Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Wij hebben voor het eerst gekampeerd met de caravan. Normaal gaan we naar het buitenland, dit jaar durfde we het nog niet aan. Toen we onze kleuters vroegen of het een succes was zei hij 'nee, het een houding'. Wij keken elkaar aan. Toen vertelde de kleuter dat hij er van houdt om te kamperen 'een hou-ding'.

Bloempot schreef op 22-07-2021 om 20:14:

Wij hebben voor het eerst gekampeerd met de caravan. Normaal gaan we naar het buitenland, dit jaar durfde we het nog niet aan. Toen we onze kleuters vroegen of het een succes was zei hij 'nee, het een houding'. Wij keken elkaar aan. Toen vertelde de kleuter dat hij er van houdt om te kamperen 'een hou-ding'.

Haha wat een heerlijke logica. 

Hebben jullie nog tips voor het inslapen van kleuter? Zij gaat iedere avond rond 19.30/19.45uur naar bed maar is regelmatig om 21.00uur nog wakker. Op zich niet erg want overdag hebben we niet het idee dat ze slaap tekort heeft. We zien op de babyfoon die er nog staat dat ze regelmatig aan het spelen is met haar knuffels en soms is ze echt nog aan het dansen in haar kamer. Maar.... soms wil ze ook slapen maar weet ze niet hoe dat moet. Ik heb haar tips gegeven als letten op je ademhaling, denken aan iets leuks, rustig in je bed liggen en tellen, rustig in je bed liggen en je knuffels knuffelen maar dan roept ze steeds weer na 10min dat het niet lukt.

Als ik vraag of ze nog ergens over na aan het denken is zegt ze van niet. Jullie nog tips?

Misschien een geleide kindermeditatie luisteren samen? Hier nooit geprobeerd, maar er is een hele bekende alleen kom ik even niet op de naam. 

PhilDunphy schreef op 21-07-2021 om 20:26:

Mijn zoon van ruim 4,5 (nov '16) gaat na de vakantie trouwens opnieuw naar groep 1. Ze beschouwen het voorgaande jaar als groep 0, omdat hij later instroomde en er ook nog corona lockdowns waren natuurlijk. Ze zien dat hij zich lekker thuis voelt in de klas, al prima durft te praten en een erg goede werkhouding heeft. Om die reden mag hij ook naar een speciale uitdaging-kleuterklas. Het is sowieso een serieus, rustig jochie. Wat hij nog wel spannend vindt is om buiten schooltijd te spelen. Hij wil dat heel graag, maar durft andere kinderen nog niet te vragen. Ik verwacht dat dit in het nieuwe jaar snel zal komen.
Maar ik ben wel huiverig nu dat we er verkeerd aan doen om nog twee jaar te gaan kleuteren. Mijn oudste is (waarschijnlijk) hoogbegaafd en hoewel ik dat bij de ander niet vermoed, wil ik niet nog eens de fout maken met een kind te lang laten kleuteren, waardoor ze zich op den duur gaan vervelen. Het leidt er bij mijn oudste kleuter nu toe dat hij van school moet wisselen voor groep 3. Ik ga het volgend jaar na de herfstvakantie met de juf bespreken, of ze hem inderdaad een groep 1 kind vinden of dat hij meer in groep 2 past.

Hebben jullie ervaringen met grensgevallen (oktober/november/december) en kort of juist lang kleuteren?

Ik vind het komend jaar groep 1 niet zo matchen met een speciale uitdaging-kleuterklas. Hier is oudste van mei ‘16 en hoogbegaafd getest. Hij stroomt nu door naar groep 3, op een andere school. Eigenlijk zou groep 4 passender zijn, maar dat is natuurlijk niet te doen qua leeftijden. 

Klinkt zweverig, maar ik zou zeggen: wat zegt je gevoel? Waar heeft hij aansluiting bij? Ik snap wel dat het er niet in gaat dat hij niet naar groep 2 gaat. Nu is dat minder een issue want kleuterklas, maar komend jaar gaan die vriendjes dan naar groep 3 en hij naar 2. 

En ik las ergens de opmerking ‘laat ze maar lekker spelen, ze moeten al zo lang naar school’. Sommige kinderen hebben gewoon meer nodig. Dat kan in spelvorm, maar sommige zijn ook gewoon toe aan leren. Mijn kleuter (of net niet meer kleuter) bloeit op sinds hij reken- en taalspelletjes mag doen.

