Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Wat fijn dat er plek op de zwemles is iLavendel.

Kleuter was bang geworden door het Sinterklaasjournaal maar dan door hoe klasgenoten met de combinatie van de boot, kanonnen en Sinterklaas aan de haal gegaan waren. Sinterklaas zou geraakt zijn door een kanonskogel en gewond zijn.

Ze is er niet meer teruggekomen op haar twijfels. Ze zal nu toch gegrepen zijn door het verhaal anders zou er geen angst geweest zijn over de kanonskogel.

iLavendel, wat fijn dat ze kan starten met zwemles! Wij zitten er juist aan te denken zoon tijdelijk van zwemles af te halen. Hij heeft er zelf erg moeite mee (is panisch voor water in zijn gezicht) en we hadden juist een zwemschool uitgezocht waar ze kleine klasjes hebben. Maar daar komt niks van terecht. Ze gooien twee klassen door elkaar (watervrij en kinderen die zowat al opgaan voor hun A). Zoon is de hele les alleen maar heen en weer aan het zwemmen. Terwijl als ze met hem oefenen, pakt hij de vaardigheden direct op, maar dat doen ze zelden. Ik heb er al eens iets over aangegeven op de app, maar toen kreeg ik een heel raar antwoord. De juf zelf reageerde heel lauw: "ja, ja, we zullen erop letten". Binnenkort is een kijkles, dan halen we het nog eens aan. Maar ondertussen zoek ik naar een andere zwemschool (met weer minimaal een halfjaar wachtlijst...)

Voor wie al kinderen op zwemles heeft: Hoe lang deden ze over watervrij? En werd er in de lessen echt geoefend met bijvoorbeeld in het water springen, op de rug drijven etc?

Zoon kijkt op school het Sinterklaasjournaal. Ik heb geen idee waar het over gaat, want hij vertelt er niks over. We gaan naar de intocht op tv kijken. Een intocht hier op het dorp wil hij niet. Hij gaf vorig jaar al aan dat die sint en pieten nep zijn. Hij plakt wel iedere ochtend op zijn planbord een magneetje met 'nog x nachtjes slapen´, want die op tv is de echte sint Heb ook maar weer zo'n aftelkalender gekocht van de AH, dat was vorig jaar een succes. En zaterdag ook in het speelgoedboek afstrepen wat hij wil hebben. Hopelijk valt het dit jaar mee met de spanning...

Sint Maarten vieren wij niet. Ik ben dat van huis uit ook niet gewend. Halloween is hier in het dorp uitgebreid gevierd.

JtM

JtM

10-11-2022 om 10:32 Topicstarter

Wat fijn dat kleuter is opgeroepen voor de zwemles Lavendel! En ook bij jullie thuis dus PhilDunphy

RoosopjeHoed: ik heb even van de site van de zwemvereniging afgehaald wanneer ze bij ons door mogen naar het volgende groepje:

Groep 1: Watergewenning

In deze groep leren de kinderen om watervrij te worden. Dit gebeurt veelal door spelletjes en opdrachten met voorwerpen.
Eindtermen:
Voorover vallen met het gezicht helemaal in het water met de ogen open en 5 seconden (ontspannen) zo stil mogelijk blijven liggen, vervolgens rustig opstaan. De houding van de armen en benen is nog niet van belang.
- Achterover vallen en 5 seconden (ontspannen) zo stil mogelijk blijven liggen met de ogen open, vervolgens rustig opstaan. De houding van de armen en benen is nog niet van belang.
- Het van een meter afstand “duiken” naar een voorwerp / blauwe tegel en deze aantikken. Hierbij zijn de ogen open.


In onze wijk wordt niet aan Sint-Maarten gedaan. Om heel eerlijk te zijn zou ik zelf niet kunnen opnoemen waar Sint-Maarten over gaat...

Sinterklaas speelt hier wel heel erg! Zoon is helemaal in de ban. Maandagavond lag hij te huilen in bed dat hij bang was niet lief genoeg te zijn geweest dit jaar het is dan lastig om uit zijn hoofd te krijgen dat hij wel lief is geweest. We hebben o.a. op de site van het Sinterklaasjournaal het juiste adres doorgegeven heel schattig, hij was me aan het dicteren wat ik precies moest opschrijven in het bericht aan de Sint.
Overigens kijken ze in de klas ook het Sinterklaasjournaal met zn allen. Doen ze dat bij 'jullie' op school ook?

@JtM: thanx voor het lijstje. Komt ongeveer overeen met wat ze hier moeten kunnen voor ze doorgaan naar A (op de rug drijven, gezicht in het water, zelfstandig springen, zelfstandig voortbewegen). Maar het gaat mij er meer om dat de zwemjuf dit niet oefent met de kinderen. Zoon heeft nu 9 lessen gehad en in slechts 2 lessen hebben ze echt actief geoefend met de vaardigheden. Verder is het alleen maar heen en weer zwemmen. Na die twee specifieke lessen maakte zoon echt progressie. Dus het zit hem m.i. echt in het feit dat ze niet oefenen met de kinderen. Vandaar dat ik vroeg naar ervaringen hoe dat bij andere zwemscholen gaat.

hier moesten ze in het eerste badje, veel spetteren, als een dolfijn door het water. Proberen op buik en rug te drijven, met en zonder zwemvest. 

Oudste vraagt zelf om het sinterklaasjournaal te mogen kijken. Jongste (over paar maandjes 4) kijkt wel mee, maar geloof dat hij het niet heel interessant vind.

Snowgirl schreef op 10-11-2022 om 11:42:

hier moesten ze in het eerste badje, veel spetteren, als een dolfijn door het water. Proberen op buik en rug te drijven, met en zonder zwemvest.

