Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marieke

Marieke

11-01-2012 om 11:40

Kleedgeld voor groep 8?

In mijn vrienden- en kenissenkring krijgen veel pubers kleedgeld, soms gaat het goed, vaak ook niet. En met ' niet' wordt bedoeld dat pubers het geld voor andere doeleinden besteden dan oorspronkelijk bedoeld. Vervolgens hebben ze geen winterschoenen of winterjas. Een van mijn vriendinnen zag die bui ook al hangen en besloot om in groep 8 al met kleedgeld te beginnen. haar zoon krijgt 40 euro per maand en moet daar alles behalve schoenen en sportkleren voor kopen. Haar motivatie: nu is hij nog op een leeftijd dat ik kan sturen, zo heeft hij een heel jaar om te leren, als hij eenmaal op de middelbare school zit, zie je kinderen veranderen, je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Op zich klinkt het aantrekkelijk; kinderen op de basisschool gaan vaak niet alleen kleding kopen, hebben nog geen pinpas, maar leren wel zo wel budgetteren. Ik zou dan willen beginnen met alleen bovenkleding: broeken, shirts, truien, vesten en dan ieder jaar iets erbij, in het eerste jaar van de middelbare school ook ondergoed en sokken of de jas. Aan de andere klant twijfel ik nog: kun je dat al vragen van een kind van nog geen 12? Overigens als we nu kleiding kopen, laat ik altijd zien wat het kost en welke alternatieven er zijn: kijk, deze broek kost 60 euro, je kunt er ook twee nemen van elk 20 euro en twee shirts van elk een tientje; je hebt dan meer kleding voor hetzelfde geld. Ook bij het boodschappen doen laat ik zien wat de prijs per kilo of liter is: vooral bij de favoriete koekjes, chips en frisdrank. Ik merk dat ze in dat opzicht steeds prijsbewuster wordt. Bovendien houden we een kasboek bij van het zakgeld. Dat doen we samen, omdat het nog best lastig is. Waar ze haar zakgeld aan besteed, is haar zaak, ik wijs haar er wel op dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven en dat je soms lastige keuzes moet maken. Soms heeft ze spijt van impulsieve aankopen en dan denk ik: goede leerschool. Om het bedrag per maand te bepalen, noteer ik elke aankoop zodat ook ik zicht heb op hetgeen ik uitgeef voor haar. Dochter ziet het wel zitten, maar zegt erbij dat het soms ook erg leuk is om onverwachts iets van ons te krijgen, zoals dat nu ook gebeurt. Laatst was ik bij Zeeman en zag daar een leuk shirt met een vesttje, samen voor 7,95, dat heb ik direct gekocht. Had ze het nodig? Welnee. Ik blijf dat echt wel doen. Maar goed, terug naar de vraag: zouden jullie het doen, kleedgeld in groep 8? Waarom wel/niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-01-2012 om 12:18

Nog niet

Mijn dochter wordt eind deze maand 12, maar ik geef nog geen kleedgeld. Soms gaat ze met een klein bedrag,zeg 20 euro,winkelen met vriendinnen, zo ziet ze zelf wat zaken kosten en wat je kunt met een dergelijk bedrag. Ik laat het van haar afhangen of ze kleedgeld zal krijgen. Ik vermoed dat ik het bij haar op langere termijn wel zal doen, ze vindt altijd dat ze te weinig heeft.

Bennikki

Bennikki

11-01-2012 om 13:11

Hier wel,

maar we zijn nog maar net begonnen.. Dochter wil het heel graag. Ik kon geen reden verzinnen het niet te doen. Ze kan goed met geld omgaan, is zelfstandig en verantwoordelijk, en ze is gek op kleding. Al heel lang heeft ze haar eigen smaak (=niet de mijne). Dus als ik iets kocht waar ze niet bij was, kon ik het altijd terugbrengen.
Ze krijgt nu 50 euro in de maand. Dat is exclusief schoenen (1 paar zomer, 1 paar winter, sportschoenen) en jassen (idem). Ook sokken en ondergoed koop ik zelf. Ze is (nog?) niet merkgevoelig gelukkig. De bonnetjes wil ik graag zien, ze moet ze zelf 1 jaar bewaren, maar ze hoeft me geen toestemming te vragen voor aankopen. Me dunkt dat een eventuele miskoop leerzaam zal zijn.
In haar klas hebben al veel meisjes kleedgeld. Jongens niet.
Maar goed, ik wacht af hoe het gaat. Ik heb er veel vertrouwen in.

