Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Wat fijn dat het goed ging bij de schoolstart gisteren
Blossom, hoe ging het met zoon?

Hier is het ook even wennen, normaal stonden we rond 07.30 bij de opvang om de meiden af te leveren. Nu stap ik om 08.10 op de fiets, breng eerst jongste naar de opvang en dan oudste naar school. 
Het voelt alsof we ineens tijd over hebben zo 's ochtends. 

En daarnaast voelt het op mijn PT dag juist weer als haasten, omdat we dan geregeld pas na 08.30 beneden waren

We zijn hier vanaf morgen ook zoekende naar een ander ritme, ik start bij een nieuwe WG en ik heb nog geen idee hoe het daar gaat met thuiswerken e.d. Ik ben zelf een vroege vogel, maar had al wel begrepen dat bij nieuwe WG mensen gemiddeld pas rond 09.00 beginnen. Dat is mij wel iets te laat.. Hopelijk kunnen we het zo regelen dat ik eerder start of de uren anders 's avonds na bedtijd van de meisjes inhaal, mocht ik echt pas om 09.00 verwacht worden. Reistijd is zo'n half uur.. 

Hier ook een kleuter! Aankomende maandag start hij in groep 2. De vakantie duurt hem veel te lang, hij heeft echt zin om weer naar school te gaan. 

Deze week nog allerlei activiteiten. “Mama, morgen moeten we badkleding meenemen. Maar… in bad draag je toch niks?” 

@chantilly: ja, op de PT dag er óók optijd uit moeten is wel wennen. Wij zijn geen van allen vroege vogels (ook zoon niet), dus dat is nog wel eens een dingetje.

Pffff nou nou vandaag eerste zwemles gehad of nou ja eerst een aantal keren een half uur zodat ze het niveau van je kind kunnen bepalen en ze kind dan in een passende zwemgroep plaatsen.
Eén ouder moest mee het water in. Nou het was een half uur lang een schreeuwende zwemjuf die verteld welke oefeningen je met je kind moet doen en dat dan samen met 15 andere ouders en kleuters in één instructie badje. 
En dat dan ook nog om 18.00, dus rennen vliegen, eten snel snel. En dan las ik dat het gemiddeld 1,5 jaar duurt voordat ze diploma A hebben. Echt vreselijk, ik hoop dat het straks nog wat beter te doen wordt als ze echt bij een zwemgroepje zit. 🤞

Zwemles kijk ik ook niet naar uit. Wij gaan wel voor zwemschool die max 8 kinderen per les heeft en als het op bso dag blijkt te vallen, brengt en haalt de bso . Kleuter gaat beginnen aan eind van het jaar als ie bijna 5 is. 

Dat klinkt inderdaad niet aanlokkelijk, Lavendel

Ik ben vandaag vrij maar kleuterdochter wil overblijven ipv thuis eten. Het leek mij wel gezellig. Gisterenmiddag was de goed gemutst dus als ze zo vrolijk opstaat dan laat ik haar overblijven. 

Due-scimmie schreef op 03-09-2021 om 06:43:

Zwemles kijk ik ook niet naar uit. Wij gaan wel voor zwemschool die max 8 kinderen per les heeft en als het op bso dag blijkt te vallen, brengt en haalt de bso . Kleuter gaat beginnen aan eind van het jaar als ie bijna 5 is.

Dat is fijn geregeld als het op een bso dag is!

Ik heb ook gekeken naar een zwemschool met kleinere groepjes. Was al een wachtlijst van 2 jaar.

Pfff dat klinkt als een energieslurpende les lavendel. Wat vond kleuter er zelf van?

