Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-12-2022 om 21:09

Kind weinig interesse in sport/ moet jouw kind verplicht op een sport?


Vrijevlinder schreef op 12-12-2022 om 13:14:



Verplichten klinkt behoorlijk dominant en zo zou ik niet mijn kinderen willen opvoeden.

Ik lees ook wel eens dat mensen hun kinderen verplichten een bijbaantje te nemen, of hun kamer te stofzuigen, of mee te gaan naar familie, of buiten te spelen.

Nou heb ik makkelijk praten, want mijn kinderen wilden zelf op een sport, maar ik zou ze anders wel verplicht hebben om met allerlei sporten kennis te maken en dan iets te kiezen wat ze leuk vonden. Er is altijd wel iets leuks. Bijbaantjes en klusjes in huis en mee naar familie hoeven ze dan weer niet.

Valeria schreef op 12-12-2022 om 13:34:

[..]

Ik lees ook wel eens dat mensen hun kinderen verplichten een bijbaantje te nemen, of hun kamer te stofzuigen, of mee te gaan naar familie, of buiten te spelen.

Nou heb ik makkelijk praten, want mijn kinderen wilden zelf op een sport, maar ik zou ze anders wel verplicht hebben om met allerlei sporten kennis te maken en dan iets te kiezen wat ze leuk vonden. Er is altijd wel iets leuks. Bijbaantjes en klusjes in huis en mee naar familie hoeven ze dan weer niet.

Een baantje is ook vaak omdat de pubers allerlei wensen hebben; met als gevolg dat een bijbaantje nodig is om die wensen te bekostigen. Mee gaan naar familie is meestal niet wekelijks of meerdere keren per week. Hun kamer stofzuigen is 5 minuten werk. Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken.
Bewegen is gezond en kan op veel manieren. Niet iedereen houdt van sport net zoals dat niet iedereen van bv scouting houdt. Zou je ook niet leuk vinden als het je opgedrongen wordt.
Ermee kennis laten maken is prima en zoeken naar wat kind leuk vindt.  Maar verplichten werkt niet als het echt niet bij ze past.

Gingergirl schreef op 12-12-2022 om 13:49:

[..]


Ermee kennis laten maken is prima en zoeken naar wat kind leuk vindt. Maar verplichten werkt niet als het echt niet bij ze past.

Volgens mij doet niemand dat. Maar de eerste stap is wel kennismaken en daar heb je als ouder een actieve rol in. Ik heb het idee dat sommigen dát al opvatten als verplichten, omdat ze zelf zo enorm anti sport zijn. Wat ik best gek vind, want er zijn zo enorm veel verschillende dingen. Dat iemand vroeger een trauma heeft opgelopen bij volleybal wil niet zeggen dat ze het niet enorm naar haar zin gehad zou hebben bij onderwaterhockey. 

Hoe makkelijk verplichten is hangt natuurlijk ook van het kind af. Mijn ene kind kan ik met wat dwang wel vrij ver meekrijgen. Die zou protesteren maar uiteindelijk wel gaan. Ik heb ook een kind dat volop de strijd zou aangaan en als ik dat kind met veel moeite dan bij de sport had gekregen dan zou dat kind daar vervolgens zeker niet mee gaan doen en waarschijnlijk uiteindelijk weggestuurd worden vanwege gebrek aan motivatie. 
Trainers gaan (terecht) niet eindeloos slecht gemotiveerde kinderen proberen te stimuleren en hebben ook geen enorm geduld met dwarsliggers. Dan word er al vlug tegen de ouders gezegd dat het kind een andere sport moet zoeken. En terecht uiteraard, het is een hobby, het moet voor iedereen leuk blijven, ook voor de andere kinderen en voor de trainer.

Valeria schreef op 12-12-2022 om 14:34:

[..]

