Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Leuke dingen om alleen te doen?

Heeft iemand tips voor leuke dingen om te doen voor een 9 jarige die ze en alleen kunnen en het liefst binnen? Mijn zoon verveelt zich en doet daardoor irritant en ik heb niet heel veel tijd voor hem en de constante regen maakt het er niet beter op. Hij houdt helaas vooral van buitenspelen en voetballen enzo. Bij alles wat ik voorstel wat hij kan gaan doen zegt ie dat ie daar geen zin in heeft. Afgelopen week hebben mijn pa en zusje op hem gepast en daar is hij dus helemaal klaar mee.
De meeste vriendjes zijn nog op vakantie en op het moment vermaakt hij zich vooral met gamen en lamzakken voor de tv. 
Iemand ideeën voor toch nog iets leuks voor de vakantie voor hem?


Zelf een spel laten bedenken en knutselen. Kun je dat daarna met hem spelen. Kan ook in het ziekenhuis. 
Zorg ondanks alles dat je ook tijd voor hem vrij maakt en dingen met hem doet. Hij is er ook nog en wil graag gezien worden. Het is jammer als hij dat afdwingt door irritant gedrag maar wel een signaal.

Kan hij naar de vakantie BSO?
Vindt mijn dochter altijd erg leuk.

een stop motion filmpje maken 

Houdt hij van Lego? Onze jongens konden zich nog wel vermaken met zo’n Lego-ideeënboek, dingen daaruit namaken. Of anders op YouTube filmpjes opzoeken van iets om te bouwen, daar vind je ook de meest gave dingen (hier favoriet: een soort knikkerbaan/dominobaan). 

Van tekenen? Onze middelste vond striptekenen (van die animé-karakters) natekenen van YouTube-filmpjes op die leeftijd leuk. Of iets wat ik printte, overtrekken en/of inkleuren. Bij de Action zijn van die professionele stiften te koop voor een prikkie, daar kunnen ze echt mooie dingen mee maken.

Van lezen? Misschien langs de bibliotheek en daar een stapel strips halen?  

Kan iemand ‘m anders een dagje meeslepen naar een museum? Het militair museum in Soesterberg is bijvoorbeeld enorm tof. In het winkeltje daar kun je voor relatief weinig geld spulletjes kopen om thuis mee aan de slag te gaan. De laatste keer kochten onze jongens daar plastic soldaatjes en zijn ze nog dagen bezig geweest met forten bouwen van Kapla en oorlogen voeren met die soldaatjes. 

Regenjas en -laarzen aan en buiten laten spelen en voetballen. 

Bijtje82

Bijtje82

06-08-2023 om 10:24

Een fort laten bouwen in zijn slaapkamer met lakens en z'n matras?

Appeltaart bakken of koekjes?

Vind hij knutselen leuk?

Mijn oudste had ooit dit boek. 
https://www.bol.com/nl/nl/p/ik-verveel-me-nooit/9200000103008131/?referrer=socialshare_pdp_www

Die zullen ze vast ook wel in de bieb hebben.

Neem ook eens in overweging dat het goed voor een kind zijn ontwikkeling kan zijn om zich even te vervelen. Nee natuurlijk bedoel ik niet hem hele dagen aan zijn lot over laten en het maar uit moeten zoeken maar gewoon even een leegte laten ervaren. Vaak komen er dan de meest leuke en creatieve dingen uit. Want ieder kind heeft dat in zich. En je geeft een kind een groot geschenk als hij leert ook zichzelf te vermaken. Nu wordt er de hele tijd prikkels van buitenaf aangereikt, daardoor leer je een kind ook dat hij dat allemaal nodig heeft.
Maar zoals iemand hierboven zei bijvoorbeeld is al een stap daarnaar toe: laat het zelf een spel maken wat jij dan met hem gaat spelen. Een speurtocht in huis uitzetten bijvoorbeeld of oefenen met karaoke en jij ook en dat er dan een wedstrijd komt met oma als jury.
Maar voor alles: een beetje verveling is niet per se fout maar kan leiden tot meer eigen initiatief. Als ze hier zeiden (afhankelijk van de leeftijd hoor) "ik verveeeel me" zei ik vaak "oh, nou ja, je kan beter iets leuks gaan doen". Maar het dan ook voorleven. Je kan er niet zo instaan als je zelf de hele dag op een telefoon zit. Het kind leert van wat hij van jou ziet. Dus hier werd gedanst, geschilderd, muziek gemaakt, grote verhalen met lego en playmobil gemaakt, dinertjes voor vriendjes gegeven. 
Stimuleer het kind het uit zichzelf te halen. Daar heeft hij zijn hele leven wat aan. En dat in combinatie met op tijd wel aandacht en samenspel geven natuurlijk

Een kinderkookboek geven, vinden meeste kinderen erg leuk op die leeftijd.Koekjes natuurlijk, maar juist soepen en eenvoudige gerechten waren mijn Kids en ook mijn neefjes nu erg trots op als ze dat zelf gelukt was.

