Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Cato45 schreef op 09-01-2024 om 20:41:

[..]

Interessante post. Je beschrijft hier ongeveer mijn zoon. Hij ligt naast de brievenbus als er een boek voor hem is besteld, houdt erg van Lego bouwen en heeft interesses zoals 'architectuur'. Op woensdagmiddag en zaterdag verveelt hij zich echter vaak want dan zitten zijn vriendjes op sport. Zeker met het slechte winterweer is er dan weinig anders dan lezen en Lego en dat is ook een keer klaar wat hem betreft. Ik heb ook niet altijd zin in en tijd voor vermaak (iets bakken, uitje etc.). Daarom denk ik dat een activiteit buiten huis, waarbij zijn ouders niet betrokken zijn, zinvol is en goed voor zijn ontwikkeling en zelfstandigheid.

Maar hij verveelt zich dus alleen op woensdagmiddag en zaterdag? Dan kun je toch best samen met hem iets gaan doen? Ook al heb je niet altijd zin, dan zet jij je daar ook overheen toch. Dat moet hij ook van jullie.  

Cato45

Cato45

09-01-2024 om 22:42 Topicstarter

-Nienke- schreef op 09-01-2024 om 21:10:

[..]

Je zoon klinkt leuk ♥️. Gelukkig zijn vriendjes van onze zoon op woensdagmiddag wel beschikbaar en speelt hij dan vaak ergens (of zij bij ons). Het weekend en vakanties zijn hier ook nog weleens een dingetje, zonder vriendjes en vermaak van ons (want wij zijn ook gewoon bezig met huishouden etc.).

Merk je dat je zoon erg aan jullie hangt dan en/of weinig zelfredzaam of zelfstandig is? Op zich kan ik je wel vinden in je argument dat het goed is om activiteiten zonder je ouders te doen, maar dat gebeurt natuurlijk ook op school en de BSO. Ik merk dat onze zoon verder eigenlijk heel zelfstandig is (gaat op vakantie bijvoorbeeld binnen no time z’n eigen gang), dus maak me daar ook niet echt zorgen over.

Hm, hier moest ik even over nadenken. Onze zoon kijkt veel naar ons voor vermaak. We hebben in de kerstvakantie erg veel activiteiten gedaan, en dan was 'wandelen' of 'naar een museum' te saai (dus zwemmen, minigolfen, escaperoom, en heel veel spelletjes thuis). Ik maak graag tijd voor activiteiten met mijn zoon (en dochter), maar ik wil niet altijd dat hij van mij afhankelijk is voor zijn vermaak. Mijn dochter doet een sport waarbij ze altijd gehaald en gebracht moet worden, op zich niet zo'n probleem, maar op een zeker moment is wat zelfstandigheid toch ook wel fijn, ook voor het kind.

Het is ook goed voor kinderen om te leren zichzelf te vermaken. Dat hoeft niet met een sport of clubje. Maar je hoeft als ouder echt niet elke dag een activiteit buiten de deur te doen in de vakantie/weekend (dat is ook best prijzig) en je hebt ook wel eens iets anders te doen. Ik doe heel graag dingen met mijn kind, maar ik wil haar ook niet leren dat ik altijd op aanvraag beschikbaar ben voor entertainment. Daarmee bewijs ik haar op lange termijn geen dienst denk ik. 

Cato45

Cato45

09-01-2024 om 22:52 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 09-01-2024 om 22:33:

[..]

Maar hij verveelt zich dus alleen op woensdagmiddag en zaterdag? Dan kun je toch best samen met hem iets gaan doen? Ook al heb je niet altijd zin, dan zet jij je daar ook overheen toch. Dat moet hij ook van jullie.

Ken je dat, dat je kind zegt: ik verveel me. En dat jij zegt: goed, zullen we een spelletje doen? Een wandeling maken? Een oliebol halen? Naar het museum? En dat kind dan zegt: nee, dat is SAAI? Wat wel altijd in goede aarde valt, zoals zwemmen (niet als sport overigens, maar als vermaak), daar heb ik niet altijd tijd voor en ook niet altijd zin in. En ik vind dat ook niet gezond voor een kind, dat het zich voortdurend wil laten vermaken. In de vakantie heb ik me diverse keren heengezet over mijn aversie tegen het zwembad. 't Is niet dat we niks met hem willen hoor.

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar als de overige ook zo zijn, vraag ik me af waarom er andere meningen worden gegeven dan als het over sportdag of modderspelen gaat. Die vragen zijn er ook geweest en dan vindt het gros dat je je kind ziek mag melden.
Nu heb ik gevoelsmatig ook een andere mening als het over schaatsen gaat, maar dat is omdat wij dat wel heel leuk vinden. Een van mijn kinderen heeft dus veel sport- en modderdagen gemist maar is altijd mee gaan schaatsen (behalve die keer dat er een tocht van 10 km op het programma stond).

