Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Katinka

Katinka

11-11-2020 om 13:40

Kinderfeestje tijdens corona?

Geven jullie basisschool kinderen nu gewoon een kinderfeestje?
Mijn jongste was begin april jarig en heeft geen feestje gegeven. Alles zat dicht. Zelfs de scholen. Mijn oudste was in de zomervakantie jarig en toen ben ik met haar en haar 2 beste vriendinnen naar het zwembad geweest. Veel kleiner dan het voor gecorona bedachte slaapfeestje met 8 meiden.

Nu verbaas ik me erover dat sommigen gewoon nog een feestje geven met wel iets van 8 kinderen. Bij mijn jongste in de klas gaf een meisje zelfs twee dagen achter elkaar een feestje. 1x voor wat klasgenoten en 1x voor haar voetbalteam. Beide feestjes zijn de kinderen meegenomen in de auto ergens naar een binnenlokatie. En dat terwijl het gezin de week ervoor nog in quarantaine zaten wegens een vader met corona. Gelukkig was mijn kind niet uitgenodigd.

Oprekken

Je gunt het de kinderen maar zo gaat het virus natuurlijk wel makkelijker rond!

Dus ja, hoe meer men zich toch zelf aan de regels houdt en creatief en veilig omgaat met elkaar des te beter. Het is niet handig om teveel naar anderen te kijken, want ja, je verbaast je soms maar je kunt er weinig mee.

Het wordt ook een sport om het zo goed mogelijk te doen.

Dees

Dees

11-11-2020 om 16:16

Twijfel

Hier twijfel ik ook. Ik denk er inderdaad een feestje thuis van te maken met 4 kids in december maar goed ik twijfel nog. Heb wel 2 tuinfeestjes voor wat kinderen uit de buurt gegeven maar dat waren puur verzetjes zeg maar. Met Halloween een speurtocht en vorig weekend wat experimentjes in de tuinm maar ja dat valt nauwelijks te plannen in december.

Zonne

Zonne

11-11-2020 om 18:37

Klein feestje is ook leuk

Een klein feestje kan ook leuk zijn. Hoorde laatst over een slaapfeestje waarbij de vader van de jarige op de tweede dag Van t feestje klachten kreeg en positief werd getest. Alle kinderen moesten tien dagen thuis blijven.

Ik vind persoonlijk een slaapfeestje wel heel intensief, corona-technisch gezien. Maar een feestje met wat vriendinnen/vrienden die ze op school ook veel ziet, waarbij je zelf als volwassene wat afstand kan houden (afhankelijk van leeftijd kinderen natuurlijk). En volgens mij kan dat ook heel leuk zijn juist!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-11-2020 om 21:07

speurtocht buiten, of dropping

dat kan prima, lijkt me. Of een dropping, dat deed mijn zoon laatst toen zijn zoon (9) jarig was. Met voorafgaand buiten gebakken pizza eten en een soort sketch die hij uitvoerde samen met zijn zwager. Spannend verhaal als aftrap.

Slaapfeestje zou ik coronatechnisch niet doen (haha, ook zonder Corona niet, ik ben dol op mijn nachtrust), en ook niet te veel kinderen. Iedereen doet vele tandjes lager dit jaar, lijkt me prima als kinderfeestjes daarin meebewegen.

Lavendel

Lavendel

11-11-2020 om 22:36

Nog niet

Mijn twee jongste kinderen waren vorige week jarig, zij zijn 11 en 8 jaar geworden. Ik had al feestjes gepland, beide op een locatie waar we met auto naartoe zouden gaan en daar ook zouden eten. Ik heb nav de nieuwste maatregelen zelf deze feestjes geannuleerd. Van één van de twee locaties kreeg ik later nog mail dat ze nu tijdelijk geen feestjes doen. Van de andere locatie hoorde ik dat het wel zou kunnen, maar zonder eten en drinken.

Maar afijn, we hebben het geannuleerd. Beide kinderen mogen echt nog wel een feestje geven, maar later in het jaar. Ik wil nu geen vreemde kinderen in mijn auto en ook niet thuis met een groep.

Overigens heb ik al sinds de scholen weer open zijn de regel dat er best speelafspraakjes gemaakt mogen worden, maar op woensdag pas na de lunch. Ik wil ook geen kinderen uit andere gezinnen hier aan tafel namelijk. Een glaasje drinken en een snoepje uit school is prima, maar lunchen doen we met het gezin. Overigens is dit voor niemand een probleem en spreken ze op woensdag na de lunch af.

