Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-12-2022 om 21:09

Kind weinig interesse in sport/ moet jouw kind verplicht op een sport?

Hoe denken jullie erover, moet jouw kind op een sport of andere activiteit (muziek, andere hobby)?
Mijn zoon is 8 , een denker en zit heel erg “in zijn hoofd “en buiten recreatief zwemmen, fietsen, dammen, Lego en lezen ( informatieve boeken) heeft hij geen activiteiten waarvoor hij veel hoeft te bewegen.
Hij komt wel aan z’n benodigde buiten-zijn tijd maar ook dan staat hij stil/zit op z’n knieën te zoeken naar insecten etc, of ziet bijzondere wolken (?) dus ik maak me wel zorgen of hij voor z’n leeftijd voldoende beweging krijgt.

 Hoe kan ik hem helpen , ik wil hem niet pushen (werkt averechts en houd ik zelf niet van) maar als hij zelf met iets komt is het iets waar hij weer z’n hoofd heel erg bij moet gebruiken en ik gun hem zo dat ie ook eens kan ontspannen door niet te hoeven nadenken.


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-12-2022 om 21:14

Ik zou het zo laten. Hij zwemt en fietst. Als hij verder niet in sport geïnteresseerd is dan kan dat later altijd nog komen, of niet. Die mensen bestaan ook.

Ik zou geen sport pushen. Als je eventueel wel een sociale activiteit wil voor hem is scouting misschien iets?

Voor sommige mensen is inspanning ontspanning. Als je in het dagelijks leven de beweging ongemerkt stimuleert ( fietsen/lopen ipv over of auto), zwemmen met het gezin, bos-of strandwandeling als gezin, ( een hond?), standaard de trap nemen,  dan kun je denk ik ongemerkt ver komen. Sport is ook sociaal, maar dat kun je elders halen. Als denken zijn voorkeur heeft, vermoeit hem dat veel minder dan een ander. Het kan hem zo focussen dat hij vanzelf leeg raakt. Zelf heb ik jarenlang tegen m'n zin gesport, diep ongelukkig werd ik van prestatiedrang en sportvakanties.  Mijn kinderen wat kenningsmakings cursussen, maar nooit een sport in teamverband. Heb 1 volwassen kind dat zichzelf dwingt te sporten en het wel oké vindt en de ander houdt van niet-sporten.
Laat m gelukkig zijn op zijn manier en stimuleer juist de gewone dagelijkse gang van zaken en dan het mooist als gezin samen, dat motiveert lijkt mij.

Ik zou hem niet dwingen.

 Aangezien hij zo'n denker is, zou ik wel eens serieus in gesprek gaan over hoeveel hij beweegt 't.o.v. wat gezond is voor zijn leeftijd. Wellicht komt hij dan zelf op manieren om te bewegen. Of tot de conclusie is dat hij toch genoeg beweegt. Of hij weet dat hij te weinig beweegt maar vind dat oké.
Op deze manier neem je hem serieus en kan hij ook verantwoordelijkheid nemen als hij dat wil.

sport is bij ons verplicht en ook minimaal 2x per week. Ze mogen wel zelf hun sport kiezen.
Maar dat krijgen ze ook mee van ons, wij sporten ook 3 -5 x per week.
Wat doen jullie zelf aan sport of bewegen?
En ik zeg ze omdat mijn ex man, zijn huidige vrouw en ik voor de 3 kinderen hetzelfde beleid wilden voeren. Zoon badmintond,  brus1 doet hockey en nr 2 is net van krav magna ook naar badminton gegaan.

Andere gezinnen zullen iets hebben met muziek en dat belangrijk vinden. En daar een semi verplichting op hebben. 

juist als hij dingen doet die hij zelf leuk vindt, helpt dat tegen ongezond gedrag (snoepen en computerspelletjes nu, rijen en alcohol later).
 Wat leuk dat hij insecten bekijkt!

Ik vind het wel belangrijk dat ze een buitenschoolse activiteit hebben. Voor de sociale ontwikkeling en het ontdekken van hun interesses en talenten. 

Maar dan kies ik samen met de kinderen iets uit wat bij hen past. Dit kan een sport zijn, een muziekinstrument, scouting, schaakclub, debatclub, etc... Ik stimuleer wel dat ze één sport kiezen (ze mogen hier op max 2 dingen), maar als ze dat echt niet zouden willen zou ik het niet dwingen. Je kunt ook een gezonde levensstijl met voldoende beweging stimuleren zonder op een sport te zitten. 

Het klinkt als een heerlijk kind. Ik zou hem zeker niet pushen. Niet iedereen is hetzelfde, niet iedereen is een sport- of groepsmens. Het zou fijn zijn als dat eindelijk eens geaccepteerd werd. 

