Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sabje

sabje

18-02-2009 om 20:17

Leuke boeken gezocht 9-jarige jongen om voor te lezen

De titel zegt het al .
We zijn een beetje door de boeken heen. We hebben de boeken van Carry Slee allemaal gelezen wel twee of drie keer .Dolfje Weerwolfje hebben we ook allemaal gehad.
Hij houdt wel van een beetje spanning niet te eng.
Wie heeft nog tips ?
Vast bedankt namens mij en mijn zoon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kom ik weer...

van de Paul Biegel-fanclub. Het ligt een beetje aan wat je kind gewend is, maar voor een jaar of 9 zou ik zeggen: Het Sleutelkruid, De Rode Prinses, Nachtverhaal, Wegloop, De Vloek van Woestewolf, enfin, kijk eens rond op die site. Biegel schrijft spannend, en het leest heerlijk voor.
http://www.paul-biegel.com/boek/index.html

Jaaa, tonke dragt!

Waar wouden zijn als vuur zo heet
Torenhoog en mijlenbreed...

Torenhoog en Mijlenbreed dus.
Of De torens van februari (is 't vervolg als ik me niet vergis).
Ogen van tijgers.

Tonke Dragt is super! Misschien kan Thea Beckman ook wel: Kruistocht in spijkerbroek om te beginnen.

De grijze jager

Ben de schrijver even kwijt. i sminstens een trilogie. ik lees nu deel 2 voor aan zoon van 9 (en die van 11 luistert mee).

Ook narnia is leuk (Lewis, 7 delen maar liefst) en het oneindige verhaal (Michael Ende) heb ik al vaak aangeraden hier) En Hart van Inkt (Cornelia Funke, ook nog een deel 2 en 3)

Zoek maar even op Bol.com voor wat beschrijvingen / recensies

Ingrid

*bella*

*bella*

18-02-2009 om 22:05

Ellendige avonturen

Van Snicket.(geloof iets van 9 delen, maar we zijn pas bij 5)) Ik vind het echt super. (en zoon ook) Toch wat spanning, zeker niet te eng. Leuke humor.
En Harry Potter natuurlijk, de eerste delen vind ik best gaan.

Maylise

Maylise

19-02-2009 om 02:25

Van alles

Ik heb mijn 9 jarige net In de ban van de ring voorgelezen. We moeten nog twee hoofdstukken. Hij vindt het heel mooi. Hiervoor hebben we ook de hobbit gelezen en dat is een leuk begin. Niet te lang, simpel, grappig en een echt avonturen verhaal. Tolkien dus.
Mijn zoontje wil dat ik daarna star wars boeken voor ga lezen maar eigenlijk vind ik die niet zo leuk om voor te lezen. Ik denk dat ik hem één Star Wars boek voor ga lezen en dat ik daarna tussen door iets anders doe.
De eerste drie of vier delen van Harry Potter heb ik hem al voorgelezen dus misschien ga ik de rest nu ook maar lezen.
Verder ligt het derde deel van de Eragon boeken klaar. Niet mijn lievelings boeken maar zoon vindt ze wel leuk. Het gaat over een draak en een jongen die de draak vindt en samen beleven ze spannende avonturen, ontmoeten tovenaars, elven en dwergen en vechten en passant een oorlog uit. Denk het verhaal van Star Wars fantasy style.
Thea Beckman is ook mooi inderdaad. Ik denk dat kruistocht in spijkerbroek wel een mooi begin boek is. Mijn dochter heeft rond 9 jaar de trilogie gelezen die zich afspeelt in Frankrijk (geef me de ruimte en nog twee delen) en dat vond ze ook mooi.
In de fantasy sfeer kan ik verder de belgariad boeken van David Eddings aanraden. Hele brave fantasy boeken waarin weinig schokkends gebeurt. Die heb ik overigens nog niet met zoon gelezen. Ik vind het wel leuke boeken maar het zijn er veel en als het zoon bevalt zit ik er weer een half jaar aan vast
Verder de arthur boeken van Kevin Crossley-Holland, een soort combinatie tussen historische fictie en mythologie en een orginele vertelling van het koning arthur verhaal. Ik vind ze echt geweldig geschreven en vandaar dat ik ze ook constant aanraad. Heel geschikt voor die leeftijd.
Misschien de gebroeders leeuwenhart van Astrid Lindgren? Is denk ik op die leeftijd al mooi kan zijn en het is ook leuk om voor te lezen.
Alleen op de wereld van Hector Malot. Wel zielig natuurlijk maar het komt uiteindelijk allemaal goed. Als kind heb ik er enorm om moeten huilen, alleen die openingszin al: ik ben een vondeling. Het is sentimenteel maar ook wel heel mooi.
Alice in Wonderland van Lewis Caroll? Schateiland van Robert Louis Stevenson? Roald Dahl? De kleine prins van Saint-Exupéry? (of is hij daar al te groot voor?) Nils Holgerson? De Tillermans van Cynthia Voigt? Of de boeken van Monica Furlong over heksen (Juniper en zo)? The wizard of Oz van L.Frank Baum.
Inderdaad Tonke Dragt die genoemd is, mooie, spannende boeken.
Waterschapsheuvel van Richard Adams heb ik vroeger ook voorgelezen aan mijn oudere kinderen toen ze rond de 10 waren en ook dat was geliefd hoewel ze de subtext nog niet echt begrepen.
Judy Blume is ook leuk. Haar Fudge boeken zijn heel grappig en gaan over twee broertjes die allerlei huiselijke avonturen beleven. Er is ook een televisie serie van. Zelf ben ik heel dol op Are you there God? It's me Margaret maar mijn zoon wil dat niet lezen omdat er volgens hem alleen maar meisjes in mee doen. Ik weet niet meer wat de vertaalde titel is.
Sheila Burnford met The Incredible Journey (is ook een disney film van) over een stel katten en honden die hun weg naar huis zoeken.
Frances Hodgson Burnett natuurlijk met Little Lord Fauntleroy en de Geheime tuin. Die laatste heb ik vorig jaar aan zoon van toen 8 en dochter van toen 11 voorgelezen. Dochter vond het geweldig, zoon iets minder maar ook zeker leuk.
Of misschien Call of the wild en white fang van Jack London? Spannende avonturen boeken met honden en wolven in de hoofdrol.
Oh en natuurlijk Tom Sawyer en Huck Finn van Mark Twain. Spannend en avontuurlijk!