Volgens mij doet niemand dat. Maar de eerste stap is wel kennismaken en daar heb je als ouder een actieve rol in. Ik heb het idee dat sommigen dát al opvatten als verplichten, omdat ze zelf zo enorm anti sport zijn. Wat ik best gek vind, want er zijn zo enorm veel verschillende dingen. Dat iemand vroeger een trauma heeft opgelopen bij volleybal wil niet zeggen dat ze het niet enorm naar haar zin gehad zou hebben bij onderwaterhockey.

Ja, ik heb mijn kinderen wel naar allerlei kennismaking cursussen gestuurd, zowel op gebied van muziek/sport/cultuur. Kijken wat ze zelf leuk vonden en wat niet. 
Mijn dochter bijvoorbeeld is wel sportief maar houd niet van wedstrijden. Het was best lastig nog om activiteiten te vinden die ze en leuk vond en waar er geen verwachting was dat je ooit aan wedstrijden mee hoeft te doen. Sowieso is zij iemand die liever dingen buiten clubverband doet. Ze doet nu veel aan paardrijden, fietscrossen en skaten maar dat is allemaal vooral buiten clubverband. Alleen paardrijden heeft ze af en toe les. 

Valeria schreef op 12-12-2022 om 14:34:

[..]

Volgens mij doet niemand dat. Maar de eerste stap is wel kennismaken en daar heb je als ouder een actieve rol in. Ik heb het idee dat sommigen dát al opvatten als verplichten, omdat ze zelf zo enorm anti sport zijn. Wat ik best gek vind, want er zijn zo enorm veel verschillende dingen. Dat iemand vroeger een trauma heeft opgelopen bij volleybal wil niet zeggen dat ze het niet enorm naar haar zin gehad zou hebben bij onderwaterhockey.


Laten kennismaken en dan zien of ze het willen beoefenen vind ik wat anders, die kans kreeg onze zoon ook aangeboden via school en zo heeft hij een aantal jaar op turn gezeten. Maar als hij geen enkele proefles leuk had gevonden, dan had hij die van ons ook niet moeten volgen. Hij is inmiddels volwassen en doet nog geregeld aan lichaamsbeweging zoals wandelen, boulderen en lange afstanden afleggen op zijn longboard (meer in de lente en zomer).

Valeria schreef op 12-12-2022 om 14:34:

[..]

Volgens mij doet niemand dat. Maar de eerste stap is wel kennismaken en daar heb je als ouder een actieve rol in. Ik heb het idee dat sommigen dát al opvatten als verplichten, omdat ze zelf zo enorm anti sport zijn. Wat ik best gek vind, want er zijn zo enorm veel verschillende dingen. Dat iemand vroeger een trauma heeft opgelopen bij volleybal wil niet zeggen dat ze het niet enorm naar haar zin gehad zou hebben bij onderwaterhockey.

Ik lees in in een aantal reacties dat sommige hun kind verplicht hebben tot een sport. Sport mocht ze dan wel kiezen en dan werkt als je kind van sport houdt. Als je kind niet van sport houdt is verplichten echt niet te doen, dan moet kind er elke week met tegenzin heen.

De ene sport is de andere niet maar als je niet van sport houdt is de kans dat ze het leuk vinden erg klein, het is en blijft sport. Iemand die sport leuk vindt zal dat gek vinden. Ik vind boeken lezen leuk dat snapt ook niet iedereen.

 Ik moest vroeger ook verplicht op een sport, heb diverse sporten gedaan en vond het een nog vreselijker dan het andere. Ik heb 1 kind wat sport leuk vindt, de anderen vinden er ook echt niks aan. Maar goed die zijn weer fanatiek in scouting en toneel, ook prima. Ik vind het ook belangrijk dat een kind in zijn vrije tijd iets doet wat hij leuk vindt, dat ontspant meer dan wekelijks met tegenzin ergens heen te moeten. Ik heb wel altijd een clubje gestimuleerd maar dat mocht dus ook scouting, muziek of toneel ofzo zijn. Alleen zwemles was verplicht.

