Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Leuren langs de deuren (kinderpostzegels etc.)

Ik heb bezwaar tegen de werkwijze van organisaties die (direct of indirect) kinderen van 9-12 jaar (en soms nog wel jonger) recruteren om langs de deuren te gaan om fondsen te werven, en vraag me af of ik daar alleen in sta. Ik noem in dit verband even de Grote Club Actie en de Kinderpostzegelactie. Hoe sympathiek en betrouwbaar deze organisaties en de door hun gesteunde doelen ook mogen zijn, ik vind het onverantwoord dat kinderen uit de genoemde leeftijdscategorie op hun school of op de (sport-)vereniging enthousiast gemaakt worden om voor dit soort goede doelen de straat op te gaan.

De ouders/verzorgers worden meestal ongevraagd geconfronteerd met hun enthousiaste zoon/dochter die, reeds gewapend met officieel uitziende papieren, bij mij onbekende mensen wil gaan aanbellen en meer lootjes of postzegels wil proberen te verkopen dan zijn/haar klas- of clubgenootjes. Als vader van een 9-jarige dochter vind ik dat geen prettig idee.

Milly Boele werd door een buurman omgebracht, een politieagent nota bene ... Ik ben dan wel vrij om te zeggen dat ik niet wil dat mijn dochter dat gaat doen, omdat ik haar daarvoor nog te jong vind, maar daar begrijpt zij natuurlijk helemaal niets van. Op dat moment ben ik de 'kwaaie pier'.

De genoemde organisaties werken al zo lang op deze wijze, dat het algemeen geaccepteerd lijkt. Maar het is toch eigenlijk vreemd? Een kind dat een folder-wijkje loopt moet minimaal 15 jaar zijn. Een collectant (in de meeste gemeentes) minimaal 16. Deze mensen worden oud genoeg geacht om een afgewogen, vrijwillige keuze te kunnen maken. Dat kan van kinderen op de basisschool toch niet worden verwacht?

Het vragen om toestemming van de ouders/verzorgers, vóórdat de kinderen enthousiast gemaakt en van verkoopmateriaal voorzien worden lijkt mij daarom wel heel wenselijk. En ik ben vooral ook heel benieuwd hoe andere ouders hierover denken.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 17:41

Eens

Ik ben het wel met je eens. Daarbij vind ik de opbrengst t.o.v. de gewerkte uren ook niet al te geweldig. Wel vind ik het fijn dat kinderen wordt aangeleerd zich in te zetten voor sociale doelen, maar inderdaad graag na toestemming van de ouders.
Jantje Beton-loten moesten we hier op school trouwens al wel zelf gaan afhalen. Maar de grote clubactieboekjes kregen de kinderen gewoon mee naar huis. Overigens wel met de mededeling dat je ze ook bij het oud papier mocht gooien, als je niet wil meedoen.

Nee dat zie je fout.

Juist de organisaties die jij noemt dringen erop aan dat je juist niét langs de deuren leurt...maar dat je bekenden/vrienden/familie langs 'leurt'. Dat kúnnen je buren zijn (je eigen buurt b.v.) en om daar nu Milly bij te halen lijkt me de boel een beetje buiten proportie blazen...
Dus je hoeft helemaal niet de deuren langs. Je kan ook gewoon alleen naar je eigen opa en oma, tantes en ooms en andere verrtouwde adressen. En het lijkt me dat áls je vindt dat je kind daar te jong voor is,je ook best mee kan gaan hoor. Doen zát ouders...En lijkt me nogal voor de hand liggend.
En verder vindt ik de gedachte erachter...(van kinderen,voor kinderen en van kinderen,vóór hun eigen club) ook prima. En ik denk dat je in deze dat het ook een bredere functie heeft dan alleen het 'geld ophalen', ik zie ook dat een heleboel kinderen ook gewoon graag iets willen 'doen', een eigen bijdrage willen leveren zeg maar en dan is dit een goede manier. En dat voorstaande zie je héél vaak...bij rampen die gebeuren (Tahitie b.v.) dat kinderen spontaan zélf initatief nemen,óók zulke jonge kinderen. Of bij de actie van het 'glazen huis'die jaarlijks plaatsvind. Hoeveel kinderacties die wel niet krijgen..en dat gaat állemaal spontaan. Ik vindt het betrouwbaarder om zulke spontane acties gedeeltelijk te ondervangen door b.v. een donatie van Jantje Beton..En dan kan zo'n kind denken..OO, daar heb ík nog aan meegeholpen. Stukken beter dan al die spontane acties...orgisatorisch én voor hun veiligheid (ze hoeven niet met geld over straat).
Ik vindt je oproepje dan ook véél te veel alleen 1 kant belichten en alleen toepasbaar voor jullie specefieke situatie en ook enigzins vooringenomen. Instanties die 'rekruteren' heb ik b.v. nog nooit meegemaakt...
groeten albana

