Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-04-2026 om 20:10
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
13-05-2026 om 15:50
MamaE schreef op 13-05-2026 om 14:50:
[..]
Wat treurig, klinkt ook als enorm veel onwetendheid over gezonde voeding.
Geeft ook niet veel hoop voor wat kinderen thuis aan eten krijgen.
Ik denk dat ze echt wel weten dat dit niet de bedoeling is, maar proberen me op deze manier 'te slim af te zijn'.
Want je moet als juf eens iets durven te bepalen voor een ouder... (natuurlijk een hele hoop die gewoon de regels zonder problemen opvolgen. Maar altijd een paar uitzonderingen die er meteen op aan gaan als je iets zegt wat ze niet leuk vinden).
13-05-2026 om 16:09
Stimpie schreef op 13-05-2026 om 15:50:
[..]
Ik denk dat ze echt wel weten dat dit niet de bedoeling is, maar proberen me op deze manier 'te slim af te zijn'.
Want je moet als juf eens iets durven te bepalen voor een ouder... (natuurlijk een hele hoop die gewoon de regels zonder problemen opvolgen. Maar altijd een paar uitzonderingen die er meteen op aan gaan als je iets zegt wat ze niet leuk vinden).
Maar waarom? Ik kan heel principieel vinden dat school niet bepaalt wat mijn kind eet, maar om kind dan vanuit dat principe vol te stoppen met ongezonde meuk alleen om de juf te irriteren, dat lijkt me ook niet in het belang van het kind.
13-05-2026 om 16:10
Stimpie schreef op 13-05-2026 om 15:50:
[..]
Ik ken iemand die dan expres iets fouts mee zou geven, ja. Die was principieel tegen bepaalde regels, of ze het er nou inhoudelijk mee eens was of niet.
Ik zou het als school laten bij een verzoek of uitleg. Er zijn zoveel verschillende lunches mogelijk (en zoveel verschillende opvattingen van gezonde voeding) dat het me zonde van de moeite lijkt om met iedereen in discussie te gaan. En ook niet handig als de leerkracht er eigenlijk zelf ook geen verstand van heeft.
Bij mijn kinderen hebben ze een tijdje vrijwillige overblijfdames gehad. Sommigen waren gewoon lieve oma's uit de buurt, maar er waren er ook bij die zich airs gingen aanmeten (bijvoorbeeld dat het rookverbod op het schoolplein niet voor hen gold). Je wil niet dat soort figuren zich ook gaan bemoeien met de inhoud van de broodtrommel.