Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Envelop schreef op 23-07-2021 om 12:02:

[..]

Dit kan ik nog wel eens proberen voor het slapen gaan echter zie ik het nog niet voor me hoe ik haar op haar kamer alleen met zo'n meditatie moet laten...In het avondritueel bespreken we wel altijd de dag door, merk dat zij dat heel fijn vind om alles even te verwerken. Zo krijg ik zelf ook nog wat meer mee wat er allemaal gebeurd.

Misschien via usb/Bluetooth en speaker? Of iets van rustgevende muziek ofzo?

PinkFlower schreef op 23-07-2021 om 09:03:

[..]


Hoogbegaafd is een uitzondering, dat komt bijna nooit voor, dat snap je toch zelf ook wel? Ik ben juf geweest en ik heb gezien hoe het regelmatig gaat met jonge kinderen in groep 3. Vooral het eerste halfjaar is vaak niet leuk voor hen, uitzondering daargelaten. Maar goed ik ga er niet meer op reageren. Deze discussie past niet in dit topic.


Gisteren toevallig artikel gelezen. Er is geen bewezen voordeel of nadeel van 1,5 jaar of 2,5 jaar kleuteren voor kinderen die qua leeftijd op grens vallen. 

JtM schreef op 22-07-2021 om 13:40:

Hier geen ervaring met campings, ik ben totaal niet van 'kamperen' (nee, ook niet in een caravan of camper). Vorig jaar wel op Ter Spegelt geweest bij mijn broer en dit jaar naar De Paal naar vrienden. 

Hier staan veel mensen van de school op deze campings. Man houdt niet van slapen in een tent maar wil volgend jaar wel weekend met de jongens naar een van deze toe  . Lekker dichtbij, kan man gewoon overdag komen en als slapen in tent niet lukt voor kids ben ik zo weer thuis.

Envelop schreef op 23-07-2021 om 13:16:

[..]

Dank voor het meedenken. Het probleem is niet dat ze gaat roepen maar dat ze oprecht niet weet hoe ze in slaap moet vallen. Mijn eigen invulling is dat dat komt doordat ze zichzelf geen rust gunt en te druk in haar hoofd is, zelf zegt ze dat ze nergens over aan het nadenken is maar dat het gewoon niet lukt.

Ik herken het wel van mezelf (ook als kind). Hoe meer je je gaat focussen op het moeten slapen, hoe moeilijker het wordt. Ik zou daarom afspraken maken dat ze echt in bed blijft met het licht uit (evt. een klein nachtlampje), maar wel mag lezen. Dan blijft ze wel rustig en misschien wordt ze dan afgeleid en valt ze in slaap. Zeker als ze het overdag prima trekt, misschien heeft ze wat minder slaap nodig. Die lange zomeravonden en de warmte zullen ook niet helpen.

JtM

JtM

23-07-2021 om 14:41 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 23-07-2021 om 14:16:

[..]

Hier staan veel mensen van de school op deze campings. Man houdt niet van slapen in een tent maar wil volgend jaar wel weekend met de jongens naar een van deze toe . Lekker dichtbij, kan man gewoon overdag komen en als slapen in tent niet lukt voor kids ben ik zo weer thuis.

Dat is een goede oplossing  

Vriend zou dan weer niet naar een camping dichtbij huis willen omdat hij dan zegt niet hét vakantie gevoel te hebben haha. 

Hopelijk kunnen we eind dit jaar of anders volgend jaar weer lekker met het vliegtuig weg.

JtM schreef op 23-07-2021 om 14:41:

[..]

Dat is een goede oplossing

Vriend zou dan weer niet naar een camping dichtbij huis willen omdat hij dan zegt niet hét vakantie gevoel te hebben haha.

Hopelijk kunnen we eind dit jaar of anders volgend jaar weer lekker met het vliegtuig weg.

Het is ook niet al vakantie maar als weekendje weg . Wij gaan voor zomervakantie naar chalet op camping jn België.  Maar wel met airco en vaatwasser en twee badkamers voor 5 personen 

Vorig jaar stoomden we weg in ons vakantiehuis dus daarom nu zekere voor onzekere met airco.

Zot-83 schreef op 23-07-2021 om 07:26:

[..]

Ik vind het komend jaar groep 1 niet zo matchen met een speciale uitdaging-kleuterklas. Hier is oudste van mei ‘16 en hoogbegaafd getest. Hij stroomt nu door naar groep 3, op een andere school. Eigenlijk zou groep 4 passender zijn, maar dat is natuurlijk niet te doen qua leeftijden.

Klinkt zweverig, maar ik zou zeggen: wat zegt je gevoel? Waar heeft hij aansluiting bij? Ik snap wel dat het er niet in gaat dat hij niet naar groep 2 gaat. Nu is dat minder een issue want kleuterklas, maar komend jaar gaan die vriendjes dan naar groep 3 en hij naar 2.

