Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Hier hebben we sinds vandaag een echte kleuter, ze is 4 gewoon! 
Verder gaat het meer dan prima, ze vindt het fantastisch op school, juf tevreden, wij tevreden. Langzamerhand begint ze ook contacten te leggen buiten de bekende kinderen van de BSO. Ik hoor steeds meer namen voorbij komen en als ik haar ophaal op woensdagmiddag, dan zie ik haar ook altijd zo lekker spelen. 

Die ontwikkeling gaat echt zo snel, ze kon al erg goed praten, maar nu maakt ze ook minder fouten met vervoegen. Qua liedjes en rijmpjes mocht ze al wel naar groep 2 volgens haar juf ( dank je wel oma kleuterjuf en gelukkig is dat het enige waarop ze voorloopt ) en ze was een fijne hulp in de klas op dat gebied. Zo leuk om te horen. 

Wat een mooie berichten Chantilly (ik wil steeds slagroom typen, ha ha).
Zo fijn als het goed met ze gaat
Wij hadden van de week een belafspraak met de juf. Onze kleuter doet het ook goed op school. Ze vertelt thuis weinig dus die bevestiging was fijn. 
Deze week een wat mindere week want ziek en daarna moeite om in het ritme te komen. Hopelijk vandaag een goede dag. 

Hier ook ziek geweest. Oorontsteking. Kleuter is er nog doof van. Binnenkort ga ik mee met een uitje naar het bos. Het lijkt mij leuk om te zien hoe kleuter is tussen de andere kinderen in de klas.

Gefeliciteerd Chantilly!
Kleuter doet het ook goed op school. Ligt goed in de groep, speelt wel alleen met jongens en het enige meisje dat in de bouwhoek komt.
 Sportbso gaat helaas wat minder goed. Hij mist ons als hij daar is geeft hij aan en dat komt ook wel omdat hij daar nog geen vriendjes heeft gemaakt. We gaan nu contract terug omzetten naar een dag oude bso(op basisschool) en 1 dag sportbso. Kijken of dat helpt. Maar pff ik vind het zo lastig als ik hoor dat hij daar zo verdrietig is. Eerste dag hadden ze het niet gezegd, deden ze pas de keer erna.    

Peppa schreef op 24-09-2021 om 09:58:

Hier ook ziek geweest. Oorontsteking. Kleuter is er nog doof van. Binnenkort ga ik mee met een uitje naar het bos. Het lijkt mij leuk om te zien hoe kleuter is tussen de andere kinderen in de klas.

Veel plezier! Ik kijk ook uit naar een uitje waarbij ik kan helpen.

Due-scimmie schreef op 24-09-2021 om 12:48:

Gefeliciteerd Chantilly!
Kleuter doet het ook goed op school. Ligt goed in de groep, speelt wel alleen met jongens en het enige meisje dat in de bouwhoek komt.
Sportbso gaat helaas wat minder goed. Hij mist ons als hij daar is geeft hij aan en dat komt ook wel omdat hij daar nog geen vriendjes heeft gemaakt. We gaan nu contract terug omzetten naar een dag oude bso(op basisschool) en 1 dag sportbso. Kijken of dat helpt. Maar pff ik vind het zo lastig als ik hoor dat hij daar zo verdrietig is. Eerste dag hadden ze het niet gezegd, deden ze pas de keer erna.

Ah wat een vervelende situatie. Soms heeft het tijd nodig en soms is het niet de meest geschikte plek. Bij veel verdriet hadden ze het wel mogen zeggen..

Oeh jaloers! Lijkt me ook heel leuk om eens bij een uitje te kunnen helpen zodat je meer ziet hoe het gaat in de groep.

Afgelopen woensdag kwam ons overbuurjongetje spelen waar kleuter nooit mee omgaat. Het initiatief kwam vooral vanuit de moeder (hij is ook nog maar net twee). Kleuter vond het verschrikkelijk! Ze had bedacht dat haar broertje alleen met hem ging spelen en zij naar één van haar vriendjes zou gaan. Echter kon niemand dus dat ging niet door. Het overbuurjongetje deed niks mis maar dochter zat zich al de hele tijd aan hem te irriteren zag ik. Uiteindelijk gingen we naar een speeltuin in de buurt en toen ze daar ook geen eigen vriendje zag en ik haar niet wilde duwen op de schommel ontplofte ze. Pffff zulke erge driftbuien hebben we lang niet meer gehad.
Gooien met zand, buurjongetje 'stommerd' noemen, keihard krijsen... Ik ben rustig en lief gebleven maar baalde zo van haar gedrag. De hele weg naar huis heeft ze gekrijst en natuurlijk viel ze door haar geklungel op haar knie welke begon de bloeden. Peuter krijste inmiddels ook mee omdat niemand zijn hand wilde vasthouden.

