Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ellen Vloet  (VPRO)

Ellen Vloet (VPRO)

17-03-2012 om 03:18

Kunnen jongens nog wel opgroeien tot echte jongens?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

26-03-2012 om 10:08

Ben fan van asha ten broeke!

Ik vind haar columns in Trouw heel goed en verfrissend, dus misschien dat ik mijn scores op het gebied van begrijpend lezen weer wat kan opvijzelen met een heus boek

ja, die chirurg/dokter/verpleegster...wat een afgang zeg, dat dat nog steeds zo werkt. Het zegt inderdaad genoeg.

Ely

Ely

26-03-2012 om 13:31

Vrouwen ad top

Een verklaring die ik wel herken (en het is niet de enige verklaring) waarom er meer mannen aan de top zijn is dat je om aan de top te komen je volledig moet gaan/focussen op 1 ding en daarvoor dus andere dingen moet laten. Mannen (generaliserend) kunnen dat makkelijk, in de zin van dat daar ook van houden. Vrouwen (generaliserend) vinden het fijn om hun leven op meerdere poten te bouwen, houden daarvan.
Leuke analogie is met autorijden: mannen zien autorijden als bezigheid op zich waar je ook goed in kunt/moet zijn, vrouwen zien autorijden als een middel en doen er ook van alles bij.
Nogmaals : elke generalisatie is op individu niveau bij definitie onwaar. Als lijn vind ik deze wel herkenbaar/plaatsbaar.
Maar aan t eind van de dag denk ik dat het een samenspel van factoren is, voor elk individu anders. Dat men in onze maatschappij op een bepaalde manier denkt kan ik me ook nog steeds over verbazen. Dat arts/verpleegster verhaal raakt me dan ook ...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sasvangent

Ik weet niet of het enigszins troost, maar mijn kinderen weten ook onderwerpen voor spreekbeurten en werkstukken uit te kiezen die afgekeurd worden wegens te moeilijk. Dat is wel eens zuur, ja. Het leuke was dat bij eentje de juf het eens wel aandurfde om over zo'n "moeilijk" onderwerp een spreekbeurt te laten houden (als tussendoortje, maar niet voor een cijfer). En daarvoor heeft hij een expliciet compliment gekregen op zijn rapport, want hij wist er toch een leuk en begrijpelijk verhaal van te maken. Ik vind het zo super dat hij die kans dan toch heeft gekregen.

Ingridt

Ik vind je een superjuf met zo'n instelling! Overigens zie ik hier ook wel dat dochter iets meer de neiging heeft om "braaf" te zijn - aan de invallen en creativiteit ligt het niet. Ik kan het wel eens jammer vinden. Wel leuk dat ze thuis zich wel uitleeft en daar willen we ze dan ook de gelegenheid toe geven. Dus als er iemand met een verhaal thuiskomt over wat ze op school deden en een ander (welke van de drie dan ook) komt met een suggestie over wat er ook kan, dan mogen ze, als dat binnen de grenzen van het redelijke valt. Het is geweldig als ze daar op school een "duimpie" voor krijgen ipv een minnetje.

Dank je wel genista! (en over die spreekbeurten..)

Mijn 12 jarige zoon heeft een werkstuk gemaakt waar ie as donderdag een spreekbeurt over moet houden. Onderwerp: Tijdreizen. Over moeilijk gesproken. Tuurlijk zit er een stukje 'Back to the future' in en 'Catweazle' en Dr Who' . Maar werkelijk waar, Einstein, neutrino's, wormgaten en kosmische snaren mochten niet ontbreken. Toch vind ik het super dat leerkrachten op onze school wat dat betreft de kinderen gewoon hun gang laten gaan. Ik heb gisteren geluisterd naar zijn eerste 'oefenversie' thuis voor broer, zus & ouders en het was echt kostelijk. Hij heeft trouwens ook zelden eerder met zoveel vuur en enthousiasme aan een werkstuk/spreekbeurt gewerkt. Doodzonde om zulke dingen 'dood te slaan' (of het nou om jongens of om meisjes gaat)

Ingridt

Nog eenzer dan nu met jou kan ik het niet met iemand worden, vermoed ik Overigens was Tijdreizen ook hier een van de eerst afgekeurde en later toch toegestane onderwerpen (werkstuk, vorig jaar). Ik vond het een bereleuk werkstuk geworden, met een uitleg in eigen woorden over Einstein enz. En het enthousiasme, inderdaad! Gelukkig dat het onderwerp van mijn dochter wel in één keer (alleen een wat aarzelend "weet je het zeker") werd goedgekeurd. Ook dat heeft trouwens een heel leuke spreekbeurt opgeleverd! Kijk, wat is er nou beter voor het zelfvertrouwen van een kind?

Emmawee

Emmawee

28-03-2012 om 19:25

Onderwerp spreekbeurten

Moeten die bij jullie echt eerst goedgekeurd worden?? Nog nooit van gehoord eigenlijk. Stoffer wilde het over kernenergie doen, maar nu wil hij het over infectieziekten houden. Ben benieuwd.
Overigens vind ik het onderwerp 'van papier tot boom' wel buitensporig creatief, Sas!
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

28-03-2012 om 19:44

Ellen vloet

Wat ik verwarrend vind, is dat je je afvraagt of jongens nog wel kunnen opgroeien tot echte jongens. Is dit nou een vergissing? Vind je dat jongens echte jongens moeten worden? Of vraag je je af of ze nog wel kunnen opgroeien tot echte mannen?
Of bedoelde je eigenlijk niet 'opgroeien tot', maar vraag je je af of ze nog wel echte jongens mogen _zijn_ ? .... dus bijvoorbeeld geen chocoladejongens (vrij naar Madagascar).
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.