Puck

Puck

11-01-2012 om 16:09

Hier wel

Ook wij zijn in groep 8 al begonnen met kleedgeld. Oudste wil vooral merkkleding terwijl ik dat onzin vind. Met kleedgeld kun je beter inzichtelijk maken dat dat Nike-shirt wel leuk is, maar dat je van datzelfde geld ook 3 shirts bij C&A, We oid kan kopen. Hij krijgt het geld overigens niet gewoon op zijn rekening gestort. We doen het digitaal. Ieder kwartaal krijgt hij kleedgeld en in een excelbestand hebben we gewoon een kasboekje opgesteld. Daarin staat dan precies wat hij heeft gekregen, heeft uitgegeven en wat hij nog kan besteden. Als hij dan iets wil kopen gaan we toch meestal samen en betaal ik gewoon de aankoop en schrijven we het op in het bestand. Werkt erg goed, oudste weet vaak precies hoeveel hij nog te besteden heeft en zo voorkom je dat het geld de deur uitgaat aan andere dingen zoals Marieke aangeeft.

Yvonne

Yvonne

11-01-2012 om 22:39

Jong begonnen

met dochter ben ik begonnen toen ze (bijna) 11 was, begin groep 7. Het meeste wat ik toen voor haar kocht was toch niet goed. Het bedrag (is aan de lage kant ondergrens van wat het nibud aan geeft) maar ze weet er prima mee uit te komen door echt de koopjes na te jagen tijdens de uit verkoop. en te sparen voor de grotere dingen als schoenen en jassen.

Merel

Merel

12-01-2012 om 09:35

Net als puck

Wij zijn hier in groep 8 mee begonnen, onze dochter had het namelijk ook aldoor over merkkleding en kwam, als we aan het winkelen steevast met het duurste aanzetten. Hier is het kleedgeld 50 euro per maand, de helft van de schoenen en jassen leggen we bij (ook hier om dure aankopen te vermijden). Ook ondergoed en sokken moet ze hiervan kopen. Ze mag wat mij betreft (heb het alleen nooit hardop gezegd) ook best eens een broodje kopen van dat geld. (in het begin deed ze dat niet, nu soms) want ze wil het geld toch echt besteden aan kleding. Soms koop ik eens sokken of een leuk shirtje voor haar, dan is ze heel blij (vroeger was dat 'gewoon') Merkkleding koopt ze niet eens, inderdaad heeft ze al door dat het toch wel zonde is om een merk truitje te kopen, waar je vervolgens 4 truitjes van H&M voor kan kopen.
Je kunt natuurlijk beginnen met kleedgeld maar het nog wel samen gaan kopen. ZIj haar portomonnee mee met pasje (wij storten het op haar rekening) en dan kan ze meteen leren pinnen en rekening houden met de verdeling van het geld (en je kan zo nu en dan natuurlijk nog eens matsen met iets) "oke, je krijgt dit truitje van mama"

Zoon heeft nu dezelfde leeftijd maar krijgt geen kleedgeld, ik koop nog steeds zijn kleren en hij vind alles best.

Puck

Puck

13-01-2012 om 08:50

Das wat overdreven p

Wcht strijd is het hier niet. Laten we het erop houden dat oudste andere prioriteiten stelt. En van zijn keuzes ondervindt hij dus nu zelf de gevolgen. Hij kiest er dus wel voor om dure kleding te blijven kopen ondanks zijn budget van 40 euro per maand en dan accepteert hij dat hij voor de rest weinig meer kan kopen. In de kerstvakantie heeft hij 2 vesten gekocht van dure merken (wel in de uitverkoop en daardoor acceptabel zelfs in mijn ogen) maar zijn kleedgeld was op. Ik heb hem toen wel al gezegd dat hij zijn kleedgeld van het eerste kwartaal 2012 mocht gebruiken. En daarna wilde hij nog wat kopen. En dat was dan helaas pindakaas, kleedgeld is op, in april krijg je weer. Zo leer je gelijk dat je niet eindeloos kunt blijven kopen en lenen. En tja, als zijn schoenen het nu ineens begeven en hij nieeuwe nodig heeft, dan heeft hij écht een probleem, dat ga ik dus niet meer voorschieten.