Soms heb je van die dagen... Voor jullie herkenbaar of helemaal niet?

Nu zit ze weer prima in haar vel, nu weer even spelen met een vriendje en straks gaan we samen naar zwemles.

Wat sneu Envelop, dat ze zichzelf zo in de weg zat. Ook wel ingewikkeld met zo’n veel jonger kindje, ik denk dat onze kleuter eerst zou gaan ‘moederen’ en hem vervolgens gewoon naar huis zou brengen haha.
Hier alles goed met kleuter. Afgelopen week school gesprek gehad (met kleuter erbij, is dat bij jullie ook?). Kleuter lijkt prima in haar vel te zitten. Grootste uitdaging dit jaar wordt; voldoende nieuwe dingen aanbieden (ze gaat af en toe mee met een soort projectklasje om verveling te voorkomen) en haar aan te leren dat niet alles in één keer perfect hoeft. Wat dat betreft is ze het tegenovergestelde van onze peuter, zij een perfectionist en hij probeert dingen gerust 100x.
Inmiddels haar eerste kinderfeestje gehad hier thuis… toch wel heftig hoor, 6 kleuters in je huis! Maar we hebben het overleefd allemaal haha dus het is goed gekomen .

Gefeliciteerd Chantilly! Fijn dat het zo goed gaat ook op school en dat ze lekker haar draai vindt tussen de andere kindjes. Kan me voorstellen dat school een enorme boost geeft in de ontwikkeling.

Wat vervelend dat zoon de sportbso niet zo leuk vindt Due-scimmie. Hopelijk helpt de nieuwe situatie met 1 dag oude bso. Het zal vast even z'n tijd nodig hebben voor hij ook vriendjes maakt op de sportbso, maar begrijpelijk dat je het lastig vindt dat hij verdrietig is, dan breekt je hart gewoon.

En dat soort dagen zijn herkenbaar Envelop. Hier is dat vaak ook als ik zelf net een wat lastigere dag heb. Of dat dan toeval is of kind het aanvoelt, geen idee, maar sommige dagen gaat echt alles tegen het plafond. Ach, ze horen er een beetje bij hè, al is het niet echt fijn. Het gedrag van peuters/kleuters kan ook zo vreselijk als een blad aan een boom omslaan. De ene dag vinden ze iets prachtig, de volgende dag vinden ze precies datzelfde stom, vervelend, eng...

Hier heeft bijna kleuter zijn eerste wendagen erop zitten. Hij heeft het heel erg naar zijn zin en is echt toe aan school (en wij als ouders ook ). Nog geen plannen voor de herfstvakantie alhambra, al schiet dat ook alweer op. Jij wel al plannen?

Wat leuk dat jullie kleuters het allemaal zo goed doen op school! Maar het lijkt me erg lastig als het op de bso niet zo loopt, Due-Scimmie. Hopelijk heeft het toch gewoon wat tijd nodig.

Ik kom hier ook graag meeschrijven. Dochter wordt in de herfstvakantie 4 en mag as. maandag voor het eerst wennen op school. Ze kan niet wachten (is er al een half jaar enorm ermee bezig), maar als puntje bij paaltje komt zal ze het toch wel spannend vinden, denk ik. Vandaag gesprek gehad met de peuterspeelzaaljuf en uit de observaties bleek wel dat ze gewoon heel hard aan school toe is. Ik ben benieuwd! 

JtM

JtM

24-09-2021 om 15:58 Topicstarter

Gefeliciteerd Chantilly, fijn dat het al zo goed gaat op school!

Due, Wat sneu dat zoon zo verdrietig is op de sport bso hopelijk gaat het weer beter wanneer hij 1 dag op de normale bso zit.

Gelukkig heeft zoon de laatste tijd erg weinig driftbuien, even niet herkenbaar Envelop. Wel zielig om te zien dat ze zichzelf zo in de weg zat.

