Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-02-2026 om 21:38
Hallo allemaal,
Mijn lieve dochter van 4,5 heeft momenteel erg veel moeite met inslapen. Ze heeft altijd al wel tegen haar slaap gevochten hoor, maar de laatste tijd is ze ook enorm druk (in haar hoofd?). We proberen ook echt een strak schema/avondroutine aan te houden, maar het lijkt alsof ze niet kan afschakelen. Zelf heb ik (vader) onlangs de diagnose ADHD gehad, en dan kwam niet als een verrassing aangezien ik in deze fase van mijn leven enorm in het familieleven vast loop (weinig tot geen geduld / snel geïrriteerd / slechte werk-privé balans). Nu probeer ik haar echt rustig naar bed te brengen, maar ze is zó druk en onrustig, dat ze steeds uit bed gaat. Voorlezen heeft eigenlijk geen zin (doe het wel, maar ze zit met haar gedachte totaal ergens anders) en ze verzint telkens weer smoesjes om maar niet te hoeven slapen. Ik probeer haar dan steeds maar weer op te pakken en in bed te leggen, maar ze lijkt dat alleen maar leuk te vinden.. en ja, op een gegeven moment pak ik haar te hard vast en gaat ze huilen dat het pijn doet. Dan breekt ook weer mijn hart en haat ik mezelf op dat moment.
Uit eindelijk heb ik haar vandaag dan mee naar beneden genomen om rustig te zitten (lampen heel zacht), en dan gaat het wel iets beter. Maar ik wil haar niet telkens haar zin geven en haar niet laten wennen aan dit idee.. Aan de andere kant heeft ze ook een broertje van 3 die wél probeert te slapen..
Ik hou zielsveel van mijn dochter, en zou graag wat meer handvaten willen. Ik weet dat het ook deels aan mijn ongeduld ligt, maar herkennen jullie dit? Kan het zijn omdat het bijvoorbeeld nét carnavalsvakantie is?
18-02-2026 om 21:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 18-02-2026 om 06:58:
[..]
Wat ook kan helpen; maak er een wedstrijdje van. Zij kleedt zich uit en trekt haar pyjama aan. Jij kleedt je uit en trekt een joggingpak of sportkleding of voor de gein ook je pyjama aan. Als ze zichtbaar erg haar best doet laat je haar natuurlijk winnen.
Ik heb geen kinderen. Maar een wedstrijdje doen met een kind wat niet rustig wil worden, lijkt mij recept voor nog meer opwinding?
18-02-2026 om 21:17
Joszy schreef op 18-02-2026 om 21:03:
[..]
Ik heb geen kinderen. Maar een wedstrijdje doen met een kind wat niet rustig wil worden, lijkt mij recept voor nog meer opwinding?
Of het kind heeft ineens enorme focus op wat het moet doen. Wat er verwacht wordt. Kan ook rust geven.
18-02-2026 om 21:41
ik herken dit. Bij ons helpt het om geen scherm te kijken na avondeten. Een vast ritueel helpt ook. Dat begint bij ons na het avondeten, even kleuren/lego/spelletje of wandelen, fruit eten, naar boven (op tijd, want te laat is bal). Douche helpt ook ontspannen, alleen niet als kind te moe is.
Veel buiten zijn overdag.