CC

CC

12-11-2020 om 11:00

kind merkt er weinig van

Wij laten kind weinig merken van corona. Zijn dagelijks leven is bijna hetzelfde als voor corona. Sport gaat nog door, zijn vader is trainer en er rijden vaak twee teamgenootjes mee (om drukte aan de poort zoveel mogelijk te voorkomen)
We spreken meestal na de lunch af, gewoon omdat dat beter uitkomt, maar soms eet er een kind mee (dit geldt ook voor avondeten). We hebben een grote tafel en in de keuken een brede bar, dus afstand houden van de kinderen is gemakkelijk voor ons. Kind heeft daarbij een vast clubje waarmee hij afspreekt, waarvan ik nu weet dat 1 gezin corona heeft gehad. (ze hebben er weinig last van gehad en zijn meer dan tien dagen in quarantaine geweest inclusief thuisonderwijs)
Zijn verjaardag was in de zomer, toen hebben we mijn zus en haar gezin uitgenodigd in ons vakantiehuis. Het was heerlijk weer, we hebben het hele weekend nog geen minuut binnen gezeten. 1 neefje sliep bij onze zoon op de kamer (naast onze slaapkamer) de rest van het gezin verbleef in de vouwwagen honderd meter verderop in de tuin De wc is helemaal aan de andere kant vh huis en werd gedeeld. Eten hadden we mee, zodat we geen uitstapjes hoefden te maken vanaf de locatie... Hij heeft een heerlijke verjaardag gehad, vrienden hadden kaarten en cadeautjes opgestuurd en sommigen hebben even gevideobeld vanaf hun eigen vakantieadres.
Hij wil nog wel een keer een partijtje voor zijn vrienden van school, maar dan maakt het hem niet uit wanneer of wat we gaan doen....

Dees

Dees

12-11-2020 om 11:39

Tja dat is makkelijk ja als je een zomerkind hebt, hier ook de leuke tuinfeestjes al dan niet in tijdsbloknen gezien. Wij wonen niet groot en 1,5 meter is echt wel een issue in ons huis. Tuinfeestje midden december is niet te plannen want bij slecht weer heb je een probleem en de tuin is daar ook niet ruim genoeg voor.

Van corona maakt ons mannetje genoeg mee, op school is een stuk om de meester heen afgezet waar de kids niet mogen komen, ik ben getest wat bij hem wat spanning gaf tot ik zei "kijk eens naar me, zie ik eruit alsof ik doodziek ben?" Toen was de spanning weg. Buiten spelen was alleen nog even geen optie tot de negatieve test.

Sport (hij doet aan zwemmen) is weer gestopt en was nog maar vanaf na de zomervakantie weer gestart. Verder is zijn andere hobby een vreemde taal leren ook al vanaf maart niet meer aan de orde.
Pa en ma werken veel thuis, dus op sommige dagen moet hij thuis ook wat rustiger aan doen. We waren nogal van de uitstapjes en uit eten gaan en daar genoten we allemaal van.

Dus hoe graag ik wil kind merkt het hier echt wel. Maar dat is nagenoeg bij ieder van mij bekend huishouden aan de orde.

Wendy

Wendy

12-11-2020 om 20:23

Conform lavendel

Wat goed om te lezen dat je ook pas kinderen na de lunch toelaat. Zo doen wij het ook. Was al bang dat ik hier de enige in was. Vindt het gewoon ook fijn om alleen met mijn gezin te eten, maar heb nu met corona een goed excuus.

Lavendel

Lavendel

12-11-2020 om 22:01

Wendy

Precies! Ik doe het om veiligheidsredenen, maar de gezelligheid van het met gezin lunchen is een fijne bijkomstigheid!

Bregje

Bregje

13-11-2020 om 12:59

hier wel een feestje

Mijn dochter was in oktober jarig, we hebben wel een feestje gehad. Op school zitten ze ook de hele tijd samen hutje mutje. Dus waarom niet?

We hebben een thuisfeestje gehad, iemand kwam met diverse dieren, zoals slangen, spinnen en vertelde daar een hoop over. Daarna hebben we frietjes gegeten, een poging gedaan om een film te kijken, maar dat werkte niet met al die Smartphones, dus toen hebben we buiten een vuurtje gemaakt en gekletst en daarna mochten ze nog blijven slapen.

De man die uitleg deed van de dieren hield van ons goed afstand en we hebben de ouders gevraagd om niet binnen te komen bij het halen en brengen van de kinderen. Verder zijn er een paar kindjes thuis gebleven die verkouden waren.

Andere feestjes zijn niet doorgegaan in de klas, die komen volgend jaar nog. Wij hebben gekozen om het wel te doen. Alles ging als niet door het jaar, dus dit wilde we wel door laten gaan.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-11-2020 om 14:30

de smartphones en de film

Ha Bregje, mooi dat buiten een vuurtje stoken het wel won van de smartphones. Wel jammer dat samen film kijken kennelijk geen reden is om die apparaatjes even op de kast te leggen, maar ja, dat is de nieuwe werkelijkheid.
Veel mensen bedienen en bekijken verscheidene schermen tegelijk als ontspanning. Mensen van 50 jaar geleden zouden hun ogen uitkijken

Bregje

Bregje

13-11-2020 om 23:02

wilgentakje

Ik schrok er eigenlijk van dat ze massaal hun smartphones meegenomen hadden. Dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht, ik was ook echt overrompeld. Ik ben zelf helemaal niet van de schermen, probeer dat altijd de beperken tot na het avondeten 1,5 uur, in het weekend mogen ze in de ochtend wel nog een uurtje scherm kijken. En als ze net uit school komen kijken ze snel hun berichten en leggen ze het aan de kant daarna, alleen als ze een piep van de app horen kijken ze snel even. Maar ik ken zo veel mensen waarvan de kinderen met de telefoon in hun hand leven, vreselijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.