Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter vaak moe en pijn in de benen

Hoi allemaal,

ik heb een kleuter van bijna 5. Maar ik kan nou niet echt zeggen dat het een kindje is met bakken energie. Hij is vaak vermoeid en klaagt na een activiteit vaak over pijn in de benen. Ik heb niet perse het idee dat het groeipijnen zijn.
Hij slaapt ongeveer 11 uur per nacht en af en toe overdag. Daarnaast vind ik hem de laatste tijd wel wat bozig allemaal. We proberen zoveel mogelijk rust en regelmaat in te bouwen en houden hem af en toe ook zeker even thuis van school om bij te rusten. Hoe is dat bij jullie kleuters? Zitten die wel vol met bakken energie?


Ik zou naar de huisarts gaan omdat je schrijft over pijn na activiteit.

Ik herken wel lichamelijke vermoeidheid maar geen pijn.

Hier een kleutermeisje van 4,5 en ik zit ket peecies dezelfde 'zorgen'. Maar bij haar heb ik al langer het idee dat ze fysiek niet helemaal lekker in haar vel zit. Naast vaak moe en last van haar benen (spieren? gewrichten?) heeft ze ook vaak oorpijn en buikpijn. We hebben een tijdje gedacht dat ze niet goed tegen koemelk kan, dat hebben we toen een stuk minder gegeven (geen melk, yoghurt, room, e.d.) meer en dat lijkt wel te helpen tegen de buikpijn en diarree. We zijn ook bij de huisarts geweest maar die geeft aan dat zolang ze groeit (ze is wel klein, maar volgt volgens het CB wel haar eigen lijntje) het waarschijnlijk geen allergie/intolerantie is.

Ik heb ook het idee dat ze wel 'gewoon een vermoeide kleuter' is. Ik heb het idee dat ze op school de hele dag heel erg haar best doet om het goed te doen. Ze neigt naar onderpresteren en is denk ik sociaal nog zoekende naar haar plekje. Dat kost natuurlijk veel energie. En soms denk ik dat er een tekort speelt (ze is geen makkelijke eter), dat ze hypermobiel is (nog nooit iets over gehoord van bijvoorbeeld CB, maar toch...) of andere enge dingen waar je niet aan wil denken.

Van mijn 3 kids is zij is in ieder geval wel mijn 'zorgenkindje' waarvan ik vaak twijfel of we niet verder zouden moeten zoeken maar een verklaring voor al haar 'pijntjes' en klachten.

ga naar de huisarts dit is niet gebruikelijk.
Ik herken het van een klasgenootje van zoon en dat bleek jeugdreuma maar met de juiste medicatie ging dat snel beter en had dat jochie er nauwelijks last meer van. Inmiddels is het een jongvolwassene en het gaat nog steeds heel goed.

Zou het restless legs kunnen zijn? Ik heb dat ook van kleins af aan en werd toen verward met groeipijnen. Je slaapt daardoor erg slecht wat de vermoeidheid kan verklaren. En na veel activiteiten wordt het bij mij ook erger.

Toch even voorleggen aan de huisarts. Succes!

Pijn in de benen voor een heel klein kind is abnormaal. Misschien weet hij niet wat pijn is en gebruikt hij de term verkeerd, maar ik denk toch dat je dit in gedachten moet houden.

Ga een dagboekje bijhouden, noteer wat, wanneer, waar, hoe hevig. Had hij pas gegeten, moest hij meedoen met andere kinderen, werd er iets van hem verwacht; dat soort dingen. Ik zou er vooral onopvallend naar vissen, anders wordt het voor hem misschien een manier om aandacht te krijgen en dan weet je helemaal niets meer.

Miraval schreef op 11-02-2024 om 08:05:

Zou het restless legs kunnen zijn? Ik heb dat ook van kleins af aan en werd toen verward met groeipijnen. Je slaapt daardoor erg slecht wat de vermoeidheid kan verklaren. En na veel activiteiten wordt het bij mij ook erger.

Toch even voorleggen aan de huisarts. Succes!

Werkelijk zo jong?

rionyriony schreef op 11-02-2024 om 08:18:

[..]

Werkelijk zo jong?

Ja in mijn geval wel alleen wist men toen niet dat dat het was. Ik sliep heel onrustig wat achteraf dus restless legs waren. Het is zeldzaam zo jong maar niet onmogelijk. De moeite waard om in te verdiepen. 

annavandenberg93

annavandenberg93

11-02-2024 om 08:22 Topicstarter

dank jullie wel voor de berichten! Helaas niet zo'n fijne huisarts, die er niet echt iets van vindt. Andere huisartsen zitten allemaal vol. Hij heeft wel kinderastma (wat natuurlijk ook veel vergt( en ik wil dit binnenkort even met de kinderarts bespreken. 

https://www.stichting-restless-legs.nl/2021/03/26/rls-bij-kinderen/

Ik zou het zeker bespreken met je kinderarts en je niet zomaar af laten schepen. Jij kent je kind het beste!