vlinder72

vlinder72

28-09-2010 om 17:55

Eens

Maar niet omdat het onveilig zou zijn. Daar ben ik niet zo mee bezig. Wel omdat ik het zelf ontzettend irritant vind om steeds onbekende kinderen voor de deur te krijgen met allerlei loten. Mijn zoon heeft dit jaar voor het eerst loten gekregen voor de Grote Club Actie. Hij mocht van mij niet langs de deuren maar het wel aan familie vragen. Zo heeft hij toch nog voor 83 euro aan loten verkochten. En zo ook voor sponsorlopen en dergelijke. Alleen aan de directe buren vragen (die je ook goed kent) en familie/vrienden. Onlangs stonden er wel (onbekende) kinderen voor de deur met kaarten voor een leukemie stichting. Toen was ik wel even verbaasd. De meeste goede doelen waarvoor kinderen gebruikt worden, ken ik inmiddels wel. En natuurlijk ook de stroopwafels voor scouting, de sponsorlopen voor weet ik veel welke scholen. En de kinderen die daarvoor langs de deur komen . Maar dit doel kende ik niet. Heel vervelend voor de kinderen maar ik heb ook niets gekocht.

maan.

maan.

28-09-2010 om 18:03

Samen leuren en zeuren

Zelf vind ik het geneuzel om kinderen de straat op te sturen, een verkooptrucje omdat er tegen een kind mogelijk minder snel 'nee' zal worden gezegd..

Maar ja, dochter was wél enthousiast. Samen met een buurmeisje is ze de straat af gelopen (eigenlijk alleen de mensen die ze 'kent' hoewel dat natuurlijk ook geen garantie is, maar vanuit haar oogpunt gezien wel logisch).

Het was trouwens haar eigen idee om samen met buurmeisje te lopen, 'nou ja gewoon omdat dat zo gezellig is'.

Bastet

Bastet

28-09-2010 om 18:13

Kees

Even een opmerking: folders lopen mag vanaf 13 jaar,een huis aan huiskrant trouwens ook.
De school van mijn dochter denkt er net zo over als jij,dus zij doen niet mee aan dergelijke acties.
Voor de turnvereniging verkoopt mijn dochter loten voor de grote clubactie,maar alleen bij bekenden en familie.
Bastet

Maxime.M

Maxime.M

28-09-2010 om 18:55

Ze vonden het niet leuk

waar ik vroeger juist zo veel mogelijk kinderpostzegels wilde verkopen (toch competitie element met mijn klasgenoten, en ook nooit de winnaar was) vonden mijn kinderen het helemaal niet leuk om te doen.
Gelukkig is het nu afgelopen,ze zijn beiden naar het middelbaar onderwijs. De laatste jaren hebben ze trouwens alleen aan mij en opa en oma verkocht.

KeesR66

KeesR66

28-09-2010 om 19:45 Topicstarter

Niet fout, maar anders.

Allemaal bedankt voor jullie reacties tot zover. Albana, ik zie het niet fout, maar anders . Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat ik het eenzijdig belicht. Natuurlijk zijn er ook genoeg positieve punten aan te voeren. Maar er zijn een aantal aspecten aan deze manier van werken die mij tegen de borst stuiten. En het veiligheidsaspect is daar maar een klein deel van. Vooral het 'voor het blok zetten' van de mensen die erin betrokken worden vind ik heel vervelend.

Dat kinderen mogen kiezen; meedoen en andere kinderen helpen, of niet meedoen (maar dan ben je wel slecht, toch?) Die worden behoorlijk voor 't blok gezet.

Dat ouders van jonge kinderen mogen kiezen; kind teleurstellen of toch maar meedoen, en dan zelf maar meelopen, of opa en oma maar weer voor 't blok zetten.

Dat de mensen bij wie wordt aangeklopt mogen kiezen; knip trekken of voortaan door het leven gaan als 'die buurvrouw die niet aardig is (of die achter het gordijn wegkruipt)'.

Dat opa en oma (oom, tante, buren) mogen kiezen; (klein-)kind teleurstellen, of toch maar weer de knip trekken voor de zoveelste actie.

