Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen afmelden op school

Lisabette. Ik kan me meerdere topics van jou herinneren en je bent zo inconsequent als het maar zijn kan. Dus houd maar op met je “we respecteren de grenzen van onze kinderen”. Dat doe jij namelijk helemaal niet. 

Lisabette

Lisabette

02-07-2026 om 00:42 Topicstarter

Dweedledee schreef op 02-07-2026 om 00:18:

Lisabette. Ik kan me meerdere topics van jou herinneren en je bent zo inconsequent als het maar zijn kan. Dus houd maar op met je “we respecteren de grenzen van onze kinderen”. Dat doe jij namelijk helemaal niet.

Wat een gemene reactie! Ik luister heel goed naar de grenzen van mijn kinderen. En mijn kinderen wilden zelf graag thuis blijven. Ze waren allemaal moe. Dus ik snap niet waar dit ineens vandaan komt. 

Ik heb hier niet speciaal verstand van maar ik denk dat je in overtreding was strikt genomen. Ik zou het stil houden om anderen niet het idee te geven dat dit okee was.

Ik denk overigens dat dit gedrag vaker voorkomt en dat bijvoorbeeld buiten vakantietijd veel kinderen met ouders meegaan op vakantie naar het vaderland terwijl dat niet door de school gesteund wordt maar dat men hieraan niet veel wil doen. Men wil vooral aardig en begripvol zijn.

Ik vind ook dat iedereen mag overtreden als hij dat nodig vindt (activistisch Nederland heeft nooit anders gedaan in het verleden en nu) maar dat er ook repercussies op kunnen volgen en dat je die dan moet aanvaarden. Ik hoop dat men dan wel één lijn gaat trekken voor diverse gevallen dat men overtredingen pleegt. En geen verschil gaat maken omdat men voor het ene wel sympathie heeft en voor het andere niet. Maar daar ontbreekt het nogal eens aan in Nederland.

Lisabette schreef op 01-07-2026 om 23:48:

Ik geloof niet in een traditionele opvoeding. Kinderen hebben wat mij betreft geen regels als "'s avonds een vent, 's ochtends een vent" nodig. Wij vinden de balans tussen lichaam en geest veel belangrijker. Als onze kinderen na een bijzondere gezinsactiviteit aangeven dat hun lichaam rust nodig heeft, dan respecteren wij dat. Uiteindelijk onthouden kinderen later niet die ene schooldag of werkdag, maar wel dat hun ouders naar hen luisterden. Daar doen wij het voor. En wat werk betreft: ik werk ook regelmatig een stapje harder als een collega ziek is. Dan mag een werkgever nu ook best een keer een vervanger regelen. Zo help je elkaar toch?

Wij vonden die balans ook altijd heel belangrijk, nog steeds overigens maar kinderen zijn volwassen. 

Wij vonden dat zo belangrijk dat onze kinderen gewoon op een redelijke tijd naar bed moesten om die balans niet te verstoren. Een wedstrijd tot 23:00 uur mochten ze destijds dus echt niet kijken op een schoolavond. 

Maandag lijkt tegenwoordig voor best veel kinderen uitslaapdag op school. Kinderen moeten op maandag bijkomen van het weekend of van de vakantie. Vroeger kwamen mijn kinderen in de vakantie of het weekend bij van school. En ik snap best dat dat af en toe niet anders kan. Helaas zijn het meestal dezelfde kinderen die hier last van hebben.

Lisabette schreef op 02-07-2026 om 00:42:

[..]

Wat een gemene reactie! Ik luister heel goed naar de grenzen van mijn kinderen. En mijn kinderen wilden zelf graag thuis blijven. Ze waren allemaal moe. Dus ik snap niet waar dit ineens vandaan komt.

Natuurlijk waren ze moe. Ik was ook moe, want ik had die nacht max 4 uur geslapen en mijn wekker stond om kwart voor vijf. Maar ja, ik moest ook gewoon werken. Dat je de kinderen thuis houdt, prima, maar ik was niet blij met je geweest als je mijn collega was. Mijne was toevallig ook weer ziek, dinsdag. Dat vond ik ook niet zo fijn, want dan moet ik weer harder lopen. 

Ik vind er niets mis mee om je kinderen te leren dat als je een nacht doorhaalt, je de rest van de dag brak bent. Daar ga je niet dood aan hoor. 

Ik heb de laatste week ook weer gezien waarom sommige kinderen moeite hebben met regels en gezag. Als je ouders maar doen at vpor hen uitkomt, waarom zou jij je dan wel aan de regels moeten houden? 
Structureel te laat komen, wat maakt het uit dat de groep al begonnen is en je stoort? Zelfs bij de eindmusical komen ouders nog tot 20 minuten na aanvang binnen lopen
 Graag geen foto's/film met de telefoon , toch doen. Ik houd mijn kind thuis want te warm, we gaan al op vakantie of we keken vannacht WK. Lieg maar tegen de juf dat je ziek was. 

Maheiden schreef op 02-07-2026 om 06:48:

Ik heb de laatste week ook weer gezien waarom sommige kinderen moeite hebben met regels en gezag. Als je ouders maar doen at vpor hen uitkomt, waarom zou jij je dan wel aan de regels moeten houden?
Structureel te laat komen, wat maakt het uit dat de groep al begonnen is en je stoort? Zelfs bij de eindmusical komen ouders nog tot 20 minuten na aanvang binnen lopen
Graag geen foto's/film met de telefoon , toch doen. Ik houd mijn kind thuis want te warm, we gaan al op vakantie of we keken vannacht WK. Lieg maar tegen de juf dat je ziek was.

Dit ook inderdaad, en zich dan wel hardop afvragen waarom een kind toch wat achterblijft. Hoe de school dat zal gaan oplossen? 

