Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren omgaan met racistische opmerkingen

Ja, racisme bestaat en het gebeurt. Elke dag. En dat is niet oké.
Toch is er een verschil tussen intentioneel racisme en een niet bijster intelligente opmerking vanuit onwetendheid die onbewust en onbedoeld wel racistisch is. 
Het lijkt me niet helpend om overal met boosheid en verontwaardiging op te reageren. 
Vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen. En dus; educate them. Zodat ze het in het vervolg wel weten. En helaas, sommige mensen blijken hardnekkig onleerbaar.

Deze video van Sunny Bergman vind ik altijd heel treffend weergeven hoe het werkt in onze samenleving. 11 jaar oud maar nog steeds actueel lijkt me.

https://www.youtube.com/watch?v=YvRJvgxbeyA

Zilver_gray schreef op 03-07-2025 om 16:55:

[..]

Misschien beter zoeken?

woningverhuur Eindhoven

Met zogenaamde mystery calls belden acteurs 25 verhuurbemiddelaars met het verzoek om niet aan ‘buitenlanders’ te verhuren. Slechts 6 bemiddelaars (24%) wezen het verzoek af. De rest stemde óf direct in (52%) óf liet de beslissing aan de verhuurder, waarmee ze discriminatie mogelijk maken (24%).

Dit is een reactie op: Oh jammer, ik heb gezocht, maar kan geen onderzoek vinden over mensen van kleur die een huis geweigerd wordt om hun kleur. Ik had me graag laten overtuigen.

Mijn reactie: jullie blijven maar buitenlanders verwarren met mensen van kleur, maar dat is niet hetzelfde. Er zijn witte en zwarte Nederlanders en er zijn witte en zwarte buitenlanders. En aangezien de meeste Marokkanen geen zwarte mensen zijn worden ze gediscrimineerd, maar er is geen sprake van racisme, want ze zijn van hetzelfde ras als witte Nederlanders. 

MamaE schreef op 03-07-2025 om 17:21:

Ja, racisme bestaat en het gebeurt. Elke dag. En dat is niet oké.
Toch is er een verschil tussen intentioneel racisme en een niet bijster intelligente opmerking vanuit onwetendheid die onbewust en onbedoeld wel racistisch is.
Het lijkt me niet helpend om overal met boosheid en verontwaardiging op te reageren.
Vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen. En dus; educate them. Zodat ze het in het vervolg wel weten. En helaas, sommige mensen blijken hardnekkig onleerbaar.

Zeker, maar dat geldt voor vele mensen en is niet per se aan een kleur/tint onderhevig. Beetje humor kan ook helpen, zoas genoemd. 

En ook: leer aan anderen en leer zelf ook( want ik verbaasde me wel een beetje dat TO nu pas leert wat Keti Koti was?)

Ik heb er geen enkele twijfel over dat racisme bestaat, maar de voorbeelden die hiervoor worden genoemd hebben allemaal betrekking op een nadeel ervaren door je huidskleur. Dat is toch totaal iets anders dan denken dat iemand goed tegen de warmte kan omdat zijn voorouders uit een warm land komen? Dat is gewoon dom, niet kwaadaardig. 

Quote van Amnesty International:
Racisme is een groep om raciale redenen discriminerend behandelen of daarover vernederende uitspraken doen.

Er is m.i. niets vernederends aan wel of niet tegen warmte kunnen. 

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:32:

[..]

Maar wie zijn wij om te bepalen wat een zwart persoon als racisme ervaart. Zelfs ik als rijke witte man werd hier boos over, zo praat je niet tegen mijn zoon of dochter of vrouw. En waar komt dat idee vandaan dat zwarte mensen het minder warm hebben met deze temperaturen precies vandaan??

Tsja,vind dat je je wel enigszins/behoorlijk aanstelt.Zie er ook weinig (eigenlijk helemaal niets) rascistisch in.Dus 'get over it'. Of leer je kind ermee om te gaan dat niet iedere opmerking meteen als kwetsend bedoeld is.Kan die later nog een hoop gemak aan beleven.                                                                             En dat zeg ik als donkerder,getinte halfbloed.En redelijk '"gepokt en gemazeld" in discriminerende opmerkingen" 😏.

DeOnbekende schreef op 03-07-2025 om 17:28:

Ik heb er geen enkele twijfel over dat racisme bestaat, maar de voorbeelden die hiervoor worden genoemd hebben allemaal betrekking op een nadeel ervaren door je huidskleur. Dat is toch totaal iets anders dan denken dat iemand goed tegen de warmte kan omdat zijn voorouders uit een warm land komen? Dat is gewoon dom, niet kwaadaardig.

Racisme is een groep om raciale redenen discriminerend behandelen of daarover vernederende uitspraken doen.

Maar de man zette de jongen door zijn opmerking wel apart in de zin van 'Jij komt hier niet vandaan, jij komt uit de tropen'. Terwijl hij gewoon hier is geboren. Ik kan me voorstellen dat dat niet heel prettig is om te horen voor een kind. Maar het is vanuit die man die de opmerking maakte volgens mij gewoon suffe onwetendheid. Niet om te kwetsen of om de jongen echt apart te zetten.

