Nick90
02-07-2025 om 14:37
Kind leren omgaan met racistische opmerkingen
Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen? Gisteren was het hier bloedheet, en m'n zoon had het ook warm uiteraard. Ik ging hem ophalen bij school en toen vroeg een andere vader aan m'n zoon of die het warm had, m'n zoon zei ja.
Daarop zei die man dat ie dat gezien zoons kleur niet verwacht had want hij kwam tenslotte uit een warm land en zou er volgens die man dus beter tegen kunnen, zoon stond daarop met z'n bek vol tanden dus heb ik zelf maar tegen die vader gezegd dat ie normaal moet doen en dat je zoiets echt niet kan zeggen. Hij antwoordde dat hij het niet racistisch bedoelde en meer blabla.
Voor de duidelijkheid, mijn zoon is gewoon hier geboren. Hoe leren we hem hoe hij op dit soort bullshit kan reageren??

er.is.maar.1.Pino
02-07-2025 om 17:22
je vergelijkingen gaan mank Nick. Je gebruikt in je voorbeelden allemaal negatieve taal, terwijl de uitlating van die persoon bij het schoolplein niet negatief was. Hij benaderde je zoon vanwege diens huidskleur, maar hij zei niet “lelijk” of iets dergelijks, hij dacht en uitte dat je zoon een voordeel (iets positiefs) zou hebben. Dat maakt het niet minder vervelend voor je zoon, maar wel dat jouw reactie als overtrokken kan worden ervaren.

Thera
02-07-2025 om 17:27
Ik denk dat die opmerking van die man het maken van afstand is wat je treft Nick, het doen alsof je zoon een heel ander soort mens is. En dat dat een machteloos gevoel geeft. Het is echt het probleem van anderen hoor. Maar je moet er goed over na denken in hoeverre jijzelf daar wat aan kunt doen. Misschien hard, maar misschien goed om dat aan je zoon uit te leggen. En maar wat om die domheid en kortzichtigheid van mensen te lachen.

Vrijevlinder
02-07-2025 om 17:37
Ben ik de enige dat ik het ook naar vind om iemand dom te noemen die waarschijnlijk alleen maar een goedbedoelende vraag heeft gesteld? Onwetend vind ik een aardiger term.
Als we op deze manier met elkaar blijven omgaan, wordt de wereld er niet mooier op – en juist nu is er behoefte aan meer vriendelijkheid. Niemand ontkent dat racisme bestaat, want het is er. Maar als we niet telkens uitgaan van de slechtste bedoelingen van anderen, en wat meer vriendelijkheid en begrip tonen, kunnen we samen een mooiere wereld krijgen, want daar zijn we zelf ook onderdeel van.

Kersje
02-07-2025 om 17:41
Vrijevlinder schreef op 02-07-2025 om 17:37:
Ben ik de enige dat ik het ook naar vind om iemand dom te noemen die waarschijnlijk alleen maar een goedbedoelende vraag heeft gesteld? Onwetend vind ik een aardiger term.
.
Geheel met je eens! En daarnaast vind ik ook dat het gezegd mag worden dat de rascisme-kaart vaak onnodig snel wordt getrokken. Begrip moet van 2 kanten komen namelijk!

Nick90
02-07-2025 om 17:45
Kersje schreef op 02-07-2025 om 17:41:
[..]
Geheel met je eens! En daarnaast vind ik ook dat het gezegd mag worden dat de rascisme-kaart vaak onnodig snel wordt getrokken. Begrip moet van 2 kanten komen namelijk!
Ja de seksisme, metoo kaart wordt ook veel te snel getrokken, begrip moet van 2 kanten komen. Dat issue word ook vaak onnodig vaak aangehaald. Vrouwen moeten ook gewoon niet in al te blote outfits lopen toch? En verder ook niet huilen als ze aangerand worden, heeft niks met hun vrouw zijn te maken toch?

oudmaarnognietkoud
02-07-2025 om 17:49
Tsja, je kunt ook met een beetje humor reageren. Ik vind het ook een domme opmerking maar niet per se racistisch.
Dertig jaar geleden werkte ik in Amsterdam Zuidoost met collega's uit alle windstreken, veel mensen uit Suriname en van de Antillen.
Op een hete dag als deze kon je de opmerking horen: Dit is geen weer voor een blanke.
En die opmerking werd gemaakt door zowel mensen van kleur als minder gekleurde collega's.

Roos57
02-07-2025 om 17:54
Kersje schreef op 02-07-2025 om 17:41:
[..]
Ik denk dat er meer racisme is dan je denkt .