En ik las ergens de opmerking ‘laat ze maar lekker spelen, ze moeten al zo lang naar school’. Sommige kinderen hebben gewoon meer nodig. Dat kan in spelvorm, maar sommige zijn ook gewoon toe aan leren. Mijn kleuter (of net niet meer kleuter) bloeit op sinds hij reken- en taalspelletjes mag doen.

Gaat jouw kind nu naar HB onderwijs?

Mijn kleuter ligt nog met iedereen goed, geen uitgesproken voorkeur voor kinderen uit groep 1 of groep 2. Dat is ook wel een van de overwegingen geweest van de juffen, denk ik. Hij heeft ook weinig kans gehad om te bonden met de groep natuurlijk, want na 2 weken school was er direct een lockdown tot februari. Dus eigenlijk heeft hij pas 4 a 5 maanden echt onderwijs gehad.

Maar goed, feit is natuurlijk dat mijn oudste weldegelijk hoogbegaafd lijkt. Dus dat hoogbegaafdheid zeldzaam is, dat is zo, maar in mijn familie komt het nou eenmaal voor. Voor mijn oudste heeft het wél kwaad gedaan dat het te laat is opgemerkt, hij moet nu vertrekken van school. Dus ik ben erg alert op dat dit jongste niet ook gaat gebeuren. Jongste is nu volop bezig met de beginletters van woorden herkennen (B is van boom he mama? En Boter. En baby) en met rekensommen (eenvoudige). En de serieuze en leergierige werkhouding was de juffen erg opgevallen. Dus ik vind hem geen typische groep 1 kleuter en ik denk persoonlijk ook niet dat je elke kleuter een plezier doet 'met zo lang mogelijk laten spelen'. Mijn oudste in elk geval niet. Wat dat betreft goed om te lezen dat onderzoek heeft uitgewezen dat 1,5 jaar kleuteren of 2,5 jaar kleuteren gemiddeld geen verschil maakt. Ik ga het gewoon maar aan kijken en na de herfstvakantie het gesprek aan met de juffen.

Bedankt voor alle overdenkingen.

Wij gaan trouwens al een paar jaar naar familiecampings met chalets/huisjes. Dan heb je wel de sfeer en de faciliteiten van een grote camping, maar de luxe van een huisje. Ik hou zelf meer van dit soort familiecampings dan van echte vakantieparken (a la Center Parcs), omdat je meestal veldjes hebt met een speeltoestel in het midden. Dan zit je zelf op je eigen terras en kun je van een afstandje naar de kinderen kijken. Bij de vakantieparken verkondigen ze overal enthousiast dat je lekker privacy hebt, maar intussen denk ik alleen maar 'Dan moet ik dus bij werkelijk elk speeltuin bezoekje mee'. Dus dit vind ik veel fijner.

Dierenbos heb ik ook wel eens naar gekeken. Ben benieuwd hoe je dat bevalt Envelop!

Heb je nog campingtips in die categorie Phil? Ik vind speelplek voor het huisje echt een plus. Zeker met ons weglopende onderzoekende peuter  . Dit jaar hebben we dat trouwens volgens mij niet echt, maar hebben nu ook vooral gekeken naar fijne animatie voor oudste. 

Even een beetje bijgelezen. Hier ook een kleuter  ( okt 2015) Hij moest ook nog een  jaar groep 1 doen omdat hij nog zo speels was Na aanleiding van diverse dingen die hij thuis deed hebben we hem toch laten toetsen door de IB-er in april. Hij bleek toen al ruim boven de groep 2 lijn te zitten en gaat nu naar de zomer naar 3. Wat ik heel erg merk is dat het een totaalplaatje is. Hij weet van alles veel, niet specifiek dat hij goed kan lezen of rekenen of noem maar wat. 
Nu is hij nog speels maar ik weet zeker dat het anders op een gegeven moment klieren zou worden als hij in zijn groep moest blijven.

Verder vind ik het leuk om jullie vakantieplannen te lezen. Wij gaan voor het eerst naar een mega camping met animatie enz. Man en ik vinden het niks maar ik denk dat kleuter het geweldig gaat vinden.

Due-scimmie schreef op 23-07-2021 om 21:02:

Heb je nog campingtips in die categorie Phil? Ik vind speelplek voor het huisje echt een plus. Zeker met ons weglopende onderzoekende peuter . Dit jaar hebben we dat trouwens volgens mij niet echt, maar hebben nu ook vooral gekeken naar fijne animatie voor oudste.

We zijn naar de Pekelinge en De Belten geweest. Komende vakantie gaan we naar de Leistert. Ik vond de Belten heel fijn qua sfeer. Pekelinge vond ik iets drukker/onoverzichtelijker. 

Woezelisboos schreef op 23-07-2021 om 11:14:

[..]