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn kind voldoende beweegt. Dat hoeft niet per se met sport of in verenigingsverband, maar wel dingen met de fiets of lopend doen, buiten spelen, activiteiten ondernemen waarbij bewogen wordt. Beweging is ook belangrijk voor ontwikkeling van de motoriek. En voor de mentale gezondheid. 
En bij scouting of zo'n natuurjeugdclubje ben je toch ook geregeld buiten en in beweging?

MamaE schreef op 12-12-2022 om 15:25:

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn kind voldoende beweegt. Dat hoeft niet per se met sport of in verenigingsverband, maar wel dingen met de fiets of lopend doen, buiten spelen, activiteiten ondernemen waarbij bewogen wordt. Beweging is ook belangrijk voor ontwikkeling van de motoriek. En voor de mentale gezondheid.
En bij scouting of zo'n natuurjeugdclubje ben je toch ook geregeld buiten en in beweging?

Ja precies, ook daar beweeg je veel. En wat je zegt, je kunt ook zelf veel ondernemen. Maar verplicht gaan eisen dat kind x keer per week moet sporten vind ik erg dwangmatig. Maar goed wie ben ik.

Gingergirl schreef op 12-12-2022 om 14:50:

[..]

Ik lees in in een aantal reacties dat sommige hun kind verplicht hebben tot een sport. Sport mocht ze dan wel kiezen en dan werkt als je kind van sport houdt. Als je kind niet van sport houdt is verplichten echt niet te doen, dan moet kind er elke week met tegenzin heen.

De ene sport is de andere niet maar als je niet van sport houdt is de kans dat ze het leuk vinden erg klein, het is en blijft sport. Iemand die sport leuk vindt zal dat gek vinden. Ik vind boeken lezen leuk dat snapt ook niet iedereen.

Ik moest vroeger ook verplicht op een sport, heb diverse sporten gedaan en vond het een nog vreselijker dan het andere. Ik heb 1 kind wat sport leuk vindt, de anderen vinden er ook echt niks aan. Maar goed die zijn weer fanatiek in scouting en toneel, ook prima. Ik vind het ook belangrijk dat een kind in zijn vrije tijd iets doet wat hij leuk vindt, dat ontspant meer dan wekelijks met tegenzin ergens heen te moeten. Ik heb wel altijd een clubje gestimuleerd maar dat mocht dus ook scouting, muziek of toneel ofzo zijn. Alleen zwemles was verplicht.

Sterker nog er werd verplicht minstens 2 keer per week te sporten. 

Mijn zoon heeft een sport die je 2 keer per week kunt doen maar ook 1 keer per week. Het is geen competitiesport en dus ook geen verplichting om met wedstrijden mee te doen er zijn wel af en toe events waar hij aan mee kan doen en soms doet hij dat! Hij en wij hebben een hekel aan ver van te voren afspreken wat je in het weekend doet, de dagen zijn we vrij en doen we graag iets spontaans of soms bepalen we het wel een paar dagen tevoren maar dag doen we niet zo vaak.



In beweging is wat anders dan bewegen tot je flink zweet, een uur lang per dag voor kinderen. 
Bij scouting de enige keren dat je zweet is als je rugby doet, of voetbalt op kamp. Het is wel vaak fijn buiten maar echt heel veel bewegen, nou nee. (Heb het jaren gedaan, ook leiding geweest) 

Elke activiteit waar een kind flink van gaat zweten elke dag is prima, maar de meeste kans dat dat gaat lukken is met sport en ja dansen vind ik ook een sport. 

Ysenda schreef op 12-12-2022 om 16:04:

In beweging is wat anders dan bewegen tot je flink zweet, een uur lang per dag voor kinderen.
Bij scouting de enige keren dat je zweet is als je rugby doet, of voetbalt op kamp. Het is wel vaak fijn buiten maar echt heel veel bewegen, nou nee. (Heb het jaren gedaan, ook leiding geweest)

Elke activiteit waar een kind flink van gaat zweten elke dag is prima, maar de meeste kans dat dat gaat lukken is met sport en ja dansen vind ik ook een sport.