Roos57
02-07-2025 om 17:54
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 17:45:
[..]
Ja de seksisme, metoo kaart wordt ook veel te snel getrokken, begrip moet van 2 kanten komen. Dat issue word ook vaak onnodig vaak aangehaald. Vrouwen moeten ook gewoon niet in al te blote outfits lopen toch? En verder ook niet huilen als ze aangerand worden, heeft niks met hun vrouw zijn te maken toch?
Metoo wil ik niet vergelijken met racisme

Zilver_gray
02-07-2025 om 17:56
Roos57 schreef op 02-07-2025 om 17:54:
[..]
Ik denk dat er meer racisme is dan je denkt .
Eens!
Er wordt snel gesproken over de “racisme kaart” trekken. Ik vraag me dan altijd af of dat witte mensen zijn die dat vinden. Hoe weten zij hoe het is om gekleurd te zijn en daar telkens op gewezen te worden?

Nick90
02-07-2025 om 18:05
Zilver_gray schreef op 02-07-2025 om 17:56:
[..]
Eens!
Er wordt snel gesproken over de “racisme kaart” trekken. Ik vraag me dan altijd af of dat witte mensen zijn die dat vinden. Hoe weten zij hoe het is om gekleurd te zijn en daar telkens op gewezen te worden?
Amen to that! Als ik zie dat zo'n opmerking mijn kind raakt zeg ik er iets van op m'n eigen onbehouwen boerenmanier.

Poekewiki
02-07-2025 om 18:07
ok dan ...
Geen idee waar die heftige reactie op wat ik schreef vandaan komt, maar duidelijk dat ik niets helpend kan toevoegen voor je, dus ik hou het hier dan bij. Hopelijk kunnen andere reageerders je beter van advies dienen en succes met de opvoeding van je zoon!

Nick90
02-07-2025 om 18:11
Roos57 schreef op 02-07-2025 om 17:54:
[..]
Metoo wil ik niet vergelijken met racisme
Oh daar heb ik dan geen moeite mee, die seksisme en racismekaart wordt zo snel onnodig getrokken hier. Vervelend hoor dat vrouwen gelijk staan aan hun geslacht maar niet zeuren als er iets wat seksistich overkomt, die mannen bedoelen dat zo natuurlijk niet, gewoon weglachen of er een grap over maken toch?? Of uitleggen dat je een puni hebt maar dat blablabla

Nick90
02-07-2025 om 18:12
Poekewiki schreef op 02-07-2025 om 18:07:
ok dan ...
Geen idee waar die heftige reactie op wat ik schreef vandaan komt, maar duidelijk dat ik niets helpend kan toevoegen voor je, dus ik hou het hier dan bij. Hopelijk kunnen andere reageerders je beter van advies dienen en succes met de opvoeding van je zoon!
Och ben je er een beetje van geschrokken?? Weet je ook meteen hoe het overkomt op een kind van 10.

Zilver_gray
02-07-2025 om 18:14
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 18:05:
[..]
Amen to that! Als ik zie dat zo'n opmerking mijn kind raakt zeg ik er iets van op m'n eigen onbehouwen boerenmanier.
Ik snap dat je je kind wil beschermen, ook tegen dit soort knullige opmerkingen. Maar zoals er al eerder geopperd is; een gevatte opmerking terug maken, heeft meer effect om de ander tot nadenken te stemmen. Iemand intimideren is niet de oplossing.

MamaE
02-07-2025 om 18:31
Ik ga je even een voorbeeld geven uit ons leven. Vorig jaar waren we naar een grote speeltuin. Onze dochter mankeert het een en ander aan haar gebit, wat zichtbaar is.
Zij benaderde een ander, onbekend meisje om samen te spelen. Dat meisje schrok van de aanblik van dochters tanden en rende naar haar moeder. Dochter was duidelijk geraakt en verdrietig, maar ik ben rustig met haar naar dat meisje en haar moeder toe gelopen en we hebben uitgelegd wat er met de tanden van dochter aan de hand is en daarna hebben de meisjes de hele middag fijn gespeeld samen. Ik had natuurlijk ook boos en op hoge poten tegen moeder en kind kunnen staan schreeuwen dat het discriminatie en pestgedrag was, maar daar was het waarschijnlijk niet gezelliger van geworden.
Ik zou mijn dochter er ook geen dienst mee bewijzen om haar te leren zich zo fel tegen alles en iedereen te wapenen. Rustig blijven en uitleggen kan ook. En daarbij mag ze ook rustig zeggen als ze iets niet leuk of fijn vindt.