Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Rekenenisleuktaalook
25-04-2026 om 11:11
Bakblik schreef op 25-04-2026 om 10:49:
[..]
Daarom deden wij dus voor grote dingen een briefing. Met wensen, eisen en verwachtingen.
We spraken dingen ook heel duidelijk uit. Dat ouders opletten en de kinderen bij zich hielden tijdens een wandeling van a naar b. Maar ook dat ze geen commentaar hadden op kinderen zonder vlaggetjes op de wangen, dat alle kinderen op de foto mochten en dat kinderen zonder oranje/schmink/ versierde fiets ook vooraan mochten staan bij een fotomoment. Dat ze kinderen niet dwongen tot schmink of verkleden of het eten of drinken van dingen die ze niet wilden.
Ook logische dingen die ieder westers mens als logisch ziet werden benoemd.
Weet je, je kunt je briefing nog zo goed voorbereiden er gebeuren altijd dingen die je niet voorzien had.
Ik vind het ongelooflijk knap als je bij zoiets als zo'n fotomoment van tevoren kunt bedenken dat iemand zal zeggen: 'Kom Kees, ga jij met je groene trui maar even achteraan staan want anders verpest jouw trui de oranje foto.'
Echt, ik had dat tot vorig jaar niet bedacht dat iemand zo zou kunnen denken. Was me ook niet eerder overkomen. Tegenwoordig moet alles Instagramwaardig of Instagramperfect en dan krijg je dus deze uitwassen.
Maheiden
25-04-2026 om 11:19
Schemerlampje schreef op 25-04-2026 om 09:33:
[..]
Ik zat in de jaren 70/80 op de basisschool, en wij hadden op Koninginnedag altijd spelletjes op school 's ochtends. De middag waren we dan vrij. Voor zover ik me kan herinneren ging niemand daarbij in het oranje. We begonnen dan altijd eerst met het zingen van een paar liederen op het schoolplein, waaronder natuurlijk het Wilhelmus. En we aten thuis altijd spaghetti op die dag, want oranje saus 😁.
Ik herinner me wel een keer dat we een optocht hadden waarbij iedereen zijn fiets versierd had. Ik denk dat dat in 1980 is geweest bij de troonswisseling.
Ja, zo was het. 's Ochtends spellen ( met hulpouders 😉) en 's middags vrij. Ik heb nog een foto van toen ik een jaar of 8/9 was dus zal 1986/1987 zijn geweest. Daarna hele dag vrij en idd. optocht versierde fietsen en kleedjesmarkt.
Dat er koningsspelen 'moesten' komen, was een leuk idee van WA en Richard Krajiceck maar idd. praktisch lastig. Veel scholen planden dan de sportdag op die dag maar je kunt niet allemaal op dezelfde dag de sportvelden reserveren. Nu zie je dat het op verschillende dagen meer een spellenochtend is geworden, bij ons dan. Landelijk op hetzelfde moment is het in elk geval niet meer.
Rekenenisleuktaalook
25-04-2026 om 11:32
Maheiden schreef op 25-04-2026 om 11:19:
[..]
Ja, zo was het. 's Ochtends spellen ( met hulpouders 😉) en 's middags vrij. Ik heb nog een foto van toen ik een jaar of 8/9 was dus zal 1986/1987 zijn geweest. Daarna hele dag vrij en idd. optocht versierde fietsen en kleedjesmarkt.
Dat er koningsspelen 'moesten' komen, was een leuk idee van WA en Richard Krajiceck maar idd. praktisch lastig. Veel scholen planden dan de sportdag op die dag maar je kunt niet allemaal op dezelfde dag de sportvelden reserveren. Nu zie je dat het op verschillende dagen meer een spellenochtend is geworden, bij ons dan. Landelijk op hetzelfde moment is het in elk geval niet meer.
Ik vraag me dan af wie dat plan bedacht en uitgewerkt heeft. Of daar mensen uit het onderwijs bij zijn betrokken.
Nadat het Koningsdag etc op 27 april en niet met Koninginnedag op 30 april is de meivakantie naast voren geschoven. En valt die voor veel scholen geheel in april. Heeft ook te maken met de landelijke eindexamens van het vo. Weet ik.
Vorig jaar vielen Goede Vrijdag en Koningsspelen gelijk. Kon je Koningsspelen op donderdag doen, maar dan vieren veel scholen Pasen. Het valt de laatste jaren gewoon steeds lastig. En dan zijn er ook altijd op de laatste dag voor de meivakantie veel 'zieke' kinderen bij ons. Ouders die alvast op vakantie gaan.
Stresskipje
25-04-2026 om 11:46
mijn kinderen zijn al ouder, maar ik heb alles zo'n beetje wel meegemaakt. Van vergeten tot niet willen, van lieveheersbeestjeskostuum op sinterklaasfeest tot een tekening van D-day op zelfgemaakte kerstkaarten om te verkopen.