Het enthousiast maken van mensen die gemakkelijk te beinvloeden zijn om zich voor jouw zaak in te zetten (en zelf eigenlijk geen 'nee' kunnen zeggen, en dus voor het blok worden gezet) heet gewoon 'recruteren'. Dat de organisaties dit niet zelf doen, maar aan scholen en clubs overlaten om de kinderen te overtuigen is niet van belang. De organisaties schieten duidelijk te kort in het communiceren van hun beleid. Veel kinderen willen nog steeds langs de deuren leuren.

Het gaat mij erom dat er even van tevoren aan ons kan worden gevraagd of we ons 9-jarig kind beschikbaar willen stellen voor zo'n actie. Zodat we niet voor 't blok worden gezet.

Maylise

Maylise

28-09-2010 om 20:05

Niet blij ermee

Ik ben ook nooit zo enthousiast geweest over dit soort acties. Ik wil zeker niet dat mijn kinderen langs de deuren gaan om met kaarten/koekjes/zegels te leuren. Daarnaast ben ik over de familie/vrienden optie ook niet enthousiast. Oma heeft alleen maar een karige AOW en ik wil zeker niet dat zij ook nog eens dat geld gaat gebruiken om dit soort spullen van haar kleinkinderen te kopen. Immers als je tegen 1 kleinkind ja zegt dan moet je dat tegen de volgende ook zeggen. Er zit toch een soort psychologische druk achter als het (klein)kinderen zijn die dit soort dingen vragen. Tantes en ooms hebben zelf kinderen en kopen dus al van hun eigen kinderen. Daarnaast heb ik vanwege die psychologische druk ook niet zo'n zin dat mijn kinderen dit aan tantes/ooms of aan onze vrienden gaan vragen.
Ik heb dit soort dingen dus altijd afgehouden maar het klopt dat ik er dan op aan wordt gekeken door zowel mijn kinderen als door de school.
Van mij mogen ze dit soort acties dus afschaffen.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2010 om 20:36

Keesr66

Hou vol! Mijn kinderen zijn uit die leeftijd (gelukkig) en ik ben blij toe. Vre-se-lijk.

Tirza

Tango

Tango

28-09-2010 om 21:51

Hier kregen we

Voor de kinderpostzegelverkoop keurig vorige week een briefje mee van school of je toestemming gaf dat je kind ging verkopen en of het dan ook een half uurtje eerder uit school mocht om meteen na 12.00 u. te mogen beginnen. Eerlijk gezegd had ik met het laatste nog meer moeite, maar dan vooral omdat ik nog een jonger kind op school heb dat wel een half uur langer moet blijven. Tangodochter gaat dus morgen zelf op de fiets naar school en naar huis, kan ze overigens ook best hoor. Ik heb wel toestemming gegeven, wel na overleg met Tangodochter: bij bekende mensen in de straat langs gaan, niet in andere straten etc. etc. Ze wilde het graag doen.
Grote clubactie hebben we ook gehad, daar stond ik weer minder achter. Ik heb dan liever dat ze echt voor een goed doel lopen. Zou hier zelf ook eerder voor geven. Daarnaast vond ik het concept vreselijk ingewikkeld. Je koopt geen lot maar krijgt een bedankkaartje. Je lotnummer staat op het bankafschrift wanneer het geld wordt afgeschreven. Poeh zeg, en dat moeten kinderen van 9 jaar dan uitleggen aan de kopers?!? Ik hoop dat het bij kinderpostzegels iets eenvoudiger in elkaar zit.
Overigens was Tangodochter met de clubactie niet erg enthousiast, na een week heeft ze pas wat verkocht, samen met een clubgenootje uit de straat. Daarna eigenlijk niets meer. Ik stimuleer het ook niet zo erg, zeker niet nu ze morgen ook die kinderpostzegels gaat doen.

Nog heel ander argument...