Maylise

Maylise

Maylise

19-02-2009 om 02:27

Ook nog

De jeroen serie van Daan Zonderland. Is hier ook een succes. Gaat over een jongen die in een soort sprookjeswereld terecht komt en daar spannende avonturen beleefd. Hebben we vorige jaar gelezen toen zoon 8 was.

Roald dahl al genoemd?

de gvr, heksen, etc etc ?

sabje

sabje

19-02-2009 om 14:58

Helemaal top!

Bedankt allemaal.Ik ga de titels opschrijven en een deze dagen eens langs de bieb met hem.
Stom eigenlijk want als je de schrijvers denk ik oh ja dat ik daar dan niet zelf opkom maar goed jullie bedankt!
groetjes
Sabine

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2009 om 19:34

Alles staat er al

De boeken die wij (voor)lezen heb ik zelf ook weer van het forum, en ze zijn inderdaad allemaal al weer langs gekomen

(Wij zijn qua voorlezen nu bezig in Narnia deel 4 voor onze 6-jarig, Harry Potter deel 6 voor de 9-jarige, en in het 2e deel van Hart van Inkt, oftewel Web van Inkt, voor 11-jarige).

Tonke Dragt, Roald Dahl, Het oneindige verhaal, ik heb het hier ook allemaal voorgelezen.

Zelf vind ik Harry Potter erg leuk om voor te lezen, en Hart van Inkt ook. De schrijfster (Cornelia Funke) heeft een stijl die mij erg aanstaat. Zij heeft overigens ook andere leuke boeken geschreven (minder dik), zoals bijvoorbeeld De bende van Scipio.

Margje

Maylise

Maylise

20-02-2009 om 02:10

Pelle

Ik vind de gebroeders leeuwenhart zelf ook zo'n mooi boek. Vandaar dat ik het graag voor lees

Call of the wild is inderdaad geschreven vanuit een hond die van huishond weer wild wordt terwijl white fang juist gaat over een wolf die tam wordt; ook vanuit het perspectief van de wolf.

Ik weet niet welke leeftijd er voor staat maar ik heb altijd het idee dat je met voorlezen moeilijker boeken kan gebruiken voor de kinderen dan die ze zelf lezen omdat het als ouder dan makkelijker is om even wat dingen uit te leggen enzo.

Maylise

Misschien nog

"Meester van de zwarte molen" van Otfried Preussler. Maar dat kan ook voor wat oudere kinderen zijn hoor, daar heb ik (nog) geen kijk op.
Die Mark Tijsmans kende ik niet, heb ik opgeschreven voor als we hier zover zijn. En wie weet lees ik 'm ondertussen alvast zelf .

O, nog wat

Ik las in de Volkskrant een tijdje geleden een recensie van een boek van Thijs Goverde. Daar werd hij in de traditie van Paul Biegel en Tonke Dragt geplaatst.
Heb nog niets van hem (voor)gelezen, maar het klonk goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.