Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mama

Mama

05-12-2012 om 12:43

Kind verdrietig: geen surprise en geld als cadeau


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-12-2012 om 10:27

Dankje manda

Afkomstig van jou vind ik dat zeker een heel groot compliment!

Hier krijgt ieder kind een bedrag van school (via het schoolgeld). Het is de bedoeling dat je het daar mee doet. Is hier niet helemaal gelukt, trouwens. We hadden wat moeite om invulling te geven aan het wensenlijstje, dus ik heb er maar een paar euro bijgelapt. Is dus eigenlijk ook niet de bedoeling, maar ik geloof dat dat in dit geval niemand opgevallen is.

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 11:08

Wat ontzettend flauw

Geen kado, geen suprise, geen gedicht. Ik kan me zo goed voorstellen dat je kind het een mega-afknapper vond en ik zou ook aan de juf melden dat jouw kind dat zo ervaren heeft, ook een juf heeft hierin haar verantwoordelijkheid.
Ik heb zelf geen knutseltalent, zeker niet op de basisschool, wel een keer van mijn vader een giga-zak verpakkingsvlokken gekregen en die in de grootste doos die er te krijgen was gedaan, sinterklaaspapier eromheen en heel veel echt superkleine cadeautjes erin. Het ontvangende kind had heel veel lol (haarspeldjes per stuk verpakt), in het gedicht stond vermeld hoeveel het er waren en het heeft echt niet veel geknutsel of gedoe gekost. Mijn dochter heeft dit jaar een bouwplaat van een pinguin uitgeprint en netjes in elkaar gezet, op een ijsschots waar het kadootje in verstopt was, wat watten bij wijze van sneeuw, klaar. Ze heeft ook zelf het gedicht geschreven. Ze heeft een mega-boek gekregen van twee grote platte dozen, met allemaal muzieknoten, ze speelt namelijk klarinet. Daarin zat achter een luikje het vurig door haar gewenste nagellak. Hier krijgen kinderen van school 4 euro voor het cadeau en moeten ze bonnetjes inleveren, er mag maximaal 10 cent meer uitgegeven zijn, geld wat over is moet op het cadeau geplakt worden en mag maximaal 20 cent zijn, meestal zit er een stuivertje ofzo op. De suprises worden ook de dag vantevoren op school ingeleverd en dan wordt er door de juf/meester ook op gelet dat er voor iedereen iets is.

ishtar

ishtar

06-12-2012 om 11:12

Hier heeft juf

samen met jongste, die meldde geen gedicht te hebben, zitten rijmen. Zodat kind dat hij getrokken had toch een gedicht zou hebben. Jongste was alleen even vergeten te melden dat mama het gedicht nog zou maken. Dus toen waren er 2 gedichten
Maar juf heeft er wel aandacht aan besteed dat het iig voor elkaar zou zijn. Dat had de juf van kind van Mama ook kunnen doen.

a la jamie

Hier misschien een tip voor als je een gemakkelijke, snel te maken surprise zoekt. Mijn kind heeft gisteren in de klas echt een leuke en toch heel eenvoudige surprise gehad. Hij had de eerste letter van zijn naam gekregen. Gewoon een paar (schoen)dozen aan elkaar geplakt en geverfd. Het was bruin geverfd, dus zogenaamd een chocoladeletter. Simpel doch doeltreffend en zoon was er heel blij mee. In plaats van verven kan je het natuurlijk ook beplakken met gekleurd papier of sinterklaaspapier. Lege dozen en sinterklaaspapier zijn bij elke supermarkt te krijgen. Misschien moeten we met z'n allen een a la Jamie OOL '30 minutes' surpriseboek gaan uitgeven

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 15:31

Ik teken er voor

Zo'n suprise-boek met dingen die je regelmatig wel in huis hebt en die niet zo ingewikkeld zijn. Ik ben met Sint regelmatig inspiratie-loos en van een 8-jarige kun je ook niet verwachten dat ze overloopt van leuke ideeen, zeker niet als ze mijn genen heeft

Hanne.

Hanne.

06-12-2012 om 16:06

Bieb

Die boekjes zijn er ook.

Ik heb er dit jaar één in de bieb gehaald. Waren al netjes voorgeselecteerd en bij de 'sinterklaasboeken' gelegd.

Materiaal voor mijn surprise: leeg doosje, chips koker, gekleurd papier, schaar en lijm. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Rest van de surprises in het boek ging ook uit van lege melkpakken, WC rolletjes etc.

