Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje

Ik kan me voorstellen (waarmee ik dus niet wil zeggen dat het een beter is dan het andere) dat een feestje in een indoorspeelparadijs minder goed onthouden wordt (en ook minder gekoppeld wordt aan de jarige), dan een thuisfeestje.

Mijn persoonlijke drie favorieten: zoon 1 (toen 6) wilde maar 2 vriendjes uitnodigen en toen zijn we naar een soort 'attractie/educatiepark' geweest op een studiemiddag met onverwacht mooi weer. Er was verder bijna niemand. Ontzettend relaxed.
Zoon 3 wilde rond die leeftijd juist 10 vriendjes uitnodigen wat dan weer ideaal is voor een feest met speurtocht ('wereldfeest' thema) en zoon 2 had een stuk of 6 vriendjes en daarvoor hebben we een thuis voetbalfeest georganiseerd (vrienden werden uitgenodigd voor een 'trainingsdag van het Nederlands elftal').
Op jongere leeftijd vroegen ze allemaal rond de 5 vriendjes en gingen we naar het bos en daar picknicken, speurtocht, spelletjes.
Verder nog wat thuisfeestjes gehad, maar ook bowling en indoorspeeltuin e.d.
De thuisfeestjes vond ik best wel veel werk (ik ben een controlfreak, dus ik bereidde het heel goed voor) en ook best wel zwaar soms, maar achteraf zijn dit wel de feestjes die me meer bijblijven. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat er mensen zijn die hier geen zin in hebben of niet 'geschikt' voor zijn (ik weet niet of ik er geschikt voor was ).

Maar als iedereen het naar zijn zin heeft, dan is het toch gewoon goed? Een feestje hoeft niet perse door iedereen nog jaren onthouden te worden toch?

Gingergirl schreef op 27-03-2026 om 14:32:

[..]

Wat dus vaak niet het geval is. Dat is een persoonlijke ervaring.

Vaak dus wel de kinderfeestjes in groep 1 tm 4 waar mijn zoon voor is uitgenodigd waren allemaal in een van de zovele binnenspeeltuinen, hebben er ook 1 voor onze zoon daar gegeven. Nou had mijn kind niet zo heel vaak feestjes maar een paar die op zijn feestje kwamen wel, en die vroegen bij de ingang wel pakket we hadden gekozen en toen ik de naam gaf vertelden ze al precies wat ze qua snacks enzo kregen. Dus ja ze onthielden er heel veel van maar ik denk niet zoveel van de individuele feestjes. Feestjes waarbij ze iets anders deden dan die binnenspeeltuin zullen ze vaker hebben onthouden. Zoon zijn vriendje ging op een gegeven moment naar een pretpark voor zijn laatste basisschool feestje en hij zei ik nodig jou bewust niet uit omdat ik weet dat je een pretpark niet leuk vind, we gaan samen een keer iets leuks doen. Dat was voor mijn zoon uiteindelijk wel het leukste uitje dat ze samen deden.

Decembermamma schreef op 27-03-2026 om 19:40:

[..]

Vaak dus wel de kinderfeestjes in groep 1 tm 4 waar mijn zoon voor is uitgenodigd waren allemaal in een van de zovele binnenspeeltuinen, hebben er ook 1 voor onze zoon daar gegeven. Nou had mijn kind niet zo heel vaak feestjes maar een paar die op zijn feestje kwamen wel, en die vroegen bij de ingang wel pakket we hadden gekozen en toen ik de naam gaf vertelden ze al precies wat ze qua snacks enzo kregen. Dus ja ze onthielden er heel veel van maar ik denk niet zoveel van de individuele feestjes. Feestjes waarbij ze iets anders deden dan die binnenspeeltuin zullen ze vaker hebben onthouden. Zoon zijn vriendje ging op een gegeven moment naar een pretpark voor zijn laatste basisschool feestje en hij zei ik nodig jou bewust niet uit omdat ik weet dat je een pretpark niet leuk vind, we gaan samen een keer iets leuks doen. Dat was voor mijn zoon uiteindelijk wel het leukste uitje dat ze samen deden.

Ja die uitjes blijven echt hangen bij ze, dat herken ik wel van mijn kinderen; ook al lijkt een binnenspeeltuin  of bios/ bowlen etc telkens hetzelfde, dat blijven ze eindeloos leuk vinden. Althans als je daar van houdt natuurlijk, die van ons wel in ieder geval, hebben er mooie herinneringen aan. Wat leuk dat het vriendje van je zoon een uitje voor hun samen had geregeld.