Zwemmen en fietsen is toch al beweging?

Ysenda schreef op 07-12-2022 om 21:25:

sport is bij ons verplicht en ook minimaal 2x per week. Ze mogen wel zelf hun sport kiezen.
Maar dat krijgen ze ook mee van ons, wij sporten ook 3 -5 x per week.
Wat doen jullie zelf aan sport of bewegen?
En ik zeg ze omdat mijn ex man, zijn huidige vrouw en ik voor de 3 kinderen hetzelfde beleid wilden voeren. Zoon badmintond, brus1 doet hockey en nr 2 is net van krav magna ook naar badminton gegaan.

Andere gezinnen zullen iets hebben met muziek en dat belangrijk vinden. En daar een semi verplichting op hebben.

Wat vreselijk, zeg. En wat fanatiek. Arme kinderen, om zo gedwongen te worden tot sport. 

Met sport op zich is niets mis, maar zoals jullie er mee omgaan klinkt erg dwingend. Lijkt of zit je in het leger ofzo. 

Hier een dochter die graag sport (Ik ben geen sporter). Als hij graag buiten is om insecten te zoeken enzo is toch prima. 
Misschien is geocachen iets dat hij leuk vindt? 

Mijn dochter heeft een plantentuintje in de achtertuin. Daar rommelt ze in : zaaien, water geven, kijken wat er gebeurt etc. In de winter zorgt ze voor de diertjes (vogelvoer, hoopjes bladeren voor egels). Ook vindt ze het leuk om afval te rapen in de wijk met van die grijpers (werden ooit door gemeente beschikbaar gesteld).   

Heeft hij wel sporten uitgeprobeerd? Er zijn ook niet competetieve sporten, dochter heeft bijv Aikibudo gedaan (martial art, zonder wedstrijden gaat echt om de kunst leren). 

Vrijevlinder schreef op 07-12-2022 om 21:51:

[..]

Wat vreselijk, zeg. En wat fanatiek. Arme kinderen, om zo gedwongen te worden tot sport.

Met sport op zich is niets mis, maar zoals jullie er mee omgaan klinkt erg dwingend. Lijkt of zit je in het leger ofzo.

Exact mijn idee Ik ben geen sporter dus heb het de kinderen ook nooit verplicht. Oudste doet sinds haar 20e een teamsport, lacrosse, en gaat naar de sportschool. Jongste doet aan paardrijden en fitness. Ze zijn dus sportiever dan hun moeder.

Schaken en andere denksporten worden toch gezien als "ontspannen door inspannen" Daardoor kun je je gedachten helemaal richten op dat spel en vergeten wat er allemaal nog op de agenda staat. Voor mijn gevoel beter dan met sporten zoals hardlopen of wandelen, je moet toch iets doen tijdens dat saaie rondje (en nu zal ik wel de wandelen is ontspannen mensen tegen krijgen. Maar dat mag, zolang ik maar niet mee hoef te rennen)

hier beide kinderen op een sport, 2-3× per week. Dat werd wel zeer gestimuleerd, maar wel eigen keuze welke sport (mits betaalbaar). Doen ze beiden ook graag, maar wel verschillende dingen, de een teamssport, de ander niet. Overigens hier ook een denker die veel in zn hoofd zat en zit, èn die absoluut niet graag buiten speelde. Voor hem bleek judo een goede keus, ook lekker bezig in zn lijf, goed voor zn zelfvertrouwen en daarnaast is het ook een erg tactische, technische sport waar hij juist dat hoofd voor nodig had. Inmiddels wel op een punt dat hij de wedstrijden niet meer zo leuk vindt, dus mogelijk dat hij daar wel mee gaat stoppen. 

Waarom niet stimuleren om iig ergens te kijken/ proberen, bij judo mogen ze hier 4x meedoen, en bij de korfbal van oudste mogen ze ook kijken of ze t wat vinden. Soms ervaar je ook iets door het te doen,  de meeste verenigingen hebben wel zoiets. Als hij daarna echt niet wil na proberen of bij verschillende dingen kijken, tja, dan zou ik t denk ik ook niet afdwingen. 

Tess

Zeker niet dwingen. Zelf hou ik ook niet van sport. Ons kind moest wel ergens op, en die ging op de scouting. Vond hij erg leuk. 
Mijn man sportte vroeger ook niet, hij zat op pianoles. 

Poeh, lastig. Ik zou hem wel actief stimuleren om iets te zoeken, dat kan van alles zijn als het maar bewegings-gericht is. Maar dan zou hij van mij dus alles mogen proberen, of je daar nu wel of niet veel denkvermogen bij nodig hebt, als er maar beweging bij komt kijken. Maar als hij echt ongelukkig zou worden op een sport, zou ik hem niet dwingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.