Gelukkig is de oorontsteking weer over Druif. Leuk dat uitje naar het bos! Toevallig is dat op zoon zijn school binnekort ook en ze zoeken nog ouders die mee willen rijden. Toevallig kan ik die ochtend, alleen ik heb de dag ervoor dan een behandeling gehad nav pap3b. Dus ik ben nog even aan het twijfelen of het slim is om mezelf op te geven voor die ochtend.
Zo'n kinderfeestje lijkt me ook pittig. Wat hebben jullie gedaan?

Welkom River.

Hier geen plannen voor de herfstvakantie, Alhambra. Dat is bij ons ook pas eind oktober. Vriend en ik moeten gewoon werken dus zoon zal zijn 3 dagen gewoon naar de bso gaan.

JtM

JtM

24-09-2021 om 16:03 Topicstarter

Van de week hebben we het eerste 10 minuten gesprek gehad op school. Zoon was er ook bij. De juf gaf aan dat hij eigenlijk altijd lacht. Hij is vrolijk in de klas en doet goed mee. Hij heeft een beginnend vriendje waar hij heel lekker rustig mee kan spelen. En 2 beginnende vriendjes waarmee het 3 draken samen zijn. Druk en wild spelen, waardoor er soms een miscommunicatie onderling is (de een speelt een ninja en denkt dat dat de ander de slechterik is en andersom).
Al met al doet hij het goed op school.

De gymjuf had nog doorgeven dat hij wbt klimmen enzo geen schrik kent. Ze moet hem goed in de gaten houden want voor ze het weet zit hij bovenin een klimrek, haha.

RoosOpJeHoed, ik heb wat dagen vrijgenomen zodat mijn dochter maar 1 dag naar de bso hoeft. De kapper staat op de planning, verder nog niets. Ik hoop dat jullie  kleuter zich snel thuis zal voelen op school.

Welkom RiverWaltz. Leuk dat mee gaat schrijven. Dat ook jullie kleuter zich snel thuis mag voelen!

Klinkt als een leuke en ondernemende zoon, JtM! Fijn dat hij het zo goed doet. 

Even een vraagje, niet om op te scheppen. Ik hoop dat jullie het niet zo zullen opvatten.
Wat is het rekenniveau van een gemiddelde groep1leerling?
Vandaag kwam er 3 en 6 is 9 uit haar mond. Ik stond versteld. Ze deed al 4 en 2 is 6 enzo. Ik ben zelf niet zo'n rekenwonder, mijn man wel. Die is niet zo onder de indruk omdat het gemakkelijke sommen zijn in zijn ogen.

Woensdag een startgesprek met de juffen. Even bespreken hoe het thuis en op school gaat. In november het eerste rapportgesprek, hiermee beginnen ze in groep 2.

alhambra schreef op 26-09-2021 om 20:08:


Even een vraagje, niet om op te scheppen. Ik hoop dat jullie het niet zo zullen opvatten.
Wat is het rekenniveau van een gemiddelde groep1leerling?
Vandaag kwam er 3 en 6 is 9 uit haar mond. Ik stond versteld. Ze deed al 4 en 2 is 6 enzo. Ik ben zelf niet zo'n rekenwonder, mijn man wel. Die is niet zo onder de indruk omdat het gemakkelijke sommen zijn in zijn ogen.

Dat is zeker geen standaard groep 1 som. Afgaande op leerdoelen, zijn dat doelen die ze halverwege groep 3 moeten beheersen . Maar er wordt natuurlijk al wel eerder mee geoefend. Niet zo zeer met de term plus, maar bijvoorbeeld wel met splitsen. Dat doen ze hier in groep 2 vooral. In groep 1 was het tellen voor best wat kindjes nog ingewikkeld, laat staan rekenen.


Mijn eigen (vroege) groep 2 leerling, is nu thuis ook veel met kleine sommetjes bezig. Maar dan meer 2+2 werk. 6+3 zou hij nog op z'n vingers uitrekenen. En mijn knul is op zich ook niet langzaam. Dus hartstikke knap van die van jou! 

Hier zei juf bij kennismakingsgesprek dat ze in groep 1 nog oefenen met tot 10 tellen. Maar als ze dat al kunnen hoefden ze dat niet mee te doen en sloten ze aan bij groep die tot twintig leerde bijvoorbeeld. Ik was altijd in veronderstelling dat kinderen voor school begon al tot tien konden tellen.

Kleuter vraagt wel vaak hoeveel is dit + dit maar verder dan 2+2 en 3+3 komt hij niet. En zou best kunnen dat hij die antwoorden inmiddels onthouden heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.