Onze kleuter was gisteren na school boos omdat ze film moesten kijken en hij geen werkje mocht doen

JtM

JtM

23-07-2021 om 08:01 Topicstarter

Wat schattig Due, had je eigenlijk moeten filmen en laten zien als hij puber is en géén huiswerk wil maken

Hier geen tips wbt inslapen. Zoon gaat liggen en slaapt snel, gelukkig.

Hier een goede nacht gehad. Heb zoon rond 22.30 nog een paracetamol gegeven en rond 6u kwam hij zelf op onze kamer omdat hij weer een beetje pijn had. Nog een paracetamol gegeven en hij heeft nog een uurtje geslapen. Hij voelt zich nu wel redelijk geloof ik. Is vrolijk en speelt een beetje. Heeft alleen nog geen kleur op zn gezicht.
Nu wachten op de uitslag van de test, we we moeten nog boodschappen doen dus daar wachten we nog maar even mee.

Zot-83 schreef op 23-07-2021 om 07:26:

[..]

Ik vind het komend jaar groep 1 niet zo matchen met een speciale uitdaging-kleuterklas. Hier is oudste van mei ‘16 en hoogbegaafd getest. Hij stroomt nu door naar groep 3, op een andere school. Eigenlijk zou groep 4 passender zijn, maar dat is natuurlijk niet te doen qua leeftijden.

Klinkt zweverig, maar ik zou zeggen: wat zegt je gevoel? Waar heeft hij aansluiting bij? Ik snap wel dat het er niet in gaat dat hij niet naar groep 2 gaat. Nu is dat minder een issue want kleuterklas, maar komend jaar gaan die vriendjes dan naar groep 3 en hij naar 2.

En ik las ergens de opmerking ‘laat ze maar lekker spelen, ze moeten al zo lang naar school’. Sommige kinderen hebben gewoon meer nodig. Dat kan in spelvorm, maar sommige zijn ook gewoon toe aan leren. Mijn kleuter (of net niet meer kleuter) bloeit op sinds hij reken- en taalspelletjes mag doen.

Dat was ik. En voor de meeste kleuters geldt dat ook gewoon. Mijn dochter doet ook graag taal- en rekenspelletjes. Spelletjes dus. Dat is heel wat anders dan het standaard leren zoals in groep 3. Ook spelend kun je leren. 

Hoogbegaafd is een uitzondering, dat komt bijna nooit voor, dat snap je toch zelf ook wel? Ik ben juf geweest en ik heb gezien hoe het regelmatig gaat met jonge kinderen in groep 3. Vooral het eerste halfjaar is vaak niet leuk voor hen, uitzondering daargelaten. Maar goed ik ga er niet meer op reageren. Deze discussie past niet in dit topic. 

Wat betreft vriendjes die naar groep 3 gaan en kind dat ik groep 2 blijft: daar komen ze wel overheen. Er zijn nog meer kinderen in de klas. Dat is geen reden om een kind naar groep 3 te doen. Was hier dit jaar ook aan de order. Uitleg is simpel en snapte ze direct: "als jij 6 bent mag jij ook naar groep 3." Ze zullen nog wel vaker afscheid moeten nemen van vriendjes. Omdat ze verhuizen bv. 

JtM gelukkig dat hij iig een beetje speelt en vrolijk is. Dat is al een kleine stap. Hopelijk zet het beter worden nu door.

Helaas ook geen tips voor het slapen. Hier bleek het een fase. Alle tips uit de kast getrokken maar niks hielp. Uiteindelijk ging het vanzelf over. Maar het is wel heel vervelend. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

23-07-2021 om 11:14

PinkFlower schreef op 23-07-2021 om 09:03:

[..]

Dat was ik. En voor de meeste kleuters geldt dat ook gewoon. Mijn dochter doet ook graag taal- en rekenspelletjes. Spelletjes dus. Dat is heel wat anders dan het standaard leren zoals in groep 3. Ook spelend kun je leren.

Hoogbegaafd is een uitzondering, dat komt bijna nooit voor, dat snap je toch zelf ook wel? Ik ben juf geweest en ik heb gezien hoe het regelmatig gaat met jonge kinderen in groep 3. Vooral het eerste halfjaar is vaak niet leuk voor hen, uitzondering daargelaten. Maar goed ik ga er niet meer op reageren. Deze discussie past niet in dit topic.

