Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Wij hebben een speelhoek achter de bank. Maar aangezien we over 3 weken aan een verbouwing gaan beginnen, is het kijken hoe we het daarna gaan indelen.
Er komt wel weer een hoekje voor ze. Want ze spelen altijd fijn in de kamer en vind het zelf, en man ook, ook leuk mee te doen (vooral treinbaan maken!)
Nu is het ook maar een stukje van iets meer dan een meter breed en 2 meter lang. Er staat zon trofast bakken kastje van Ikea. En een keukentje. 
Uit dat kastje mogen ze alles pakken (auto's, smartmax dieren, dinos, boekjes en losse speeldingen) bij het keukentje staan ook 2 opbergbakken met vanalles voor bij het keukentje ook om vrij te pakken.

Spelletjes, puzzels, klei, lego, treinbaan, duplo, tekenspullen, megabloks en knutselspullen staan allemaal in onze grote voorraad kast en mag alleen als ze het vragen en ik het dus ook ok vind.

Oudste heeft begin april met z'n verjaardag veel lego gehad (en tussendoor krijgt hij wel eens kleine polybags of kleine doosjes) en vind het heel leuk er mee te spelen. Maar de jongste van net 2 is daar nog echt te klein voor dus het kan eigenlijk alleen als de jongste slaapt (wat helaas ook al langzaam mindert) of met mij of papa mee is iets anders doen.

Boven spelen heeft hij nog echt geen interesse in. Heeft er wel een autogarage met autootjes staan (wat eigenlijk vooral ruimtegebrek beneden is, verder rustige kamer) en een dino rots met dinos maar speelt er alleen mee als hij voor een time out naar zn kamer moet en na de driftbui de rust weer heeft gevonden.

Wij genieten nu nog fijn op de Wadden maar volgende week weer lekker in het ritme, zie ik toch stiekem ook wel naar uit!

JtM

JtM

31-08-2022 om 09:40 Topicstarter

Geniet van jullie vakantie Krullenbol!
En wat sneu van het broekplassen Roos, hopelijk valt de zwemles mee!

Zoon speelt best vaal met lego maat ook met de playmobile. Hij houdt ervan om hele gebouwen te bouwen en verzint er dan hele verhalen omheen. Leuk om te zien. Als wij dan meespelen moet het op zijn manier, hij heeft namelijk al precies in zijn hoofd hoe het bouwwerk moet worden.

Zoon is lekker een paar dagen met opa en oma mee met de camper. Ik heb vandaag een hele dag voor mezelf! 

Ik kom dit topic even afstoffen. Hoe is het met jullie kleuters? Oudste is helemaal gewend in groep 2, maar mist wel echt zijn vriendjes die net ouder zijn en nu in groep 3 zitten.

Mijn aankomende kleuter (maart) is inmiddels wel klaar voor school, maarja natuurlijk nog niet oud genoeg. Bij kdv zeggen ze ook dat hij er qua gedrag ook echt de oudste is en wel 'klaar' met peuteractiviteiten. Dus wij zoeken naar manieren om hem meer uitdaging te bieden. Iemand tips/aanraders? Bij kdv heeft juf van de week al wat kleuterwerkjes geprint en kijkt ook wat hij voor extra uitdaging kan doen binnen de ruimte die ze hebben. Onze kleuter was op gegeven moment ook wel klaar bij kdv maar is die laatste paar maanden ook amper geweest toen ivm lockdowns. Maar weet eigenlijk niet meer wat we voor uitdagingen toen gaven.

Samen gezelschapsspellen spelen? Al dan niet  in een aangepaste versie.
Meer zelf doen thuis (brood smeren, kleding aandoen)?
De Bobo-app laten doen?
Een Bobo los kopen of een ander activiteitenboek.

Laten helpen met opruimen en schoonmaken.

Haha afgestoft! Nog even en dan dus twee kids op school! Fijn dat ze bij het KDV extra uitdaging willen bieden en zo hun best willen doen dat de laatste tijd op KDV nog leuk is voor hem!

Dochter zit ook goed in groep 2. Ze zit nog steeds met al haar vriendinnetjes in de klas. Juf heeft ze begin van het jaar wel goed verspreid over de groepjes (ze hebben bv een groene groep, rode groep enz) in de klas. 😆 

Eind vorig schooljaar is ze naar de schoolarts geweest en daar week ze met gewicht en lengte weer af van haar lijn dit wilden ze later nog een keer checken door extra controle bij cb. Ogentest was ook onvoldoende. Beide is onlangs weer gecheckt; gewicht en lengte was bijgetrokken, maar ogentest was nog niet goed. Binnenkort afspraak bij de oogarts. We zullen zien, voor hetzelfde geld had ze er gewoon geen zin in, maar dat zal duidelijk worden in het ziekenhuis.