Wij hebben een half jaar op de wachtlijst gestaan, gisteren werd ik toevallig gebeld dat we volgende week vrijdag mogen starten. We beginnen bewust een week later omdat het anders net het einde van de eerste schoolweek is.
De eerste keer mag er één ouder mee kijken maar die gaat niet het water in. Het groepje bestaat uit allemaal beginnende kinderen en in totaal zijn ze met max 10 kinderen per les. Zes weken blijven ze samen en daarna gaan ze verder afhankelijk van hun niveau dan. Wij missen dan de eerste les maar het leek me ook juist fijn dat we dan niet met 10 ouders tegelijk zijn. Dochter is erg watervrij dus hopelijk helpt dat ook wat. Tijdstip is 15.45uur op papadag. Vind ik stiekem jammer want het lijkt mij juist heel leuk om mee te gaan (wellicht iets minder na het verhaal van Lavendel)

iLavendel schreef op 03-09-2021 om 08:05:

[..]

Dat is fijn geregeld als het op een bso dag is!

Ik heb ook gekeken naar een zwemschool met kleinere groepjes. Was al een wachtlijst van 2 jaar.

Ik heb kleuter ook al poos terug ingeschreven nadat ik van vriendin hoorde dat haar dochter 1,5 jaar op wachtlijst had gestaan. Ze zeggen dat het ongeveer 1,5 jaar duurt dus zodra kleuter klaar is, heeft peuter de zwemleeftijd alweer bijna.

JtM

JtM

03-09-2021 om 08:35 Topicstarter

Dat klinkt niet als een fijne les Lavendel. Ik moet ook zeggen dat ik van niemand in mijn omgeving ken die de eerste keer mee het water in moest.
Zoon staat op de wachtlijst bij een vereniging waar ze les in kleinere groepjes aanbieden. Daar mocht je je ook pas inschrijven op het moment dat kind 4 is, eerder ging niet. Dus nu wachten tot we bericht krijgen dat hij mag starten. 

Hier mag je volgens mij niet eens mee het zwembad in vanwege corona, maar moet je je kind afgeven aan de deur. Dochter mocht vlak voor de zomervakantie starten, maar vanwege de lange stop daarna wilden we dat niet. Nu wachten we tot ze weer wordt opgeroepen, hopelijk ergens in de komende weken. 

Hier mag je je kind trouwens pas met 4,5 jaar inschrijven en de wachttijd is ruim een half jaar. Dochter ziet erg op tegen zwemles, hopelijk valt het voor haar mee.

Zwemles hoort erbij. Gelukkig vindt mijn dochter het leuk. Hier kun je inschrijven vanaf vier jaar. Sinds corona zijn de wachtlijsten wat langer geworden, maar wij wilden pas met vijf starten. Vaak is het wel zo dat kinderen die later starten sneller hun diploma halen omdat ze groter/sterker zijn, betere concentratie, etc. Mijn dochter is uiteindelijk pas na de lockdown in januari gestart, werd in april zes en zal waarschijnlijk ergens dit najaar afzwemmen voor A. Ik vind het overigens belangrijker dat mijn kind fatsoenlijk leert zwemmen dan dat ze alleen maar snel haar diploma heeft. Ze heeft zwemles op zaterdagochtend.

Ik zie ook niet zo op tegen zwemles, het lijkt me zelfs wel leuk. Dochter is alleen heel bang om water in te slikken of water in haar ogen te krijgen, dus ze ziet er enorm tegenop.
Zwemmen jullie kinderen allemaal 1x per week? Wij twijfelen om haar 2x per week te laten zwemmen, dat is hier ook mogelijk. Hopelijk heeft ze dan iets sneller haar zwemdiploma maar belangrijker: voelt ze zich sneller comfortabel in het water omdat er iets minder tijd tussen de lessen zit. We wonen aan het water dus dat vind ik wel belangrijk.

Oh wat een vervelende ervaring Lavendel. Zelf mee het bad in moeten doen ze hier ook niet. Je start gewoon bij de beginners en als je bepaalde dingen kan mag je door naar het volgende bad. Dochter mag morgen voor het eerst en ze kan niet wachten, ze heeft er zoveel zin in! Hier dus ook op zaterdag, voor nu wel prima. Ik vind het niet zo’n ramp om mee te gaan, denk ik nu haha. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.