Goed om met een arts te bespreken. Het kan helpend zijn om een soort dagboekje bij te houden. Wanneer zijn de pijnen er. Opschrijven geeft vaak een net wat duidelijker beeld als wanneer je het opmerkt en onthoudt. Is het op schooldagen en niet schooldagen gelijk. Is het na bepaalde activiteiten. Of juist voor bepaalde activiteiten?  Vooral later op de dag of ook al in de ochtend? Na bepaald eten of drinken?

Miraval schreef op 11-02-2024 om 08:21:

[..]

Ja in mijn geval wel alleen wist men toen niet dat dat het was. Ik sliep heel onrustig wat achteraf dus restless legs waren. Het is zeldzaam zo jong maar niet onmogelijk. De moeite waard om in te verdiepen.

Ik twijfel sterk of dat het is wat ik heb en van mijn huisarts kan ik niet veel verwachten. Het treedt nooit op bij activiteit dus slagaderklachten zijn uit te sluiten. Pas de laatste jaren.

Overigens schijnt er iets te zijn wat zou kunnen helpen volgens de producent en dat is Relegs; een apparaatje. Weet er verder niets van, alleen de naam.

Je schrijft dat je kindje astma heeft. Is dat goed onder controle? Als dat niet goed onder controle is zorgt dat zeker ook voor minder energie. Verder zou ik zeker een bezoek brengen aan de huisarts. Vind het toch wel als iets klinken om nader te laten onderzoeken. Wij hebben ook een jongetje van 5 en dat is net een Duracell konijn. Hij gaat aan als de wekker gaat en uit als het bedtijd is. Daar tussen stuitert hij rond. Hele week school, 3 dagen BSO, 2 keer per week gym op school en 2 keer per week intensieve sporten. Er is een periode geweest dat hij veel moe was en duidelijk fysiek niet fit was. Bleek door z'n amandelen te komen. Sinds die 10 maanden geleden verwijderd zijn gaat het heel veel beter en heeft hij z'n energie terug.

rionyriony schreef op 11-02-2024 om 10:58:

[..]

Ik twijfel sterk of dat het is wat ik heb en van mijn huisarts kan ik niet veel verwachten. Het treedt nooit op bij activiteit dus slagaderklachten zijn uit te sluiten. Pas de laatste jaren.

Overigens schijnt er iets te zijn wat zou kunnen helpen volgens de producent en dat is Relegs; een apparaatje. Weet er verder niets van, alleen de naam.

Bij mij maakt het niet meer uit of ij veel heb gedaan, weinig heb gedaan. Er is geen pijl op te trekken. Het enige wat mij helpt is pramipexol en quetiapine. Alcohol verergert het heel erg en dan heb ik het zelfs ook in mijn armen. Het is echt heel vervelend en mijn huisarts heeft naar mij geluisterd toen ik zei dat ik het had (na veel lezen op internet) en meegedacht met de medicijnen. Heel erg fijn! Maar het is echt een hele vervelende aandoening. 

Miraval schreef op 11-02-2024 om 11:09:

[..]

Bij mij maakt het niet meer uit of ij veel heb gedaan, weinig heb gedaan. Er is geen pijl op te trekken. Het enige wat mij helpt is pramipexol en quetiapine. Alcohol verergert het heel erg en dan heb ik het zelfs ook in mijn armen. Het is echt heel vervelend en mijn huisarts heeft naar mij geluisterd toen ik zei dat ik het had (na veel lezen op internet) en meegedacht met de medicijnen. Heel erg fijn! Maar het is echt een hele vervelende aandoening.

Bedankt voor de link naar de patiënteninfo trouwens. Ik heb het doorgelezen en naar de video gekeken en het lijkt me erg moeilijk om mee te leven. Ik zie voor mezelf wel wat verschillen maar de overeenkomst is het verlies aan controle en de verpeste korte nachten.

Ik denk voor mezelf nu meer aan een ziekelijke hoeveelheid krampen tegelijkertijd. Waar ik geen tegenbewegingen voor kan verzinnen zoals voor kuitkramp.

Mijn stiefdochter heeft het ook, ze is bijna 12 maar nog steeds met periodes last van. 
Wat haar helpt is de benen insmeren met zalf met ibuprofen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.