier

wij hebben kapla en daar wordt veel mee gespeeld. Mijn kinderen zijn 9 en 6 jaar oud. Wij hebben 400 blanke plankjes en 200 gekleurde in 5 kleuren.
Mijn ervaring is dat er veel meegespeeld wordt óók door oudere kinderen. Een foldertje met voorbeelden zit ook wel in de grote dozen en anders zijn er vast ook wel voorbeelden op internet of youtube te vinden.

en mocht het niks zijn....lang leven Marktplaats.

groetjes van Purk

Bblocks

Wij hebben onze jongens (6,5 jaar) voor Sinterklaas Bblocks gegeven, een doos van 200 stuks. Ze vinden het helemaal geweldig. Bblocks is een goedkopere variant van Kapla (Kapla kost ca. € 42 voor 200 plankjes, Bblocks ca. 30). Ik weet niet waar het verschil in zit, misschien in de houtsoort? Er zijn wel wat deukjes en putjes in het hout verschenen maarja ze zijn af en toe erg wild ermee, daar hoef je voor je zoon van 11 vast niet bang voor te zijn.
Wij hebben het trouwens gecombineerd met een knikkerbaan van Bblocks, is ook erg leuk! Voorbeeldboek heb ik geen ervaring mee.

koentje

koentje

25-02-2010 om 14:42

Ise

als hij het leuk vindt, wat doet het er dan toe of hij een broertje van 8 heeft?

Moek

Moek

25-02-2010 om 16:28

Kapla op grotemensenfeest

Ik had voor een grotemensenfeest een heleboel kapla gehuurd om de kinderen bezig te houden. Die speelden er ook wel mee, maar het waren toch vooral de middelbare scholieren en een paar volwassenen die de meest ongelooflijke bouwwerken maakten!

Henriette123

Henriette123

25-02-2010 om 18:18

Ook nog 13 en 14 jarigen

In een soort school situatie zie ik hier elke week ook nog 13 a 15 jarigen met kapla spelen. Wel de echte, en wij hebben gewoon blanke kapla. De echte is zeker voor grote bouwwerken steviger, hier maken de tieners vaak bouwwerken die nog hoger zijn dan zijzelf.

Ise

Ise

26-02-2010 om 00:11 Topicstarter

Koentje

Nee, maakt ook niet uit, maar stel je voor dat hij na een jaartje ineens hele andere interesses krijgt (wat ik niet verwacht)dan is het toch mooi meegenomen dat er toch nog door jongste mee gespeeld wordt. Maar nu ik lees dat zelfs volwassenen zich er nog mee vermaken.....;o))

Ise

inderdaad, de blanke kapla en dan zoveel mogelijk...
Nog een tip: wij hebben zelf een voorbeeldboek gemaakt door in zwart wit foto's van internet te printen. Was zo'n hit dat we er ook eentje voor de bso hebben gemaakt.

En inderdaad, we zijn er ook zelf mee gaan bouwen ('we' de volwassenen...).

Er is ook een groep op flickr, zo leuk, je kijkt over de hele wereld huiskamers in waar mensen hetzelfde aan het doen/bouwen zijn:
http://www.flickr.com/groups/kapla/

Echt van de Westkust van de VS tot Turkije...

Rodebeuk!

wat een leuke site! Ik ga hem samen met jongste bekijken, dat is echt dé kapla-fanaat hier namelijk.

Bedankt!

groetjes van Purk

Ise

Ise

26-02-2010 om 19:29 Topicstarter

Rodebeuk

Dankjewel voor je tips. Ik ben er nu wel uit dat het twee dozen van 200 stuks worden. Kwam een internetsite tegen waar ik dan voor € 70 klaar ben. Is een redelijke prijs toch? Misschien kan ik voor mijn verjaardag ook wel kapla vragen ;o)))))

Ise

Standaardprijs is rond de 40 euro voor 200 dus da's idd een goeie. Ik vond het opvallend dat de concurrentie van internet zo groot geworden is dat de verantwoorde (en de minder verantwoorde) speelgoedzaken bij ons in de stad ook nog een paar euro gezakt zijn, die zaten vroeger rond de 45 euro.

Wij hebben er wat oranje en rode blokjes bij, absoluut niet nodig maar wel leuk. Vooral als je plat bouwt. Ik maak weleens tegelwerken, dus afwisselend vertikale en horizontaal gelede vierkanten die in groter verband liggen waarbij ik soms drie plankjes of zes plankjes per vierkant overeind laat staan. Voor de kenners , en daarbij is kleur een leuk extra'tje.

Purk

Zet er dan ook wat van jullie bouwsels bij! Ben nu wel benieuwd .... wij zijn 'knotwilg'...
Die Turken bouwen leuk, en dat meisje uit Amerika..

Rodebeuk

ze hebben net zitten bouwen voor een fot....oudste werd opeens woest, schop en bouwwerk lag om

Ze vonden die Spongebob ook erg leuk.

groetjes van Purk

p.s. hopelijk lukt het om een keer een foto te maken. Hoewel ik bedenk me nu dat jongste van de week een foto heeft gemaakt van zijn robot. Een ongeveer 1 meter hoge pop, erg leuk al zeg ik het zelf.

Haha purk

Heel herkenbaar ... in dat geval even een camera'tje in de hoek van de woonkamer ophangen, dan heb je een filmpje van oudste die het bouwwerk vernielt. Kan niet op flickr maar weer wel op youtube...

Daar staan ook 100-en filmpjes van gigantische kapla of keva (amerikaanse variant) flatgebouwen die door vliegtuigjes worden getroffen.. beetje macaber maar wel mooi gemaakt.

margje van dijk

margje van dijk

27-02-2010 om 23:29

Veel

Wij hebben 4 dozen van 200 stukjes, en nog blauw/rood/geel erbij, en nog hebben onze kinderen te weinig (vinden ze).

Op de BSO hebben ze zo'n kist met 1000 stukjes.

Van de week heeft middelste (10) daar nog een hele middag aan een manshoog bouwwerk gebouwd. Het fluctueert, maar kapla is en blijft een topper. Het komt gegarandeerd om de zoveel tijd weer van stal. En een fantasie dat ze er in kwijt kunnen, ongekend. Alles (letterlijk alles) maken ze ermee. Van piano's waar je echt op kunt spelen tot dino-rotsen (schijnbaar chaotische heuvels met allemaal geheimen erin) tot minutieus keurig gebouwde torens en bruggen. Maar ook garages, knikkerbanen, of treinbaanondersteuning. Stallen/steden voor de dieren. Alles.

Maar ik heb wel gemerkt dat het een bepaald type kind moet zijn. Ik heb een collega ooit warm gemaakt om kapla aan zijn kleinzoon te geven, maar die schijnt er nooit mee te spelen. Dus er zijn ook kinderen die het niks vinden.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.