Maar je kunt een kind natuurlijk ook niet dwingen om te spelen als het andere interesses heeft. Mijn kind deed het helemaal niet zo goed in de kleuterklas en de juf drong een beetje aan op nog een jaar kleuteren maar ik zag allang dat ze juist de 'spelactiviteiten' niet leuk vond en liever serieus wilde leren. Het is geen kind om te knutselen, knippen en plakken. Toch naar groep 3 gegaan en beste beslissing ooit. Gaat nu graag naar school en komt heel goed mee, bovengemiddeld zelfs denk ik.

Dit is ook wat ik bedoelde. Je doet er een kind gewoon echt niet altijd plezier mee.


@ pink flower, je toon komt op mij best agressief over. 
Ja, hoogbegaafdheid komt niet extreem veel voor. Maar, ouder kind is hoogbegaafd en wist je dat broers of zussen vaak maar een paar IQ punten vanaf zitten? Als ik dat combineer met de serieuze werkhouding en voorlopen, dan zou het me niet verbazen als dit kind ook hoog- of meerbegaafd is. 

Mijn opmerking was niet om de discussie aan te gaan maar een ander geluid te laten horen. En ja, dan heb ik misschien een aversie tegen al het ‘ze moeten maar lekker spelen’. Want dat heb ik afgelopen jaar genoeg gehoord. 

PhilDunphy schreef op 23-07-2021 om 20:45:

[..]

Gaat jouw kind nu naar HB onderwijs?

Mijn kleuter ligt nog met iedereen goed, geen uitgesproken voorkeur voor kinderen uit groep 1 of groep 2. Dat is ook wel een van de overwegingen geweest van de juffen, denk ik. Hij heeft ook weinig kans gehad om te bonden met de groep natuurlijk, want na 2 weken school was er direct een lockdown tot februari. Dus eigenlijk heeft hij pas 4 a 5 maanden echt onderwijs gehad.

Maar goed, feit is natuurlijk dat mijn oudste weldegelijk hoogbegaafd lijkt. Dus dat hoogbegaafdheid zeldzaam is, dat is zo, maar in mijn familie komt het nou eenmaal voor. Voor mijn oudste heeft het wél kwaad gedaan dat het te laat is opgemerkt, hij moet nu vertrekken van school. Dus ik ben erg alert op dat dit jongste niet ook gaat gebeuren. Jongste is nu volop bezig met de beginletters van woorden herkennen (B is van boom he mama? En Boter. En baby) en met rekensommen (eenvoudige). En de serieuze en leergierige werkhouding was de juffen erg opgevallen. Dus ik vind hem geen typische groep 1 kleuter en ik denk persoonlijk ook niet dat je elke kleuter een plezier doet 'met zo lang mogelijk laten spelen'. Mijn oudste in elk geval niet. Wat dat betreft goed om te lezen dat onderzoek heeft uitgewezen dat 1,5 jaar kleuteren of 2,5 jaar kleuteren gemiddeld geen verschil maakt. Ik ga het gewoon maar aan kijken en na de herfstvakantie het gesprek aan met de juffen.

Bedankt voor alle overdenkingen.

Nee, hij gaat naar een andere reguliere school met meer kennis over hb en een andere aanpak. De wissel vond hij best lastig natuurlijk, maar na anderhalve week heeft hij al nieuwe vriendjes gemaakt. 
Hij zit zoveel meer op zijn plek nu: waar hij normaal 5 van de 7 nachten wakker werd en bij ons kwam, is dat nu 1. Hij is rustiger, speelt leuker, minder driftbuien en naast lezen op avi m4 schrijft hij nu ook voor de lol hele paklijstjes en aftelkalenders. Hij is zó blij, terwijl hij eerst echt niet wilde. 

Oh wauw, wat een fijne verandering moet dat zijn voor jullie 😍
Zo naar om te zien dat je kind niet op zijn plek zit. Fijn dat jullie een ander plekje hebben gevonden voor hem dat wel aansluit.

Zot-83 schreef op 23-07-2021 om 22:48:

[..]

Dit is ook wat ik bedoelde. Je doet er een kind gewoon echt niet altijd plezier mee.


@ pink flower, je toon komt op mij best agressief over.
Ja, hoogbegaafdheid komt niet extreem veel voor. Maar, ouder kind is hoogbegaafd en wist je dat broers of zussen vaak maar een paar IQ punten vanaf zitten? Als ik dat combineer met de serieuze werkhouding en voorlopen, dan zou het me niet verbazen als dit kind ook hoog- of meerbegaafd is.

Mijn opmerking was niet om de discussie aan te gaan maar een ander geluid te laten horen. En ja, dan heb ik misschien een aversie tegen al het ‘ze moeten maar lekker spelen’. Want dat heb ik afgelopen jaar genoeg gehoord.

Is het een idee dat we hier een eigen topic over openen? Ik doe dan graag mee want "hij speelt" zo lekker heb ik ook heel vaak gehoord.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.