Mama

Mama

06-12-2012 om 17:44

Manda

Kinderen krijgen hier geld van school. En dat geld is teruggegeven voor een groot (meer dan de helft) deel. De regel dat het geld moet worden uitgegeven is in de bovenbouw uitvoerig besproken. Maximaal een dubbeltje er bovenof eronder.

Er was wel een gedicht. Maar ja, dat voelde al niet meer goed.

Ben wel heel benieuwd hoe het gaat op scholen in echte achterstandswijken. Waar er zelfds nauwelijks

Tja

onze vorige school stond in een volksbuurt naast het centrum. Dus veel hadden geen geld, maar ook nieuw geld, oud geld, geen geld, zwart geld etc

Ik geloof dat er (ik ken dus alleen de situaties bij de kleuters) kadootjes waren in de ochtend voor alle kinderen, allemaal het zelfde dingetje, een zwarte piet en sinterklaas die snoep strooide en dan dansen op sinterklaasmuziek. Dat kwam dan uit de ouderpot waar niet alle ouders aan mee betaalden maar waar wel elk jaar voor alle kinderen iets van werd gekocht.

het is jammer dat deze suprise totaal niet leuk was, maar je weet ook niet precies de situatie daar thuis, misschien zijn die ouders wel in een scheiding ofzo en is er geen energie en tijd of toewijding om met hun kind die chocoladeletter leuk te verpakken. Het kan natuurlijk ook principiele nalatigheid zijn en dat kan je dan alleen maar accepteren. Jammer, volgend jaar vast beter.

Hier in de klas was er 1 kind verdrietig, gevend kind had op suprise expres nog een naam gezet, dus 1 kind ving 2 suprises en scheurde net te laat de verkeerde kapot. Het is totaal onduidelijk gebleven waarom dat ene kid nou (niet leuk!) nog een naam had gezet om verwarring te zaaien. Maar volgens mijn dochter is dat kindje wel vaker niet te volgen, wat mij ook wel lastig lijkt voor hem/haar zelf.

anyway, ik hoop dat de chocoladeletter lekker was en nog niet bedorven van vorig jaar oid, want erger kan het altijd

jess

jess

06-12-2012 om 21:59

Bij kind in klas

Een kind in klas van mijn zoon kreeg een leeg busje deo en bijna leeg douchespul. gewoon zo in een zakje.......

Is natuurlijk klassikaal bekend van wie, aangezien dit kind (ook moeder) en altijd zo doen. Ik denk dan wel bij mijzelf waarom let de juf er niet op. Was ook enige kind in klas die dus zo kreeg. Alle kinderen kregen surprise met gedicht en nog leuke cadeaus. Het hoeft niet duur te zijn. Actionspullen zijn ook leuk.

Mama

Mama

06-12-2012 om 22:57

Manda

Wat probeer je nu te zeggen?

Natuurlijk zijn er voor alle kleuters kadootjes. Ja, ook voor de kinderen waarvan de ouders geen ouderbijdrage betalen. Maar het gaat niet om klassikale kadootjes.

Stel dat jij morgen in scheiding ligt, lukt het je dan niet om een kadootje te kopen?

Nou mama

kijk, ik lig morgen niet in scheiding dus dat kan ik niet inschatten, en dat diende alleen als voorbeeld. Ik denk ook niet dat het om het kadootje ging maar om het gedoe erom heen, er was blijkbaar geen energie of wil om die surprise te maken.

En daar kan je over denken wat je wil, ik zei al dat ik het sneu vind. Misschien is het uit eindenlijk voor het kind wat het gaf sneuer.

maar je weet het niet, dus tja het is al gebeurd, wat wil je er verder nog mee dan, moet je er nog energie in stoppen ?

Margriet*

Margriet*

06-12-2012 om 23:33

Mama

Ik viel nog al over dat woord 'respectloos'. Ik vind het nog al grote woorden.

En wees niet ongerust, mijn zoon is ook al eens teleurgesteld (ook geen surprise gekregen).
Een leerpunt van al dat surprise gedoe is dat je soms geluk hebt soms niet. En dat dit aan verschillende factoren ligt maar waarvan de vraag is in hoeverre je die kunt beinvloeden. Ook een leerkracht kan dit maar deels. Je kunt iemand erop aanspreken en that's it.

Voor mama: bericht uit de achterstandswijk

Voor Mama even een bericht uit een achterstandswijk, of althans van een achterstandsschool met in overgrote meerderheid kinderen van allochtone afkomst.

