Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Gisteren tijdens het naar bed brengen zegt onze kleuter van 5 ineens. Sinterklaas bestaat  niet hè?
Dus ik voorzichtig vragen waarom ze dat zegt. Bleek dat niemand dat gezegd heeft maar dat ze het zelf denkt.
Redenen: ik heb hem thuis nog nooit gezien of gehoord en hoe kan hij binnen komen?

Ik vrees dat ze haar mond voorbij gaat praten dus daarom wil ik haar nog even laten geloven. Maar om haar nu nog voor de gek te houden?

Pff. Had dit niet even 2 maanden later gekund?

Ik ben niet zo van voor de gek houden. Ik zou er eigenlijk gewoon niet zo op in gaan. Als hij straks weer in het land is, is het misschien ook weer anders omdat ze hem dan ziet. 

hier weet zoon van 6 dat hij niet bestaat. Hij is nog net zo enthousiast en heeft xin in het sinterklaasfeest. Zelf was ik 4 toen ik hetzelfde zij als jouw kind. Mijn ouders hebben het toen eerlijk gezegd en ook ik vond en vind het nog steeds leuk, ik zou het dus gewoon zeggen.

Ik zou doen wat Due zegt, het in het midden laten en niet per se bevestigen noch ontkrachten, zeker als je denkt dat ze het niet voor zich kan houden. 
Dat vond ik echt zo'n rotmoment, dat een van mijn vriendinnetjes heel lacherig en wat pesterig vertelde dat Sinterklaas niet bestond ( groep 2/groep 3). 

Want tuurlijk krijgen de meeste kinderen argwaan, maar ik vond het echt niet leuk om het op die manier te horen ( al geloofde ik gewoon net zo hard het jaar erop..). 

Hier hebben de kinderen sinterklaaspapier zien liggen, kleuter stelde wel vragen waarom ik dat in huis had, want Sinterklaas zorgde toch zelf wel voor inpakpapier? Dus ik heb het haar gewoon in laten vullen en zelf eigenlijk niets gezegd.. 

Ik antwoordde meestal iets als: 

Hmm.. nu je het zegt, ik heb hem ook nog nooit thuis gezien. Maar wel een keer buiten en we krijgen natuurlijk ook cadeaus, dus hou zou dat nou zitten? 🤔

En dan zogenaamd hard nadenkend even iets anders gaan doen.

Wij verwachten precies deze vraag eigenlijk ook wel binnenkort. Zoon ziet aan alles heel snel dat het nep is en legt snel verbanden. Ik weet ook dat een vriendinnetje van hem niet gelooft, omdat die ouders nooit aan de hele leugen zijn begonnen.
En ons plan is om in ieder geval niet te gaan liegen ("ben je gek, natuurlijk bestaat hij wel!) maar het, net als hier al genoemd wordt, het in het midden te laten. Kan zijn dat het weer omdraait zodra Sint op tv is. En anders: so be it. Als ze het gaan uitvogelen, doen ze dat toch wel. Op dat moment zou ik het eerlijk zeggen. 

Ik verwacht de vraag hier ook dit jaar of volgend jaar. Met Pasen zei hij ook al dat wij die gewoon verstopt hadden. 

We gaan dit jaar met beide jongens en neefje naar Grote Sint show. Ook omdat dit wel eens laatste gelovende jaar kan zijn voor oudste. 

Goede tips, bedankt!

JEEEJJJJ!!!! Ze mag deze week starten met zwemles. Niet zozeer omdat ze aan de beurt was maar omdat ze voor deze les op deze dag en tijd lastig kinderen konden krijgen. Zodoende deden ze een oproep wie wel kon en nu kan ze deze week beginnen!

wat een goed nieuws lavendel!! Heeft ze er zin in?
Hier gaan de beide kinderen helemaal op in de Sint magie. We zijn zondag naar de bioscoop geweest voor de sint film en we kijken elke dag trouw het Sinterklaasjournaal.
Eerst vrijdag Sint Maarten, vieren jullie dat ook?