Volgens de richtlijnen van de gezondheidsraad is het advies voor kinderen van 4 tot 18 jaar elke dag een uur matig tot intensief te bewegen. Dat hoeft dus niet een uur achter elkaar en hoeft ook niet tot je flink zweet. Dat kan dus ook fietsen naar school of club zijn, een renspel doen, buitenspelen, spelen op het schoolplein zijn.

En er wordt geadviseerd om 3x per week spier en botverstevigende activiteiten te doen. Hoeft ook geen uur achter elkaar en kan bv ook touwtje springen zijn, gymles, helpen boodschappen tillen, recreatief zwemmen, wandelen zijn etc. Wandelen is volgens sommige deskundigen zelfs gezonder dan een intensieve workout.

En ik ben niet tegen sport. Als je dat leuk vind moet je het vooral doen. Ik verplicht het mijn kinderen alleen niet omdat ik weet dat, dat niet werkt; als een kind het echt niet leuk vindt doet het amper mee en loopt het ook zijn doel mis. Kun je beter naar alternatieven kijken die kind wel leuk vindt.

Tja en scouting; dat ligt dan echt aan je eigen vereniging. Ik ben zelf al jaren leiding en hier wordt meer bewogen in die 2,5  uur opkomst per week dan bij menig sportvereniging. Eerste uur is hier altijd sport en spel en de andere 1,5 uur andere activiteiten. Als ik dan kijk naar bv judo waar mijn ene zoon opgezeten heeft: les duurde 45 minuten maar met omkleden/ uitleggen/ voir doen / op beurt wachten, waren ze amper 25 minuten aan het sporten. 

Scouting is bijna altijd buiten, in groene omgeving. En mén ze lopen wat af.  Echte scouts wandelen met gemak uren achter elkaar, vanaf dat ze welpje zijn wordt dat al aangeleerd

Decembermamma schreef op 12-12-2022 om 16:01:

[..]

Sterker nog er werd verplicht minstens 2 keer per week te sporten.

Mijn zoon heeft een sport die je 2 keer per week kunt doen maar ook 1 keer per week. Het is geen competitiesport en dus ook geen verplichting om met wedstrijden mee te doen er zijn wel af en toe events waar hij aan mee kan doen en soms doet hij dat! Hij en wij hebben een hekel aan ver van te voren afspreken wat je in het weekend doet, de dagen zijn we vrij en doen we graag iets spontaans of soms bepalen we het wel een paar dagen tevoren maar dag doen we niet zo vaak.



Precies; niet iedereen houdt van competitie en/ of heeft zin om tig keer per week vast te zitten aan verplichtingen. Hier speelde ook mee dat mijn kinderen sport snel saai vonden omdat het toch meestal hetzelfde is en ze er daardoir op uitgekeken raakten. Om beweging maak ik me niet zo druk ze bewegen meer dan genoeg omdat we zelf ook genoeg doen aan activiteiten waarbij je beweegt, veel buitenspelen. Afgelopen weekend de hele middag wezen geocatchen, was erg leuk.

absor schreef op 12-12-2022 om 17:45:

Scouting is bijna altijd buiten, in groene omgeving. En mén ze lopen wat af. Echte scouts wandelen met gemak uren achter elkaar, vanaf dat ze welpje zijn wordt dat al aangeleerd

absoluut! Vanaf de scoutleeftijd (11 jaar/groep 8) lopen de kinderen geregeld tochten van 10-15 km. En anders zijn ze wel op een andere manier actief met bouwen met houten palen, hout hakken, vuur maken, of buiten spellen met veel rennen, worstelen parcours afleggen etc.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.