Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind van 4.5 wil niet fietsen en is bang


KvdZ

KvdZ

23-05-2017 om 13:56

Tip

Heb je al geprobeerd je kindje te laten 'fietsen' in een ondiep zwembad o.i.d.?
Ik bedoel gewoon een zwembadje in de tuin, van 3 bij 1,5 of iets dergelijks.
Daar 20 cm water indoen, zodat ze weet dat ze altijd zacht valt.

Het klinkt misschien raar en stom, maar als ze weet dat ze in water valt als ze omvalt, probeert ze het misschien wel?

KvdZ

KvdZ

23-05-2017 om 13:58

aanvulling

Dat kan dus op een loopfiets zijn, aangezien een zwembadje te klein is om écht te fietsen. Puur voor de evenwichtstraining.

Dees

Dees

23-05-2017 om 15:55

naar buiten

Als ik het zo lees ligt het helemaal niet aan de fiets maar heb je gewoon een angstig kind. Gewoon lekker veel met haar naar buiten gaan, speeltuinen bezoeken naar parken gaan en natuurlijke speeltuinen zoeken lekker buiten laten spelen. Loop je naar de winkel, laat je haar onderweg lekker balanceren op lage muurtjes of stoepranden, uiteraard voor zover ze dat zelf wil...maar dat komt wel goed als je met haar naar buiten gaat.

Ook motorisch zwak Dees

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypermobiliteitssyndroom

In de openingspost al aangegeven dat kind ook motorisch zwak is en daarvoor bij de fysio loopt. Forceren lijkt me dan ook niets.
Mogelijk zijn er gewoon nog belemmeringen omdat ze gewoon wat later motorisch goed ontwikkeld is dan gemiddeld te verwachten en mogelijk is er wat serieuzer aan de hand.
Lekker balanceren kan dan juist weer een angstreactie oproepen door gepush.
Aanbod prima maar geen push en vooral in de gaten houden dat het haar lukt en liever ook nog dat ze wat ze beweegt wel met plezier blijft doen. Niet pushen.

lieverdje

lieverdje

29-05-2017 om 13:43

zo laat is het kind toch niet

...met leren fietsen? Ik heb het idee dat leren fietsen tussen de 3 en 6 tamelijk gangbaar is, echt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.