Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


JtM

JtM

21-08-2022 om 10:12 Topicstarter

Och wat sneu envelop! En wat een ellende lijkt me om schoon te maken. Mijn oudste neefje (nu 12 jaar) was vroeger ook flink wagenziek. Zo sneu om te zien. Bij hem was het ook echt afhankelijk in wat voor auto hij vervoerd werd ivm vering van de auto.

En wat lees ik een hoop inpak 'issues' wbt alle kampeerspullen. Grappig om te lezen, ik kan me wel voorstellen dat het voor kinderen leuk is om op een camping te staan maar het kamperen zelf vind ik niks. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur, leuk om te lezen

@jtm nooit bij stil gestaan dat de vering daarvoor van invloed zou zijn. Ik had echt toevallig een bakje in mijn auto en wist die heel snel te pakken voor lading twee. Lading drie kwam op de vluchtstrook waar we even gestopt zijn. Het was vies maar blij dat niet alles in de auto was. Eenmaal thuis had ze nergens meer last van.

Een hotel lijkt mij verschrikkelijk met het gezin, een camper of gehuurde tent/huisje op een camping lijkt me ook heel relaxt. Zoveel mensen zoveel wensen, gelukkig zitten man en ik wel op één lijn.

Dochter zit weer helemaal in "hoe is het eerste leven ontstaan" "wie heeft de oerknal veroorzaakt" "hoeveel zonnen zijn er" etc"

Iemand nog tips voor een leuk programma of boek die daar over gaat en het op een kinderlijke manier uitlegd? 

Envelop schreef op 21-08-2022 om 14:19:

@jtm nooit bij stil gestaan dat de vering daarvoor van invloed zou zijn. Ik had echt toevallig een bakje in mijn auto en wist die heel snel te pakken voor lading twee. Lading drie kwam op de vluchtstrook waar we even gestopt zijn. Het was vies maar blij dat niet alles in de auto was. Eenmaal thuis had ze nergens meer last van.

Een hotel lijkt mij verschrikkelijk met het gezin, een camper of gehuurde tent/huisje op een camping lijkt me ook heel relaxt. Zoveel mensen zoveel wensen, gelukkig zitten man en ik wel op één lijn.

Dochter zit weer helemaal in "hoe is het eerste leven ontstaan" "wie heeft de oerknal veroorzaakt" "hoeveel zonnen zijn er" etc"

Iemand nog tips voor een leuk programma of boek die daar over gaat en het op een kinderlijke manier uitlegd?

Wij hebben een kinderenencyclopedie. Deze https://www.bol.com/nl/nl/p/waarom/9200000051756614/?bltgh=mv7FhX9CGM6trY3T2kRGKw.2_21.24.ProductImage maar gekocht via marktplaats of vinted. 

Wagenziekte is afhankelijk bij mij ook van wie er rijdt, de auto zelf en inderdaad omlaag kijken dus ook bij lezen. Las op isntagram bij iemand die luisterboeken had voor kids met eigen koptelefoon. Dat ging wel goed. 

Het ging hier ook echt mis doordat ze meekeek op de telefoon. Encyclopedie en "het grote waarom" boek hebben we, die zijn een succes maar er gaat niet zo heel diep op de onderwerpen in. Ik zoek juist iets wat puur over de aarde / het ontstaan van het leven / de ruimte etc gaat.

Storybots heeft er wel een leuke aflevering over maar ook dat is erg beperkt. Iets op YouTube of dergelijke, maar ik heb zelf nog niet actief gezocht.

Envelop schreef op 21-08-2022 om 14:47:

Het ging hier ook echt mis doordat ze meekeek op de telefoon. Encyclopedie en "het grote waarom" boek hebben we, die zijn een succes maar er gaat niet zo heel diep op de onderwerpen in. Ik zoek juist iets wat puur over de aarde / het ontstaan van het leven / de ruimte etc gaat.

Storybots heeft er wel een leuke aflevering over maar ook dat is erg beperkt. Iets op YouTube of dergelijke, maar ik heb zelf nog niet actief gezocht.

Van het "waarom?" boek is ook een aparte editie over de ruimte en over de aarde. Of misschien is dit boek iets https://andrekuipers.com/product/heb-je-wifi-in-de-ruimte101-kindervragen-aan-astronaut-andre-kuipers/ Andre Kuipers beantwoordt ook vragen van kinderen op YouTube. Op deze website https://www.esa.int/kids/nl/leren staat ook veel.

Heerlijke hè, die vragen? Die van ons is druk met rekenen en stelt steeds vragen als: hoeveel is 1001+3? of Hoeveel is 2-6+5? En dat dan de hele dag door

Dat zijn best lastige sommen al! Heel goed idee om op André Kuipers te zoeken! Dat boek ga ik in de bieb zoeken.

Hier wil ze vooral begrijpend rekenen, wij moeten steeds verhaaltjes maken als "Er zijn drie pruimen, vier peren en twee appels. We eten een pruim een peer en krijgen drie nieuwe pruimen. Hoeveel peren heb je dan nog?". Als het eindgetal echter boven de 10 komt krijgt ze een error.