Kinderen onthouden sowieso minder naarmate het langer geleden is en de meest bijzondere dingen onthoud je sneller. Ga je bijvoorbeeld iets maken en heb je dat thuis staan, dan weet je vaak 'oh ja, dat heb ik op truusje haar feestje gemaakt'. Of je hebt iets heel gaafs gedaan wat je verder nooit gedaan hebt, dan denk je 'oh dat was dat supergave feest van jantje'. En dan maakt het niet uit of het een themafeest thuis was of een workshop keramieken. Ga je naar een speeltuin of zwembad of bios en doe je dat vijf keer per jaar met een kinderfeestje, dan is dat net zo goed leuk, maar is het wel lastiger te onthouden met welk kinderfeestje je precies naar welke speeltuin was en in welk jaar. Vraag een kind in groep 8 naar feestjes van groep 6 en 7, dan weten ze dat waarschijnlijk beter dan de feestjes uit groep 1 en 2, omdat dat langer geleden is.

Ik vind het vooral het doel dat mijn kind haar verjaardag viert met vriendinnetjes en dat ze een leuke middag hebben samen. Of het heel uniek is en ze daar nog jaren herinneringen aan hebben vind ik niet zo boeiend.

Poezie schreef op 23-03-2026 om 08:13:

[..]

Ik deed het ook altijd zo. Niet om mezelf op de borst te kloppen maar uit noodzaak.

Helemaal goed dat je het zo deed! Echt niks mis mee. Ook niet wanneer je het doet omdat je het zelf gewoon heel leuk vind. Reden is niet van belang.

die aai over de bol komt voort uit het gegeven dat er altijd mensen zijn die iets doen juist om die aai  ontvangen. Het beste-meisje-van-de-klas syndroom.

Euphoria schreef op 28-03-2026 om 08:33:

[..]

Helemaal goed dat je het zo deed! Echt niks mis mee. Ook niet wanneer je het doet omdat je het zelf gewoon heel leuk vind. Reden is niet van belang.

die aai over de bol komt voort uit het gegeven dat er altijd mensen zijn die iets doen juist om die aai ontvangen. Het beste-meisje-van-de-klas syndroom.

Precies dit; iedereen kiest een feestje wat bij hem of haar past. Niks mis mee, helemaal prima.

Ik herken dat aai over de bol principe bv van mijn schoonfamilie; zij zijn van het zeer zuinige type; alles moet zo goedkoop mogelijk. Niet uit financiele noodzaak, maar vanuit een soort calvinistich zuunig principe, zo zuinig mogelijk zijn is voor hun echt een deugd. Moeten ze zelf weten, ik bemoei me daar niet mee. Maar andersom maken zij er altijd een soort prestige zaak van om altijd commentaar te hebben op mensen die het anders doen. Ik trek me dat niet aan, maar ik vind het wel frappant. 

Vorig jaar vond een schoonzus het belachelijk dat het feestje van mini- ginger een bioscoopfeestje met ergens een patatje eten van was, zonde van het geld; film kijken kan thuis ook En picknicken in het park met zelf gebakken patat is net zo leuk. En veel goedkoper en als iets goedkoper is dan is het bij hun automatisch beter en vooral:net zo leuk! Dat iemand de bioscoop leuker vindt dan bv thuisfilm kijken en picknicken ( omdat ze dat bv al zo vaak doen en nu eens wat bijzonders willen met hun verjaardag)wordt dan afgedaan als onnodig, decadent en vooral verwend. Terwijl ik dan denk, laat iedereen dat gewoon voor zich uitmaken.

Ach ja mijn moeder deed altijd een thuis feestje voor ons organiseren. Hartstikke leuk hoor, elk jaar weer koekhappen, spijker poepen en met een aardappel of later dan een ei op een lepel door de tuin lopen. En een lol dat ze had. Wij niet wij wilden ook weleens een speurtocht, een Bowling feestje of zwemfeestje. 

Mijn zoon mocht altijd zelf kiezen en zodoende bij de kleuters en groep 3 werd het binnenspeeltuin, daarna bios, daarna ivm corona geen feestje en het jaar erna dat thuis feestje met speurtocht (ook ivm corona) met speurtocht en pizza wat hij superleuk vond en het jaar erna vanuit huis even schaatsen en daarna thuis filmpje met pizza en laatste feestje met zijn 3en naar het trampoline park. 

Schaatsfeest en speurtocht hoor ik hem nog weleens over, de andere feestjes leken denk ik teveel op de feestjes die hij met de andere feestjes weleens heeft gedaan. 

hier twee kinderen, oudste doet het liefste echt iets samen met vriendinnen thuis, slijm maken, tasjes schilderen, poolparty in de tuin met pizza's, slaapfeestje. Jongste gaat het liefst ergens heen. Tot nu toe speeltuin en binnenspeeltuin. Allebei prima een passend. Wij letten wel op het budget

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.