Het wisselde. Al in de dagen voor 5 december zag ik voortdurend kinderen binnenkomen met plastic zakken met daarin grote pakken. Iedereen verheugde zich er duidelijk enorm op.
Op de dag zelf bleek dat het niveau van de surprises in de klas van zoon erg uiteenliep. Er zaten prachtige creaties tussen. Veel ouders zijn van de tweede generatie immigranten en zijn zelf groot geworden met surprises. Er waren ook minder mooie dingen. De surprise die mijn zoon kreeg stelde geloof ik zo goed als niets voor,maar daar zat hij niet mee (het cadeautje was dan wel weer leuk). En ik hoorde de juf op vrijdag 30-11 nog aan een Indonesische moeder (die kennelijk nog wel redelijk Nederlands spreekt) uitleggen wat de bedoeling van een en ander was, dus ik hoop maar dat dat jochie nog wat redelijks heeft kunnen meenemen. Er waren overigens ook al instructies op papier uitgereikt.

Kortom: het ging alle kanten op volgens mij, in elk geval wat de surprises betreft. Geen idee of er kinderen rare cadeaus hebben gekregen.

Overigens was de methode hier: instructie dat het cadeau maximaal 4 euro mocht kosten, en dat bedrag kan worden teruggeclaimd bij school onder overleggen van de aankoopbon.

Groeten,

Temet

Annie

Annie

07-12-2012 om 12:37

Tjonge

Nou wat erg, lege deobussen in een tasje, of zelfs helemaal niks, dat bedenk je toch niet... Ik zou juf daar ook op aanspreken.
Mijn talentloze knutselaar heeft 4 middagen lang aan een zwembad gewerkt en het leek sprekend... op een blauw voetbalveld. De juf was zelfs onder de indruk van zijn surprise, denkend dat het een voetbalveld was. Omdat in zijn gedicht werd verwezen naar het "zwembad", viel het kwartje waarom het veld blauw was. Ik zou het vreselijk vinden als hij voor zijn inspanning nul terugkreeg.
En ik ben zo blij dat er hier geen cijfers worden gegeven voor de surprise.

Ook achterstandswijk

Ook hier ervaring met een school in een achterstandswijk (nee wacht, het heet tegenwoordig "aandachtswijk" geloof ik...). Ik denk dat sommigen van jullie een beetje overschatten wat voor sommige mensen de mogelijkheden zijn.
Bij de nieuwkomers zie ik vaak dat ze echt niet snappen wat de bedoeling is. Je kunt het nog zo goed uitleggen, maar het idee van een surprise is volgens mij toch echt iets heel cultuur-bepaalds. Zo kreeg dochter vorig jaar een lampion (over van St Maarten denk ik) met daarin haar kadootje. Een gedicht zat er niet bij. Je voelde aan het geheel dat erover nagedacht was, maar dat de bedoeling nog niet echt begrepen werd.
Dan is een groot deel van de kinderen in onze wijk afkomstig uit gezinnen waar "witte armoede" heerst. Kinderen moeten het zelf maar uitzoeken, ouders hebben schulden, verslavingsproblemen, wat dan ook... In elk geval heerst er thuis geen sfeer van "gezellig samen surprises maken". Uit deze gezinnen krijg je vaak een belachelijk groot kado (men wil niet laten zien hoe arm men is), maar zonder enige versiering: geen gedicht en geen surprise dus.
Ik begrijp dat je kind teleurgesteld is hoor, lijkt me ook heel vervelend. Maar soms spelen er dingen achter de voordeur waar je echt geen weet van hebt. Het is niet altijd onverschilligheid of opzet, maar vaak ook onmacht.
n@nny

Niet zo boos blijven mama

Hier heeft kind weleens iets op school gekregen dat thuis helemaal kapot uit elkaar viel. Maar we wisten van wie het kwam, en eerlijk gezegd vond ik het vooral leuk dat iedereen mee kon doen met het feest. Ook kinderen met ouders die nul comma nul interesse hebben in school. Sommige kinderen moeten echt helemaal zelf uitzoeken. Hier geen geld via school overigens.
Mijn kind kwam bij ons wat Sinterklaaskadootjes betreft niets tekort, zo belangrijk is zo'n kado op school nou ook weer niet. Als het feest maar gezellig was.
Ik begrijp de teleurstelling van je zoon, maar ik begrijp niet dat je hier boos blijft doen tegen mensen die begrip op kunnen brengen voor de gever van het kado.