Als we de acties die genoemd worden even scheiden van elkaar...Gaat van 1 het initatief uit van de scholen. Nou dáár kan ik me (gedeeltelijk) nog wel in vinden. Iedereen moet verplicht naar school...dus geen keuze,dus je wordt daar inderdaad ongevraagd mee geconfronteerd.
Oke.
Maar die grote club actie en al die andere acties die clubs,verenigingen en stichtingen waar je kind bij is aangesloten organiseerd is écht 100% je eigen keuze.
Ga dan niet op die club,op die vereniging of op die stichting. Je bent namelijk 'lid' en kijk zelf maar naar wat dit inhoud (google). Het gaat om een verzameling mensen die een gezamelijk 'doel' nastreven. Dat doel is de club/vereniging draaiende te houden voor zo'n breed mogelijke doelgroep. Daar doe jij (in de persoon van je kind) dus aan mee...Die ' overeenkomst'ga jij met ze aan. Niet verplicht. Geen enkel wet die dat zegt.
Wil je dit soort dingen dus voorkomen...ga dan naar de (veel duurdere) particulier variant. Die heeft namelijk alleen winstoogmerk en zal je echt niet voor zijn winst de deuren langs sturen. Niet met de grote clubactie en óók niet met koekjes. Sportschool of weet ik wat. Is allemaal particulier.
Jaha het kost wat....Maar dan héb je ook wat.En geen gezeur dus over geleur.
Een vereniging probeert nu eenmaal de contributie zo laag mogelijk te houden (want meer mensen kunnen dat betalen=meer klanten=bredere doelgroep) daarom werken ze met vrijwilligers en daarom houden ze zulke acties.
En last but not least...je kan bij zo'n vereniging ook nog op de jaarvergadering dit punt inbrengen. En als de meerderheid het met je eens is moet in pricipe (even de clubregelemnent buiten beschouing gelaten, elke club heeft ook weer z'n eigen regels/wegen daarin) die verandering er door kunnen komen.
Dat al gedaan voor je hier postte? Heeft iemand van jullie ooit zich in het regelement van die verenigingen verdiept? Hoe je inspraak kan hebben enzo...
Ooit een jaarvergadering bezocht?
En voor de mensen die 'last' hebben van kinderen die leuren langs de deuren. Gewoon nee zeggen, dat weten ze zo,altijd. Ik weet hier wel een buur die dat altijd doet. Geen kind belt er ook dus aan. En een heel aantal verenigingen kan je ook gewoon benaderen en zeggen dat je dat niet meer wil (aan de deur zeggen als ze komen) er zijn er genoeg die dat 'bijhouden' want ze willen ook geen irritatie wekken.
groeten albana

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 07:38

Tja albana

Al zouden we willen,er is hier geen dure professionele turnclub!En of ik die dan zou kunnen betalen,is ook de vraag.Maar van de goedkope turnclub zijn er ook zat kinderen die niet meedoen,je hebt de keus,tis niet verplicht.Overigens,voor het eerst gezien dit jaar,een school die meedoet aan de clubactie,dus waarvan de opbrengst bedoelt is voor de school.

Nou nee

Ik bedoel meer dat het een ónderdeel is van het lid zijn van een vereniging. Niet alleen de lusten (goedkoper dan de particuliere variant)maar ook de lasten. En ik heb het zelf even nagekeken in het huishoudelijk regelement van 'onze' vereniging. En daar staat in artikel 8 'verplichtingen van de leden' naast allerlei andere sportgerelateerde dingen het volgende: "leden hebben een inspanningsverplichting m.b.t. actie's en demo's (hier worden sportdemonstraties bedoeld) die worden gehouden ten bate van de vereniging"
Zo klaar als een klontje dus lijkt me.
En als het goed is geeft een club/vereniging of wat ook zodra je lid wil worden je behalve een inschrijfformulier óók een huishoudelijk regelement en de bedoeling is dat jij dat doorleest (als haar/zijn wettelijke vertegenwoordiger) en als je je accoord verklaart het tekent.
Maar in praktijk leest niemand het en zet z'n handtekening zomaar lukraak.
Dát vindt ik persoonlijk nogal 'raar' (zacht uitgedrukt) ik teken niets, ook niet als wettelijke vertegenwoordiger voor ik alle ins en outs waarvoor ik teken rustig heb doorgenomen en me daar in kan vinden.
En dan heb je vaak nog een verplichting om buiten die vereniging óók lid te worden van het overkoepelend orgaan (de judobond, de KNGU etc.). Waar ze ook een huishoudelijk regelement hebben dat vaak openbaar is of dat je zo krijgt of kan aanvragen. En ook daar moet je voor tekenen.Soms staan in dát regelement al zulke dingen genoemd.
En als laatste kom ik uit een echte 'verenigingsfamilie' die het hele idee dat verenigingen beoogen van oudsher altijd al ondersteunen. Hetzij als vrijwilliger, hetzij door in het bestuur te zitten,hetzij door acties of wat dan ook. En vandaaruit vindt ik het niet meer dan gewoon dat álle leden daar een bijdrage aan leveren. Dat zit er bij ons gewoon ingebakken.
Dus ga ik braaf naar jaarvergaderingen en doe vrijwilligerswerk voor die vereniging, of help met acties of zit in het bestuur. Idem mijn kinderen. Sterker nog dat moéten ze van mij/ons. Of door daadwerkelijk langs de deuren te leuren of door zelf de handen uit de mouwen te steken. En zo niet, dan haal ik ze eraf.
Dat doen ze dan ook...want eraf willen ze beslist niet. Jongste doet een curcus omdat ze gaat/wil helpen bij de lessen van de kleintjes en oudste rent al sinds lange tijd elke week rondjes door de manege met een verstandelijk beperkte op het paard ernaast. En 's zomers werken ze beiden een week mee aan een project voor kinderen alwaar ze beiden in het verleden ook aan hebben deelgenomen. Allemaal verenigingen/clubs/stichtingen met een gezamelijk doel. Oudste rijd zelf al een jaar of 2 niet meer...maar rent nog steeds rond daar 1 avond in de week.
Het hele 'vereniginggebeuren' vindt ik iets dat je moet onderschrijven vóórdat je lid wordt of je kind lid maakt.En dat er geen zelfde particulier iets voorhanden is vindt ik écht geen goede beweegreden. En als er dingen zijn die je niet zint dat je daar dan ook daadwerkelijk iéts mee doet. Dat je dus b.v. het in de jaarvergadering inbrengt (hier is het een vergaderpunt als je 5 gelijkgestemden hebt) en het probeert te veranderen als je er niet mee eens bent b.v.
Hier een stukje posten vindt ik een wel erg 'makkelijke' weg,zeg maar.
Ik zou zeggen : Doe er wat aan!
Die vereniging is óók van jouw dus jouw mening telt net zo hard.
En dat bij veel verenigingen al die regels niet zo heet gegeten worden als ze geserveerd worden is eigenlijk alleen maar áardig van die verenigingen. Een aardige geste richting ouders. Nou prima toch?
Maar ik kan er nu eenmaal slecht tegen dat mensen wel commentaar hebben en vervolgens daar 'niks' mee doen. Het doet me een beetje denken aan hangende ouders aan de schoolpoort die nooit de school inlichten daarover, maar wel daar staan te 'zeuren' tegen elkaar en ach en wee roepen.
En ik heb gewoon zin in een pittige discussie, zo nu en dan.
groeten albana