MMcGonagall schreef op 09-01-2024 om 23:13:

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar als de overige ook zo zijn, vraag ik me af waarom er andere meningen worden gegeven dan als het over sportdag of modderspelen gaat. Die vragen zijn er ook geweest en dan vindt het gros dat je je kind ziek mag melden.
Nu heb ik gevoelsmatig ook een andere mening als het over schaatsen gaat, maar dat is omdat wij dat wel heel leuk vinden. Een van mijn kinderen heeft dus veel sport- en modderdagen gemist maar is altijd mee gaan schaatsen (behalve die keer dat er een tocht van 10 km op het programma stond).

Ik vind ook niet dat je je voor een sportdag of andere activiteitendag ziek mag melden als je dat niet leuk vindt of geen zin hebt. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat normaal gevonden wordt (en ja, die verbazing heb ik al eens op dit forum geuit in topics daarover). Als iets onderdeel is van het schoolprogramma, dan doe je daar gewoon aan mee. Of het nu rekenles, schrijfles, knutselen, gymles, schoolzwemmen of sportdag betreft. School is niet iets waar je alleen datgene doet wat je leuk of nuttig vindt.

MamaE schreef op 09-01-2024 om 23:17:

[..]

Ik vind ook niet dat je je voor een sportdag of andere activiteitendag ziek mag melden als je dat niet leuk vindt of geen zin hebt. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat normaal gevonden wordt (en ja, die verbazing heb ik al eens op dit forum geuit in topics daarover). Als iets onderdeel is van het schoolprogramma, dan doe je daar gewoon aan mee. Of het nu rekenles, schrijfles, knutselen, gymles, schoolzwemmen of sportdag betreft. School is niet iets waar je alleen datgene doet wat je leuk of nuttig vindt.

MamaE, hier speelt wrs echt wel wat anders dan ‘niet leuk vinden’ of ‘ geen zin hebben’. 
Ik zou ook de optie ‘een keertje thuisblijven’ aangrijpen in deze, kan kind zelf beoordelen of het nodig genoeg is om nu in te zetten. 
(hier altijd soort van ‘strippenkaarten’ ingezet waar overigens niet veel gebruik van is gemaakt, maar de optie gaf al lucht) 

Bij mijn dochter op school hadden ze ook zo'n leuk schaatsuitje toen het eens een keertje vroor. Die kinderen kunnen helemaal niet (meer?) schaatsen. Hou toch op. Binnen een half uur zaten er vier bij de eerste hulp, en niet met een schrammetje zeg maar. Echt nergens voor nodig en ook helemaal niet "leuk".
Vroeger kregen we "ijsvrij" en kon je gelukkig zelf weten wat je ging doen. 

Klopt denk ik wel, kinderen kunnen niet zo schaatsen. Veel vriendjes van mijn kinderen meegenomen (zelf dol op schaatsen) en die hingen altijd enorm in en aan mijn armen. 

MamaE schreef op 09-01-2024 om 22:30:

Leerplicht is er niet voor niets, dus als iets onder schooltijd is en onderdeel van het schoolprogramma, dan gaat kind gewoon mee. Zin of niet. Je hoeft niet altijd alles leuk te vinden in het leven. Er zijn vast meer kinderen die niet kunnen schaatsen, het nog nooit gedaan hebben of het spannend vinden.
Hij kon ook ooit niet lezen, schrijven en rekenen. En lopen, fietsen, zwemmen, zelfstandig eten en naar de wc gaan. Heeft hij ook allemaal geleerd. Iemand die ergens heel goed in is, heeft daar ook voor moeten oefenen en veel tijd en energie in moeten steken. En je hoeft ook niet overal goed in te zijn of te worden.

Die sport/clubje/hobby zou van mij niet per se hoeven als hij voldoende beweegt en echt niet wil. Ik zou nieuwe dingen wel stimuleren. Ook in activiteiten die je samen onderneemt of als gezin.

Ik was ook zo'n kind dat veel nieuwe dingen spannend vond, maar soms zetten mijn ouders me echt voor het blok door me over de drempel te duwen. Ik vond op kamp gaan bijvoorbeeld heel spannend. Janken dat ik niet wilde. Mijn ouders zeiden 'je gaat gewoon, veel plezier en we komen je aan het einde pas weer halen'. Aan het einde janken dat ik niet naar huis wilde omdat het zo leuk was. Soms was dat even nodig.

De enige reden dat ik mijn kind thuis zou houden van een schoolactiviteit is als de veiligheid in het geding is. Dat zou ik dan ook wel als zodanig melden bij de school en indien nodig ook bij de leerplicht.

Ik vind dit soort reacties zo zeikerig altijd.
Ja, het is misschien wel onder schooltijd, maar overdrijven is ook een vak..
Rekenen en taal komt elke dag terug, dit niet. 

Als jullie met een bedrijfsuitje iets gaan doen wat je niet kan/wil. Ga je dan ook mee?

Dit is trouwens ook typisch zo'n reactie van de perfecte moeder uit willen hangen, bah!

