Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Lang wakker blijven

i!
Mijn dochter van 4,5 jaar ( ondanks lange dag op school) blijft vaak nog een uur wakker en spelen in haar kamer . Is dit normaal? Ze kijkt geen tv voor het slapen gaan en ik breng haar gewoon naar bed rond 19:00u en dan tot 22;09u soms wel wakker … wel lief en niet uit haar kamer, maar meer die dit ook hebben

Dan zou ik proberen om af te spreken dat ze in bed moet blijven liggen in plaats van te spelen. 
Spelen zijn steeds nieuwe prikkels.

Is ze overdag moe? Zo niet, wat is dan het probleem? 

Slaap valt niet te dwingen.  Rust wel.  Dus prima als ze lekker in haar bedje ligt en met haar knuffels speelt.  Of als ze wat ouder is; een boekje leest.
Verder is er niet zoiets als normaal. Sommige mensen hebben meer en sommige minder slaap nodig

Ik probeer al jaren te ontdekken of dat normaal is. Die van mij blijft wel wakker als ze nog iets mag (spelen of lezen), die is ook ouder maar zou rustig doorgaan tot 23u. Dus vanaf een bepaald moment is het liggen en lamp uit. Maar dan nog heeft kind veel moeite met in slaap vallen.

Wordt ze overdag genoeg uitgedaagd?
Mijn dochter sliep ook altijd heel slecht, totdat ze genoeg uitdaging kreeg op school en naar een hoogbegaafdheidsklas ging. Toen sliep ze als een blok.
Als het vakantie is kan ze zomaar weer wakker liggen.

Elvirap

Elvirap

22-09-2025 om 23:07 Topicstarter

RavIvaR schreef op 22-09-2025 om 21:09:

Dan zou ik proberen om af te spreken dat ze in bed moet blijven liggen in plaats van te spelen.
Spelen zijn steeds nieuwe prikkels.

Ze blijft wel in bed maar speelt dan in bed / schooltje spelen etc 

Elvirap

Elvirap

22-09-2025 om 23:08 Topicstarter

Fiorah schreef op 22-09-2025 om 21:48:

Ik probeer al jaren te ontdekken of dat normaal is. Die van mij blijft wel wakker als ze nog iets mag (spelen of lezen), die is ook ouder maar zou rustig doorgaan tot 23u. Dus vanaf een bepaald moment is het liggen en lamp uit. Maar dan nog heeft kind veel moeite met in slaap vallen.

Ja ik kan dat wel zeggen ook, ( lastiger idd denk ik met 4,5) maar ze speelt dan nog in haar bed. Maar ja, 

Elvirap

Elvirap

22-09-2025 om 23:09 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 22-09-2025 om 21:11:

Is ze overdag moe? Zo niet, wat is dan het probleem?

Ja na school wel moe. En lastig opstaan maar op school Gaat het wel.
Ik begrijp het alleen niet waarom ze zo lang in bed wakker blijft dat is alles

Hoe was dat toen ze kleiner was? Het kan inmiddels ook een gewoonte zijn geworden.

Bij onze zoon helpt het nog wel eens om er even naast te gaan liggen. Soms kan hij anders de rust niet vinden om in slaap te vallen.

Schooltje-spelen, daar blijf je wel wakker van! 
Als kind speelde ik dat ik een beer was die in winterslaap ging, dan sleepte ik van alles naar mijn hol, maakte het gezellig en viel dan in (winter)slaap.

Is ook kindermeditatie niet iets om uit te proberen om tot rust te komen?

Al eens een ander zwaarder dekbed geprobeert? Van wol bijv? 

nemen jullie de dag nog even door voor ze gaat dagen om de dag af te ronden?
Mijn kids bleven anders de dag nog herhalen in hun hoofd. En vielen dan niet in slaap. 
Wat heeft geholpen is de dag gestructureerd af sluiten. Dat deden wij door voor het voorlezen slaapklets te doen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/slaapklets-voor-kleuters/9200000040924234/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Deze is speciaal voor kleuters. Er zijn er meer ook voor oudere kinderen en volwassenen.

Misschien is ze gewoon een avondmens, die hebben een wat ander ritme en je blijft dat houden. Onze oudste dochter had dat ook, savonds stiekem nog lezen in bed (haar knuffels voorlezen uit maan roos vis) en smorgens niet uit bed te krijgen. Is nog niks veranderd nu ze volwassen is. 
Blijkbaar neemt jouw kind savonds met haar knuffels de dag nog even door, als ze schooltje speelt...
Als je er verder geen last van hebt, zou ik het gewoon zo laten. Je kunt een kind niet dwingen om te slapen, je kunt haar wel leren dat ze anderen niet moet storen (nou ja, proberen te leren).
Wij zijn de strijd wel aangegaan met oudste met zaklampen afpakken etc maar uiteindelijk is dat zo'n wapenwedloop en je wint hem niet, want zoals gezegd, je kunt ze niet dwingen om te slapen. Onze regel werd uiteindelijk: wie smorgens vervelend en chagreinig is bij het ontbijt wordt savonds een half uur eerder naar bed gebracht, verder no hard feelings. Vonden ze prima en het scheelde ons het gezanik smorgens. 

Je vraagt naar het waarom van jet wakker blijven, je kunt je net zo goed afvragen waarom we vinden dat ze op een bepaalde tijd moet gaan slapen. Is ook maar willekeurig gekozen (zo laat begint school, dus zo laat op, boekjes zeggen zoveel slaap, dus dan zo laat naar bed - kijk eens hoe weinig al die aannames te maken hebben met behoeftes en slaapritme van een kind en hoeveel daarvan door de maatschappij is opgelegd, die er net zo makkelijk heel anders uit had kunnen zien en dan hadden we dat ¨normaal¨ gevonden).

Elvirap schreef op 22-09-2025 om 23:08:

[..]

Ja ik kan dat wel zeggen ook, ( lastiger idd denk ik met 4,5) maar ze speelt dan nog in haar bed. Maar ja,

Oh ja, ik vergeet het belangrijkste te zeggen: als ik het zeg helpt het niet. Dus ik ga erbij liggen. Dat moet je ook willen, ik vind het niet ideaal, maar ik heb zelf nog geen betere methode gevonden.

Geen idee wat normaal is maar het is wel herkenbaar bij onze beide kinderen. Slaapklets, erbij liggen, meditatie, speciale dekens. Wij hebben alles geprobeerd en het inmiddels geaccepteerd. Onze dochter is 8 en heeft nog altijd moeite met inslapen, soms ga ik naar bed om 23.00uur en dan is zij nog wakker als ik een kus kom brengen. Onze zoon is ook vaak nog 1 of 2 uur nadat hij in bed ligt wakker.

Opstaan vindt zij wel wat lastig, onze zoon van 6 komt er wat makkelijker uit. Overdag lijken ze niet moe dus we laten het zo.

Om 19.45uur gaat onze zoon van 6 naar bed en om 20.45uur onze dochter van 8. Als we een keer een feestje hebben, op de camping zijn of het is oud&nieuw en ze mogen later naar bed houden ze dat ook makkelijk vol. Afgelopen nieuwjaar gingen ze 1.30uur naar bed. Ze lijken dan niet moe (zijn het uiteraard wel) en kunnen de dag erna goed uitslapen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.