Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

kind 6 jaar nog steeds broek plassen


BritgetJones007 schreef op 22-03-2024 om 14:18:

adhd, waardoor de seintjes niet goed doorkomen?

Iets anders neurologisch? Vragen om mri scan?

Dit is wel iets om alert op te zijn. Hier een ADHDer die laat zindelijk werd. Achteraf bleek dat door ADHD verbinding tot het gevoel en lichaam minder aanwezig was en door voortdurende activiteit merkte kind die natte broek niet eens op. 

TamSanDyl schreef op 22-03-2024 om 14:57:

Het zou best kunnen zijn dat onze zoon ADHD of ADD heeft.
Echter willen we hem hiervoor geen medicatie geven omdat dit toch een soort drugs is.
Hebben jullie advies of eventueel andere middelen die de ADHD of ADD kan remmen en niet onder een drugs valt.

Een kind dat ADHD heeft en medicatie nodig heeft die medicatie ontzeggen dàt is pas onverstandig.

ADHD medicatie is niet verslavend, kan worden opgebouwd en afgebouwd zonder problemen. Zelfs dagen overslaan kan gewoon. Uiteraard enkel na gedegen onderzoek met diagnose en verantwoorde begeleiding bij dit traject van diagnose en medicatieopbouw.

Jonagold schreef op 22-03-2024 om 15:55:

Mijn tip zou zijn: RELAX. Hij is pas 6. Natuurlijk zou het fijner zijn als hij wel zindelijk zou zijn, maar het is ook weer geen enorme ramp. Hoe drukker jullie je erover maken, hoe langer het gaat duren.

Ik zou wel teruggaan naar de poli, omdat ik zeker zou willen weten dat hij niet fysiek iets mankeert. Als dat niet zo is: laat het los. Zorg dat hij er overdag zo min mogelijk last van heeft, dus luierbroekje aan. En geef hem er een mee naar school zodat hij zichzelf kan verschonen als het nodig is.
Maak het bespreekbaar in de klas. Als hij er zelf niet mee zit en iedereen het weet is er geen reden om hem ermee te pesten.

Mijn dochter was tot haar 14e ‘s nachts niet zindelijk. We hebben een fysieke oorzaak uit laten sluiten. Wel een keer de plaswekker geprobeerd (die wordt voor zover ik weet pas ingezet bij een kind ouder dan 7, eerder heeft geen zin). Dat had geen effect. De bekkenbodemfysio waar ze geweest is gaf aan dat ze verwachtte dat het in de puberteit vanzelf over zou gaan. En inderdaad, ineens was ze droog.

Voor overdag zou ik, zonder er een punt van te maken, hem op vaste momenten op de wc zetten. ‘S Ochtends na het opstaan en voor het naar school gaan, tussen de middag, na school, voor het eten en voor het slapen gaan. Inderdaad na een bepaalde tijd geen drinken meer. Overdag juist veel drinken. Als hij goed wakker wordt kun je hem als jullie gaan slapen nog op de wc zetten, als hij niet goed wakker wordt niet doen.

Voor logeerpartijtjes of zo kun je de huisarts om minrin vragen, dat is een middel dat de urineproductie tijdelijk remt.

En als je het vermoeden hebt dat hij AD(H)D heeft, zou ik hem daar zeker op laten testen. Als dat zo is, zou ik hem zeker geen medicatie onthouden. En als je daar wel toe besluit, doe dat dan om de juiste redenen. Vinden ‘dat het een soort drugs zijn’ is dat niet. Die mening laat alleen maar zien dat je je er niet echt in verdiept hebt.

Dit!!!!

Ik zou er niet alleen maar relax over doen. Daarvoor is zo'n probleem te groot. De nachten wel, maar niet overdag. Je kind komt op een leeftijd dat vrijwel iedereen zindelijk is en mensen dat ook verwachten. Dat weet hij zelf ook best. Dan kun je net doen alsof het geen probleem is, maar dat is het wel, niet in de laatste plaats voor hemzelf.

Stap één is dan uitzoeken of het iets medisch is en dat indien mogelijk behandelen.
Is het niet medisch of is het niet behandelbaar, dan is het zaak dat je kind leert om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Dus op vaste tijden/momenten plassen, schone broek mee, zichzelf leren verschonen. Dat geeft ook het vertrouwen dat hij het zelf kan oplossen als hij nat is, waardoor angst voor een natte broek of boos worden niet meer nodig is (en soms misschien ook even wel, want het ís ook gewoon vervelend als het bij jou allemaal een beetje anders gaat dan bij andere kinderen).