40 euro per maand puck?

Is dat inclusief jassen en schoenen, sportkleding, ondergoed enz.? Ik zou het er niet voor redden met mijn 13 jarige zoon. Hij draagt intussen een kleine herenmaat en heeft ook een herenmaat in schoenen. Zoon draagt zeker niet alleen dure merken. Ik combineer. Bijvoorbeeld wel dat stoere vest van een sportmerk, maar dan een goedkopere spijkerbroek. Kleding is nu op het VO ook belangrijker voor hem geworden en ik heb daar wel begrip voor.
Ik koop heel bewust en alleen wat hij echt nodig heeft, maar voor 480 euro per jaar red ik het niet.

Ik denk....

dat ik dit kalenderjaar eens ga bijhouden wat ik echt (tot aan de sokken aan toe) uitgeef aan kinderkleding. Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Hier 2 jongens van 14 en bijna 12, en een meisje vanm 10. Niemand heeft kleedgeld, en als ik daaraan zou willen beginnen heb ik echt geen flauw idee wat ik redelijk vind qua budget. De bedragen die ik hier wel eens hoor klinken mij altijd best laag in de oren, maar dat ligt er natuurlijk ook aan of je dingen als sportkleding, jassen en schoenen meeneemt.

Even uitgaande van 500 euro per jaar voor bv mijn oudste...een zoon.

2 paar 'gewone'/goede schoenen krijgt hij zeker per jaar. Dat kan vast goedkoper, maar wat ie nu draagt kost toch tegen 70-80 euro per paar. Da's 150 euro.

Praat ik nog niet over sportschoenen. Voor school, binnen en buitenschoenen, en voor golf. Laten we dat er maar buiten laten. Bergschienen trouwens, heeft ie ook altijd 9maar dat soort dingen schuiven door naar broer en zus, hoe doe je dat dan als ze allemaal kleedgeld hebben?? Kun je oudste toch moeilijk voor laten opdraaien)

Jassen. Zoals hij momenteel groeit heeft hij de laatste jaren zeker elk jaar een nieuwe zomer en een nieuwe winterjas nodig. Goed, want hij fietst iedere dag een klene 20 km. Een goede winterjas die ook tijdens de wintersport dienst kan doen kost toch ook zeker tegen de 100 euro. Dit jaar waren we voor 75 euro klaar, vond ik best een hele mooie prijs. Een zomerjas kost toch ook zeker een euro of 30,40 (of meer) dus 100 euro per jaar voor jassen vind ik zelf heel reeel.

Zitten we dus al op 250 euro voor jassen en schoenen.

Blijven er dus ook nog 250 euro over voor

* broeken (toch minimaal 4-5 lange broeken per jaar, en dan nog wat voor de zomer erbij) Lijkt me 100 euro toch ook wel minimaal
* truien/vesten (idem) (ook een niet-merk vest van de H&M kost zomaar 25 euro toch? En als je een keer per jaar uit de band springt met een cool O'Neill vest van 70 euro dan ben je idd door je geld heen.)
* t shirts / polo's
* ondergoed
* sokken
* nachtkleding
* sportkleding

En dan praat ik nog niet over al die losse flodders als sjaals, handschoenen, mutsen, riemen, eens een overhemd voor een kerstdiner of gala, een zwembroek, noem maar op.
Poeh, ik vind het knap hoor. Ik weet dat ieders budget anders is, maar zelfs als ik aan hennes-prijzen denk dan denk ik dat die 500 euro zo maar op is.

En dan nog iets...bij (bijna)pubers zit je ook nog eens met onverwachte groeispurts van voeten of benen waardoor je opeens elke 3 maanden nieuwe schoenen nodig hebt, of de broeken te kort worden. Lijkt me best lastig plannen voor een puber (was plannen sowieso al niet een pubers sterktste kant? En dan dat doorschuifverhaal...ik koop voor mijn oudste veel meer dan voor de middelste...broeken en jassen schuiven en schoven regelmatig door. Hoe doen jullie dat dan?

Maar goed, ik vind het een goed plan. ik ga alle kledinguitgaven voor de kinderen eens echt bijhouden. Volgens mij ga ik me een hoedje schrikken (en dan vind ik mezelf nog niet eens zo extreem. Er komt hier best veel binnen van de H&M of Zarah, en ik zie vaak genoeg dingen hangen die ik echt te duur vind.)

