Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter en dreumes vliegen elkaar in de haren

Ik heb 2 zoons, eentje van bijna 5 en eentje van 1,5.

De dagen dat ze lief tegen elkaar doen zijn zeldzaam. Als ik ze aan het spelen zet (of het nu samen of apart is), gaat dit even goed en dan vliegen ze elkaar weer in de haren. Ik spreek soms de oudste aan, soms de jongste maar het werkt echt niet. Oudste mag wel eens op de gang gaans staan of op zijn kamer gaan zitten, verder geef ik hem veel complimenten als hij lief is. Het lijkt allemaal niet te werken en ik voel me soms echt een scheidsrechter.

Nu luistert de oudste sowieso momenteel slecht, zou het een fase kunnen zijn? Heeft iemand nog tips voor ons?

Groetjes,
V.M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

04-10-2009 om 12:07

Fase

heb een enorm deja vu. Ik vond de periode tussen de 1 en de 2 jaar echt het zwaarst. Dreumes is een ongeleid projectiel, zit overal aan, luistert voor geen meter, praat zelf amper, dus alles tot grote irritatie van de oudste, die om de haverklap zijn spelletjes in duigen ziet vallen.
Uitzitten is het devies. Onze oudste was af en toe wat hardhandig, expres een mep geven e.d dat heb ik de kop ingedrukt door hem het gevoel te geven en aan te spreken op het feit dat hij de oudere broer is en hem bijbehorende privileges te geven. Gewoon beetje crea iets bedenken. Als hij een mep had verkocht dan liep ik met jongste even weg en ging die overdreven troosten zodat oudste al snel doorhad dat hij zichzelf daarmee in de vingers sneed.
Verder probeerde ik oudste wel een beetje uit de wind te houden. Het is echt rete irritant zo n dreumes die overal aanzit en niks snapt. Je kunt niet van oudste verwachten dat die dat altijd maar pikt omdat die toevallig de oudste is. Dus ik zou even praten met oudste. Hem het gevoel geven dat hij gezien en gehoord wordt. Missch luistert ie daarom niet zo goed omdat hij denkt dat het allemaal niks uitmaakt. Kijk daar eens naar.
Want krijgt de jongste ook weleens straf? staat die weleens op de gangn?
Vergis je niet als je uit zicht ben zou jongste weleens een enorme klier kunnen zijn. Ik hoorde weleens gehuil, jongste overstuur want die was omgeduwd door oudste. Mijn neiging: oudste bestraffen.
Ik keek es om een hoekje. Oudste zit heel lief te spelen. Jongste wil blijkbaar aandacht en trekt aan de haren. Oudste wordt boos en tilt bij wijze van spreken zijn arm omhoog: grrrrr..... Jongste zet het meteen op een dramatisch brullen..... Mijn ogen waren geopend

Sterkte.

Sascha2

Sascha2

05-10-2009 om 12:42

Inderdaad, moeilijk en fase

Hier een vierjarige die geregeld op zijn huid wordt gezeten door zijn zusjes van 3,5 en 1,5... En ook hier is het toch regelmatig de jongste die de boel in gang zet. Ze kunnen onwijs leuk spelen samen, ook met de jongste inmiddels, maar af en toe zijn de rollen behang niet aan te slepen.
En inderdaad, het is ook niet leuk, als je net een heel bouwwerk hebt gemaakt van lego en dat zonder pardon in elkaar gegooid wordt. Of als je een puzzel zit te maken, die weer uit elkaar gehaald wordt. Misschien kan je oudste af en toe aan tafel spelen, of kan hij met bepaald speelgoed op een bepaalde hoogte spelen? Veel aandacht geven, blijven benoemen waarom dingen gebeuren (jongste doet het niet expres, maar kan niet anders, is nog klein, wil eigenlijk samen spelen etc.). Uitleggen, uitleggen, uitleggen. Wie weet helpt het.
Inmiddels verwacht ik over een paar weken nummer vier en manlief en ik verzuchten weleens, dat we nog maar een paar jaar deze strijd zullen hebben. Maar goed, daarna komt er vast een andere onderlinge strijd, en nog een, en nog een, en nog een
Succes, het is ook niet leuk om het gevoel te hebben dat je de halve dag politieagent moet zijn.