Andersom

mijn dochter had een leuke surprise gekregen, een vogelhuisje, heel mooi gemaakt, met haar naam erop. De link naar mijn dochter en vogelhuisje ontging ons weliswaar, maar hij was wel mooi. Ook leuk kado'tje. Dag later bleek: de surprise is niet gemaakt, maar gekocht! Toch ook wel een afknapper, hoor...
Ik kan me ook allerlei redenen voorstellen waarom er voor kopen is gekozen, maar echt leuk vind ik het niet! Dochter maalt er gelukkig niet zo om, ze weet dat andere mensen andere keuzes maken. Ze heeft er wel om gegrinnikt, zo van: noujaaaaa

Mussie

Mussie

07-12-2012 om 21:43

75 cent teveel

Zoon had de allereerste keer 75 cent teveel uitgegeven. Dat kwam door een onmogelijk lijstje, een uitverkocht kadootje en een uitgeputte moeder met een drukke werkweek en een jarig kind en een zieke ouder. Ik heb toen dus 75 cent teveel uitgegeven omdat het me nog langer zoeken bespaarde. Nou, zoon werd nog net niet gelynched door klasgenoten. Pffff. Ik heb zo de pest aan dat stomme geknutsel op school sindsdien. Terwijl we thuis met familie met veel plezier surprises maken. Maar daar stelt niemand zulke hoge eisen. En vind niemand het erg als het wat minder uitvalt omdat je geen tijd had , of geen zin.

Tjonge, wat een gedoe allemaal!

Wij zitten nog niet in de surprise-fase, maar ik kijk mijn ogen uit in dit draadje! Ik heb geen idee hoe bij ons op school de regels zijn (ook een school met relatief veel minder welgestelde gezinnen), maar het gaat wel ver hier en daar! Dat je maar 10 cent naast het te besteden bedrag mag zitten.... dat kan toch een hoop gepuzzel opleveren (voor beide kanten. Dat betekent dus dat je zelf ook moet nadenken wat voor kadootje van exact 3,50 euro je wilt ontvangen). En dat restant aan geld, dat dan weer op het kadootje geplakt moet worden.... het is bijna grappig en triest tegelijk. En tja, ik ben zelf dol op knutselen, maar ik kan me zo voorstellen dat met 3 kinderen surprises in elkaar zetten, mét een gedicht erbij ook weer wat veel werk is... pfff. En dan moet het er wel uitzien alsof het kind het zelf heeft gemaakt, wel leuk maar niet té gelikt... wat een eisen allemaal!

Maar niks krijgen is ook sneu... dat heb ik ook wel eens gehad: toen kreeg ik alleen een chocoladeletter en niet eens een die in mijn naam voor kwam:-/ Alhoewel.... die half lege badproducten in een plastic zakje, die zijn nog veel erger.
Ik vind trouwens ook niet dat je van een leerkracht kunt verwachten dat die nog even wat surprises en gedichten uit de mouw schudt voor kinderen die niks hebben gemaakt.
Als ik het goed begrijp moet je er wel wat leuks van maken, maar er niet al teveel energie in stoppen (behalve misschien als het voor een goed vriendje/vriendinnetje is ofzo). Goed om te weten

Maylise

Maylise

07-12-2012 om 22:57

Jons

Is dat dan ook al 'not done'? Dat het niet zelf gemaakt is? Retrospectief kan ik dan zeggen dat wij die zonde ook wel begaan hebben door een surprise te kopen die al bijna af was. ja druk en zo en geen groot talent op dat gebied. Maakt toch niks uit of het zelfgemaakt is?

Moeder?

Ik kijk op van de verwijzingen naar de moeder. Is het een vaderloos kind?

Verder zit mijn dochter in groep 4 en moet ik niet dėnken aan de surprises straks. Hier in huis twee fulltime banen en zes linkerhanden.

Loes

Surprisepakketten bij de hema

kennen jullie die al? Je koopt bij de hema een knutselpakket waarmee je dus iets in elkaar kan flansen, ik geloof dingen als stoomboten en mijters van crepepapier ofzo. Maar als je een bestedingsmaximum hebt van een paar euro, weet ik niet of je nog geld over houdt voor het kadootje

Vic

Vic

07-12-2012 om 23:52

Kosten

De kosten voor de surprise zelf hoef je toch niet van die 4 euro te doen? Ik heb wel eens een T-shirt gekocht bij Zeeman en daar een voetbalshirt van gemaakt (nouja, eigenlijk dochter dus). Daar was ik ook al een paar euro aan kwijt. Het lijkt me lastig om een surprise te maken van alleen kosteloos materiaal. Zelfs je basisknutselspullen heb je natuurlijk ooit gekocht