Hebben jullie de herfstvakantie er al op zitten? Of is die net begonnen? Wij zijn net begonnen; vliegen morgen voor een paar dagen naar Mallorca! Zin in!

Wij moeten maandag naar jeugd en gezin voor die controle met oudste. Ik vermoed dat hij de ogentest niet gaat halen 🙈. Ik kroop als 7 jarige steeds dichter bij de tv omdat ik het anders niet zag, en dat zie ik kleuter ook doen. Lengte en gewicht verwacht ik niks raars mee. 

Hier begint herfstvakantie ook. Kleuter gaat 2 dagen naar bso en jongste 3 dagen kdv. Vrijdag is man ook vrij dus gaan we met zijn vieren iets doen

Bordspellen is een goede. Hebben we wel en spelen we met periodes. Brood smeren doet hij bij kdv zelf en thuis als ie er zin in heeft. Vanavond was peuter boos omdat ik hielp met zijn hemd uittrekken.

Wat fijn dat de kleuters het goed doen in groep 2 Hier ook een kleuter die het helemaal fijn heeft in groep 2 en haar klas is ook gelijk gebleven aan die van vorig jaar. 
Ze heeft haar vaste groepje vrienden en dat speelt allemaal heel leuk met elkaar. Juf zorgt er in de klas voor dat ze ook mengen met andere kindjes, maar buiten school blijven ze elkaar opzoeken.

Ze is druk bezig met schrijven van allerlei letters en rijmen van woorden. 
Hier zit de herfstvakantie er al weer op en het bezoek aan het CB/schoolarts hebben we rond haar verjaardag gehad. Oogtest gelukkig weer goed ( ze heeft ‘m vanaf haar derde op mijn verzoek al 2x gehad ivm een oogafwijking bij mij zelf, gediagnosticeerd toen ik 2,5 was), maar ze slaagt telkens met vlag en wimpel gelukkig. Gehoor was ook zeer goed, zo goed dat er nu gedacht wordt aan overgevoeligheid daardoor ( ze schrikt snel van geluiden, zit vaak met haar handen over haar oren en is dan echt even van slag). 
Gewicht en lengte keurig op haar lijn (+1,5) en dat is ook wel te zien in de klas, ze is het langste meisje en een van de langste kinderen. Soms ook wat lastig, want mensen die ons niet kennen schatten haar ouder en ik kreeg laatst de opmerking dat ze nog wel wat ‘speels’ was voor haar leeftijd.. Ze is eind september 5 geworden, als je dan al niet speels meer mag zijn  

Ik mag vanaf na de herfstvakantie weer officieel meeschrijven, dan gaat de middelste naar school. Afgelopen periode mogen wennen maar dat was wel wat chaotisch met de ene dag school en dan weer kdv. Goed als het gewoon alleen maar school is zodalijk. Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen op school en hoe hij het zal vinden. Zo’n ander kind dan de oudste is dit. Ik zie hem nog helemaal niet echt van die kleuter taakjes doen oid. Hij laat ook nog heel graag voor zich zorgen (tenzij er tijd te rekken valt, dan graag zelf natuurlijk haha). Aan de andere kant is hij echt heel goed in ruimtelijk inzicht en dol op klussen. Loopt vanaf z’n 2e al met de echte boormachine rond en weet precies hoe dat allemaal moet en werkt. Ik voorzie een timmerman als carrière . Maargoed, ik hoop vooral op wat leuke vriendjes voor hem, hij wil zo graag afspreken omdat hij dat de oudste ziet doen. Ben benieuwd naar de komende periode.

Voor uitdagen Due; kralenplank, samen bakken, moeilijkere puzzels maken, knutselen (knippen en plakken kan soms een uitdaging zijn), yoga met juf Roos, zo’n woorden leren koffer? 

Leuk Druiffie, bijna weer een kleuter op school.

Onze dochter heeft het ook naar haar zin in groep 2. We merken wel echt dat ze de oudste van de groep is, ze zou best wat meer uitdaging mogen hebben en het verschil tussen de kids die net beginnen en haar is groot. In groep 3 heeft ze nog een paar vriendjes zitten.