Mathilde

Mathilde

05-10-2009 om 13:38

Samen dingen doen

Ik heb niet zoveel toe te voegen (herken de post van angel3 helemaal), maar wat ik vaker ben gaan doen is ze een gezamenlijke missie geven. Voorbeeld: tv kijken. Dan moeten ze samen overleggen welke film ze willen zien. Zo lang ze er niet uitkomen, zet ik niks op . Maar met eentje van 1,5 werkt dat waarschijnlijk minder goed. In die tijd kreeg oudste wat meer privileges, ik hield ze zoveel mogelijk apart, ik liet oudste veel 'helpen', en ik lette goed op wie de zwarte piet kreeg (dus niet alleen oudste).
Hier zijn ze nu 6 en 3,5 en er wordt nog regelmatig ruzie gemaakt. Een beetje hoort het er ook wel bij, dus ik probeer ook om niet te snel in te grijpen. Want vaak krijgen ze ruzie uit wedijver lijkt het wel, dus om te kijken wie mamma de liefste vindt. Bemoei ik me er niet mee, dan zitten ze meestal heel lief samen te spelen en hebben ze wel wat kibbelarijen maar leggen ze het dan ook weer snel bij. Verschijn ik op het toneel, volgt geheid ruzie. Laatst viel mijn man dat ook op. Zaten ze al een uur braaf op zolder te spelen (hij was erbij), kom ik erbij, ik zeg niks en ga even achter mijn pc zitten, twee seconden later slaan ze elkaar bijna de hersens in. Dus als je je een politie-agent voelt, draag je zelf misschien ook op een of andere manier bij aan het vele ruzie maken.
Mathilde

zon

zon

05-10-2009 om 14:16

Veel aan tafel inderdaad

Hier 3 kinderen van 4, 2,5 en 15 maand maar ik moet zeggen dat oudste en jongste totaal geen last hebben van elkaar. De jongste speelt altijd op de grond, de oudste doet bijna alles aan tafel (lego, puzzelen, spelletjes, tekenen en knutselen). Hierdoor kunnen ze elkaar niet in de weg zitten aangezien jongste daar gewoon niet bij kan. Dingen die op de grond moeten zoals de duplo trein doen we alleen als jongste slaapt (anders wordt dit inderdaad direct gesloopt). Willen de meiden tutten met de poppen dan doen ze dit ook aan tafel of lekker boven op hun eigen kamer en dit vinden ze ook volkomen logisch want jongste snapt immers nog niet dat hij geen dingen kapot mag maken. Verder spelen ze ook wel veel samen maar dan is het vaak met speelgoed van jongste (hem duwen in de loopkar, autootjes voor hem van de autobaan duwen, samen muziek maken etc). Maar omdat dit speelgoed van jongste betreft weten ze dat ze mogen helpen en samen mogen spelen maar dar jongste ook altijd iets mag en het zelf mag proberen, het is immers zijn speelgoed. Ik ben dus wel benieuwd hoe 5 en 1,5 jarige elkaar continu in de haren kunnen zitten?
Overigens maken de meiden van 2,5 en 4 wel veel ruzie maar dat komt omdat zij meer op hetzelfde niveau zitten, dezelfde dingen willen doen, ze veel samen spelen wat nog niet altijd lukt, ze verbaal de strijd aan gaan etc. maar dat lijkt me bij een 1,5 en 5 jarige toch heel anders.

V.M.

V.M.

05-10-2009 om 19:45 Topicstarter

Diep ademhalen dus...

Vandaag was mijn oudste vrij (en ik ook) en heb ik de jongste gewoon naar het dagverblijf gebracht en leuke dingen met de oudste gedaan. Heel veel positieve aandacht gegeven. Toen was het weer het lieve mannetje dat ik zo graag zie.

Toen de familie weer compleet was hebben ze weer lief gespeelt. De jongste begon inderdaad een paar keer te gillen om niets en die heb ik ferm toegesproken waar mijn oudste bij was. Dat lijkt wel te werken dat niet alleen de oudste op zijn kop krijgt. Ik dacht dat we dat al deden, maar misschien moet ik wat bewuster zijn in dat soort dingen. Positieve aandacht, niet alleen de oudste bestraffen en veel geduld hebben dus.

En dan dient zich in februari nummer 3 aan....zucht...
Groetjes,
V.M.

5 en 1

Hier twee jongens van 5 en 1. Als jongste slaapt, gaat het prima, maar zodra hij wakker is, rauschen ze de hele tent door. Totdat het fout gaat en 1 van de 2 zich bezeert. Maar inderdaad, angel3, de jongste piept wel heel snel. Oudste hoeft maar bij hem in bad te komen of hij begint al te gillen. Beetje overdreven...

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.