Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Neweve
10-05-2026 om 21:35
we hadden het in dit topic over verantwoordelijkheid.
Ik gaf aan dat de ouders verantwoordelijk zijn voor gezonde voeding en genoeg beweging.
Ik gaf ook aan dat ik de school als goede plek zie voor de informatievoorziening en signalering van extreme gevallen.
Sommige gaven op het informatievoorziening stuk aan dat de school dit toch niet kan want geen voedingsdeskundige. Tegelijkertijd wordt er genoemd: "als ouderst echt regelmatig slechte keuzes maken dan kun je ze daar natuurlijk op aanspreken". Maar geef je ze daar niet een beaalde verantwoordelijkheid mee? Aan de andere kant: voordat je naar veilig thuis gaat is een gesprek aangaan wel een goed plan (tenzij het echt extreem is). Kortom de verantwoordelijkheid van de school is toch een grijs gebied...
Valeria
10-05-2026 om 21:41
Meesje schreef op 10-05-2026 om 20:54:
[..]
Vanwege de rest van mn bericht dat je gemakshalve hebt weggeknipt...
Zoals gezegd; ik kan me voorstellen dat er érgens een grens moet liggen. De kartonnen doos van de pizzaria met een hele pizza er in. Een slagroomtaart. Eén winterpeen. Heel blik knakworsten. Is allemaal koud, dus prima?
Waarom niet? Waarom moet er een grens zijn? Die wordt per definitie arbitrair.
bieb1963
10-05-2026 om 21:47
Neweve schreef op 10-05-2026 om 21:35:
we hadden het in dit topic over verantwoordelijkheid.
Ik gaf aan dat de ouders verantwoordelijk zijn voor gezonde voeding en genoeg beweging.
Ik gaf ook aan dat ik de school als goede plek zie voor de informatievoorziening en signalering van extreme gevallen.
Sommige gaven op het informatievoorziening stuk aan dat de school dit toch niet kan want geen voedingsdeskundige. Tegelijkertijd wordt er genoemd: "als ouderst echt regelmatig slechte keuzes maken dan kun je ze daar natuurlijk op aanspreken". Maar geef je ze daar niet een beaalde verantwoordelijkheid mee? Aan de andere kant: voordat je naar veilig thuis gaat is een gesprek aangaan wel een goed plan (tenzij het echt extreem is). Kortom de verantwoordelijkheid van de school is toch een grijs gebied...
Dat is ook lastig, want waar zou je de grens moeten leggen. Maar over een taartpunt of alleen maar snoep kun je ouders best op aanspreken. Daar is weinig discussie over te voeren.
MamaE
11-05-2026 om 10:39
Valeria schreef op 10-05-2026 om 21:41:
[..]
Waarom niet? Waarom moet er een grens zijn? Die wordt per definitie arbitrair.
Nou ja, een stuk taart of een zakje chips of een mars zijn toch geen normale lunch?
Daar mag je best een grens stellen als school. Dat snoep en koek geen lunch zijn.
Kliekjes is op zich niks mis mee, maar moet dan wel koud gegeten worden. Hier zijn geen magnetrons/ovens op school om dingen op te warmen. En iedereen moet in een kwartier eten, dus je hebt ook geen tijd om dingen op te warmen, laat staan voor meerdere leerlingen.
Ysenda
11-05-2026 om 10:53
MamaE schreef op 11-05-2026 om 10:39:
[..]
Nou ja, een stuk taart of een zakje chips of een mars zijn toch geen normale lunch?
Daar mag je best een grens stellen als school. Dat snoep en koek geen lunch zijn.
Kliekjes is op zich niks mis mee, maar moet dan wel koud gegeten worden. Hier zijn geen magnetrons/ovens op school om dingen op te warmen. En iedereen moet in een kwartier eten, dus je hebt ook geen tijd om dingen op te warmen, laat staan voor meerdere leerlingen.
Tja, met Britse expats is een zakje chips wel een heel normaal luch item.
Bij mij thuis wordt ook niet of nauwelijks brood gegeten. Met 3 personen hooguit 1 brood per maand.
Bij de TSO aten ze warm tussen de middag, dus de broodtrommel ellende begon bij ons pas op de middelbare.
Broadway
11-05-2026 om 11:16
Poezenmeisje schreef op 11-05-2026 om 11:03:
Aardappels, patatjes en chips tellen in Frankrijk als groente.
dan zullen daar de adviezen anders zijn dan hier.
Miepjecody
11-05-2026 om 11:51
[..]
Een kwartier???? Om te eten
Neweve
11-05-2026 om 11:55
Miepjecody schreef op 11-05-2026 om 11:51:
[..]
Bij de school van mijn dochter ook zoiets. De eerste 10 minuten zijn in stilte. Daarna een voorgelezen verhaal. Meestal al dochter weinig eten niet op heeft zegt ze dat er te weinig tijd was, soms dat de gewoon niet zoveel honger heeft.
Decembermamma
11-05-2026 om 11:59
Miepjecody schreef op 11-05-2026 om 11:51:
[..]