Vic

Vic

07-12-2012 om 23:52

Kosten

De kosten voor de surprise zelf hoef je toch niet van die 4 euro te doen? Ik heb wel eens een T-shirt gekocht bij Zeeman en daar een voetbalshirt van gemaakt (nouja, eigenlijk dochter dus). Daar was ik ook al een paar euro aan kwijt. Het lijkt me lastig om een surprise te maken van alleen kosteloos materiaal. Zelfs je basisknutselspullen heb je natuurlijk ooit gekocht

Reactie

joh, het maakt mij niet zoveel uit, en 'not done' is al helemaal teveel gezegd, maar dochter had juist zoveel plezier in het maken van de surprise en er veel moeite voor gedaan, dat ze het een beetje van de 'makkelijke' vond op deze manier. Een knutselpakket zou ze dan weer anders vinden, dan moet je nog steeds zelf aan de slag, maar deze was echt kant en klaar. In de klas wat reacties; dat had hij vorig jaar ook al gedaan... Ook jammer voor die knul, vind ik persoonlijk!

liora

liora

08-12-2012 om 09:48

Oh oh

Leer kinderen nou te respecteren wat ze krijgen en hoe een ander daar invulling aan geeft. Sommige mensen zijn heel goed in knutselen en vinden dat leuk. Die maken prachtige surprises. Anderen doen hun best maar zijn er minder goed in. Weer anderen vinden er niks aan en flansen iets in elkaar.
Die mensen besteden vast juist veel aandacht aan iets waar je zelf niks mee kunt.

Ik vind het naar dat jullie zo kritisch zijn op andermans surprise-prestaties.

Liora

Eisen

Jemig, wat een verwachtingen en eisen allemaal. Het lijkt wel of mensen het persoonlijk nemen als hun kind een 'flutsurprise' krijgen. Zeker als hun kind zelf veel tijd een aandacht aan hun surprise heeft besteed, alsof de gever er evenveel moeite aan heeft moeten wijden. De een is een knutselaar en vind het leuk om iets moois te maken en kan dat ook (al dan niet met hulp van ouders), de ander heeft het gewoon niet in de vingers of heeft er geen tijd voor.

Het lijkt me handig dat op scholen waar veel kinderen zitten die niet bekend zijn met de surprisetraditie dat er een knutselmiddag georganiseerd word, waarbij die kinderen de mogelijkheid krijgen iets te maken. En zo niet, dan moeten mensen niet zeuren dat hun kinderen een flutsurprise krijgen. Of moet de school gewoon geen surprise-sintviering organiseren. Ze zadelen je er tenslotte maar weer mooi mee op.

Onhandige constructie ook, dat leerlingen een kadootje kopen en het geld via het bonnetje van school terug kunnen krijgen. Die hele toestand wordt gefinancieerd uit de ouderbijdrage, dus je hebt het uiteindelijk toch zelf betaald. Verlaag de ouderbijdrage een fractie een laat ouders het surprisekadootje zelf betalen, scheelt de leerkrachten een hoop rompslomp.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2012 om 14:13

Haha jons

Dat vraagt om een mooi gedichtje voor volgend jaar

Verder is zelf knutselen (maar dan echt ook zelf, met hooguit een beetje hulp) natuurlijk wel de helft van de fun. Een surprise kopen is dan toch wel een beetje smokkelen. Maar ach, het gaat uiteindelijk toch om het eindresultaat.

En verder vind ik dat Liora wel een punt heeft: wees blij met wat je krijgt. Gebruikte badspullen en nul cadeau als negatieve uitzonderingen, wat mij betreft. Maar voor de rest: Een surprise die rammelend in elkaar zit maar waar iemand een week lang bloed zweet en tranen aan besteed heeft zou minstens net zo waardevol moeten zijn als een gelikt stuk dat op een zondag middag achteloos in elkaar gedraaid is door een top knutsel(moeder)aar.

Hallo

ik heb toch aangegeven dat dochter er geen punt van maakt, ze vond het een beetje jammer en raar, maar ze is niet beledigd, vindt het kado ook leuk, de surprise staat op haar kamer, geen punt.
De reden dat ik erover begon is dat het in het begin gaat om geen enkele moeite in die surprise gestoken te hebben, of zelfs geen surprise. Armoede, dat soort dingen. Dit vind ik, sorry voor wie ik beledig, ook een soort armoede, maar dan de andere kant op
Jons

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-12-2012 om 09:52

Tja

Ik ben zo'n armoedige moeder, Jons. Ik werk bijna fulltime en ben meestal 's avonds ook nog bezig in mijn huishouden of voor mijn werk. Ik ga die spaarzame vrije tijd die ik heb toch echt niet besteden aan het winnen van de lokale surprisewedstrijd. Dat je het maar vast weet mochten jouw kinderen bij de mijne in de klas komen .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.