Dit jaar had ik ook niet aan oranje kleding gedacht (stond wel in de nieuwsbrief) en kind kwam er donderdagavond mee. Ja, sorry, dan ben je te laat. Ik zit nu in de fase dat dingen niet gaan als gewenst, omdat ze er nu zelf aan moeten gaan denken. Volgende keer beter.
SuzyQFive
25-04-2026 om 11:48
sw4 schreef op 25-04-2026 om 11:03:
ik ben van '67 en wij waren niet vrij op Koninginnedag. Wij hadden eerst met alle kinderen van het dorp aubade, daarna spelletjes op school. Veel kinderen waren dan in het oranje of in een gescheurde/versierde spijkerbroek. In de middag waren we dan vrij.
Koningsspelen zijn in 2013 begonnen en hier was ik via mijn werk bij betrokken. We organiseerden dit voor ruim 2000 kinderen. Ik gok dat 9 van de 10 kinderen iets oranje aanhadden, of bijvoorbeeld hun haar oranje hadden geverfd.
Ik ben van de Beatrix-generatie, ik denk dat het toen een vrije dag is geworden.
Bakblik
25-04-2026 om 12:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 25-04-2026 om 11:11:
[..]
Weet je, je kunt je briefing nog zo goed voorbereiden er gebeuren altijd dingen die je niet voorzien had.
Ik vind het ongelooflijk knap als je bij zoiets als zo'n fotomoment van tevoren kunt bedenken dat iemand zal zeggen: 'Kom Kees, ga jij met je groene trui maar even achteraan staan want anders verpest jouw trui de oranje foto.'
Echt, ik had dat tot vorig jaar niet bedacht dat iemand zo zou kunnen denken. Was me ook niet eerder overkomen. Tegenwoordig moet alles Instagramwaardig of Instagramperfect en dan krijg je dus deze uitwassen.
Dat was inderdaad steeds evalueren, want hoe goed je ook had bedacht wat er zou kunnen gebeuren er was ieder jaar wel weer iets dat niet voorzien was.
Ten tijde van de opkomst van social media hadden we in de briefing opgenomen dat ouders wel foto's mochten maken en dat die dan op de site van school zouden worden gedeeld. Had iemand ze toch zelf op Hyves gezet. Dus dat moest er weer bij: foto's worden niet gedeeld op social media.
Schemerlampje
25-04-2026 om 12:20
SuzyQFive schreef op 25-04-2026 om 11:48:
[..]
Ik ben van de Beatrix-generatie, ik denk dat het toen een vrije dag is geworden.
Het is denk ik veranderd met de komst van de meivakantie. De eerste scholen voerden dit in vanaf 1990. Landelijk werd het 1994/95. Daarvoor had je de krokusvakantie in februari en de Paasvakantie die elk jaar dus anders viel. Koninginnedag viel daarvoor dus bijna altijd in een gewone schoolweek. Ik ben van 73 en heb in ieder geval tot het einde van de lagere school (1985) Koninginnedag op school gevierd.
Schemerlampje
25-04-2026 om 12:23
Maheiden schreef op 25-04-2026 om 11:19:
[..]
Hier worden de koningsspelen vanaf groep 3 centraal geregeld. Alle scholen komen naar het sportcomplex en daar zijn allerlei activiteiten. Zowel in de zaal als buiten. Groep 1 en 2 vieren de koningsspelen op school.
Tuinfluiter
25-04-2026 om 12:40
Ik ben van 63 en had altijd vrij op Koninginnedag. We keken dan op de tv naar het defilé en daarna gingen we naar de kermis.
Man was ook altijd vrij verschilde misschien waar je in Nederland woonde of je wel of niet vrij was.
Schemerlampje
25-04-2026 om 12:43
Tuinfluiter schreef op 25-04-2026 om 12:40:
Ik ben van 63 en had altijd vrij op Koninginnedag. We keken dan op de tv naar het defilé en daarna gingen we naar de kermis.
Man was ook altijd vrij verschilde misschien waar je in Nederland woonde of je wel of niet vrij was.
Ik denk dat scholen dat zelf mochten bepalen. En ik weet ook niet of wij verplicht waren om op school te zijn. Volgens mij was iedereen er altijd wel, maar het was ook altijd heel leuk.
Rekenenisleuktaalook
25-04-2026 om 13:16
Tuinfluiter schreef op 25-04-2026 om 12:40:
Dit inderdaad. Altijd vrij. Altijd festiviteiten hier, soms erheen als toeschouwer, soms als deelnemer. Winkels waren ook altijd dicht. Heb wel eens zonder fatsoenlijk eten gezeten want niet aan gedacht van te voren boodschappen te halen.
tsjor
25-04-2026 om 13:24
'Oké, ik weet niet waardoor je zo zuur reageert op mensen die hun sublieme best doen het voor alle kinderen leuk te houden, maar het zij zo.'