En oh ja: zeker een begrenzing in schermtijd aanbrengen. Daarvoor hangen doodt alle initiatief

Dat idee van stop-motion filmpje maken is heel leuk op die leeftijd. Als hij lego heeft of playmobiel kan hij daar een set me maken en door steeds iets te verzetten en een nieuwe foto te maken krijgt je "beweging" in het verhaal.  Mijn oudste heeft dat op die leeftijd eens gedaan met knexx. 
Set bouwen en foto's maken kunnen ze op dieet leeftijd zelf,  het geheel omvormen tot een filmpje daar moet je misschien even bij helpen.  Genoeg gratis software te vinden om dat voor elkaar te krijgen. 
Het leuke aan zo'n actie is ook dat hij zelf iets gaat doen waarna hij samen met zijn vader een filmpje gaat maken van de foto's die hij heeft gemaakt. 
Mijn kind is inmiddels 21 en kan alles zelf maar vind het nog steeds leuk om te doen.  Nu niet meer met knexx maar met scheikundestudie gerelateerd materiaal.  

Edit: een statief/vaste  positie voor camera of telefoon is wel onmisbaar bij zo'n actie. 

En oh ja: zeker een begrenzing in schermtijd aanbrengen. Daarvoor hangen doodt alle initiatief



Bijtje82 schreef op 06-08-2023 om 10:24:

Een fort laten bouwen in zijn slaapkamer met lakens en z'n matras?

Appeltaart bakken of koekjes?

Vind hij knutselen leuk?

Mijn oudste had ooit dit boek.
https://www.bol.com/nl/nl/p/ik-verveel-me-nooit/9200000103008131/?referrer=socialshare_pdp_www

Die zullen ze vast ook wel in de bieb hebben.

Oh wat een leuk boek lijkt me dat!

Ik vermaakte mij wel in een zwembad.

Nick90

Nick90

06-08-2023 om 11:06 Topicstarter

MijnNaamIsHaas73 schreef op 06-08-2023 om 09:40:

een stop motion filmpje maken

Ah dankjewel voor de tip, dat vind ie waarschijnlijk wel leuk en kan ook goed alleen gedaan worden. 

Bijtje82

Bijtje82

06-08-2023 om 11:37

Lexus schreef op 06-08-2023 om 10:39:

En oh ja: zeker een begrenzing in schermtijd aanbrengen. Daarvoor hangen doodt alle initiatief



[..]

Oh wat een leuk boek lijkt me dat!

Ja is het zeker! Zo leuk dat ze hem bij de bso gehouden hebben voor ideeën 

Met mijn kinderen kom ik op die leeftijd naar de kringloopwinkel gaan, voor een habbekrats ‘iets’ laten uitzoeken en daar klooiden ze dan de rest van de dag mee aan. Bijvoorbeeld: 

Een grote stapel Donald Ducks of andere strips.
Soms zelfs een boek 😳. Een grote zak kleine speelgoedjes waar ze dan de hele middag op de grond mee zaten te spelen. Een spel (voor een kind alleen bijvoorbeeld smart games, een soort puzzeltjes). Iets om te knutselen of te tekenen. Iets wat de verbeelding prikkelde om in combinatie met bestaand speelgoed te gebruiken, bijvoorbeeld een speelhuis, een auto, poppetjes. Het leuke van de kringloop is dat het direct inspireert en dat het ‘niks’ kost. Ze hoeven dus geen zin te maken met bestaand speelgoed, wat als je je al verveelt vaak een probleem is. 

Heb je een whiteboardstift? 
Een stenen bord een goed ingekleurde tekening er mee maken en dan voorzichtig water erover gieten. Dan gaat de tekening drijven. 
Blaasvoetbal: laat m zelf met afplakband een parcour uitzetten op de grond of op tafel. Met een rietje een pingpongballetje die route laten volgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.