Wat betreft vriendjes die naar groep 3 gaan en kind dat ik groep 2 blijft: daar komen ze wel overheen. Er zijn nog meer kinderen in de klas. Dat is geen reden om een kind naar groep 3 te doen. Was hier dit jaar ook aan de order. Uitleg is simpel en snapte ze direct: "als jij 6 bent mag jij ook naar groep 3." Ze zullen nog wel vaker afscheid moeten nemen van vriendjes. Omdat ze verhuizen bv.

Maar je kunt een kind natuurlijk ook niet dwingen om te spelen als het andere interesses heeft. Mijn kind deed het helemaal niet zo goed in de kleuterklas en de juf drong een beetje aan op nog een jaar kleuteren maar ik zag allang dat ze juist de 'spelactiviteiten' niet leuk vond en liever serieus wilde leren. Het is geen kind om te knutselen, knippen en plakken. Toch naar groep 3 gegaan en beste beslissing ooit. Gaat nu graag naar school en komt heel goed mee, bovengemiddeld zelfs denk ik.

JtM

JtM

23-07-2021 om 11:27 Topicstarter

Hoera, zoon is negatief 
Eerst maar eens boodschappen doen, haha.

JtM schreef op 23-07-2021 om 11:27:

Hoera, zoon is negatief
Eerst maar eens boodschappen doen, haha.

Gelukkig 

Due-scimmie schreef op 22-07-2021 om 22:32:

Misschien een geleide kindermeditatie luisteren samen? Hier nooit geprobeerd, maar er is een hele bekende alleen kom ik even niet op de naam.

Dit kan ik nog wel eens proberen voor het slapen gaan echter zie ik het nog niet voor me hoe ik haar op haar kamer alleen met zo'n meditatie moet laten...In het avondritueel bespreken we wel altijd de dag door, merk dat zij dat heel fijn vind om alles even te verwerken. Zo krijg ik zelf ook nog wat meer mee wat er allemaal gebeurd.

Envelop, leest ze wel eens? Anders kun je haar boekjes geven of van die prentenboeken zoals het Alfabetboek of de Gele ballon. Dochter valt goed in slaap, tenzij ze overdag in de auto in slaap is gevallen. Ze heeft nog steeds een slaaptrainer-schaap en moet in bed blijven zolang het schaap slaapt. Ze hoeft niet te slapen, maar ze moet wel in bed blijven (dus dansen in de kamer mag echt niet). Soms ligt ze dan nog een uur te lezen of te spelen met haar knuffels en dat vind ik prima. Als ze maar in bed blijft en niet roept.

Is ze gevoelig voor beloningen? Anders kan je een sticker-beloningsvel maken. Elke ochtend een sticker als ze niet heeft geroepen.

Fiona2021 schreef op 23-07-2021 om 12:39:

Envelop, leest ze wel eens? Anders kun je haar boekjes geven of van die prentenboeken zoals het Alfabetboek of de Gele ballon. Dochter valt goed in slaap, tenzij ze overdag in de auto in slaap is gevallen. Ze heeft nog steeds een slaaptrainer-schaap en moet in bed blijven zolang het schaap slaapt. Ze hoeft niet te slapen, maar ze moet wel in bed blijven (dus dansen in de kamer mag echt niet). Soms ligt ze dan nog een uur te lezen of te spelen met haar knuffels en dat vind ik prima. Als ze maar in bed blijft en niet roept.

Is ze gevoelig voor beloningen? Anders kan je een sticker-beloningsvel maken. Elke ochtend een sticker als ze niet heeft geroepen.

Dank voor het meedenken. Het probleem is niet dat ze gaat roepen maar dat ze oprecht niet weet hoe ze in slaap moet vallen. Mijn eigen invulling is dat dat komt doordat ze zichzelf geen rust gunt en te druk in haar hoofd is, zelf zegt ze dat ze nergens over aan het nadenken is maar dat het gewoon niet lukt.

Envelop schreef op 23-07-2021 om 13:16:

[..]

Dank voor het meedenken. Het probleem is niet dat ze gaat roepen maar dat ze oprecht niet weet hoe ze in slaap moet vallen. Mijn eigen invulling is dat dat komt doordat ze zichzelf geen rust gunt en te druk in haar hoofd is, zelf zegt ze dat ze nergens over aan het nadenken is maar dat het gewoon niet lukt.

Zou een muziekje luisteren kunnen helpen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.