Denk het wel, zwemmen vind ze altijd leuk. Man vind het spannender omdat hij deze taak op zich mag nemen aangezien de zwemles op mijn werkdag is.

Wat betreft Sint Maarten laat ik het denk ik even op het laatste moment aankomen. In mij jongere jaren was dit echt een hele drukke bedoening in onze wijk. Toen ik naar de woonplaats van mijn man verhuisde was er in 1x niks meer. Hier deden ze een hele tijd niks met Sint Maarten, maar de afgelopen jaren zijn er toch initiatieven dat ze een briefje in de bus doen of je mee doet en zo ja of je dan een ballon oid wil ophangen zodat de kinderen weten dat ze langs mogen komen. Ik probeerde een beetje bij anderen te polsen of ze gaan zodat dochter niet alleen met mij loopt, maar krijg ik weinig respons op.

Zaterdag gaan we naar een Sinterklaas intocht, maar ze is er al weken mee bezig en uiteraard sinds deze week het Sinterklaas journaal. Ach ja kan ook maar zo het laatste jaar zijn dat ze echt gelooft.

Hier kan het Sinterklaas journaal thuis niet zo boeien. Freek Vonk en Waku Waku erna vindt hij leuker. Zondag gaan we wel naar intocht, week erna komt Sint bij speeltuin waar we lid zijn en week erna weer met voetbal. We gaan eind november naar grote Sint Show in het theater. Ben benieuwd. 

Wij vieren hier geen Sint Maarten maar hebben met buurtvereniging wel Halloween gevierd. 

Toevallig iLavendel, ik kreeg vandaag een telefoontje dat mijn dochter ook mag starten! Ze is wel pas net twee weken 4, dus ik ben wel heel benieuwd hoe het zal gaan.. Mijn andere kinderen zijn pas met 5 en 5,5 gestart. Voordeel is wel dat twee kinderen straks waarschijnlijk langere tijd in dezelfde groep zullen zitten.
Dochter vindt het heel spannend, maar heeft er wel zin in.

Sinterklaasjournaal leeft hier wel, maar de kleuter vond het verhaal met de politie wel spannend. Verder hebben we nog weinig last van de sinterklaasgekte. Er wordt wel zo nu en dan aan het verlanglijstje gewerkt, maar niks obsessiefs of vervelends. 

Sint Maarten ken ik wel goed van vroeger, maar ik heb in de 10 jaar dat ik hier woon, nog nooit een kind aan mijn deur gehad.

Wat fijn dat de zwemles kan starten Lavendel!

Hier is dochter helemaal nog niet bezig met sinterklaas. Dat valt mee mee eigenlijk. Ik laat haar het sinterklaas journaal pas kijken vanaf de intocht, hoop daarmee spanning te voorkomen of hij wel komt. Maar als ik zie hoe weinig ze hier nu mee bezig is, hadden we misschien best van de week kunnen starten. Volgens mij heeft ze helemaal nog niet door dat Sinterklaas dit weekend aankomt. We gaan wel naar de landelijke intocht op tv kijken, en de plaatselijke als dat lukt met het slaapje van dreumes.

Ze is vooral bezig met Sint Maarten. Dit wordt heel actief gevierd hier, net als in mijn jeugd. Dus de hele week staat in het teken van lampion maken en nieuwe Sint Maartenliedjes leren op school en de bso. Ze heeft er super veel zin in en verheugd zich al op alle snoepjes.

Ik vind het Sinterklaas journaal dit jaar een stuk minder spannend, waar vorig jaar nog echt werd aangegeven dat ze wellicht niet op tijd in NL zouden aankomen als de problemen niet werden opgelost benoemen ze dat nu niet specifiek. Hele voortuigang!

Kleuter is er wel mee bezig maar niet extreem en peuter (nog 1 maand tot kleuter) helemaal niet. De oudste kijkt momenteel nog meer uit naar Sint Maarten, dat is hier in de wijk wel een groot ding maar op school niet. Ik vind het wel een leuke tijd zo! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.