Ik heb geen probleem met mensen die hun best doen voor kinderen, hoe kom je daarbij? Ik heb een probleem met scholen die het voor kinderen leuk willen houden, maar daarbij de inzet van ouders nodig hebben. en als die ouders niet leveren vinden zij het zielig voor het verdrietige kind, maar reflecteren dan niet op wat aan de basis ligt van dat verdriet. Dat zijn niet de falende (zich schuldig voelende) ouders, maar de verwachtingen van school die niet kunnen bedenken dat ze zelf ervoor moeten zorgen dat het leuk is voor de kinderen.
Ik ben er zuur voor omdat ik het zie toenemen, terwijl ondertussen steeds meer moeders werken. Bijvoorbeeld dit jaar: school heeft bedacht dat het leuk zou zijn voor moederdag als alle moeders op vrijdag om 15.30 uur op school komen voor een traktatie. Vermoedelijk weet school niet dat er mensen zijn die werken op vrijdagmiddag, ook na 15.30 uur. Wat school veroorzaakt is stress bij de ouders (en dat is dus slecht voor kinderen), want hoe moeten ze dat nu weer regelen. Dan moeten ouders kiezen: of een vrije dag nemen (die dus niet besteed kan worden aan de kinderen) of niet verschijnen, met als gevolg verdrietige kinderen, hoe ga je dat uitleggen, en minstens het gevoel dat je als ouder met de nek wordt aangekeken omdat jij niet aanwezig was.
En dan denkt school dat ze iets leuks doen voor kinderen.
Ik zeg hier maar 'ouders' want ik neem aan dat ze voor vaderdag hetzelfde gaan bedenken (grapje).
In mijn jonge tijd waren alle moeders nog thuis (bijna allemaal dan) en was moederdag een feest voor moeders thuis. Op school werd dan een knutselwerkje gemaakt en leerde het kind een gedichtje uit zijn/haar hoofd. Moeder kreeg alles op zondagmorgen in bed. Dat kan, zelfs als moeder op zondag of 's nachts moet werken.
Laten we even terug gaan. Kinderen zijn niet van de school. Kinderen zijn van de ouders. Scholen hebben een beperkte taak in het leven van de kinderen die zich met name richt op de het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om als volwassene straks in de gemeenschap te kunnen functioneren. Een knutselwerkje maken en een gedichtje uit je hoofd leren heeft een duidelijk leerdoel. Als daar dan een nuttige gelegenheid voor is zoals moederdag, dan is dat leuk voor het kind. En voor moeder. Als moeder de school in moet komen, dan gebeurt er iets heel anders.
Om de toegenomen hoeveelheid activiteiten waaraan ouders/moeders moeten bijdragen te beperken zou ik echt een gouden regel willen hanteren: als je het niet zelf aankunt moet je het niet doen. Dus stel je verwachtingen zodanig in dat je het zelf aankunt, zodat je het zelf leuk kunt maken voor de kinderen. Vaders en moeders zorgen wel voor de rest.
Rekenenisleuktaalook
25-04-2026 om 13:41
tsjor schreef op 25-04-2026 om 13:24:
'Oké, ik weet niet waardoor je zo zuur reageert op mensen die hun sublieme best doen het voor alle kinderen leuk te houden, maar het zij zo.'
Ik heb geen probleem met mensen die hun best doen voor kinderen, hoe kom je daarbij? Ik heb een probleem met scholen die het voor kinderen leuk willen houden, maar daarbij de inzet van ouders nodig hebben. en als die ouders niet leveren vinden zij het zielig voor het verdrietige kind, maar reflecteren dan niet op wat aan de basis ligt van dat verdriet. Dat zijn niet de falende (zich schuldig voelende) ouders, maar de verwachtingen van school die niet kunnen bedenken dat ze zelf ervoor moeten zorgen dat het leuk is voor de kinderen.
Ik ben er zuur voor omdat ik het zie toenemen, terwijl ondertussen steeds meer moeders werken. Bijvoorbeeld dit jaar: school heeft bedacht dat het leuk zou zijn voor moederdag als alle moeders op vrijdag om 15.30 uur op school komen voor een traktatie. Vermoedelijk weet school niet dat er mensen zijn die werken op vrijdagmiddag, ook na 15.30 uur. Wat school veroorzaakt is stress bij de ouders (en dat is dus slecht voor kinderen), want hoe moeten ze dat nu weer regelen. Dan moeten ouders kiezen: of een vrije dag nemen (die dus niet besteed kan worden aan de kinderen) of niet verschijnen, met als gevolg verdrietige kinderen, hoe ga je dat uitleggen, en minstens het gevoel dat je als ouder met de nek wordt aangekeken omdat jij niet aanwezig was.