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 11:59

Nee hoor

Hier geldt die verplichting niet.Wil je meehelpen,best,maar het is niet verplicht.Niemand kan een ouder verplichten om kinderen langs de deur te sturen.
Bastet

Pelle,tops en bastet

In wat pelle schrijft kan ik me nog wel enigzins vinden. Daarom schreef ik ook 'tenzij' een keuze dus áls je maar je steentje bijdraagt. Dat van 'liever meer contributie dan..' onderschrijf ik ook van harte. Ik vindt eigenlijk dat het ook zo moet zijn. Oudste zat ooit bij een judovereniging waar het ook zo was. Dan kon je kiezen tussen 'actief-verengings-lid' en 'alleen verengingslid'. De actieve leden (die loten verkopen óf actief meehelpen op welke manier dan ook, hetzij de kinderen zelf óf de ouders óf organisatorisch of bestuurlijk.) betaalden minder contributie dan de 'verenigingsleden' maar ik heb de omslag meegemaakt en er is heel wat water door de dam gevloeid vóórdat dat erdoor was. En ook niet zo verbazingwekkend héél wat ouders/kinderen werden opeens stukken actiever dan ze daarvoor waren in hun bijdrage in de club.
Er was maar een enkeling die niet zijn principes aan de kant zette en die hogere contributie wilde betalen. Opeens waren al die principiele bezwaren bijna niet meer te horen.
Dit zelfde geld voor bastets bijdrage..het is 'of' óf, niet én én. De keuze is aan jouw.
In wat tops schrijft kan ik me niet vinden. 3 kinderen waarvoor je opeens véél meer contributie moet betalen en nog voor al die verschillende clubs heeft precies hetzelfde effect ,denk ik voor héél veel mensen.
En niet jij hoeft het per se te doen, je man kan ook. Of de kinderen zelf (dat laatste heeft zelfs mijn voorkeur, het is hún club).
Maar het gaat mij grotendeels om het 'pricipe' van 'wat is een vereniging' en daar horen deze dingen nu eenmaal bij. Hetzij op de ene manier, hetzij op de andere manier. Je eigen bijdrage daaraan geven vind ik (ook zeker voor de kinderen) een logische gedachtengang. Leuren langs de deuren hoeven ze hier niet verplicht, áls ze maar hun bijdrage leveren in welke vorm dan ook. Maar hier heeft nooit iemand moeite daarmee gehad. Maar die zien ook verschillende voorbeelden van mensen om hen heen die collecteren b.v. Zo 'zien' de kinderen het leuren langs de deuren ook. Het gaat niet om het leuren, het is een manier om geld op te halen zodat de contributie laag blijft en toegankelijk voor iedereen (=ook een goed doel). Een hele sociale gedachte vindt ik zelf.
En opa's en oma's hebben er hier geen enkele moeite mee...die zijn zo verenigingsfans dat ze onze erfenis verkwanselen door er links en rechts een aantal te sponsoren. Laat staan dat ze moeite zouden hebben met wat loten te kopen. En voor het blok zetten vindt ik het ook al niet. Het zijn gewoon de consequenties als lid zijnde.
groeten albana