Onze jongste gaat midden november wennen en vanaf begin december echt naar school. Hij heeft er wel zin in maar is ook niet echt klaar op de kdv. Beetje zoals bij Druiffie laat hij ook wel voor zichzelf zorgen en zie ik hem nog niet echt werkjes e.d. maken.

@due. Je kan voor inspiratie kijken wat ze op school allemaal doen en daar wat van aanbieden? Dingen bouwen met knex, doe boeken, Jenga toren maken, letters schrijven, woorden rijmen, schilderen, gezelschapsspellen etc 

mijn kleuter doet het goed op school. Gym vindt hij het allerleukst. Speelt vaak met dezelfde kindjes. Zwemles gaat echter niet zo best. Het lukt hem niet om te blijven opletten, hij gaat steeds weer spelen. Hij vindt zwemles wel heel leuk.. Maar ik verwacht dat hij daar nog wel even mee bezig is.

hij heeft nu ook herfstvakantie. We beginnen lekker rustig. Hij heeft 2 logeerpartijtjes. Maar daar heeft hij heel veel zin in. 

JtM

JtM

24-10-2022 om 10:42 Topicstarter

Leuk dat het topic weer afgestoft is! 

Zoon zit inmiddels ook in groep 2, heeft vanaf vandaag een weekje herfstvakantie en gaat lekker naar de BSO. Hij wordt vanavond door zijn tante opgehaald en blijft daar 2 nachtjes logeren, heeft hij heel veel zin in.

Hij is ook flink bezig met het oefenen van schrijven van letters. Gisteren samen nog een hele tijd mee bezig geweest leuk om te zien hoe geconcentreerd hij dan kan werken en hoe trots hij op zichzelf is als het ook lukt.

Ik heb eigenlijk helemaal geen afspraak van het CB ontvangen... ze krijgen toch geen inenting met 5 jaar? 

Met 5 is normaal gesproken de controle vanuit de schoolarts volgens mij en sinds een aantal jaar? is dat weer overgenomen door de GGD/Consultatiebureau hier in de regio. 

Wij kregen automatisch een oproep vanuit de GGD, vlak voor haar vijfde verjaardag. Gehoor, zicht en gewicht/lengte waren de onderwerpen. 

JtM

JtM

24-10-2022 om 11:08 Topicstarter

In mijn herinnering woon jij ook in Brabant, toch Chantilly?

Vreemd, wij hebben ook geen post vanuit de GGD/CB ontvangen. Zoon is in juli 5 geworden. Moet zeggen dat ik me er ook geen zorgen over maak of hij afwijkt van de norm, dus wacht het wel gewoon af  

Hier (Gelderland) was het gewoon schoolarts vorig jaar nog. Krijg je vanzelf een berichtje van school, of je akkoord bent. 

@JtM, nee, geen vaccinatie bij 5 jaar, wel een contactmoment waar o.a. gehoor en ogen gemeten worden. Wij kregen tijd terug een brief dat de oproep nog even op zich kon laten wachten, vanwege personeelstekort.

Wat leuk om weer wat te lezen van alle kleuters! Die van ons is onlangs vijf geworden en zit ook in groep 2. Hier ook vakantie en zoon gaat een paar nachtjes bij oma logeren. Net bij de bibliotheek MaxiLoco gehuurd, want hij vond zijn MiniLoco saai worden. Voor we weer een nieuwe doos moeten kopen eerst maar eens kijken wat hij ermee doet. Gelijk boekjes meegenomen, want hij is helemaal bezig met sprookjes momenteel. Vooral de Disney-versies slaan helemaal aan. Heb stiekem gekeken voor Disneyland in de meivakantie. Inmiddels aan het kijken of we een tweede hypotheek kunnen nemen om dat te betalen

Op school is hij erg bezig met rekenen en kent inmiddels alle tafels. Irritante is wel dat hij continu aan ons vraagt: hoeveel is dit keer dat? Hij wil ook graag leren schaken en nu zag ik een nieuw spel: Het verhaal van Koning Schaak. Zit te denken om dat voor Sinterklaas te kopen. Overigens zie ik alweer vreselijk op tegen die Sinterklaasperiode, weer vier weken een hyperactief kind Iemand tips? Vorig jaar was echt niet te doen.

Zwemles gaat hier denk ik nog wel even duren. Zoon weigert nog steeds met zijn hoofd onder water te gaan, dus voorlopig zit hij nog bij de watergewenning. Hij vindt het wel superleuk, dus da's wel fijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.