Ik zeg hier maar 'ouders' want ik neem aan dat ze voor vaderdag hetzelfde gaan bedenken (grapje).
In mijn jonge tijd waren alle moeders nog thuis (bijna allemaal dan) en was moederdag een feest voor moeders thuis. Op school werd dan een knutselwerkje gemaakt en leerde het kind een gedichtje uit zijn/haar hoofd. Moeder kreeg alles op zondagmorgen in bed. Dat kan, zelfs als moeder op zondag of 's nachts moet werken.
Laten we even terug gaan. Kinderen zijn niet van de school. Kinderen zijn van de ouders. Scholen hebben een beperkte taak in het leven van de kinderen die zich met name richt op de het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om als volwassene straks in de gemeenschap te kunnen functioneren. Een knutselwerkje maken en een gedichtje uit je hoofd leren heeft een duidelijk leerdoel. Als daar dan een nuttige gelegenheid voor is zoals moederdag, dan is dat leuk voor het kind. En voor moeder. Als moeder de school in moet komen, dan gebeurt er iets heel anders.
Om de toegenomen hoeveelheid activiteiten waaraan ouders/moeders moeten bijdragen te beperken zou ik echt een gouden regel willen hanteren: als je het niet zelf aankunt moet je het niet doen. Dus stel je verwachtingen zodanig in dat je het zelf aankunt, zodat je het zelf leuk kunt maken voor de kinderen. Vaders en moeders zorgen wel voor de rest.
Ik zou een andere school zoeken er zijn echt scholen waar dat beter gaat.
En verder is het niet het probleem dat de verwachtingen van scholen te hoog zijn hoor. Het zijn vooral de ouders van sommige kinderen die de lat voor anderen nogal hoog leggen.
Stel wij knutselen met alle kinderen en oranje hoedje voor Koningsdag, dan nog zullen er kinderen met oranje kleding komen, met oranje haren, met oranje boa's. En zullen er kinderen teleurgesteld zijn die dat niet hebben. Als je als school dat dan zou verbieden krijg je al die ouders die het wel regelen dus over je heen.
En dat is dus met alles. Over alles wat je als school verzint heeft een groep(je) ouders wel iets aan te merken.
Schoolreis met de bus is best duur, zeker als steeds minder ouders de vrijwillige bijdrage betalen. Schoolreis met ouders die rijden is onveilig, en niet in te passen voor zoveel ouders. Geen schoolreis is zo jammer voor de kinderen. Schoolreis waar de kinderen lopend naar toe konden was te vermoeiend en zo sneu want iedereen was daar al zo vaak geweest. Met de bovenbouw op de fiets was zo onveilig volgens sommige dat die ouders dan zelf weer gingen brengen met de auto. Je kunt het als school niet goed doen.
Poezenmeisje
25-04-2026 om 14:05
Het handige van oranje vind ik dat je in geval van nood bij buren kunt aankloppen. Zijn ze niet koningsgezind, dan vast nog wel voetbalgezind.
Wij zijn niet van het hieperdepieperholadijee maar een oranje frutsel is nog wel te vinden.
Kerstkleding? Zoon wilde een afgeknipte kerstboomslinger als hoofdband. Prima.
De Pietenmuts met veer van de Action is jarenlang gebruikt, voor scouting en basisschool.
Als een buur nu voor de deur stond, dan kon die echt wel iets lenen/krijgen. Waarschijnlijk heb ik zelfs nog wel zo'n vlaggetjesschminkding.
Bakblik
25-04-2026 om 14:10
tsjor schreef op 25-04-2026 om 13:24:
Probleem zit er denk ik in dat veel van die extra leukigheid wordt bedacht door de ouderraad/oudervereniging waar altijd van die moeders ala Nancy van de luizenmoeder in zitten die vol plannen zijn en overleggen met de school maar daarbij ook hoge verwachtingen hebben van hun mede ouders en dat vrij dwingend brengen.
Daarbij hebben ze geen oog voor ouders met minder tijd en al helemaal niet voor ouders met minder geld. De vrijwillige bijdrage kan nog wel en tientje omhoog om alle plannen financieel rond te kunnen krijgen.
Ik was altijd van het idee kijken hoe we alle plannen ieder jaar weer rond kregen zonder het budget wéér omhoog te gooien.
Commentaar krijg je als school/ouderraad altijd wat je ook doet. Ik had een keer via een sponsor 120 appels voor tijdens de avondvierdaagse geregeld. Hopen commentaar dat ze ieder jaar chips kregen, want na zo'n inspanning hadden die kinderen wel wat lekkers verdiend.