Envelop schreef op 21-08-2022 om 15:21:

Dat zijn best lastige sommen al! Heel goed idee om op André Kuipers te zoeken! Dat boek ga ik in de bieb zoeken.

Hier wil ze vooral begrijpend rekenen, wij moeten steeds verhaaltjes maken als "Er zijn drie pruimen, vier peren en twee appels. We eten een pruim een peer en krijgen drie nieuwe pruimen. Hoeveel peren heb je dan nog?". Als het eindgetal echter boven de 10 komt krijgt ze een error.

Haha, ook een uitdaging hoor, die verhaaltjessommen. Moet je zelf ook nog opletten hoeveel peren je hebt opgegeten

PhilDunphy schreef op 21-08-2022 om 15:25:

Paxi filmpjes op YouTube zijn misschien leuk.

https://www.spacepage.be/nieuws/ruimtevaart/algemeen/paxi-leert-kinderen-alles-over-de-ruimte

Deze vind die van mij ook fantastisch. Met als resultaat dat eigenlijk alle soorten buitenaardse plaatjes Paxi is haha

https://www.bol.com/nl/nl/p/ruimte-atlas/9200000046267539/?bltgh=ns8WC21h3xROMjvnS55NXA.2_13.14.ProductPageUrl

dit boek is hier een grote hit wat ruimte en heelal betreft. Het is nog vooral de platen kijken en soms vertellen we er wat bij. Het echte doornemen en lezen komt nog wel.

Hier wordt de magische schoolbus (Netflix) graag gekeken. Niet perse alleen over het ontstaan van de aarde maar allerlei onderwerpen die op een kinderlijke manier worden uitgelegd (hoe werken bacteriën en virussen bijvoorbeeld). In die categorie is ook Topdoks (npo) favoriet bij kleuter. 
In de auto hier ook graag luisterverhalen, sowieso kan dochter daar uren naar luisteren (ook thuis). 
Hotel hebben wij deze vakantie 1 nacht gedaan, dat was heerlijk. Maar voor een  hele vakantie zie ik niet zo de lol ervan. Of is het dan bij een all inclusive met veel kinderactiviteiten? Dat is misschien weer anders (maar nog steeds niks voor ons denk ik).

En die koelbox, ja die stond bovenop het krat met eten . We hebben sowieso een 3e echte zitplek, dat scheelt denk ik. 
Succes voor de kids die morgen weer mogen! 

Envelop schreef op 21-08-2022 om 14:

Dochter zit weer helemaal in "hoe is het eerste leven ontstaan" "wie heeft de oerknal veroorzaakt" "hoeveel zonnen zijn er" etc"

Iemand nog tips voor een leuk programma of boek die daar over gaat en het op een kinderlijke manier uitlegd?

Hier is ‘Het hele soepzootje’ favoriet. Gaat over het ontstaan van de aarde en wordt uitgelegd op kleuterniveau.

wat een leuke tips! Ik ga ze zeker allemaal bekijken en opzoeken. Dank!

De eerste week school zit er weer op!  Even weer wennen aan de wekker en de tijdsdruk in de ochtenden. Kijken nu weer uit naar de weekenden.

Ook alweer aan het rond kijken naar de vakantie volgend jaar zomer. We kijken in de omgeving van Frankrijk Normandië. Iemand nog tips voor een fijne camping met mobilehomes oid en een zesjarige?

Hebben jullie eigenlijk nog speelhoek in de woonkamer? Groot/klein? Of staat het meeste op de slaapkamer? Ik merk dat ze met vriendinnetjes nu vaker op haar kamer speelt en de speelhoek beneden steeds minder wordt gebruikt. Twijfel of ik de speelhoek beneden wat zal verkleinen.

Succes voor degene die morgen weer naar school gaan!

Ik heb voor de 3 jarige nog een keukentje staan en een playmobil poppenhuis. Als ik geen peuter had gehad, zou dat zeker niet meer beneden staan. Voor de rest heb ik niks wat ik beschouw als een speelhoek. Dus geen kindertafeltje of speelgoed open en bloot. Wel knutselmateriaal en spelletjes in de boekenkast en lego en duplo in het dressoir. Maar omdat dat in kasten zit, schaar ik dat niet onder speelhoek.
Mijn 5-jarige (groep 3) speelt nog veel met de duplo en lego beneden. 

wij hebben toevallig gisteren een speelkamer voor ze gemaakt. Ze slapen al sinds het begin van de zomervakantie samen op 1 kamer en blijkbaar bevalt het goed, want ze willen graag dat het zo blijft. Mochten ze het weer beu zijn dan kan het zo weer veranderd worden. 
Doordat het speelgoed nu in de speelkamer staat is er geen speelgoed beneden meer. Boekjes/spelletjes en knutselapullen overigens wel beneden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.