Jeps een kwartier, en als ze op de middelbare zitten hebben ze soms mazzel dan hebben ze gym voor de pauze en gaat de docent door tot in de pauze en met omkleden, naar school fietsen, spullen in de kluis stoppen eraf hebben ze 5 en heel soms 10 minuten om een boterham naar binnen te werken. Dus op gymdagen "eet" mijn zoon een kant en klare maaltijdshake, niet ideaal maar beter als met lege maag.
Miepjecody
11-05-2026 om 12:02
Decembermamma schreef op 11-05-2026 om 11:59:
[..]
Jeps een kwartier, en als ze op de middelbare zitten hebben ze soms mazzel dan hebben ze gym voor de pauze en gaat de docent door tot in de pauze en met omkleden, naar school fietsen, spullen in de kluis stoppen eraf hebben ze 5 en heel soms 10 minuten om een boterham naar binnen te werken. Dus op gymdagen "eet" mijn zoon een kant en klare maaltijdshake, niet ideaal maar beter als met lege maag.
Echt belachelijk. Een kwartier vind ik echt absurd. En nog minder volstrekt bizar
MamaE
11-05-2026 om 12:11
Ik heb het ook niet bedacht, maar sinds continurooster hebben ze een half uur pauze; kwartier eten, kwartier buitenspelen. Mijn dochter eet erg langzaam, ze eet op school meestal een ei en wat fruit. Brood eet ze na school, om 14.00 uur. Neemt ze alvast mee voor het geval ze ergens gaat spelen. Ze heeft er haar weg wel in gevonden.
Decembermamma
11-05-2026 om 13:12
MamaE schreef op 11-05-2026 om 12:11:
Ik heb het ook niet bedacht, maar sinds continurooster hebben ze een half uur pauze; kwartier eten, kwartier buitenspelen. Mijn dochter eet erg langzaam, ze eet op school meestal een ei en wat fruit. Brood eet ze na school, om 14.00 uur. Neemt ze alvast mee voor het geval ze ergens gaat spelen. Ze heeft er haar weg wel in gevonden.
Daarom laat eten kan ook. Mijn zoon eet op de gymdag die maaltijdfles en na school eten we vroeg (heeft die dag tot 16:15 school)
Stimpie
13-05-2026 om 07:40
[..]
Nou, als juf bedank ik voor de eer hoor!
- Nou, dit is anders een FRUITreep hoor!
- Dit is ontbijtkoek, dat hoort gewoon bij de maaltijd (en dan formaatje snelle Jelle)
- Dit zijn volkorenbiscuitjes. Wat zit daar nou in?? Gezonder dan zijn (witte) boterham!
- Juf toch... dit is een EIERKOEK!! Zelfs Sonja Bakker zegt dat dit gezond is!
- Ach, wat zeur je nou... een handje winegums met fruitsap lijken me nog altijd minder slecht dan het briochebrood met hagelslag dat kind X altijd mee krijgt!
- Waar bemoei je je mee?? Ik bepaal zelf wel wat ik mijn kind meegeef!
-Kind dat alleen een punt taart bij zich heeft. Ik kan hem slechts niks laten eten, maar als ik bij kind aangeef dat dit echt maar één keer toelaat: Ik zei ook al tegen mama dat het niet mocht, maar mama zegt dat slagroom gemaakt is van melk en cake van meel en er zit ook fruit op. Dus daarom moest ik het gewoon meenemen! (Arm kind! Komt zo ongewild in de 'strijd' terecht!)
(Kleine greep van wat ik zoal gehoord heb tijdens mijn werk op een andere school waar deze regel dus gold).
MamaE
13-05-2026 om 14:50
Stimpie schreef op 13-05-2026 om 07:40:
[..]
Nou, als juf bedank ik voor de eer hoor!
- Nou, dit is anders een FRUITreep hoor!
- Dit is ontbijtkoek, dat hoort gewoon bij de maaltijd (en dan formaatje snelle Jelle)
- Dit zijn volkorenbiscuitjes. Wat zit daar nou in?? Gezonder dan zijn (witte) boterham!
- Juf toch... dit is een EIERKOEK!! Zelfs Sonja Bakker zegt dat dit gezond is!
- Ach, wat zeur je nou... een handje winegums met fruitsap lijken me nog altijd minder slecht dan het briochebrood met hagelslag dat kind X altijd mee krijgt!
- Waar bemoei je je mee?? Ik bepaal zelf wel wat ik mijn kind meegeef!
-Kind dat alleen een punt taart bij zich heeft. Ik kan hem slechts niks laten eten, maar als ik bij kind aangeef dat dit echt maar één keer toelaat: Ik zei ook al tegen mama dat het niet mocht, maar mama zegt dat slagroom gemaakt is van melk en cake van meel en er zit ook fruit op. Dus daarom moest ik het gewoon meenemen! (Arm kind! Komt zo ongewild in de 'strijd' terecht!)
(Kleine greep van wat ik zoal gehoord heb tijdens mijn werk op een andere school waar deze regel dus gold).
Wat treurig, klinkt ook als enorm veel onwetendheid over gezonde voeding.
Geeft ook niet veel hoop voor wat kinderen thuis aan eten krijgen.