DeOnbekende schreef op 03-07-2025 om 17:28:

I

Kun jij tegen de warmte 

Ja of nee. Dan klaar 

Maar 

OP van nick zegt toch duidelijk omdat jij zwart bent en uit een land komt

Zeker wel racisme . 

Want daar zit de nuance. Vind ik he .

Fer13 schreef op 03-07-2025 om 17:28:

[..]

Zeker, maar dat geldt voor vele mensen en is niet per se aan een kleur/tint onderhevig. Beetje humor kan ook helpen, zoas genoemd.

En ook: leer aan anderen en leer zelf ook( want ik verbaasde me wel een beetje dat TO nu pas leert wat Keti Koti was?)

Dat klopt. Ik leer dat mijn dochter ook. Ja, je bent in sommige opzichten 'anders'. En mensen zien dat en kunnen daar op reageren. Dat is niet altijd leuk of fijn, maar het gebeurt wel. En waarschijnlijk doe je het zelf soms ook. Als je dan meteen boos wordt, gaat schreeuwen of gaat huilen, help je jezelf niet verder. Als je dingen uitlegt en vertelt wat je wel/niet fijn vindt, is dat voor iedereen prettig.

Bijvoorbeeld als een ander kind schrikt van jouw gebit, zoals bij mijn dochter. Natuurlijk is dat niet leuk, maar zelf vond ze het ook lastig om in de spiegel te kijken na bepaalde ingrepen en is ze ook wel eens geschrokken. Dat geef ik haar dan ook terug en dat snapt ze dan wel. Soms moet je even wennen ergens aan en kost dat even tijd. Dat snapt dochter heel goed, want dat heeft ze zelf met heel veel dingen.
Je gekwetst voelen door dingen die mensen niet zeggen met de intentie om je te kwetsen is in mijn ogen zonde van je leven. 

Annaniem2023 schreef op 03-07-2025 om 17:28:

[..]

Dit is een reactie op: Oh jammer, ik heb gezocht, maar kan geen onderzoek vinden over mensen van kleur die een huis geweigerd wordt om hun kleur. Ik had me graag laten overtuigen.

Mijn reactie: jullie blijven maar buitenlanders verwarren met mensen van kleur, maar dat is niet hetzelfde. Er zijn witte en zwarte Nederlanders en er zijn witte en zwarte buitenlanders. En aangezien de meeste Marokkanen geen zwarte mensen zijn worden ze gediscrimineerd, maar er is geen sprake van racisme, want ze zijn van hetzelfde ras als witte Nederlanders.

Denk je dat de gemiddelde racist de moeite gaat nemen om uit te zoeken of het een zwarte is die in Nederland geboren is of eentje die elders vandaan komt? Het is allemaal 1 pot nat; buitenlanders. Het zal ze worst wezen of het een Marokkaan of een Syriër is..

Tekst verwijderd

Zorroo schreef op 03-07-2025 om 17:24:

Deze video van Sunny Bergman vind ik altijd heel treffend weergeven hoe het werkt in onze samenleving. 11 jaar oud maar nog steeds actueel lijkt me.

https://www.youtube.com/watch?v=YvRJvgxbeyA

Ja ik herinner me deze nog. Die witte “fietsen dief” wordt zelfs een handje geholpen.

Alice12 schreef op 03-07-2025 om 16:14:

Kun je een linkje delen van een onderzoek waar zwarte mensen een huis geweigerd werd door hun huidskleur?

Die zijn er waarschijnlijk niet, omdat het bedekt wordt met een smoesje.

Er zijn wel onderzoeken gedaan waaruit kwam dat mensen met een buitenlandse naam veel vaker niet werden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek dan Dirk Jansen en Elize Vermeer. Ook dat blijven aannamens dat het door de naam komt, maar het is wel heel toevallig natuurlijk. 

Ik vind dat alleen niet vergelijkbaar met vragen of iemand met een bruine huidskleur het minder snel warm heeft. Er standaard vanuit gaan dat elk donker persoon uit een ander land komt vind ik dan wel weer op, of zelfs over het randje.

Maar even los van de extremen als ' ga terug naar je eigen land' en 'ja hoor, het was weer een bontkraagje', zijn opmerkingen pas een belediging als de aangesprokene het zo opvat. Mijn kleine mollige kind rolde gierend van het lachen over de bank toen zn broer opmerkte dat hij op Dora de Explorer leek nadat de kapper zijn donkere haar in een boblijn had geknipt, verwijzend naar dat die ook klein en dik is.

Nick is daarentegen een stuk gevoeliger. De vraag is hoe haalbaar het is daar rekening mee te kunnen houden.

Ik vind racisme ook vreselijk, maar pas ook op dat je je zoon niet verantwoordelijk maakt om deze mensen te corrigeren. Hij hoeft rare denkbeelden van mensen niet te veranderen als hij dat niet durft. Hem dus leren boos worden vind ik niet helpend.. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.