Ingrid

Puck

Puck

13-01-2012 om 14:10

Ja, 40

Die 40 was toen wij ermee begonnen de ondergrens van het Nibud-advies en dat leek me prima om mee te beginnen. En tot nu toe redt hij het er goed mee. Nu moet ik zeggen dat hij niet zo'n snelle groeier is dus lang met zijn kleding toe kan en dat ik ook altijd wel kleding op de 2e handskledingbeurs voor hem weet te scoren. Coole winterjas kon hij van een vriendje scoren die hem niet wilde dragen en splinternieuw was. Maar misschien dat als hij straks een groeispurt krijgt het niet meer toereikend is, dat zien we dan wel, maar in de anderhalf jaar dat hij nu kleedgeld krijgt gaat het prima. Soms krijgt hij wel eens iets van mij (en dat wordt zoals hierboven al gezegd werd dan extra gewaardeerd, maar het meeste betaat hij zef, inclusief voetbalschoenen.

2de hands, uitverkoop en omvang garderobe

Daarmee perk ik de uitgaven voor kinderkleding in. Winterjassen koop ik bijvoorbeeld standaard in de uitverkoop in december. Het is juist lekker als de mouwen nog te lang zijn, scheelt gedoe met handschoenen.
Bij de schoenen wissel ik dure en goedkope af, en ga ik ook zeker naar de uitverkoop. Verder hadden mijn kinderen weinig schoenen, bijvoorbeeld in de zomer alleen maar sandalen en geen dichte schoenen toen ze klein waren. Dat laatste, dus het beperken van de omvang van de garderobe, scheelt ook enorm in de kosten.
Nu oudste wat modekritischer wordt kopen we sjieke gympen bij Zalando, oh nee sneakers moet ik zeggen, kosten 40 euro, en dan leer ik hem heel goed hoe je ze moet schoonmaken en inspuiten om ze lang mooi te houden. Hij is nu veel meer met zijn uiterlijk bezig, aan het eind van de basisschool, en geeft de voorkeur aan weinig mooie kleren. Ik koop dus niet meer zo goedkoop voor hem als vroeger, maar heel gericht en weinig.

Kortom, met wat beleid kom je een heel eind met 40 euro. Natuurlijk wordt 2dehands of niet kopen moeilijker op de middelbare school, maar het plaatje van Ingrid bijvoorbeeld is nog helemaal zonder rekening te houden met de uitverkoop kwa aankooptiming. Daar kan je echt heel voordelig mee uit zijn als je dat goed plant.

die winterjassen, schoenen & sportkleren, dat lijkt me idd handig om dat er buiten te houden. En zonder dat lijkt 50 euro per maand me een stuk hanteerbaarder als budget. maar goed, jullie hebben m eecht op een idee gebracht, want ik wil toch wel eens een idee hebben WAT er hier nu daadwerkelijk besteed wordt aan kinderkleding. Als ze ooit kleedgeld krijgen (om welke reden dan ook) is het niet echt de bedieling dat ze daardoor veel krapper in het geld komen ter zitten dan nu, of juist veel ruimer. Toch?

Overigens, beuk, is mijn ervaring toch wel dat als kinderen een bijna volwassen maat beginnen te krijgen de kosten voor kleren toch ook wel wat hoger worden. Een leuke kleuterspijkerbroek kun je voor 2 tientjes best scoren, maar een leuke puberspijkerbroek is toch een ander verhaal. Idem voor jassen en zo. Ik heb hier niet overdreven merkbewuste kinderen, maar 3-4 tientjes kost een beetje leuk passende broek toch al snel (graatmagere types hier, dat helpt misschien niet echt.)

Ingrid

Nee, daar reken ik me ook zeker niet rijk mee hoor. Ik hoop vooral dat die uitverkoop nog een tijdje zijn werk blijft doen, dat lijkt me van de verschillende opties nog het meest kansrijk richting pubertijd. Houden ze toch al zo van, pubers, van plannen want dat is wel nodig om de uitverkoop optimaal te gebruiken.