Miepjecody schreef op 02-07-2026 om 00:16:

welk ander topic was dat?

“Waar werd je vandaag blij van” 

Edit - vanaf pagina 941.

Kaassoufflee schreef op 02-07-2026 om 07:02:

[..]

“Waar werd je vandaag blij van”

😁Je wordt nu vast niet meer blij van dat topic lezen 🤣

Zeespiegel schreef op 02-07-2026 om 07:04:

[..]

😁Je wordt nu vast niet meer blij van dat topic lezen 🤣

Ik werd wel blij van de reacties op de actie van TO 🤪

Miraval schreef op 01-07-2026 om 21:39:

[..]

Dan kunnen die mensen een vrije dag nemen, of onbetaald als er geen vakantiedagen meer zijn.

Savonds een man/vrouw, smorgens een man/vrouw. Ik heb de wedstrijd ook gekeken, maar moest de volgende dag ook gewoon werken. Doorbijten, vroeg naar bed en weer door...

Wat als de juf zich "ziekmeldt" omdat ze de wedstrijd wilde zien maar geen vrije dagen meer had? Of de chirurg die een operatie moet uitvoeren? Of de verpleegkundige? Kassamedewerker? Schoonmaker? Verzekeringsagent? Zouden we allemaal wat van vinden toch? Beter leer je kinderen van jongs af aan aan dat bepaalde wensen ook consequenties hebben, en dat je daar dan ook mee om moet gaan.

Je kan ook niet kijken. Maar mensen die doodvermoeid de weg opgaan pmdat ze geen vrij kunnen of willen nemen zijn een gevaar op de weg en kinderen die al minder goed verkeersinzicht hebben zijn na een doorwaakte nacht een gevaar voor zichzelf.

Jezelf en je kinderen ziek melden als je voetbal hebt gekeken? Wat een raar idee en wat een vreemde dingen leer je je kinderen dan. Die denken dan dat ze zich later ook ziek mogen melden als ze zich op zondag klem hebben gezopen en maandag niet willen werken.
Penalties overmacht? Laat me niet lachen! Dat is gewoon een onderdeel van de wedstrijd, dat staat in de spelregels dus dat weet je van tevoren. 
Zoals Rekenenisleuktaalook ook zegt is het voor de leerkrachten niet altijd fijn om zulke brakke kinderen in de klas te hebben maar als ouders geef je een verkeerd signaal af als je je kind en jezelf ziek meldt na een nacht voetbal kijken.
Het is een beetje dubbel, de juf heeft niet veel aan brakke kinderen in de klas maar je leert je kinderen mijns inziens iets dat niet klopt als je ziekmelden voor zoiets goedkeurt. 
Ten opzichte van je werkgever ben je ook fout bezig. Je bent niet ziek dus vraag je een vrije dag! En als je die niet meer hebt dan heb je je vrije dagen verkeerd gepland! 
Als voetbal kijken en herinneringen maken zo belangrijk voor je is dan zorg je dat je nog vrije dagen hebt! Je kan niet zeggen dat je het te laat wist dat de wedstrijden in de nacht zouden worden uitgezonden want de toewijzing van het wk is altijd jaren van tevoren. Daar kan je rekening mee houden! 
De vorige keer dat het wk in Amerika was had ik een collega die 4 weken vakantie nam om alle wedstrijden te kunnen kijken. In de zomer als iedereen op vakantie wil moeten de collega's harder lopen dan in andere weken, omdat er in 2 maanden tijd altijd wel iemand weg is maar dan weet je dat er vakanties worden opgenomen. En wat iemand in zijn vakantie doet is voor de werkgever niet belangrijk. 4 weken naar Australië mag en 4 weken op je eigen bank voetbal kijken mag ook, daar mag je werkgever niets van zeggen dat zijn je vakantiedagen! Als werknemer heb je nou eenmaal recht op vakantie. Ziek melden als je niet ziek bent daar mag de werkgever wel wat van vinden, dat kost hem geld. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 01-07-2026 om 23:02:

[..]

Nou dit! Toen pas ons halve team te laat was omdat iedereen in dezelfde file stond had je de ouders moeten horen.

Verder denk ik dat je op de basisschool je kind misschien toch beter af kunt melden dan brak naar school kunt brengen. Twee brakke kinderen hadden onlangs nogal een stempel op de dag gedrukt. Warm, kort lontje, etc maakte het geen gezellige dag. Er werd weinig geleerd door de brakke kinderen, en het had invloed op de hele klas.

Nee, als je kind er zo'n monster van wordt en zich niet weet te gedragen, dan is de keuze dus dat hij geen voetbal kan kijken!

Maar dit hele topic.... (niet de reacties, ben het vrijwel met iedereen eens. Gaat me om de OP): 🤮.

En Autonome opvoeding... bbrrrrrr wat een jeuk-woord. Had Youp van 't Hek hier graag eens op losgelaten! (Dan weet je meteen dat ik oud ben). Met dit soort opvoedingen creeer je het type kinderen dat er voor zorgt dat de maatschappij naar de klote gaat. Kinderen die zichzelf als spil van de wereld zien. Die autonome opvoeding wordt nl maar zéér zelden juist uitgevoerd. Het is namelijk de bedoeling dat het kind  de gevolgen draagt van de keuze. Dit is een essentieel onderdeel van het leerproces binnen een autonome opvoeding. Door zelf de consequenties te ervaren, leert een kind oorzaak en gevolg te begrijpen. En dat is precies wat TO hier gemist heeft! Helemaal door te liegen tegen school! Had kind dan tenminste ZELF naar school laten gaan/bellen om te melden dat hij te moe was om de lessen te volgen. 

Verwijderd

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.