En drommels

Jaha dáár ben ik helemaal mee eens (met die eerste 2 stukjes).
'Kinderen gaan tegen elkaar lopen opbieden met het aantal verkochte loten. Heb je pech met een kleine familie, dan is er 0,00 waardering van de teamleider of vereniging.'
Nee dat lijkt me ook geen leuke vereniging. Dat gaat mij ook te ver.
'De donateurs horen zelden wat er met het bedrag wordt aangeschaft. Doe ik een vrijwillige donatie zonder de rimram van loten, dan krijg ik persoonlijk een berichtje met bedankje en verwachte besteding. Hee...da\'s gek'
Vindt ik ook niet kloppen, ik heb nog nooit anders meegemaakt dat er achteraf keurig wordt meegedeelt wát de opbrengst was en hoe dit zal worden ingezet, in nieuwsbrieven of medelingen of wat dan ook. Meestal wordt er tijdens voorstellingen (waarbij vaak veel familie aanwezig is=dus de kopers van de loten)ook nog uitgebreid op ingegaan door de voorzitter. Inclusief bedankje. En zo heb ik het bij vele verschillende verenigingen altijd meegemaakt.

'Een club moet niet overvragen. Contributie en gratis uren, dan moet het een keer klaar zijn in de normale huishouding. Voor speciale dingen kan je leukere activiteiten verzinnen dan een makkelijke, voorgekookte clubactie. Ik vind de GCA 0,00 uitstraling hebben naar de leden. Meer een ritueel, dan verenigingsgedachte. '
Leukere aktiviteiten dan deze voorgekookte houden meestal ook in meer onveiligheid (met geld over straat) en veel organisatie en werk (dat ook weer vrijwilligers moeten doen).
De GCA=veel opbrengst,weinig werk en veilig (want via machtiging)
Een zelfgeorganiseerde aktiviteit= véél werk, vaak onveilig(door contant geld) en brengt meestal minder op.
groeten albana

Maylise

Maylise

29-09-2010 om 14:10

Albana

Ik kan me best vinden in je betoog dat je als lid iets over moet hebben voor de vereniging. Vrijwilligerwerk doen vind ik ook van een hele ander kaliber dan loten verkopen. Mijn bezwaar betreft alleen het verkopen van loten/zegels/koekjes aan de deur. Niet alleen voor verenigingen maar ook voor de school. Verkoop voor de school vind ik sowieso veel en veel bezwaarlijker dan voor verenigingen.

Toch blijft mijn algehele kritiek op verkopen door kinderen wel bestaan. Als kinderen familie vragen om lootjes te kopen zal die familie bijna altijd ja zeggen ook al hebben ze niks met het doel omdat ze het kind niet willen teleurstellen. Ik voel me er niet goed bij als mijn kind dit doet, nog afgezien van praktische bezwaren als het feit dat er meerdere kinderen in de familie zijn die dus allemaal dan een bijdrage willen.

Leuren langs de deuren vind ik ook al niet goed. Ik kan namelijk wel lid van een vereniging zijn maar waarom moet ik buurman x vervolgens om een bijdrage voor mijn voetbal club vragen? Buurman x krijgt al genoeg collectes aan de deur voor echte goede doelen dus die wil ik principieel helemaal niet lastig vallen met mijn voetbal club. Ik wil ook niet dat mijn kinderen dat doen want door hun schattige kopjes zegt buurman x misschien toch ja terwijl hij er eigenlijk helemaal geen zin in heeft. Dat soort psychologische druk vind ik onprettig. Ik zeg zelf ook makkelijker ja tegen kinderen aan de deur dan volwassenen. Gewoon omdat ik kinderen teleurstellen niet zo leuk vind om te doen.