Vic

Vic

13-01-2012 om 15:31

Verschillen

Ik denk dat het kindafhankelijk is voor hoeveel/weinig je kleding kunt kopen. Mijn jongste laat zich zonder morren in een Hema broek en shirt hijsen. Of ik haal een stapeltje shirts en broeken bij H&M voor weinig, en dan kunnen we weer een paar maanden voort. Mijn oudste heeft altijd al een eigen smaak gehad en de laatste jaren krijgt ze ook qua merken nogal wat noten op haar zang. Dan red ik het dus niet meer met 30 euro voor een broek Moet wel zeggen dat ze dus ook geen kasten vol meer heeft. Ik vind het prima om voor haar meer uit te geven dan voor haar zusje, maar het moet wel een beetje redelijk blijven. Ik ben rond de 500 euro per kwartaal kwijt (= de kinderbijslag) voor ons alledrie.

Annet

Annet

13-01-2012 om 19:52

Hier 35 euro per maand, alleen bovenkleding

Dochter (nu 3e VO) krijgt vanaf de brugklas 35 euro per maand, toen was ze nog 11. Dat is alleen voor bovenkleding.
Het eerste jaar kreeg ze het geld op haar rekening. Hoewel ze het alleen aan kleding mocht besteden, viel de administratie daarvan toch tegen.
Vanaf de 2e krijgt ze geld terug van ons zodra ze kleding heeft gekocht. Daarvoor houdt ze een excelbestand bij. Als zij niet meldt wat ze gekocht heeft, krijgt ze ook niets terug. Plotseling kan ze eraan denken dat ze kleding heeft gekocht.
We zijn begonnen met bovenkleding als leerproces. Schoenen en bh's wilde ik nog niet omdat ze daarin nog aan het groeien was en ik wil dat ze daarin de juiste maat draagt. Vanaf de 2e klas hoeven broeken niet meer vervangen te worden doordat ze te kort worden, dat scheelt veel. De noodzaak te vervangen is nu meer geleidelijk, lees slijtage of te smal worden.
Ondertussen groeien haar voeten niet meer en hoeven we nauwelijks schoenen of laarzen te kopen. Nieuwe laarzen zou een groot budget vragen omdat ze qua breedte echt niet in een damesmaat past en de laarzen in grote meidenmaten die ook smal genoeg zijn, erg duur zijn.
Ik denk dat we vanaf de 4e klas (dan is ze bijna 15) overgaan op een totaal kledingbudget.
40 euro voor alles vind ik ook weinig, zeker als kinderen nog groeien.
Dochter betaalt overigens wel haar feestjurk voor een gala van school van dat geld. Sportkleding betalen wij maar dat is alleen af en toe een nieuwe trainingsbroek.

Primavera

Primavera

17-01-2012 om 15:33

Om te leren met spullen om te gaan

Mijn dochter (13) krijgt geen maandgeld om te leren met geld om te gaan (dat kan ze prima), maar juist om te leren wat netter op haar spullen te zijn. Kleedgeld heeft ze niet nodig, omdat ze zoveel, niet van nieuw te onderscheiden, doorschuivers krijgt dat ze nog minstens 4 jaar vooruit kan en kan kiezen welke winterjas iedere keer weer het beste bij haar outfit past.
Maar die gloednieuwe schoenen die ze iedere keer in no-time weer afragt, omdat ze haar veters niet wil losmaken, maar ze met de andere hak erop uitschopt. De zoveelste geodriek of ander schoolspul wat constant kwijt is en ze nu echt dringend nodig heeft voor een proefwerk. Haar sokken die eeuwig kwijt zijn, omdat ze maar een half paar in de was doet of het vertikt om ze als ze droog zijn gelijk op te ruimen in haar kast en ze ergens op de weg tussen het wasrek en haar kamer laat slingeren. Haar tekenkoffer van school die van ellende nog net aan elkaar hangt, omdat ze hem altijd zodra ze binnen is neergooit en iedereen inclusief honden er vervolgens over struikelt. Enz, enz.
Het is allemaal mijn probleem niet meer. Ik hoef haar niet meer honderd keer te herinneren dat haar spullen zo kapot gaan/kwijt raken. Ze krijgt nu €25,- in de maand inclusief telefoongeld waar ze alles van moet doen. En tja, als ze steeds dingen opnieuw moeten komen omdat ze haar spullen met weinig zorg behandeld dan blijft er minder geld over om aan leukere dingen te besteden. Jammer dan, niet mijn verantwoording. Heerlijk, wat een rust. Dit hadden we minstens een jaar eerder moeten doen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.