MamaE schreef op 24-03-2024 om 11:52:

Ik zou er niet alleen maar relax over doen. Daarvoor is zo'n probleem te groot. De nachten wel, maar niet overdag. Je kind komt op een leeftijd dat vrijwel iedereen zindelijk is en mensen dat ook verwachten. Dat weet hij zelf ook best. Dan kun je net doen alsof het geen probleem is, maar dat is het wel, niet in de laatste plaats voor hemzelf.

Stap één is dan uitzoeken of het iets medisch is en dat indien mogelijk behandelen.
Is het niet medisch of is het niet behandelbaar, dan is het zaak dat je kind leert om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Dus op vaste tijden/momenten plassen, schone broek mee, zichzelf leren verschonen. Dat geeft ook het vertrouwen dat hij het zelf kan oplossen als hij nat is, waardoor angst voor een natte broek of boos worden niet meer nodig is (en soms misschien ook even wel, want het ís ook gewoon vervelend als het bij jou allemaal een beetje anders gaat dan bij andere kinderen).

Maar dat schrijf ik toch ook? Uitzoeken of er iets fysiek mis is, is stap 1. Maar in de paniek schieten en er een enorm punt van maken richting zoon is juist heel erg contraproductief. Dan leg je er veel te veel druk op en zal het juist minder goed gaan. Dat bedoel ik met relax. Wat straal je uit naar je kind? Word je boos, maak je een heel drama, of haal je je schouders op, verschoont hem (of laat hem dat zelf doen) en hup, weer verder?

Ook zo op school. Geef je kind een luierbroekje aan en vertel open in de klas over het probleem. Dan is het geen grond voor pesten of buitensluiten. En met een luierbroekje heb je ook geen enorme urinelucht, zoals TO in haar post beschrijft. Ja, dán zadel je je kind op met een probleem op school!

Daarnaast gaat mijn relax over dat TO nu echt nog niet hoeft te wanhopen dat het nooit goed komt. Daarvoor is haar zoon nog veel te jong. Ik snap dat ze zich zorgen maakt, deden wij ook, maar uiteindelijk is onze dochter toch gewoon spontaan rond haar 14e (ja, toen pas) zindelijk geworden ‘s nachts. En zij is gewoon een kind zonder etiketjes, overdag was ze met 3 helemaal zindelijk, dus geen logische verklaring voor waarom het ‘s nachts zo lang bij haar duurde.

Jonagold schreef op 24-03-2024 om 12:11:

[..]

Maar dat schrijf ik toch ook? Uitzoeken of er iets fysiek mis is, is stap 1. Maar in de paniek schieten en er een enorm punt van maken richting zoon is juist heel erg contraproductief. Dan leg je er veel te veel druk op en zal het juist minder goed gaan. Dat bedoel ik met relax. Wat straal je uit naar je kind? Word je boos, maak je een heel drama, of haal je je schouders op, verschoont hem (of laat hem dat zelf doen) en hup, weer verder?

Ook zo op school. Geef je kind een luierbroekje aan en vertel open in de klas over het probleem. Dan is het geen grond voor pesten of buitensluiten. En met een luierbroekje heb je ook geen enorme urinelucht, zoals TO in haar post beschrijft. Ja, dán zadel je je kind op met een probleem op school!

Daarnaast gaat mijn relax over dat TO nu echt nog niet hoeft te wanhopen dat het nooit goed komt. Daarvoor is haar zoon nog veel te jong. Ik snap dat ze zich zorgen maakt, deden wij ook, maar uiteindelijk is onze dochter toch gewoon spontaan rond haar 14e (ja, toen pas) zindelijk geworden ‘s nachts. En zij is gewoon een kind zonder etiketjes, overdag was ze met 3 helemaal zindelijk, dus geen logische verklaring voor waarom het ‘s nachts zo lang bij haar duurde.

Oh, ik had 'relax' juist opgevat als 'het komt wel, niet druk over maken', terwijl dit soort dingen vaak niet 'vanzelf' komen. In de nacht wel, maar daarvoor is zes geen gekke leeftijd en ook nog niet problematisch.

Boos worden en drama maken helpt inderdaad niet. Maar ook niet net doen alsof er niks aan de hand is en het heel normaal is. 

Het niet geven van medicatie bij ADHD geeft ook bijwerkingen namelijk: achterstand in het onderwijs, moeilijk te hanteren gedrag waardoor allerlei gevolgen van negatief zelfbeeld tot faalangst en geen leuke contacten met andere kinderen.
Mogelijk ook veel conflicten en problemen thuis en in het gezin.

Jammer dat deze forummer niet meer reageert. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.