Dit alles staat los met dat je verder als lid je best voor een vereniging mag inzetten. Wat dat betreft vind ik een vereniging ook wel weer anders dan de school. Van een vereniging kan ik het beter hebben als ze om vrijwilligers vragen of een tombola organiseren met opbrengsten voor de club of wat dan ook. Daar heb ik inderdaad dan zelf voor gekozen.

Maylise

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 14:17

Nee hoor

De GCA gaat hier niet per machtiging,dat is ook een keuze.Mijn kind krijgt een A-4tje,en de klanten betalen cash bij aflevering.Vriendinnetje doet het voor school,en heeft een sjiek fullcolour blad met machtigingen.Ik vermoed dat laatste methode meer geld kost voor de vereniging.

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 15:48

Pelle

Ja,dat vind ik dus ook.En inderdaad,op deze manier kost het veel tijd.Ik ben vorig jaar meegegaan met loten wegbrengen,vanwege dat rondlopen met geld,maar we waren lang bezig al met al.
Overigens,de club hier is blij met elk verkocht lot,na tien loten krijgen kinderen een kleinigheidje.De turnleraar van mijn dochter heeft voor elk kind een vet compliment,ook bij een enkel verkocht lot.

Tops

'Ben het gewoon niet met je eens Albana. Sociaal vind ik dat kinderen elkaar helpen en indien van toepassing meehelpen opruimen ed. Als ouder wil ik best wat bijdragen voor een speciaal doel (opknappen kantine ofzo) en ook best wat praktische hulp geven.'
Als sociaal is dat kinderen elkaar helpen, dan zie ik dat duidelijk terug in het verenigingsgebeuren. Jouw kind helpt de contributie laag te houden d.m.v. wat dan ook...vóór andere kinderen die het anders niet kunnen opbrengen.
En de tweede zin : Waarbij je zegt als óuder...huh? We hadden het toch over kínderen?? Die kunnen toch ook op een andere praktische manier een bijdrage leveren als ze niet met loten willen lopen?
gr. albana

Cash betalen

Aán kinderen vindt ik zowiezo een slechte zaak.Onveilig. Heb het bij zulke grote acties ook nog nooit meegemaakt. Wél bij kleinschaligere acties (zelf bedacht, georganiseerd) dat is o.a. een reden om die grotere acties in ere te houden.
groeten albana

Pelle

Dát heb ik eerst natuurlijk nagevraagd, net zo goed als nog een aantal onderdelen die voor mij onduidelijk waren (o.a. over 'verplicht vervoer').
En ja ik heb jongste daadwerkelijl van een vereniging gehaald waar naar mijn bescheiden mening véél te veel gepushd werd, zowel in sportgebeuren alsook in dit soort zaken.
Nooit spijt van gehad.
Ze is dus nu bij een andere vereniging,tot genoegen,ook van haar.
groeten albana

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 18:43

Huh albana

Mijn dochter verkoopt al een paar jaar voor GCA,en het innen gebeurt aan de deur,contant.
bastet

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 18:44

Pelle

Maar ik denk dat de club wel betaald om die fullcolour bladen te kunnen gebruiken.Nu gebruiken ze een gecopieerd A4 vel,met een lijst om adressen op te zetten.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2010 om 20:24

Het leven van de walvis

de tijger of het koraalrif interesseert oma geen bíet, echt niet. En toch gaf ze kleinzoon grif geld voor het WNF. Weet je, het mens was dík in de 80 en alles wat kleinzoon deed of zei, was geweldig. En dat had kleinzoon heel snel door. Nee, ik vind het een misselijke manier van geld binnenhalen.

Tirza

Kan dus ook anders bastet

Ik heb hier 3 jongetjes aan de deur gehad van de waterpolo én van 2 verschillende voetbalclubs en bij alledrie moest je je gegevens opschrijven inclusief je bankrekening en dan wordt het bedrag van je rekening geschreven. Mijn eigen kinderen lopen geen GCA meer. De club van jongste doet niet meer mee (voornamelijk omdat al zóveel clubs meelopen..en ze willen zich 'onderscheiden' van de grote massa) en oudste is bij een particuliere sportschool lid. Die doet nog wel vrijwilligerswerk bij een vereniging, maar volgens mij lopen die ook niet met de GCA (heb nog niks gezien).
Maar al die buurkinderen lopen dus niet met contant geld.
Voor zover ik het me herinner, gaat het zo al bij de GCA een behoorlijk aantal jaren.
groeten albana