Het verbaast mij een beetje dat zoveel mensen ervan uitgaan dat dit kind ervoor kan kiezen om aan de kant te blijven zitten. 
Mijn kinderen hebben allebei geschaatst met school, en dat was daadwerkelijk schaatsles. Met gehuurde schaatsen, want ik denk niet dat er éen kind in de klas was dat zelf schaatsen had. Niet alleen omdat veel kinderen een Turkse of Marokkaanse achtergrond hadden maar ook omdat schaatsen best duur zijn als je de leeftijd van de verstelbare krabbertjes eenmaal voorbij bent. En als je naast een ijsbaan woont ga je misschien nog regelmatig schaatsen, maar woon je daar (zoals wij) ver vanaf dan wordt er alleen geschaatst als het natuurijs op vaarten en sloten dik genoeg is. Dat is dan dus een dag of twee eens in de paar jaar. Daar ga je toch niet elk jaar nieuwe schaatsen voor aanschaffen?

Maar goed, wat ik dus maar wil zeggen: ik denk niet dat de zoon van TS per se in de gelegenheid gesteld wordt om zijn eigen ding te doen bij dat schaatsen met school, want ik denk dat er schaatsen worden gehuurd voor alle leerlingen (en dat zijn er vast meer) die geen eigen schaatsen (mee) hebben. 

Cato45

Cato45

10-01-2024 om 08:31 Topicstarter

Temet schreef op 10-01-2024 om 08:22:

Het verbaast mij een beetje dat zoveel mensen ervan uitgaan dat dit kind ervoor kan kiezen om aan de kant te blijven zitten.
Mijn kinderen hebben allebei geschaatst met school, en dat was daadwerkelijk schaatsles. Met gehuurde schaatsen, want ik denk niet dat er éen kind in de klas was dat zelf schaatsen had. Niet alleen omdat veel kinderen een Turkse of Marokkaanse achtergrond hadden maar ook omdat schaatsen best duur zijn als je de leeftijd van de verstelbare krabbertjes eenmaal voorbij bent. En als je naast een ijsbaan woont ga je misschien nog regelmatig schaatsen, maar woon je daar (zoals wij) ver vanaf dan wordt er alleen geschaatst als het natuurijs op vaarten en sloten dik genoeg is. Dat is dan dus een dag of twee eens in de paar jaar. Daar ga je toch niet elk jaar nieuwe schaatsen voor aanschaffen?

Maar goed, wat ik dus maar wil zeggen: ik denk niet dat de zoon van TS per se in de gelegenheid gesteld wordt om zijn eigen ding te doen bij dat schaatsen met school, want ik denk dat er schaatsen worden gehuurd voor alle leerlingen (en dat zijn er vast meer) die geen eigen schaatsen (mee) hebben.

Nee hoor, er is daar geen schaatsverhuur en van les is geen sprake. Ik heb zoon de optie van “fotograaf” zijn voorgelegd, wat een tip was hier, dat vindt hij wel leuk.

Decibel88 schreef op 10-01-2024 om 08:09:

[..]

Ik vind dit soort reacties zo zeikerig altijd.
Ja, het is misschien wel onder schooltijd, maar overdrijven is ook een vak..
Rekenen en taal komt elke dag drug, dit niet.

Als jullie met een bedrijfsuitje iets gaan doen wat je niet kan/wil. Ga je dan ook mee?

Dit is trouwens ook typisch zo'n reactie van de perfecte moeder uit willen hangen, bah!

Bij mijn werk zijn uitjes soms onder werktijd, voor teambuilding. Dat is dan verplicht, tenzij je net vakantie hebt. Ook op je werk moet je wel eens iets doen wat je niet zo leuk vindt. 

Juist omdat het eenmalig is, krijgt een kind er niks van. Ik vind niet dat je een kind met 8 jaar al moet leren dat je op school weg kunt blijven als je iets niet leuk vindt. School is niet facultatief en het programma bepaal je niet zelf.

Mijn kind zou niet meehoeven, maar ik ben er vrij makkelijk in geworden nadat ik heb gezien wat dat doet met mijn kind. 
Maar goed, ze gaat sowieso niet mee met schoolreisjes en dit jaar ook niet met kamp. Ik vind dat er al genoeg stomme dingen zijn in het leven die moeten. 

Mijn andere kind zou zeggen dat ze niet wil, maar dat zou dan komen omdat ze het zo enorm spannend vind en niet weet wat ze kan verwachten. 

Cato45 schreef op 10-01-2024 om 08:31:

[..]

Nee hoor, er is daar geen schaatsverhuur en van les is geen sprake. Ik heb zoon de optie van “fotograaf” zijn voorgelegd, wat een tip was hier, dat vindt hij wel leuk.

Precies, ik dacht ook dat het ging over vrij schaatsen op natuurijs met eigen schaatsen (die niet iedereen heeft). Dat is echt wel wat anders dan een gymles buiten. 

Ik zou als leerkracht blij zijn met zo'n fotograaf

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.