Oudste vraagt zelf om het sinterklaasjournaal te mogen kijken. Jongste (over paar maandjes 4) kijkt wel mee, maar geloof dat hij het niet heel interessant vind.

Maar werd daar ook actief mee geoefend? Dat is meer mijn probleem: er wordt niet geoefend met de vaardigheden, dus ik heb het idee dat zoon over 100 lessen nog niet watervrij is. Vandaar dat ik vraag naar ervaringen van anderen.

Bij onze zwemschool wordt daar actief mee geoefend op speelse wijze. (Maar door peuterzwemmen was hij al wel wat gewend) 

Ik weet nog niet hoe dat gaat met de zwemlessen. Ze start wel meteen in een diep bad, begreep ik. De zwemschool waar ze nu naartoe gaat werkt met de EasySwim methode. 

Onze dochter was totaal niet watervrij (water op haar gezicht was drama) en nu gaat ze in bad met haar hoofd onder de straal zitten en ook onder water.

Ze zit in badje 1 en het is vooral gericht op watervrij zijn. Ringen pakken, bellen blazen onder water, onder lage hoepels door etc.

Dank iedereen, voor de ervaringen. Soms heb je dat even nodig als ouder. Inmiddels hebben we contact gehad met een nieuwe zwemschool, een hele kleine, dus wachttijd weer een jaar. Maar zo'n goed gevoel. Denk dat dit veel beter gaat zijn. Ondertussen kijken of er iets anders leuks is voor zoon. Hij heeft op school wat lessen drama gehad en dat vond hij zó leuk.

Ik hoorde net op de radio dat er gedoe was om het Sinterklaasjournaal van gisteren. De boot zonk? Ik heb het zelf niet gezien, maar zoon gaat het vandaag op school wel kijken. Benieuwd hoe hij het oppakt. Waren jullie kinderen ervan onder de indruk?

Inmiddels is de Sinterklaaskoorts hier helemaal ingedaald. Vanmorgen mocht ik weer de Pietengym doen, haha! En meneer wil zijn schoen al zetten

RoosOpJeHoed schreef op 11-11-2022 om 09:51:

Dank iedereen, voor de ervaringen. Soms heb je dat even nodig als ouder. Inmiddels hebben we contact gehad met een nieuwe zwemschool, een hele kleine, dus wachttijd weer een jaar. Maar zo'n goed gevoel. Denk dat dit veel beter gaat zijn. Ondertussen kijken of er iets anders leuks is voor zoon. Hij heeft op school wat lessen drama gehad en dat vond hij zó leuk.

Ik hoorde net op de radio dat er gedoe was om het Sinterklaasjournaal van gisteren. De boot zonk? Ik heb het zelf niet gezien, maar zoon gaat het vandaag op school wel kijken. Benieuwd hoe hij het oppakt. Waren jullie kinderen ervan onder de indruk?

Inmiddels is de Sinterklaaskoorts hier helemaal ingedaald. Vanmorgen mocht ik weer de Pietengym doen, haha! En meneer wil zijn schoen al zetten

Ik las het ook online en vond het gister zelf ook wel iets te spannend. Dochter pakt het gelukkig goed op en het gaat nog een beetje langs zoon heen. Dochter is er wel mee bezig maar zij komt zelf met oplossingen als een speedboot of de trein, ze lijkt er gelukkig geen stress van te hebben.

Sint Maarten vanavond en een optreden op school deze ochtend zijn ook een goede afleiding.

Wij hebben alleen een diep bad bij zwemles. De kinderen beginnen met twee bandjes en doen dan allerlei oefeningen. Deels spelen (treintje maken, vlot varen, bellen blazen) en deels echt oefenen (springen in het water, kopje onder, naar de overkant flipperen, buik en rug drijven). Dat oefenen ze dus elke les wel. Gaandeweg bouwen ze de bandjes af. Kind mag pas over als het zelfstandig naar de overkant zwemt op de rug (zonder bandjes, flipperend) en als het zelf in het water springt, boven komt, dan buik drijven en zelf door draaien naar rug drijven (beide 5sec). Mijn zoon deed daar 6 maanden over, maar dat is wel erg lang. Er zijn veel kindjes die binnen een 2 a 3 maanden doorstromen. Sommige zelfs binnen een paar lessen. Maar mijne was bij de start nog panisch voor water in zijn gezicht en toen hij eenmaal alles durfde weigerde hij die bandjes af te doen 

@sinterklaas journaal: ze waren hier totaal niet onder de indruk. Komt wel weer goed zeiden ze.




Ik lees net zelfs op NOS.nl dat de aflevering van gisteren heftig was voor de kleintjes. Wij kijken thuis bewust niet dus duimen dat ze op school niet gekeken hebben!

JtM

JtM

11-11-2022 om 15:25 Topicstarter

Ik zag inderdaad ook dat heel Facebook vol stond dat kinderen het zo spannend vonden. Zoon zag het probleem niet echt, sinterklaas en de pieten konden wel naar Nederland zwemmen haha.

Zoon had net een vriendje spelen en dat kindje kan de R nog niet uitspreken, moet weer wennen aan dat spraakgebrek haha.

o hier heeft het indruk gemaakt dat Sinterklaas doorweekt binnen kwam. Nadat we hadden gecontroleerd op de site of de cadeautjes niet aan boord waren, waren ze gerustgesteld.

er is nu een vriendin en ons hele huis ligt overhoop, maar dat mogen de meiden zo opruimen want we krijgen ook vrienden over de vloer om Sint Maarten samen te lopen en te eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.