Drommels

Niet alle verenigingen hebben een kantine...of zowiezo cash inkomsten. Bij de vereniging van jongste gaat amper cash geld om (gaat om turnen).Er is geen kantine, je betaald hoogstens cash een bijdrage in de rijkosten als die erg oneerlijk verdeeld zijn...maar dat betaal je dan linea recta aan de betreffende ouder. Misschien een keer toegang voor een kaartje bij een wedstrijd, maar dat gaat naar de organiserende vereniging en dat doet elke vereniging 1 keer per jaar ofzo. Zelfs extra activiteiten zoals 3 dagen op kamp waarvoor je moet bijbetalen gaat via de bank met een eenmalige machtiging. Dus voor de penningmeester weinig geloop met contant geld.
Ik ben bij de judo een tijdje penningmeester geweest (was inval,ik was eigenlijk secre4taris want ik houd helemaal niet van cijfertjes) en daar was wel een kantine en ging er heel wat meer cash geld om.
Wat betreft wijkaktiviteiten...is erg leuk, maar dan moet je gebouw wel in een wijk liggen. Hier liggen de meeste gebouwen niet in woonwijken. Voetbal=aan de rand van de bebouwing, ponyclub=helemaal buitenaf, gymvereniging=rand bebouwing, zwembad=rand bebouwing, judo midden in bos,wel binnen bebouwde kom. Voor die verenigingen geld dus allemaal dat áls ze wat willen organiseren dat ze de plek al vaak moeten huren (=geld)om een beetje in de picture te lopen. En dan het gesjouw en vervoer van al het matriaal nog...Heb het pas nog meegemaakt met de gym, een demo moesten ze doen (leverde wel wat op) 3 aanhangwagens moesten ermee en een heleboel vaders voordat alles uitgeladen was en stond.
Dat laatste: 'Maar inderdaad, het staat of valt met mensen die een stevig verenigingshart en genoeg tijd hebben. Als dat er niet is, wordt het meer contributie of stoppen met de vereniging. De keuze is aan de leden.'
Daar kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn.
groeten albana

Huh tops?

Dáár snap ik dus niks van...Waarom wil je wel collecteren voor jantje beton (=ook van kinderen vóór kinderen) en niet voor de sportvereniging? Buiten dat werkt jantje beton óók met loten en stimuleren ze scholen om daar loten voor te verkopen (helft opbrengst is voor school, andere helft voor jantje beton). Wát is het verschil dat je familie,buren en kennissen wel opzadeld met een lot voor jantje beton en niet met een lot voor een GCA???
groeten albana

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 10:45

Van mij hoeft hij niet

Hier ook Kinderpostzegels en een ongelukkig kind omdat hij merkte dat allerlei fanatiekelingen onze wijk al gedaan hebben. Van mij hoeft hij niet. Hij heeft oma gebeld met het verzoek tot zaterdag te wachten met afnemen (dan komen wij langs) en ik koop zelf wat van hem. Maar daar blijft het hier bij, ik vind het niet alleen onprettig als hij in zijn eentje allemaal deuren afgaat, ik vind het onnodig. Niet omdat ik tegen collecteren ben (ik collecteer zelf eens per jaar en dan wandelt hij nota bene gezellig met me mee), maar wel tegen collecteren door kinderen.
Het enige wat het wel een beetje lastig maakt is het wedstrijdelement in de klas. Degene die het meest binnenhaalt krijgt een prijsje. Dat vind ik eerlijk gezegd ook mallotig. Nog niet eens voor mijn zoon (die er zijn best immers niet voor heeft gedaan), maar voor al die kinderen die zich uit de naad gecollecteerd hebben en dan opgezadeld worden met het gevoel dat het net niet goed genoeg was.
Blek.

Inderdaad blek

een wedstrijdje, gadver zeg, het is toch geen callcenter met extra beloning als je de hoogste omzet hebt. Ik had daar zelf wel wat over gezegd bij de docent, ik hou daar helemaal niet van bij kinderen. Zeker niet omdat ze zelf al neigen naar (rare) competitie (ik heb de mooiste kleren, ik kan het beste lezen, blek blek blek).

Hier heeft dochter vol enthousiasme sponsors geworven in de straat, ze vond het zelf erg leuk om het verhaal te vertellen en later het geld op te halen. Ik vond het dan ook niet leuk dat een buurmeisje weer lekker kwam tetteren dat zij veel meer rondjes had gelopen dan mijn dochter, mijn kleinzerige dochter had 2 grote blaren en heeft dapper door gezet en toch 6 km (!) gerend.

Maar goed, prima als ze zich ergens voor inzetten, maar ik hou het graag beperkt tot 1 a 2 dingen per jaar. Ik vind het ook niet prettig als de buren en opa's en oma's ed. vaker zich verplicht voelen geld te geven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.